Ladan kokonaistaloudellisuudesta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Ladan kokonaistaloudellisuudesta
Laskin mitä on mennyt valuuttaa:
Lada Eurosamara kolmen vuoden taloudellinen kokonaisrasitus; mahdollisimman tarkasti.
Ajettu 75 000 km / kolme vuotta.
Maksoi 3000 euroa. Päivän hinta noin 1000 euroa.= 2000 €
Polttoaineen kulutus 6,5 l/100 km; 95E 1,15 € /l = 5606 €
Oljyt + suodatin 5 vaihtoa = 100 €
Tulpat nelikärki + tavalliset = 15 €
4 kpl Gislaved talvirengas = 300 €
Vakuutukset liikenne + kasko; bonukset on, 30 € /kk = 1080 €
Nokkahihna + rulla = 20 €
Pakoputki; takaosa = 30 €
Startti; piti ostaa Ahvenanmaalta = 100 €
Lohkolämmittimen johdot;käytetyt romikselta = 20 €
Jarru- ja jäähdyttäjännesteet = 25 €
Akku = 40 €
Polttimoja = 20 €
Katsastus 3 kpl = 150 €
Autovero = 300 €
Nämä yhteensä 9806 €
Suurin kuluerä on polttoaine.
Lisäksi asennettu vetokoukku ja radio 400 € jota ei ole huomioitu kustannuksissa.
Tällöin kilometrikustannukset ovat olleet noin 13 centtiä / km
Niin vielä: kustannuksista noin puolet menee veroihin. Polttoaine 75 % ja muut ostokset alv. 22 % ja vakuutusmaksuissakin on veroa.
Lada Eurosamara kolmen vuoden taloudellinen kokonaisrasitus; mahdollisimman tarkasti.
Ajettu 75 000 km / kolme vuotta.
Maksoi 3000 euroa. Päivän hinta noin 1000 euroa.= 2000 €
Polttoaineen kulutus 6,5 l/100 km; 95E 1,15 € /l = 5606 €
Oljyt + suodatin 5 vaihtoa = 100 €
Tulpat nelikärki + tavalliset = 15 €
4 kpl Gislaved talvirengas = 300 €
Vakuutukset liikenne + kasko; bonukset on, 30 € /kk = 1080 €
Nokkahihna + rulla = 20 €
Pakoputki; takaosa = 30 €
Startti; piti ostaa Ahvenanmaalta = 100 €
Lohkolämmittimen johdot;käytetyt romikselta = 20 €
Jarru- ja jäähdyttäjännesteet = 25 €
Akku = 40 €
Polttimoja = 20 €
Katsastus 3 kpl = 150 €
Autovero = 300 €
Nämä yhteensä 9806 €
Suurin kuluerä on polttoaine.
Lisäksi asennettu vetokoukku ja radio 400 € jota ei ole huomioitu kustannuksissa.
Tällöin kilometrikustannukset ovat olleet noin 13 centtiä / km
Niin vielä: kustannuksista noin puolet menee veroihin. Polttoaine 75 % ja muut ostokset alv. 22 % ja vakuutusmaksuissakin on veroa.
Viimeksi muokannut ladamaster, 20.1.2006 15:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyvä että laskit. Mutta älkääs nyt tuota kalliiksi haukkuko. Laskekaapa vaikkapa 30. 000 maksava vehje jossa huollot maksavat toista tonnia.
Varsinkin jos ostaa vähän enemmän kuluttavan, niin panee jo ihmettelemään. Tietääkseni kulkevat samoista pakoista A samoihin paikkoihin B joihin minäkin.
Varsinkin jos ostaa vähän enemmän kuluttavan, niin panee jo ihmettelemään. Tietääkseni kulkevat samoista pakoista A samoihin paikkoihin B joihin minäkin.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
olit vielä aika alas arvioinut Eurosamaran nykyarvon, tonnilla varmaan vietäisiin käsistä, ku ei venäjän ruiskumallejakaan vielä paljon alle tonnin myydä, eli arvon aleneminen on vähän pienempää. tietysti pyynnit on aina vähän korkeemmat kuin toteutuneet kauppahinnat. mut jos ton laskelman tekis jollain parinkympin uudella autolla niin tulisi huomattavasti enemmän arvonalenemis tonneja.

