köyhiä patentteja?
Vuotavan teollisuushallin katon väliaikainen korjaus ennenkuin kevät koittaa.Katto vuotaa kuudesta kohtaa.Hallikorkeus 6m.
Vuokrataan akkulava asennuksen ajaksi.Ostetaan halpa uppopumppu,yksi saavi,5 ämpäriä,suojamuovia,puutarhaletkua 50m,muovitettua 2mm rautalankaa,puurimaa,porakärkiruuveja,kipsilevyruuveja,5 letkunippaa ämpäreiden liittämiseksi puutarhaletkuihin,5kpl letkuklemmareita ym pientä.
Puurimoja apuna käyttäen tehdään muovista rännejä vuotokohtiin,joista vesi johdetaan ämpäreihin.Ämpäreiden pohjiin tehdään reiät nipoille,joihin puutarhaletkut liitetään.Letkut ämpäreistä menevät saaviin,jossa on uppopumppu.Kun vedenpinta saavissa nousee riittävän ylös niin uppopumppu käynnistyy ja pumppaa veden lattiakaivoon.
Veden kulkusuunta:
>vuotava katto>muovinen kokooja>ämpäri>letku>saavi>uppopumppu>lattiakaivo
Vuokrataan akkulava asennuksen ajaksi.Ostetaan halpa uppopumppu,yksi saavi,5 ämpäriä,suojamuovia,puutarhaletkua 50m,muovitettua 2mm rautalankaa,puurimaa,porakärkiruuveja,kipsilevyruuveja,5 letkunippaa ämpäreiden liittämiseksi puutarhaletkuihin,5kpl letkuklemmareita ym pientä.
Puurimoja apuna käyttäen tehdään muovista rännejä vuotokohtiin,joista vesi johdetaan ämpäreihin.Ämpäreiden pohjiin tehdään reiät nipoille,joihin puutarhaletkut liitetään.Letkut ämpäreistä menevät saaviin,jossa on uppopumppu.Kun vedenpinta saavissa nousee riittävän ylös niin uppopumppu käynnistyy ja pumppaa veden lattiakaivoon.
Veden kulkusuunta:
>vuotava katto>muovinen kokooja>ämpäri>letku>saavi>uppopumppu>lattiakaivo
Kosteudenpoistaja henkilöautoon.
Tarvitaan kaksi kennoa.Piikkipyörän syyläri,lämmityslaitteen kenno,letkua,letkuklemmareita,puhallin,sähköpiuhaa,sulake,abikoliittimiä,termostaatti,ohutta muoviputkea,sähköinen pumppu.Kennojen koko tai lämmönluovutuskyky olisi hyvä olla lähellä toisiaan.
Ideana on kierrättää vesiglykoliseosta kahden kennon välillä.Ulkona kylmässä kennon läpi menevä kylmä ilma jäähdyttää jäähdytinnestettä,joka pumpataan sähköpumpun välityksellä auton sisällä olevalle kennolle.Kennoon puhalletaan auton sillä olevaa lämmitä ilmaa ja niin ilmassa oleva kosteus tiivistyy kennolle,josta se valuu alla olevaan astiaan.Astiasta poistoputki ulos.Laite toimii parhaiten silloin kun ulkona kylmä ja sisällä lämmin.Toisin sanoen auton lämmittyä kulmällä ilmalla.
Laite ei taas toimi kesällä,eikä pakkasella kun auto on juuri kylmästä käynnistetty.Termostaatti kytketään puhaltimen ja pumpun ohjaukseen sisäpuoleiseen kennoon estämään kennon ulkopuoleinen jäätyminen. Nk. nollatermostaatteja saa vanhoista kylmälaitteista ja jäätymissuojista.
Tarvitaan kaksi kennoa.Piikkipyörän syyläri,lämmityslaitteen kenno,letkua,letkuklemmareita,puhallin,sähköpiuhaa,sulake,abikoliittimiä,termostaatti,ohutta muoviputkea,sähköinen pumppu.Kennojen koko tai lämmönluovutuskyky olisi hyvä olla lähellä toisiaan.
