Satula otetaan talteen.Yläputki poistetaan.Samoin keskiö.Alaviistoputki säilytetään.Ohjaus hitsataan paikoilleen eturenkaan olessa suorassa.Keskiön paikalta hitsataan kaksi 10mm:n harjaterästä etuhaarukoiden päihin lähelle pyörännapaa.Tavarateline poistetaan.
Muodostuu kaksi kolmiota:
-pystyputki ja takahaarukan viistoputket ja vaakaputket
-etuhaarukka ja etuviistoputki+harjateräkset
Nämä yhdistetään vaakatasossa harjateräksillä.Yksi viistotuki tukevuuden aikaansaamiseksi.Lava vanerista.Laidat jos tarpeen.Työntöaisa ja takatuki niin kärry on helppo lastata.Laite on niin ruma että lukkoon ei tarvise rahaa sijoittaa.Tällaisella vehkeellä työntelin tavaroita eräällä rakennustyömaalla,eikä sitä kukaan varastanut
Saanen osallistua itsekin tähän suureen ja mahtavaan topicciin tekemisilläni.
Viimeviikolla remontoin maastopolkupyörän rataspakkaa, koska polkiessa pyörä ei liikkunyt eteenpäin, vaan löi pelkästään tyhjää. Rataspakkaa huolimattomasti irroittaessani sieltä tuli sitten kymmeniä pikkukuulia lattialle. No, aikani keräiltyä niitä lattialta ja huolellisen puhdistuksen sekä keskipakoismekanismin kunnostuksen jälkeen alkoi kasausvaihe.
Päällimmäisestä laakerista jäi uupumaan noin 5 kuulaa, mistäs sunnuntai-iltana kuulia saadaan?? Yhden vanhan laakerin jo hätäpäissäni särin, mutta sen kuulat olivat liian suuria. Sitten päähäni pälkähti, että siinä tiskialataan tulppaketjussahan on sopivan kokoisia kuulia! Ei kun sivuleikkureilla 5 kuulan pätkä poikki ja rataspakka kasaan. Patentti toimi ainakin vielä tänä aamuna!!
Hyvä korvike siksi aikaa, kunnes ehdin hommata "oikeita" laakerikuulia.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Oljypolttimen savupiipun hattu,kun vanha hajosi käsiin.
Otetaan ilmastointiputkea sopiva pätkä ja katkaistaan laikalla.Otetaan toinen ilmastointiputken pätkä,hieman suurempi ja leikataan siitä 15cm siivu.Suurempi putken pätkä heitetään 1,5mm:n pellin päälle ja hitsataan migillä sisäsaumastaan kiinni.Ylimääräinen pelti leikataan pois noin suurin piirtein.Paksumman pellin jämistä tehdään 3kpl 20X2cm:n soiroa ja niihin pokataan sen verran kavennusta kuin putkien halkaisijoiden erotus on.Putket liitetään toisiinsa näiden soirojen avulla 3,2mm:n pop niiteillä.Kannetaan katolle paikalleen.
Kuluneen kuljetinhihnan (ehkä 30 vuotta vanha)korjaus kun ketjukuljettimen kisko oli niin kulunut että siirtohammaspyörä ei osunut enää kunnolla ketjuun vaan välillä ketju tipahti pois kuljettimen hampailta.
Avataan kuljetinkiskon kaari hammasrataan kohdalta ajamalla kaareen 5kpl poikkiviiltoja ja kääntämällä putkipihdeillä ongelmakohta esille.Ketjun alle laitetaan lattarauta.Lattarauta tulee kiskon pohjalle.Lattaraudan päät hiotaan teräviksi.Hitsataan kiinni.Nostetaan ketju hammasrattaille.Hakataan kuljetinkiskon kaari takaisin alkuperäiseen muotoonsa ja hitsataan kiinni.
Molemmista päistään hiottu lattarauta nostaa ketjun sen osan oikealle korkeudelle sen lähestyessä vetävää hammasratasta.Veto kohdan ohitettuaan ketju laskeutuu alkuperäiselle tasolle.
Kerrostalossa olevan huoneiston lattiakaivo haisee talvella.
Ota kaivon ritilä pois,ja laske hajulukko täyteen vettä.Katso samalla että rassaustulppa on paikoillaan.Vedä viereinen vessan pytty.Jos hajulukossa oleva vedenpinta samalla laskee tai heilahtaa niin käy putsaamassa jäätulppa viemärin korvausilmaputken päästä.(Täytyy kiivetä katolle)
Jos korvausilmaputki on tukossa niin veden nopea poistuminen pytystä (mäntä-ilmiö) ryystää hajulukon kuivaksi ja viemärikaasut pääsevät tuulettumaan huoneistoon.
