Mikä tappoi Englannin autoteollisuuden?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Mikä tappoi Englannin autoteollisuuden?

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Jos ajan Korialta Helsinkiin, tulee vastaan jokunen Focus,Mondeo ja Fiesta. Muut Brittiautot voikin sitten laskea yhden käden sormilla. Vaikka 60-luvulla Mosse, Kupla ja Pikkufiiu olivatkin myyntitilastojen kärjessä. oli silti suurin osa teillämme liikkuvista henkiläöautoista englantilaisia. Mistä moinen kehitys mahtoi johtua? Onhan Englannissa toki kymmeniä autotehtaita, mutta ei niitä Scimitareja, Morganeita ja muita kummajaisia täällä kiusaksi asti näe.
Minkä siis arvelet kehityksen syyksi ja mitä olivatkaan ne 50-70-luvun britit, joita näkyi kaupungeissa, katsoipa mihin suuntaan hyvänsä?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
4stroke
Viestit: 185
Liittynyt: 11.2.2004 20:06
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja 4stroke »

laatu ei kestänyt kovassa kilpailussa. glopaalisaatio kyykytti.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

huonolaatu (ammattitaidottomia työmiehiä) ja eikös punnan kurssi ollut vähän huono, joka sitten vaikutti autojen hintaan täällä, että ei kannattanut enää myydä. Nythän Englantilaista autoteollisuutta enää olekaan, eikös Jaguaari, Mini ja Rolls-Royce ole jo myyty muualle ainakin BMW:lle meni joku, enpä ny muista tarkemmin.

Englantilaiset teki kyllä aina varsin omalaatuisia automalleja, kuten myös Neukkulassa tehtiin. Tietäähän sen että sillä ei pitkään menesty. Normaali auton ostaja haluaa tuttua ja turvallista ratkaisua.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Autoista en niinkään osaa sanoa, mutta sen mikä tappoi Englannin moottoripyöräteollisuuden (1. maailmassa vielä 60-luvulla)
- Japanin moottoripyöräteollisuus. :wink:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

70-luvulla Englannissa lakkoiltiin paljon joten tuotanto oli mitä sattui.Eräs tuttu kertoi Suomeen tuodun Vauxhall Vivoja,joista puuttui ovet :lol: ..ne asennettiin Suomessa.Tuotekehittely pysähtyi Miniin joka oli nerokas innovaatio.Yläluokalle tehtiin käsitönä laatumerkkejä,jotka ajanoloon tipahtivat keinottelijoiden syliin kuin kypsä hedelmä.Britit eivät tajunneet että pysyäkseen edes paikallaan on jo juostava.Kun muut oli jo menneet niin mitään ei ollut enää tehtävissä.Vahva Punta helpotti autojen tuontia ja haittasi autojen vientiä.Japanilaisilla oli kiitos vasemmanpuoleisen liikenteen ratti "oikealla puolella".
Avatar
BA3
Viestit: 840
Liittynyt: 5.11.2004 20:39
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BA3 »

Veli Luukasen kuuluisat sähköt (Lucas) sieltä se paha juontaa juurensa :wink:
Tällä hetkellä ei Lataa, ja hermo lepää...

* Latakerho Sons of Kymi
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

BA3 kirjoitti:Veli Luukasen kuuluisat sähköt (Lucas) sieltä se paha juontaa juurensa :wink:
Edison keksi valon ja Lucas pimeyden!
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Girlingin jarrut taisi olla myös yhtä laadukkaita.. Ainakin nuo Saapaksessa käytetyt liukusatulat oli yksiä p*rkeleitä :roll:

Omia suosikkeja brittiautoista on Morris Marina, jotenkin kiehtovan työkalumainen vekotin ja vetävät pyörät oikeassa päässä :)
Avatar
Toveri
Viestit: 249
Liittynyt: 12.10.2003 22:44
Paikkakunta: Oravikoski

Re: Mikä tappoi Englannin autoteollisuuden?

Viesti Kirjoittaja Toveri »

Pavlovits kirjoitti: Focus,Mondeo ja Fiesta. Muut Brittiautot
Eikös Mondeo tehdä Belgiassa, Focus Saksassa ja Fiesta Espanjassa ? Ainakin enimmäkseen. Englannin Ford kai tekee lähinnä Transiteja ja Fordeja omille markkinoille.
Jostain luin että britit oli innokkaita lakkoilijoita saadakseen parempia etuja. Siinä vain kävi niin että tuottavuus laski liikaa ja tuotanto siirtyi muualle. (vrt. paperitehtaiden lakot Suomessa viimevuonna...)
Englannin suurimmat autonvalmistajat nykyään kai ovat Nissan ja Toyota. Korjatkoon ken tietää tarkemmin.
ABC -Absolutely Boring Compromise
Avatar
LadaRacingTeam
Viestit: 278
Liittynyt: 26.11.2003 12:58
Paikkakunta: Karstula/Mänttä

Viesti Kirjoittaja LadaRacingTeam »

Mini kuuluu BMW:lle, Jaguar Fordin konserniin jne jne.
TVR ja Lotus ovat ainakin vielä (tietääkseni) aitoja Englantilaisia automerkkejä.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Mikä tappoi Englannin autoteollisuuden?

Viesti Kirjoittaja samarai »

Toveri kirjoitti:
Pavlovits kirjoitti: Focus,Mondeo ja Fiesta. Muut Brittiautot
Eikös Mondeo tehdä Belgiassa, Focus Saksassa ja Fiesta Espanjassa ? Ainakin enimmäkseen. Englannin Ford kai tekee lähinnä Transiteja ja Fordeja omille markkinoille.
Joo näin varmaan on, lisäksi tota Focusta tehdään nykyisin Venäjällä ja vieläköhän tota Transuakaan tehdään enää ollenkaan Englannissa :roll: - Belgiassa on ainakin senkin pääkokoonpanolinja.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

LadaRacingTeam kirjoitti:Mini kuuluu BMW:lle, Jaguar Fordin konserniin jne jne.
TVR ja Lotus ovat ainakin vielä (tietääkseni) aitoja Englantilaisia automerkkejä.
TVR:n omistaa muuten "kaksikymppinen" venäläinen liikemies Nikolai Smolenski :)

Kummasti noi venäläiset miljardöörit on ihastunut sijoittamaan noihin englantilaisiin autoihin, kilpatalleihin ja fudisjengeihin.. :roll:

Aston Martin näköjään kuuluu myös Fordille kuten myös Land-Rover - siitä tuli mieleenkin, että joku sijoittajaryhmähän (kiinalainen?) osti kai hiljattain BMW:ltä "pelkän Roverin", joka taas omisti MG:n. :)

GM on ostanut Lotuksen jo vuonna 86 ja myyty Bugatille 93.
http://www.gm.com/company/corp_info/his ... s1980.html
- taitaa kuulua nykyisin sitten tälle Protonille (Malesia)
http://paultan.org/archives/2006/04/26/ ... end-lotus/
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
4stroke
Viestit: 185
Liittynyt: 11.2.2004 20:06
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja 4stroke »

Toveri Sladimir kirjoitti:
BA3 kirjoitti:Veli Luukasen kuuluisat sähköt (Lucas) sieltä se paha juontaa juurensa :wink:
Edison keksi valon ja Lucas pimeyden!
omiakin kokemuksia on, ai että repesin...hoh hoh hoh
Avatar
LadaRacingTeam
Viestit: 278
Liittynyt: 26.11.2003 12:58
Paikkakunta: Karstula/Mänttä

Viesti Kirjoittaja LadaRacingTeam »

Tuo TVR on jotenkin vain kiehtova auto. Kori tehdään lasikuidusta ja tehoja riittä. Lotus on kanssa kiehtova merkki ja tekee myös jokseenkin komeita autoja
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

4-stroke kirjoitti:
Toveri Sladimir kirjoitti:
BA3 kirjoitti:Veli Luukasen kuuluisat sähköt (Lucas) sieltä se paha juontaa juurensa :wink:
Edison keksi valon ja Lucas pimeyden!
omiakin kokemuksia on, ai että repesin...hoh hoh hoh
Luukas oli kaiketi hyvä lähetyssaarnaajana mutta sähkömiehenä..... :lol: :lol: :lol:
Lada rules
Vastaa Viestiin