-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Voi olla, että muutaman satasen enemmän saisi.Lada-Jussi kirjoitti:olit vielä aika alas arvioinut Eurosamaran nykyarvon, tonnilla varmaan vietäisiin käsistä
Vähän ajettu 1500i ruisku Samara käytettynä on varmaankin Suomen kokonaistaloudellisin auto; mikäli yhtään joutuu ajelemaan.
Kohta ensimmäiset 110 mallit ovat erittäin mielenkiintoisessa hintaluokassa.
Niitäkin hankkivat ihmiset, jotka eivät välttämättä kauppareissua pitempää lenkkiä ajele, joten vähän ajettuja tulee markkinoille.
Takatuuppareita saa halvemmalla, mutta polttoaineen kulutus on suurempi. Tai ei välttämättä saa; niillä alkaa olla muunlaista keräily ja statusarvoa.
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Päivitys 27.11
Päivitys:
Ajettu Samaralla nyt 94 000 km siitä kun ostin. Mittarissa tänään 111 000 km.
Polttoaineen kulutus ollut 7332 €.
Ensimmäisessä viestissä olevien kulujen lisäksi tullut:
Pakoputki väliosa ja ja loppuosa. Yhteensä 30 €; naapurista.
Iskarit etelästä itsevaihdettuna + nelipyöräsuuntaus. 200 €
Ventiilinohjurin kumit + venttiilinjousi + venttiilinsäätö. 100 €
Katsastus yksi kpl + uusintanäyttö. 75 € iskari oli kaputt, vaihdoin kaikki.
Vakuutus viimeinen vuosi 15 €/kk. Ei kaskoa.
Autoveroa + 100 € edellisiin laskelmaan.
Yksi öljynvaihto 25 €
Muita nesteitä 25 €´
Ladoga tourilla etupyörän laakeri vaihdettuna 35 €; Tallinna.
Polttoaine + ilmansuodatin 15 €
Pääomakulut on arvoitu 2000 €.
Jarruosia n. 100 €. Palat+ kengät+ etuletkut.Suurin osa idästä.
Yhteensä 12 377 €
Edelleenkin km kustannus 0,13 €/km!
Yhden kerran Samara ei ole lähtenyt liikkeelle ensimmäisenä vuotena. Bilteman akku hyytyi -30 C.
Korjaus: kaksi kertaa. Toisen kerran kun startti hyytyi pojan käsiin. Työnnettiin käyntiin silloin.
En ole kokenut yhtään käyntihäiriötä, kone ei ole nykinyt koskaan.
Tee siitä numero, kuten mainoksessa vaaditaan!
Omistettuani noin 50-50 % Etuvetoisia ja takavetoisia Ladoja, käyttöautona ja kokonaistalodellisena vaihtoehtona ei ole Samaran/110 voittanutta konstruktiota. Takavetoisessa on "omia" arvoja, mutta käytännön mukavuudessa, vaivattomuudessa ja taloudellisuudessa etuvetoinen; ainoa aito venäläinen konstruktio, on lyömätön.
Ajettu Samaralla nyt 94 000 km siitä kun ostin. Mittarissa tänään 111 000 km.
Polttoaineen kulutus ollut 7332 €.
Ensimmäisessä viestissä olevien kulujen lisäksi tullut:
Pakoputki väliosa ja ja loppuosa. Yhteensä 30 €; naapurista.
Iskarit etelästä itsevaihdettuna + nelipyöräsuuntaus. 200 €
Ventiilinohjurin kumit + venttiilinjousi + venttiilinsäätö. 100 €
Katsastus yksi kpl + uusintanäyttö. 75 € iskari oli kaputt, vaihdoin kaikki.
Vakuutus viimeinen vuosi 15 €/kk. Ei kaskoa.
Autoveroa + 100 € edellisiin laskelmaan.
Yksi öljynvaihto 25 €
Muita nesteitä 25 €´
Ladoga tourilla etupyörän laakeri vaihdettuna 35 €; Tallinna.
Polttoaine + ilmansuodatin 15 €
Pääomakulut on arvoitu 2000 €.
Jarruosia n. 100 €. Palat+ kengät+ etuletkut.Suurin osa idästä.
Yhteensä 12 377 €
Edelleenkin km kustannus 0,13 €/km!
Yhden kerran Samara ei ole lähtenyt liikkeelle ensimmäisenä vuotena. Bilteman akku hyytyi -30 C.
Korjaus: kaksi kertaa. Toisen kerran kun startti hyytyi pojan käsiin. Työnnettiin käyntiin silloin.
En ole kokenut yhtään käyntihäiriötä, kone ei ole nykinyt koskaan.
Tee siitä numero, kuten mainoksessa vaaditaan!
Omistettuani noin 50-50 % Etuvetoisia ja takavetoisia Ladoja, käyttöautona ja kokonaistalodellisena vaihtoehtona ei ole Samaran/110 voittanutta konstruktiota. Takavetoisessa on "omia" arvoja, mutta käytännön mukavuudessa, vaivattomuudessa ja taloudellisuudessa etuvetoinen; ainoa aito venäläinen konstruktio, on lyömätön.
Minä Ladailin aikoinaan yhtäjaksoisesti yli 15 vuotta, joten olen sitä mieltä, että tuskin millään tulee halvemmaksi siirtyä paikasta a paikkaan b. Ei kuitenkaan kannata lähteä pilkun kanssa laskemaan polttoaineen kulutusta, mutta jos laskee pelkästään varaosien hinnan, niin tuskin missään muussa autossa on niin edulliset varaosat. Onhan auton lähtöhintakin huomattavasti halvempi moneen muuhun verrattuna, joten ei kai se silloin merkitse mitään, jos bensaa vähän enemmän meneekin satasella. Saahan sitä bensa-asemilta lisää. Kokemus minulla on vain 2107 ja 2105 Ladoista, näistä uusista en tiedä.
-ex-ladisti-
-ex-ladisti-
Se on kyllä totta, että palikat on aika halpoja... kustannuksia alentaa vielä tavallaan se, että esim. tollanen -80 luvun takatuuppari on teknisesti niin simppeli, että maikäläinenkin osaa sille jotain tehdä 
Vastaava kohtuu halpa/varma menopeli saattais olla vanha Dexteri. Pikkuveljellä on vieläkin -82 Corolla DX (ilmeisesti viimeisiä takavetoja ko. mallista?) ja siihen on kanssa motonetissa aika halvat palikat ja teknisesti uskomattoman toimiva auto.

