Heppoja enemmän ja leimalle

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Teppo kirjoitti: Miten niin? Siinähän on erikseen vääntö (M) ja kierrokset (rpm). Jos teho pysyy samana ja kierrokset nousevat, väännön on laskettava. Väännäs nyt ihan rautalangasta :)

näyttäisi kovasti että kaava toimii myös käytännössä. Tuon johdin ihan tekniikan kaavaston ja kynän avulla. Helpottuisi kovasti näissä teho vs vääntö -keskusteluissa jos ihmiset ymmärtäisivät väännön ja tehon suhteen. Kyse kun on kuitenkin lopulta samasta asiasta, kierrosluku huomioituna. Onneksi ei vielä täällä ladaboardilla ole se alkanut...
Jep, mun moka, katselin jotensakin aika kieroon noita merkintöjä. Pyörittelin paperilla omilla kirjaimilla, niin tuosta kaavastasi tulee P=T*n/7017 (minun kirjaimilla). Eli kun muunnat yksiköt wateista -> hv ja supistat sopivasti piit pyöristäen. Totuus liikkunee tuollapäin. Yllättävän hyvin tuota näyttäisi turbokin tottelevan, hieman yllätyin tuosta. Vielä kun ripeän dieselin käppyrällä kokeilisi kuinka yleispätevä tuo oikeasti on.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Teppo
Viestit: 108
Liittynyt: 1.10.2003 11:08
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Stefa kirjoitti: Yllättävän hyvin tuota näyttäisi turbokin tottelevan, hieman yllätyin tuosta. Vielä kun ripeän dieselin käppyrällä kokeilisi kuinka yleispätevä tuo oikeasti on.
Siis, tehon ja väännön riippuvuus ei poistu vaikka kyseessä olisi diesel, bensa, turbo, polkupyörä tai ruohonleikkuri. Ainoa vaatimus on että se voima tulee pyörivässä muodossa ulos.

Mutta tosiaan, sen voi pyöritellä lukuarvoiksi. On vaan helpompi muistaa se kun tietää mistä eri muuttujat tulevat. Fysiikka on kovin yleispätevää :)
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jeps, fysiikka kyllä yleispätevää, mutta silti yllättää että toimii noinkin hyvin tapauksissa joissa muuttujia paljon. Kemiallisen palamisreaktion energian ei olettaisi seuraavan noinkin monessa eri tapauksessa jotain kaavaa noinkin hyvin. Mutta oppia ikä kaikki :)
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Lada ukko
Viestit: 129
Liittynyt: 26.6.2004 9:00
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja Lada ukko »

Kävin eilen konttorilla kyselemässä ja vastaus oli että tehokkaimman(1700i) tehoja sais nostaa viä 20%. Jos haluaa kanttilampusta laillisen esim 140hp koneella ajoneuvohallintokeskukselle erikoislupa paperit vetään, maksavat noin vanhan tonnin ja 60 euron muutoskatsastus. Tostahan ei oo mitään takuuta että se erikoislupa tulee. Näin kertoi forssalainen katsastusmies.
Siperia opettaa...
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jep, tuosta 1700i:n tehot +20% tulee se 100.8 pollea. Se erikoislupahakemus muuten maksaa sitten sen vajaat 200€ riippumatta päätöksen laadusta, ja tietysti osaat perustella aukottomasti että miksi tarvitset autoosi sen sadan hepan sijaan 140? Harrastus, tai esimerkiksi peräkärryn hinaaminen ei sitten kelpaa perusteluksi. Mutta jos perustelun keksit ja ennakkotapauksen saat, niin kerro ihmeessä! Mutta paljon ennemmin voittaa lotossa...
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Eipä kyllä riitä vanhat tonnit ei...
Muistaakseni jo viime keväänä hinta oli 250eur, minäkin jätin sitten TC:n ostamatta.
AKE kirjoitti:Lupahakemuksen käsittely ja päätös maksaa 275 euroa (siinäkin tapauksessa, että päätös on kielteinen).
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

No juu, ei ole käynyt mielessä nuo erikoisluvat niin ei hinnoistakaan juuri tietoa.

Pitänee taas kerran todeta että TC:n katsastaminen ladaan ei vaadi mitään erikoislupia, vaan menee suoraan muutoskatsastuksella.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Se oli kylläkin 115hp 2,0 TC...
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

jusu kirjoitti:Se oli kylläkin 115hp 2,0 TC...
No juu, vanha 2l pystykone ei enää mene suoraan.
Vauhdin tae - alamäki
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

En ole kyllä kuullut että katsastusmiehet olisivat kovinkaan kiinnostuneita jos joku on virittänyt vakiokoneita ilman turboa kunhan vaan päästöt menee läpi.
Mr. nobody

Viesti Kirjoittaja Mr. nobody »

Tarviiko muutoskatsastaa jos autoon vaihdetaan tuplat, nokka, kantta lasketaan ja peltipakosarja? Entä tarviiko dynokäyrää?
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mara »

Ei tarvi muutoskatsastusta tai teholappuja jos vaparina virittää, riittää, et päästöt on kohallaan.
Eri asia sitte jos iskutilavuus (siis lohko) vaihtuu eri kokoon otteen mukaisesta.
2102 16V ex.
2103 -75
Mr. nobody

Viesti Kirjoittaja Mr. nobody »

Kiitän.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Sitten kun mootori on laillisesti muutosrekisteröity tuon 100.8hv säännön mukaan, niin sen jälkeen sitä saa virittää laillisesti lisää kaikin keinoin joita ei rinnasteta moottorin vaihtoon. ELi ahdettua ei mitenkään, ja vaparia kaikin muin keinoin paitsi kasvattamalla tilavuutta yli 10% ja kantta/lohkoa vaihtamalla. Eli vaparista saa lailisesti enemmän tehoa kuin turbosta.

Näin olen siis asian ymmärtäny aken sivua (ja sen linkkejä) tutkimalla.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Teppo kirjoitti:
Stefa kirjoitti: Teho ja vääntö tottelevat kaavaa T=7140*P/n
jossa T on vääntö (Nm), P teho (hv DIN) ja n kierrosluku
Aloin itse pyöritellä paperilla asiaa, miten teho tai vääntö lasketaan. En vaan keksi miten sä ton kaavan sait aikaan... Mun päättely:

M = vääntö [nm]
W = teho [W]

W=M x φ
φ = ω x t
t = 1 sek
n = 1 / s = rpm / 60
ω = 2π x n

-> W = M x 2π x rpm / 60

esimerkiksi 123 nm @ 3500 rpm
W=123 x 2 x 3,14 x (3500/60) = 45 kW -> 61 hv

vaikuttaisi ihan oikeansuuntaiselle... ?
Kaavathan on seuraavanlaiset:

P=M*ω

eli teho on vääntömomentti kertaa kulmanopeus

ja kulmanopeus on 2 kertaa pii kertaa moottorin pyörimisnopeus (muodossa 1/s) eli

ω=2*π*n

Yhdistämällä saadaan:

P=M*2*π*n
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Vastaa Viestiin