Ideana on kierrättää vesiglykoliseosta kahden kennon välillä.Ulkona kylmässä kennon läpi menevä kylmä ilma jäähdyttää jäähdytinnestettä,joka pumpataan sähköpumpun välityksellä auton sisällä olevalle kennolle.Kennoon puhalletaan auton sillä olevaa lämmitä ilmaa ja niin ilmassa oleva kosteus tiivistyy kennolle,josta se valuu alla olevaan astiaan.Astiasta poistoputki ulos.Laite toimii parhaiten silloin kun ulkona kylmä ja sisällä lämmin.Toisin sanoen auton lämmittyä kulmällä ilmalla.
Laite ei taas toimi kesällä,eikä pakkasella kun auto on juuri kylmästä käynnistetty.Termostaatti kytketään puhaltimen ja pumpun ohjaukseen sisäpuoleiseen kennoon estämään kennon ulkopuoleinen jäätyminen. Nk. nollatermostaatteja saa vanhoista kylmälaitteista ja jäätymissuojista.
Auton moottorin kierrosluvun voi myös mitata yleismittarilla,jossa on taajuusmittaus (Hz).Esimerkiksi katkojan kärkien yli mitattuna moottorin kierrosluku (r/min) saadaan kaavasta:
60XHz/4 =15XHz sillon kun kysymyksessä on 4-sylinterinen moottori.
Taajuuksia ja niitä vastaavia kierroslukuja:
55,3=800
60=900
67=1000
100=1500
200=3000
333=5000
Elektronisella sytytyksellä varustetussa autossa mittari on laitettava sytytysyksikön ensiöpuolelle.
60XHz/4 =15XHz sillon kun kysymyksessä on 4-sylinterinen moottori.
Taajuuksia ja niitä vastaavia kierroslukuja:
55,3=800
60=900
67=1000
100=1500
200=3000
333=5000
Elektronisella sytytyksellä varustetussa autossa mittari on laitettava sytytysyksikön ensiöpuolelle.
Samaran biltema pissapojan supistaja
- silikonituubinokka- köyhä pat.
- silikonituubinokka- köyhä pat.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
20 vuotta vanhan Nitendo peliohjaimen korjaus.Ristiohjain pelittää huonosti.Välillä jättää väliin koko toiminnan.Peliä ei voi pelata nautittavasti.
Avataan takakansi.Pyyhitään talouspaperilla puhtaaksi töhnästä.Korjataan irronnut ristiohjaimen kumikalvon ohjainappi sähköteipillä.Kännetäään symmetriset kumikalvot alustassaan 180 astetta.Täten voidaan hyödyntää paremmin vähemmän käytettyjä toimintoja.Laitetaan piirilevyn ja ohjausnappien kontaktipintoihin lyijykynän graffitia joka on sähköä johtavaa.Pannaan kansi kiinni ja aloitetaan peli
PS.Tämä on tunnin vanha patentti,toimintavarmuuden näkee myöhemmin.
Avataan takakansi.Pyyhitään talouspaperilla puhtaaksi töhnästä.Korjataan irronnut ristiohjaimen kumikalvon ohjainappi sähköteipillä.Kännetäään symmetriset kumikalvot alustassaan 180 astetta.Täten voidaan hyödyntää paremmin vähemmän käytettyjä toimintoja.Laitetaan piirilevyn ja ohjausnappien kontaktipintoihin lyijykynän graffitia joka on sähköä johtavaa.Pannaan kansi kiinni ja aloitetaan peli

PS.Tämä on tunnin vanha patentti,toimintavarmuuden näkee myöhemmin.
Vesikiertopatterin ensiapu,kun ei lämpene.
Katsotaan onko ilmaa.Ilmausnipan voi avata myös kärkipihdeillä jos ilmausavainta ei ole.Kokeillaan onko tuloputki ennen termostaattia lämmin?Säädetään termostaatti täysille ja kokeillaan alkaako patteri lämmitä.Joskus patteriventtiilin koputtelu avaa virtauksen ja ruostepaakku laskeutuu patterin pohjalle.Patteriventtiili voi voi olla jumissa termostaatin poistamisesta huolimatta.Sitä voi herkistellä siirtopihdeillä.Sitten kun patteri alkaa lämmitä se voi lämmitä liikaa.Patteriventiilin säädön voi korvata esimerkiksi nippusiteellä jota pikkuhilaa kiristämällä saadaan lämpö sopivaksi ennenkuin termostaatti saadaan korvattua ehjällä.Jos vuotoja esiintyy kutsu putkimies.
Katsotaan onko ilmaa.Ilmausnipan voi avata myös kärkipihdeillä jos ilmausavainta ei ole.Kokeillaan onko tuloputki ennen termostaattia lämmin?Säädetään termostaatti täysille ja kokeillaan alkaako patteri lämmitä.Joskus patteriventtiilin koputtelu avaa virtauksen ja ruostepaakku laskeutuu patterin pohjalle.Patteriventtiili voi voi olla jumissa termostaatin poistamisesta huolimatta.Sitä voi herkistellä siirtopihdeillä.Sitten kun patteri alkaa lämmitä se voi lämmitä liikaa.Patteriventiilin säädön voi korvata esimerkiksi nippusiteellä jota pikkuhilaa kiristämällä saadaan lämpö sopivaksi ennenkuin termostaatti saadaan korvattua ehjällä.Jos vuotoja esiintyy kutsu putkimies.
Tykkäsin aikoinaan "Avaruusromua" nimisestä vaihtoehtorockia esittävästä radio-ohjelmasta.Ongelma oli siinä,että se tuli niin myöhään että olisi pitänyt jo töiden takia nukkumassa.C-kasetille äänitysongelman ratkaisin tähän tapaan.
Viritinvahvistin oikealle radiokanavalle.Releellä toimivaa NAD:in C-dekkiä ohjasin tähän tapaan.Kellokytkin pistorasiaan ja ajastus radio-ohjelman alkamisaikaan.Kellokytkin ohjasi relettä,jonka potentiaalivapaa sulkukosketin on johdettu Din-pistokkeen kautta kasettidekin takana olevaan kaukosäätimen pistokkeeseen ( pistokkeen navat oli tutkittu kaukosäätimen avaamisella yleismittarilla).Nuorimmille tiedoksi,että dekkejä ohjattiin kaukosäätimellä jossa kaapeli meni pistokkeen kautta dekkiin
.Seuraavana päivänä kasetin kelaus taakse ja kuuntelua.
Viritinvahvistin oikealle radiokanavalle.Releellä toimivaa NAD:in C-dekkiä ohjasin tähän tapaan.Kellokytkin pistorasiaan ja ajastus radio-ohjelman alkamisaikaan.Kellokytkin ohjasi relettä,jonka potentiaalivapaa sulkukosketin on johdettu Din-pistokkeen kautta kasettidekin takana olevaan kaukosäätimen pistokkeeseen ( pistokkeen navat oli tutkittu kaukosäätimen avaamisella yleismittarilla).Nuorimmille tiedoksi,että dekkejä ohjattiin kaukosäätimellä jossa kaapeli meni pistokkeen kautta dekkiin


Loppukesällä löysin roskiksesta levysoitinvahvistimen.Malli on Philips 504.Aito monovahvistin suoraan 60-luvulta.Laitetta tarkemmin tutkittuani havaitsin että äänirasian neula oli sikin sokin koska äänivarsi kääntyi heti levyn keskustaan.Otin äänirasian irti ja pihdeillä käänsin neulan varren oikeaan asentoon.Riski kannatti ottaa koska laite toimii.Tämä on yleisin levysoittimen hylkäämisen syy katkenneen hihnan jälkeen.
Jakoavaimesta oli hävinnyt säätörullan akseli.Onneksi säätörulla löytyi.Erilaisia ruuveja kokeillessani havaitsin ettö 4mm:n koneruuvi oli aika sopiva.Ongelmana oli akselin loppupään kierre,joka oli myös ulkopuoleinen.Smirglasin ruuvin kannan lähes kierteisiin sopivaksi ja junttasin tuurnalla ("pystykierre") ruuvin paikoilleen.Tuskin koskaan irtoaa.
Roskiksesta löydetyn mikroaaltouunin huipputehoa voi testata pop-cornia tekemällä.Jos eivät parin minuutin sisällä ala paukkua niin huipputeho puuttuu.Kerran lämmitetyt poksahtamattomat maissinjyvät ei sen koomin missään toimi vaan niille täytyy keksiä uusi käytötarkoitus.On ruokia joita ei tarvitse lämmittää huipputeholla.