Vastaava kohtuu halpa/varma menopeli saattais olla vanha Dexteri. Pikkuveljellä on vieläkin -82 Corolla DX (ilmeisesti viimeisiä takavetoja ko. mallista?) ja siihen on kanssa motonetissa aika halvat palikat ja teknisesti uskomattoman toimiva auto.
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
qullen kannattais vielä kokeilla samaraa, takavedon jälkeen Samaran kanssa itse olen kokenut sellaista onnistumisen riemua "osaanhan minäkin jotain". on meinaa Samara vielä yksinkertaisempi laite.
varaosahinnoista yleisesti ottaen, yleisesti ei voida verrata venäjän hintatasoo, jokaisella ei ole kaveria joka tois niiitä, tai mahdollisuutta itse käydä. ite jos vain lähtee paria osaa hakemaan sieltä niin ei se enää halpaa ole. mutta ihan tarvikeliike hintavertailukin puhuu Ladan puolesta. Deltan hinnat kai on kuten missä tahansa merkkiliikkeessä ilman merkkirajoja.
varaosahinnoista yleisesti ottaen, yleisesti ei voida verrata venäjän hintatasoo, jokaisella ei ole kaveria joka tois niiitä, tai mahdollisuutta itse käydä. ite jos vain lähtee paria osaa hakemaan sieltä niin ei se enää halpaa ole. mutta ihan tarvikeliike hintavertailukin puhuu Ladan puolesta. Deltan hinnat kai on kuten missä tahansa merkkiliikkeessä ilman merkkirajoja.

Tossa voisi kyllä mun mielestä Delta tulla vastaan, eikä pitää samaa linjaa muiden merkkien kanssa. Kun auton saa "halvalla", tuntuu pahalta maksaa sen osista samaa kuin "länsiautojen" osista. Kyllä aikoinaan Konelan Ladan varaosahinnat oli aivan eri tasolla kuin muiden merkkien. Ja kyllä venäläisen varaosan tuotantokustannus on varmaan selvästi halvempi kuin "lännessä".Lada-Jussi kirjoitti: Deltan hinnat kai on kuten missä tahansa merkkiliikkeessä ilman merkkirajoja.
Silloin ei tulisi esim. tällaisia juttuja, että jotain 110:jä aletaan tuunailemaan purkuvolkkarien varaosille jne..

