Mitä öljyjä Samaraan?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Latuman

Mitä öljyjä Samaraan?

Viesti Kirjoittaja Latuman »

Eli talvea varten mukava huolto käsille, mutta nyt arveluttaa nuo öljyt.

Porukka kehuu että on vähintäänkin erikoista laittaa samaa litkua sekä vaihdelaatikkoon että moottoriin, mutta setä AD Varaosakeskuksessa antoi kaksi purnukkaa Mobil Super S SAE 10W 40 öljyä. Kehui että käy sekä lootaan että moottoriin. Näytin vielä Samaran manuaalia sedälle mutta kehui että nämä käy.

Kyseessä siis '96 1500i Sammy. Voiko ohjekirja olla väärässä? Kaupan setä ainakin melko rutiininomaisesti suuntasi jo ennen manuaalivarmistusta hakemaan oikeat tonkat kun kerroin auton mallin ja iän.

Joten. Onko manuaali oikeassa? Tarkalleen näin siinä lukee:

Moottoriöljy: API SE, SF tai SG (myös synteettinen) SAE 5W/30, 10W/30, 10W/40

Vaihteistoöljy: Moottoriöljy 10W/30, 10W/40

Kiitän etukäteen.
Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tästä on tapeltu täällä joskus aiemminkin. Itse laitan 10W40 ruisku-samaran laatikkoon, kuten ohjekirjassa sanotaan. Venäjän manuaali kyllä neuvoo laittamaan vaihteistoon jotain vaihteistoöljyä oliko 80W90 tms.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
larssi21074

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Samaran ja 110:n laatikkoon ei missään nimessä kannata laittaa ainakaan gl-5 öljyjä.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Toveri

Viesti Kirjoittaja Toveri »

Minulla on samanlaisessa Samarassa samaa Mobilin öljyä laatikossa ja hyvin on toiminut. Konessa minulla on Teboil diamond 5W40. Hyvin pelaa sekin siellä.

Itse mietin, olisiko vaihteistoonkin voinut laittaa 5W -öljyä, onko se jo liian ohutta ?
ABC -Absolutely Boring Compromise
audiq

Viesti Kirjoittaja audiq »

Toveri kirjoitti: Itse mietin, olisiko vaihteistoonkin voinut laittaa 5W -öljyä, onko se jo liian ohutta ?
5W on kylmänä juoksevampaa, kun 10W, se toinen numero määrää öljyn paksuuden käytännössä (kuumana).
Yleensä luullaan esim., että 0W-40 olisi liian "lirua" vanhoille moottoreille, vaikka ei se käytännössä ole sen ohkaisempaa (kuumana) kuin 10W40.
Sdelano v SSSR

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Moottoriin käy moottoriöljy luonnollisesti hyvin, käy se kyllä vaihteistoonkin, kuten kokemus osoittaa.

Ohjekirja suosittaa Samaran vaihteistoon moottoriöljyä siitä yksinkertaisesta syystä, että kun ohje aikanaan 1980-luvulla laadittiin, ei Neuvostojen Maassa Ollut Kysyntää Samaraan Sopivalle Vaihteistoöljylle.

Vaiheistoöljyt olivat ns. järeän kaluston öljyjä, joiden viskositeetti eli juoksevuus oli asfaltin luokkaa.

Ja kun kysyntää ei ollut, eipä ollut tuotantoakaan. Oli siis pakko suositella moottoriöljyä.

Nykyinen tehtaan suositus kaikkien Samaroiden vaihteistoon on API GL-4 tai API GL-5 -luokan vaihteistoöljy, viskositeetti 75W-80, 75W-85 tai 75W-90.

maslo-terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

Joo toi "masla" on kyllä venäjässä ovela sana, kun sillä tarkoitetaan miltei kaikkia "rasvoja" -voita, moottoriöljyä, alustarasvaa ja mitä niitä onkaan. Asiayhteydestä varmaan pitää pitää itse päätellä mistä on kysymys. :roll: "Öljy" on taas venäjässä "naftaa", mikä on raakaöljyä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin