ajo"tieto"kone ja etupää
ajo"tieto"kone ja etupää
eikö joku vois auttaa,oon kysellyt kaikilta. myös täällä foorumissa käyviltä konkareilta. ohjeita kyllä löytyy mutta laitetta ei.
venäjänkieltä ei suvussa ole käytetty.vaikka sieltä jostain ollaankin kotoisin,joten se ei taivu
autohan on tietysti 110.stw.2000
toi etupää hieman kummastuttaa, on niinku levoton
yli sadassa ratti tärisee ja alle sadan etupää pompottaa.
laakerit vaihdettu just, ja jarrut hierottu kondoomiin, toki pientä heittoa levyissä (ei mielestäni laahaa) vai voiko pienikin heitto levyissä aiheuttaa tuon, siis vauhdissa vähän koskettaa jarrupaloja niissä kohdissa jossa levy on soikeudesta johtuen "paksuimmillaan"
joskus ratti ääri asennossa kuuluu pieni kolahdus repsikan puolelta.
mitään ei kuitenkaan löytynyt huoltoliikkeen toimesta.( ei edes auton avaimia kun hain autoani pois) on kuulemma ominaisuus???
ps.toi tampereen delta.ÄÄÄlkÄÄ viekö herkkuanne sinne hoitoon, jossain muualla voi makuuttaa oriaan pajon halvemmalla. ja saa varmaan palveluakin jos sitä haluaa.
venäjänkieltä ei suvussa ole käytetty.vaikka sieltä jostain ollaankin kotoisin,joten se ei taivu
autohan on tietysti 110.stw.2000
toi etupää hieman kummastuttaa, on niinku levoton
yli sadassa ratti tärisee ja alle sadan etupää pompottaa.
laakerit vaihdettu just, ja jarrut hierottu kondoomiin, toki pientä heittoa levyissä (ei mielestäni laahaa) vai voiko pienikin heitto levyissä aiheuttaa tuon, siis vauhdissa vähän koskettaa jarrupaloja niissä kohdissa jossa levy on soikeudesta johtuen "paksuimmillaan"
joskus ratti ääri asennossa kuuluu pieni kolahdus repsikan puolelta.
mitään ei kuitenkaan löytynyt huoltoliikkeen toimesta.( ei edes auton avaimia kun hain autoani pois) on kuulemma ominaisuus???
ps.toi tampereen delta.ÄÄÄlkÄÄ viekö herkkuanne sinne hoitoon, jossain muualla voi makuuttaa oriaan pajon halvemmalla. ja saa varmaan palveluakin jos sitä haluaa.
Mites renkaiden tasapainot? Kannattaa myös kattella ettei runkovauroita kumeissa, etenkin jos jotkut pinnatut. Jos jarrupoljin "potkii" jarruttaessa niin levyt vaihtoon, muuten ei kyllä pitäis olla ongelmaa.
Tosta valohoidosta kun kylmästi ilmoittaa että saavat pitää laskunkin kun eivät autosta mitään löytäneet toimii hämmästyttävän usein. Ei tekemättömästä työstä kannata maksaa.
Siis onko toi avaimien hukkuminen deltan vai ladan ominaisuus?
Tosta valohoidosta kun kylmästi ilmoittaa että saavat pitää laskunkin kun eivät autosta mitään löytäneet toimii hämmästyttävän usein. Ei tekemättömästä työstä kannata maksaa.
Siis onko toi avaimien hukkuminen deltan vai ladan ominaisuus?
joo siis sori tekstiäni mutta.
kyl kumit on ookoo, kotimaiset ja aluvanteilla tasapainotettuna. mutta jarruttaessa jarrut ei potki vaan ravistaa ohjausta hieman tai okei riittävästi.
mutta eikö kannattais sorvauttaa. levyt maksaa hirveesti
mutta eikö kannattais sorvauttaa. levyt maksaa hirveesti
Renkaista lähtisin minäkin vikaa etsimään, 110 on ainakin minulla tosi herkkä tasapainotuksen puutteille. Talvikiekoillakin syyspuolella ihan tasainen, nyt siinä 100:n päälle tärrää hiukan sormille.