Onneksi täällä palstalla on vielä joitain tyyppejä, jotka saa jotain kilpailua tota Deltaa vastaan ja myy tuontiosaa.

Samaraa yksinkertaisempaa huoltokohdetta ja "mitään parannettavaa" on kyllä vaikea löytää. Itse en ainakaan tiedä kuin sulakerasian sijoituksen.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Jostain kuulin muinoin, että Vlvon jarrulevyjä tehdään Vietnamissa hintaan 1 €/kpl, hinta Suomessa 8000% kalliimpisamarai kirjoitti:Ja kyllä venäläisen varaosan tuotantokustannus on varmaan selvästi halvempi kuin "lännessä".Lada-Jussi kirjoitti: Deltan hinnat kai on kuten missä tahansa merkkiliikkeessä ilman merkkirajoja.

No ei varmaan enää pidä paikkaansa, koska tossa on metallia niin paljon. Vietnam varmaan niinkuin Japanikin joutuu tuomaan kaiken teollisuuden raaka-ainemetallinsa. Mutta Venäjäpä ei tarvitse tuoda metallia, ja sen huomaa siellä varaosahinnoissaladamaster kirjoitti:
Jostain kuulin muinoin, että Vlvon jarrulevyjä tehdään Vietnamissa hintaan 1 €/kpl, hinta Suomessa 8000% kalliimpi

No turhaan mä tietysti tosta Deltasta täällä vouhotan, itsehän mä en tarvitse sen palveluita ja ne niitä jotka niitä tarvitsevat tuntuvat olevan siihen tyytyväisiä. Ja useimman käyttöosanhan täältäkin löytää Motonetistä. Eli Deltalandiassa kaikki hyvin.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
No varmaan näin onkin, mutta en missään tapauksessa ole vaihtamassa samaraan... syy tähän on se, että meille tää porukkalada on vekkulin näköinen äijäauto, jolla kruisaillaan ja liukkaallaa kelillä räimitään menemään (no tällä sulta ostetulla 1500:lla sutii jo sorallakinLada-Jussi kirjoitti:qullen kannattais vielä kokeilla samaraa, takavedon jälkeen Samaran kanssa itse olen kokenut sellaista onnistumisen riemua "osaanhan minäkin jotain". on meinaa Samara vielä yksinkertaisempi laite.
varaosahinnoista yleisesti ottaen, yleisesti ei voida verrata venäjän hintatasoo, jokaisella ei ole kaveria joka tois niiitä, tai mahdollisuutta itse käydä. ite jos vain lähtee paria osaa hakemaan sieltä niin ei se enää halpaa ole. mutta ihan tarvikeliike hintavertailukin puhuu Ladan puolesta. Deltan hinnat kai on kuten missä tahansa merkkiliikkeessä ilman merkkirajoja.

Eli käyttöauton virkaa mulla toimittaa 2.2 neliveto Subaru, toisella osakkaalla vastaava 1.8 ja kolmannella vajaa 2 vuotta vanha kiisseli bemari.
Eli ei ihan heti nelivetoa tuu mieleen vaihtaa mihinkään samaraan


1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
99 000 km
Nyt on ajeltu 99 000 km Ladalla.; mittarissa 116 000 km.
Vaihteisto ääntelee, Larssilta ostin vaihteiston 50 eurolla, ei tosin muuta kilometrikustannusta suuntaan tai toiseen, koska polttoainekulu on määräävä tekijä kokonaisuudessa.
Kun vaihdan todennäköisesti
toimivan vaihteiston tilalle, menee samalla vaihtoon kytkin ja sen muut osat; niistä kiitämme RTJN65:ta.
Muuten vaan käy ja kukkuu.
Vaihteisto ääntelee, Larssilta ostin vaihteiston 50 eurolla, ei tosin muuta kilometrikustannusta suuntaan tai toiseen, koska polttoainekulu on määräävä tekijä kokonaisuudessa.
Kun vaihdan todennäköisesti

Muuten vaan käy ja kukkuu.