Vanhojakin työvaatteita kannattaa arvostaa.Ylikokoisesta poisheitetyistä työhaalarista saa asennusliivit kun leikkaa lahkeet pois.Jos työnkuva on sellainen että joutuu vaihtamaan hommia monta kertaa päivässä niin joka projektille omat liivit ja niihin sopivat työkalut taskuun,rautalankaa kuitenkaan unohtamatta.
Merkitään jonkin renkaan vastakkaisiin reunoihin merkki / ja//
Ajetaan työkone järveen sellaiseen kahluusyvyyteen että vesi nousee akseleiden keskinavan yläpuloelle.Annetaan veden rauhottua.Ajetaan hiljaa niin että jompi kumi merkki on ylöspäin.Noustaan koneesta ja katsotaan tuleeko yhdestäkään renkaasta kuplia.Sitten ajetaan hiljaa niin että rengas pyörähtää 1/2 kierrosta ja taas tarkistetaan renkaat kahlaamalla koneen ympäri .Aina rengas ei vuoda,vaan vannekkin voi olla syynä.
Ei kannta jäädä yhteen työpikkaan koko elämäksi kärvistelemään...tokkopa niitä onkaan .Kun osaa monta ammattia niin ikääntymisen voi kompensoida moniosaamisella.Hyvät työtodistuket ja paksu nippu aloitepalkkioita helpottaa työnhakua.Duunarille hyvä yhdistelmä on sähkö ,rakennus,metalli,kiinteistönhoito ym..Työpaikkahaastattelussa ei kannata nöyristellä,riski on molemmin puolinen.Pitää vain löytää sopiva diili.Ja jos vaihtaa työpaikkaa niin irtisautumisen jäkeen kannattaa laittaa turbovaihde päälle,eikä polttaa siltoja takanaan.
Suomalainen sananlasku: "Hyvä kello kauas kuuluu,paha vielä kauemmas".
Tämä on jo aika köyhää ...auton rengaspainemittari.
Tarvitaan auton jalkapumppu,vanhoissa Ladoissakin on sellainen.Sitten vielä henkilövaaka,eikä muuta.Mittaamiseen tarvitaan kaksi henkilöä.Toinen laittaa pumpun suuttimen mitattavan renkaan venttiiliin.Paine työntää männän ulos.Toinen henkilö kohdistaa pumpun kehittämän paineen pumpun varren avulla maassa olevalle henkilövaa´alle kohtisuoraan.Otetaan lukema ylös kiloina.Renkaan paine saadaan laskemalla jakamalla kilomäärä(KG) pumpun männän poikkipinta-ala neliösenteillä (cm2) Esimerkki:Jos männän halkaisija on 35mm niin poikkipinta-ala on piiX3,5cmX3,5cm jaettuna 4:llä=9,62cm2.Sovitaan että pumppu kehtää vaakaa kohti 18kg:n voiman niin 18kg/9,62cm2=1,87 kp/cm2.....jos haluaa enemmän mittailla voi tehdä sitä varten taulukot tai purkaa vaa`n ja laittaa asteikolle paperista tehdyn asteikon joka vastaa rengaspaineita.Koska voidaan vahingossa käyttää vääriä pumppuja voi vaa`an ja pumpun yhdistää ketjulla ja ohjetekstillä.
Tuo Jaskan kommentti työelämästä pitää paikkansa! Masentuneisuuden henkeä ei pidä päästää valloilleen, vaan alkaa vaikkapa pykäämään täällä esitettyjä vermeitä. Osatkin ovat halpoja kun roskalaatikosta ottaa.
Meni Asconasta puolivalot ja oli pitkät aina päällä. Alkoi ylämäessä haista sähkölle ja ohjauspylväs savutti ankarasti. Kevyt kenttäkorjaus: Koko viiksihässäkkä roikkumaan johtojensa varaan, hauenleukajohdolla yhdistys punaisen ja keltaisen välille. Eli puolivalolangoille sähöt suorille. Näin palavat puolikkaat aina. Takavalot palavat parkkiasennossa. Ajovaloasentoa ei uskalla käyttää kun kaukovalot paloivat aina siellä, kunnes sekin toiminne lakkasi aikansa savuttuaan. Ladassa on sentään puolikkaille rele, mutta nuuka nixmanni ajaa lamppuvirran suoraan viiksihässäkän läpi. Kerkesinpä vielä Tampereelle aamujunaan 2 min. ennen lähtöaikaa. Sittenpä se oli lähtiessään vielä 13 min. myöhässä. Nyt on nokka onnellisesti pääkaupunkia kohti.
Kannattaa tosiaan pitää ajossa mukana erimittaisia hauenleukajohtoja ja ehkäpä jopa varareleitäkin, riippumatta siitä millä autolla on liikenteessä. Samoin varasulakkeet,työkalut ja ennenkaikkea riittävästi aikaa kannattaa varata matkalle.