Kännykkäkotelon vyöpidikkeen repäisytarra oli niin huonossa kunnossa että koko hoito oli hukkua pari kertaa.Romujen joukosta löysin housujen lahkeen pitimet,joita miehet käyttivät muinoin ettei lahkeet menisi kettingin väliin pyöräillessä.Sivuleikkurilla tein viillon kännykkäkotelon pohjaan.Lahkeen pitimen toinen puoli työnnetään kännykkäkotelon sisään ja toinen vyöpidikkeen päälle.Näinollen tarraosuus jää kokonaan pidikkeen sisään....kyllä pysyy.
Kotitekoinen jauhemaalaus:
Teoriaa:
Jauhemaalauksessa pulverimainen maalijauhe ruiskutetaan paineilmalla suuttimen läpi kohteeseensa.Pulverin tartunta saadaan aikaan staattisella sähkövarauksella 3000 volttia.Roikkuvaan kappaleeseen miinus,maalauspistooliin plus. Kun kappale on pulveroitu niin se paistetaan 230 asteessa puoli tuntia ja maali sulaa kohteeseensa kiinni.
Tarvitan toimiva suurjännitepuola.Kuuden voltinkin käy.Auton akusta otetaan virta puolalle.Puolalta se johdetaan maalauspistooliin jonka runkoon suurjännite johdetaan.Puolan miinus menee rautatelineeseen,jossa maalattava kappale roikkuu.Kappaletta on hyvä päästä kääntämään.Rautatelineen alle kumimatto,samoin myös maalarin alle.maalattava kappale roikkuu rautalankakoukussa niin sähkönjohtavuus on varmistettu.Pistooliin voi rakentaa puukahvan joka eristää sähköä.Maalarilla kuivat talouskäsineet.Liipaisinkahvaan sähköteippiä.Kumimatto maalarin alle.Ruiskun imuputki astiaan jossa jauhemaalia.Suuttimen koko kokeiltava.Kun kappale on saanut jauhepinnan viedään se sähköuuniin ja paistetaan pizzalämpötilassa puoli tuntia.Paistokin tapahtuu telineessä roikottaen,käsin ei saa jauheeseen koskea tuultakin pitää varoa.
Teoriaa:
Jauhemaalauksessa pulverimainen maalijauhe ruiskutetaan paineilmalla suuttimen läpi kohteeseensa.Pulverin tartunta saadaan aikaan staattisella sähkövarauksella 3000 volttia.Roikkuvaan kappaleeseen miinus,maalauspistooliin plus. Kun kappale on pulveroitu niin se paistetaan 230 asteessa puoli tuntia ja maali sulaa kohteeseensa kiinni.
Tarvitan toimiva suurjännitepuola.Kuuden voltinkin käy.Auton akusta otetaan virta puolalle.Puolalta se johdetaan maalauspistooliin jonka runkoon suurjännite johdetaan.Puolan miinus menee rautatelineeseen,jossa maalattava kappale roikkuu.Kappaletta on hyvä päästä kääntämään.Rautatelineen alle kumimatto,samoin myös maalarin alle.maalattava kappale roikkuu rautalankakoukussa niin sähkönjohtavuus on varmistettu.Pistooliin voi rakentaa puukahvan joka eristää sähköä.Maalarilla kuivat talouskäsineet.Liipaisinkahvaan sähköteippiä.Kumimatto maalarin alle.Ruiskun imuputki astiaan jossa jauhemaalia.Suuttimen koko kokeiltava.Kun kappale on saanut jauhepinnan viedään se sähköuuniin ja paistetaan pizzalämpötilassa puoli tuntia.Paistokin tapahtuu telineessä roikottaen,käsin ei saa jauheeseen koskea tuultakin pitää varoa.
Aamuyöllä syödyn leivän pussi on jäänyt sängyn alle ja menee imurinletkuun, ei lähde pois puhaltamalla eikä imemällä kun ilma pääsee jonkinverran ohi eikä millään pitkälläkään saa sohittua. Letku täyteen vettä, nostetaan päästä ja heilutellaan vähän aikaa niin tukos näyttää irtoavan.
Ei tuollaistakaan varmaan ihan joka päivä kaikille käy
Ei tuollaistakaan varmaan ihan joka päivä kaikille käy

Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110