Jos saan suositella HYVÄÄ Lada-huoltoa Tampereen läheltä, niin Vammalassa toimii Kiviniityn Auto- ja Moottorikonehuolto, http://www.kiviniitty.net. Asun itse Tampereella mutta huollatan tuolla, isä aikanaan kehui palvelua ja itse kokeiltuani kerran en muualle enää vienyt. Ladan merkkihuolto, sama firma huoltaa myös mm. Mersua ja Volvoa ja on todella laadukasta työtä. Aikanaan vein vaimon ent. Samaran sinne 90 tkm huoltoon, olivat pyytämättä poistaneet myös ikävän nitkutuksen jota moottori piti kiihdytyksessä - kävi tätä ennen mm. Raumalla ja Savonlinnassa huollossa ilman että mitään tehtiin tuolle, laskuttaa kyllä osasivat siellä... Hintataso kohtuullinen työn laatuun nähden, hyvästä kelpaa jotain maksaakin.
Jos saan suositella HYVÄÄ Lada-huoltoa Tampereen läheltä, niin Vammalassa toimii Kiviniityn Auto- ja Moottorikonehuolto, http://www.kiviniitty.net. Asun itse Tampereella mutta huollatan tuolla, isä aikanaan kehui palvelua ja itse kokeiltuani kerran en muualle enää vienyt. Ladan merkkihuolto, sama firma huoltaa myös mm. Mersua ja Volvoa ja on todella laadukasta työtä. Aikanaan vein vaimon ent. Samaran sinne 90 tkm huoltoon, olivat pyytämättä poistaneet myös ikävän nitkutuksen jota moottori piti kiihdytyksessä - kävi tätä ennen mm. Raumalla ja Savonlinnassa huollossa ilman että mitään tehtiin tuolle, laskuttaa kyllä osasivat siellä... Hintataso kohtuullinen työn laatuun nähden, hyvästä kelpaa jotain maksaakin.
Kalusto: Octavia RS -12, Cadillac Fleetwood -81, Samara -86 (projekti). Delta-Auto vs. Maailma.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: joo siis sori tekstiäni mutta.
veljellä on 110 STW 16venttiilinen vuosimallia 2000 ja siinä piti noin 35 tkm ajettuna sorvauttaa jarrulevyt uusiksi että loppui tärinät. Merkkihuolto oli sitä mieltä ettei uusien vaihtamisestakaan olisi mitään hyötyä nekin tärisis pian. Niissä joku tyyppivika varmaan?jone35 kirjoitti:kyl kumit on ookoo, kotimaiset ja aluvanteilla tasapainotettuna. mutta jarruttaessa jarrut ei potki vaan ravistaa ohjausta hieman tai okei riittävästi.
mutta eikö kannattais sorvauttaa. levyt maksaa hirveesti

Renkaiden puhtaus on kanssa yksi asia, ja seisaaltaan painepesurilla huiskiminen aluihin usein vain pahentaa tilannetta. Nimim. hiekkateiden takana asuva... Ja voi siinä kotimaisessakin renkaassa olla runkovika, menevät toisinaan tosi helposti kun terävään monttuun ajaa.
Sorvauttaakkin levyt voi jos vaan aine riittää.
Renkaat, jarrulevyt, pyörienkulmat. Jos noi kunnossa niin musta ei pitäisi voida ravistaa. Kertoile jos vika löytyy.
Sorvauttaakkin levyt voi jos vaan aine riittää.
Renkaat, jarrulevyt, pyörienkulmat. Jos noi kunnossa niin musta ei pitäisi voida ravistaa. Kertoile jos vika löytyy.
kiitti mikko
toi vois olla lääke, eli viedä kunnon korjaamolle.
toi ohjauksen ravistaminen on joskus jopa niin kovaa että
kaverit on mennyt varmuuden vuoksi taksilla kotiin.
ja tosi on että delta auto ei löytänyt mitään vikaa, vaan laittoivat helsingistä jonkun ison johtajan soittamaan minulle.
hän kertoi että yli 40000:tta ajetulla ladalla etupään ravistaminen on ominaisuus ei vika, ja että se johtuu tietystä moottorin kierrosluvusta joka resonoi renkaisiin tietyssä nopeudessa. ladan tehdaskin kuulemma tietää tämän ongelman ja siihen on suunnitteilla korjaussarja.
kerroin että en voi ajaa yli sataa tai osat irtoavat.
hän kehotti valitsemaan ajoreitit siten että tota nopeutta ei tarvitse ylittää. oli pakko haistattaa hänelle piiitttkää viittt?? puhelu loppui siihen.
tunsin sisälläni suunnatonta luottamusta kyseistä korjaamoa kohtaan, tuon lausunnon jälkeen.
ps. kokeiltu toisiakin renkaita on
ps.ladamaster ei ole vastannut minulle?? oisko kiireinen
toi ohjauksen ravistaminen on joskus jopa niin kovaa että
kaverit on mennyt varmuuden vuoksi taksilla kotiin.
ja tosi on että delta auto ei löytänyt mitään vikaa, vaan laittoivat helsingistä jonkun ison johtajan soittamaan minulle.
hän kertoi että yli 40000:tta ajetulla ladalla etupään ravistaminen on ominaisuus ei vika, ja että se johtuu tietystä moottorin kierrosluvusta joka resonoi renkaisiin tietyssä nopeudessa. ladan tehdaskin kuulemma tietää tämän ongelman ja siihen on suunnitteilla korjaussarja.
kerroin että en voi ajaa yli sataa tai osat irtoavat.
hän kehotti valitsemaan ajoreitit siten että tota nopeutta ei tarvitse ylittää. oli pakko haistattaa hänelle piiitttkää viittt?? puhelu loppui siihen.
tunsin sisälläni suunnatonta luottamusta kyseistä korjaamoa kohtaan, tuon lausunnon jälkeen.
ps. kokeiltu toisiakin renkaita on
ps.ladamaster ei ole vastannut minulle?? oisko kiireinen
Ihmeellistä tosiaan, että minä sitten voin päästellä omalla, JOPA 65 000 KM AJETULLA Ladallani 150 km/h moottoritiellä Helsinkiin sen kummemmitta tärinöittä...
Kokeilisin kyllä tuota Kiviniittyä sinuna. Korjaamopäällikkö Lauri Jokinen on jumalattoman tunnollinen tyyppi, hänelle ihan erityissuositukset. Ei se apu välttämättä sieltäkään löydy, mutta eipä ainakaan kohdella Lada-miestä kuin halpaa makkaraa tuolla.
Kokeilisin kyllä tuota Kiviniittyä sinuna. Korjaamopäällikkö Lauri Jokinen on jumalattoman tunnollinen tyyppi, hänelle ihan erityissuositukset. Ei se apu välttämättä sieltäkään löydy, mutta eipä ainakaan kohdella Lada-miestä kuin halpaa makkaraa tuolla.
Kalusto: Octavia RS -12, Cadillac Fleetwood -81, Samara -86 (projekti). Delta-Auto vs. Maailma.
Samarassa ja 110.ssa on etuakseli eritysen herkkä tärinälle. Pienikin epätasapaino kertautuu. Minulla on ollut Samara ja nykyään 110 ja molempiin auttaa sama lääke: Pyörät on laitettava hemmetin huolella paikolleen ts. pultit sormikireyteen ja sitten käsin liikutellaan vannetta, jotta se hakee paikkansa kunnolla. Sitten lisää kiristystä ja sama vanteen
kääntely. Tällä tavalla pyörän pulttien kartiot keskittävät vanteet kunnolla. Toinen virhe, mikä usein tehdään, on pulttien liiallinen kiristäminen. Sillä konstilla pilataan pultit ja vanteet, sekä saadaan pyörä
epäkeskeisksi. Mä vedän pultit aluksi 5-kilolla momenttiin ja sitten 7-kilolla. Ja se riittää, on usean vuoden kokemus. Huollot ja rengasliikkeet käyttää yleensä törkeen korkeita momentteja pulttikoneissaan.
kääntely. Tällä tavalla pyörän pulttien kartiot keskittävät vanteet kunnolla. Toinen virhe, mikä usein tehdään, on pulttien liiallinen kiristäminen. Sillä konstilla pilataan pultit ja vanteet, sekä saadaan pyörä
epäkeskeisksi. Mä vedän pultit aluksi 5-kilolla momenttiin ja sitten 7-kilolla. Ja se riittää, on usean vuoden kokemus. Huollot ja rengasliikkeet käyttää yleensä törkeen korkeita momentteja pulttikoneissaan.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jeps
mulla onkin samaran renkaan vaihto edessä, tarvii tarkkailla tilannetta. Itse aina käsipelillä kiristelen ja availen noita ilman mitään momenttiavaimia. Joskus huoltamoiden jäljiltä ei tahdo pultteja saada enää millään auki kun ovat tykittäneet ne niin tiukkaan.
Yhteen mitsuun vaihdoin kesärenkaat ja siinä oli Ladasta poiketen mutterikiinnitys. Siellä oli jo risoja kierteitä, kun oli aiemmin väännetty huollossa kiinni. Miten noi pyöränpulttien momentit yleensä? Kevyt käsimomentti riitänee pitämään paikallaan? onko momentissa eroa pultti ja mutterikiinnityksellä?
Yhteen mitsuun vaihdoin kesärenkaat ja siinä oli Ladasta poiketen mutterikiinnitys. Siellä oli jo risoja kierteitä, kun oli aiemmin väännetty huollossa kiinni. Miten noi pyöränpulttien momentit yleensä? Kevyt käsimomentti riitänee pitämään paikallaan? onko momentissa eroa pultti ja mutterikiinnityksellä?

Vaihdoin eilen 110.ni kesärissat alle ja ihan mukavasti tuntuu pyörivän. Vinkin tästä ylenpalttisesta huolellisuudesta pyöriä asennettaessa sain aikoinaan Malmin Konelasta, kun Samarassani oli tasapainoitusvaikeuksia ja pyörinä Melberin alu-valssit ja renkaina Continentalin renkaat, jotka lingossa näyttivät olevan hyvin tasapainossa.
Samara oli silloin vielä takuussa ja epäilin, että ravistus ei johdu pyöristä, siksi Konela perehtyi asiaan huolellisemmin. Siitä eilisestä renkaanvaihdosta vielä. Talvella vaihdettiin jarrulevyt takuuna eteen (tyyppivika?) ja tietysti pyöränpultit oli vedetty hemmetin kireälle. Sai oikein peräsuoli pitkänä vääntää ja kyseessä oli kuitenkin merkkiliikkeen tekemä asennus. Kaiken kaikkiaan kannattaisi vilkasta omistajan käsikirjasta oikeat momentit, merkkiin katsomatta. Tässä maassa tuhlataan energiaa turhaan vääntämiseen ja sillä konstilla myöskin vanhennetaan ennenaikaisesti niin pultit kuin vanteetkin.
Samara oli silloin vielä takuussa ja epäilin, että ravistus ei johdu pyöristä, siksi Konela perehtyi asiaan huolellisemmin. Siitä eilisestä renkaanvaihdosta vielä. Talvella vaihdettiin jarrulevyt takuuna eteen (tyyppivika?) ja tietysti pyöränpultit oli vedetty hemmetin kireälle. Sai oikein peräsuoli pitkänä vääntää ja kyseessä oli kuitenkin merkkiliikkeen tekemä asennus. Kaiken kaikkiaan kannattaisi vilkasta omistajan käsikirjasta oikeat momentit, merkkiin katsomatta. Tässä maassa tuhlataan energiaa turhaan vääntämiseen ja sillä konstilla myöskin vanhennetaan ennenaikaisesti niin pultit kuin vanteetkin.
Olikos se TM vai mikä kun teki tutkimuksen tuosta että kuinka tiukkaan korjaamot vetää nuo renkaiden pultit? Muistaakseni taisi olla järestään 3-4 kertaisella momentilla ja tiukimmat yli 10 kertaisella! Ite kyllä vaihdan renkaat pulttipyssyn kanssa mutta käännän siitä säätimestä sen momentin järkeväksi enkä hakkuuta täysillä. Kannattaa muuten jokaisen auton omistajan ainakin kerran vetää nuo pultit/mutterit momenttiavaimen kanssa ohjearvoon, saa sen perstuntuman että ne ei todellakaan ole tiukassa. Pitaiskin varmaan kohtapuoleen taas kesäkumeja ruveta alle etsimään...
aika useat asentajat vetää momenttivarrrella pultit kiinni (n 10kg) eipäse nyt niin hirveesti ylikireelle sillä mene, mutta kyllä niitäki on jotka vetää raakasti pulttipyssyllä liian kireelle. se on vaa siinä ettei siinä hirveesti huvita millää momenttiavaimella ruveta kiristelee ku se on niin aikaa vievää touhua siinä kaiken kireen keskellä.
noista auton tärinoistä sen verran, että kun omalla autolla moottoritiellä kokeilin kuinka kovaa sillä pääsee, nii rupes siinä yli 100 km/h vauhdissa tulee semmosta jaksottaista tärinää. vika selvis siinä vaiheessa kun vaihdoin kesäfillareita alle nii huomasin yhdessä renkaassa olenvan n. 0,5 l vettä sisällä ! sitä en tiiä miten se vesi sinne on mahollisesti joutunu
noista auton tärinoistä sen verran, että kun omalla autolla moottoritiellä kokeilin kuinka kovaa sillä pääsee, nii rupes siinä yli 100 km/h vauhdissa tulee semmosta jaksottaista tärinää. vika selvis siinä vaiheessa kun vaihdoin kesäfillareita alle nii huomasin yhdessä renkaassa olenvan n. 0,5 l vettä sisällä ! sitä en tiiä miten se vesi sinne on mahollisesti joutunu
