Lada- tekniikan sanastoa.
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Jakopään hihnan vaihtoväli on 60000 km. Olen vaihtanut kerran omaani kymppitonnin yliajettuna. Käytetyssä hihnassa ei ollut minkäänlaisia kulumisen merkkejä, ei halkeamia, ei lohjenneita reunoja eikä hampaita. Kiristäjärullat olivat myös hyvässä kunnossa. Tämä minun hyvä kokemukseni ei tietenkään poissulje sitä mahdollisuutta, että jollain toisella olisi ollut huonoja kokemuksia. Mahdollinen hihnan katkeaminen ei Ladassa johda venttiilien osumiseen mäntiin ainakaan vakiokoneessa.
Laiskahan se 1300 on ja minun -88 lisäksi nelivaihteinen. Minulle kyllä tarjoaa aivan riittävän suorituskyvyn.
Laiskahan se 1300 on ja minun -88 lisäksi nelivaihteinen. Minulle kyllä tarjoaa aivan riittävän suorituskyvyn.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Ladojen saatavuus on sitä luokkaa, että kannattaa ostaa lada ihan sen perusteella että onko kori mätä vai ei. Jos kori on kunnossa, lopun tekniikan saa toimimaan. Axteekin huonous on vaan se, että kun sitä verrataan ladan "kaikessa on kaksi osaa" tekniikkaan, niin tottakai vähän monimutkainen vehje vaatii enemmän säätöä.
Ladoissa on kestävä tekniikka ja lahot korit, eli mä menisin sen mukaan, että missä kunnossa kori on. Kaiken muun voi korjata.
Ladoissa on kestävä tekniikka ja lahot korit, eli mä menisin sen mukaan, että missä kunnossa kori on. Kaiken muun voi korjata.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Eli axtek ei ole mahdoton. mutta lähinnä yhtä kertomusta jossa axteekin kerrottiin laukeavan 10 000 kilsan välein, ja sitten tarttee viedä huoltoon joka maksaa pitkän pennin (säätöjen asetus). siis laukeamisella tarkoitan sitä, että päästöt kasvaa vähitellen liian suureksi eikä mene katsastuksesta läpi.
jos vara-osat ei ole ongelma niin sitten.. mutta niistä taitaa olla pahemman luokan pula?
Ja korin mä tarkistan aina ekana. Ruoste ei ole hyväksyttävää (paitsi vähän, muttei maalipinnassa) eikä pinttynyt lika joka lähtee vain uudestaan maalaamalla.
Taitaa olla turhan tiukat kriteerit Ladoille.
jos vara-osat ei ole ongelma niin sitten.. mutta niistä taitaa olla pahemman luokan pula?
Ja korin mä tarkistan aina ekana. Ruoste ei ole hyväksyttävää (paitsi vähän, muttei maalipinnassa) eikä pinttynyt lika joka lähtee vain uudestaan maalaamalla.
Taitaa olla turhan tiukat kriteerit Ladoille.
axtek kaasari on hieman tavan omaistakin kaasaria yksinkertaisempi laite, ne monimutkaisemmat osat on se afrpoksi, mutta se ei kovin usein hajoa. yleisimmät 4 vika paikkaa ovat joutokäynti solenoidi, pääpiirin solenoidi, kiihdytyspumpun kalvo ja kaasarin ulkopuolelta lambda anturi. noita kaikkia ilmeisesti saa erikseen ainakin kiihdyspumpun kalvoksi käy normaalin solex kaasarin kalvo noin 3euroa, ja lambda on ihan normaalina tarvikkeena saatavilla hintaan noin 30euroa. Solenoidien hintaa en tiedä. Ja säädöthän voi tehdä itsekin kun auto sisältää itsessään melkein kaiki seosmittariin tarvittavat osat (lambda anturi) tarvitsee vain kohtuullisen yleismittarin hintaan noin 30euroa ja ruuvimensselin 1euro.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
Ladoissa on tyypillistä sähköviat, niin vanhemmissa kuin uudemmissa, erityisesti kanttimalleissa. Axtec ongelmat kai on siinä että kun sähköt on huonot niin kaasutin ei toimi, eli mekaanisesti varmaan kelvollinen mutta sitä ohjaava elektroniikka mättää?
laatu eroista sen verran että on kai jonkin verran kevennetty laatua kalliiden axtec järjestelmien myötä että on saatu hinta pysymään kilpailukykyisenä.
laatu eroista sen verran että on kai jonkin verran kevennetty laatua kalliiden axtec järjestelmien myötä että on saatu hinta pysymään kilpailukykyisenä.

Re: hmm
Mielestäni ne ongelmat on väärin säädetyissä kaasareissa en ainakaan ole tavannu hirveästi sähkövikoja axtekkiin liittyen muutakuin yhden auton jossa oli afrpoksin maajohto irronnu.Lada-Jussi kirjoitti:Axtec ongelmat kai on siinä että kun sähköt on huonot niin kaasutin ei toimi, eli mekaanisesti varmaan kelvollinen mutta sitä ohjaava elektroniikka mättää?
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
No ittellä on jo kaksi axteekkia. jos ne olisi mahdottomia niin olisin jo lopettanut koko touhun kesken.
Tolla uudella kaasarilla pyritään kompensoimaan kulumisesta aihutuvia vikoja joita ovat ilmavuodot, polttoaine vuodot, käynnin tasaisuus, ja tietysti siten paremmat päästölukemat pitemmäksi aikaa. Aika on siis yli 5 vuotta/50 tkm.
Tolla uudella kaasarilla pyritään kompensoimaan kulumisesta aihutuvia vikoja joita ovat ilmavuodot, polttoaine vuodot, käynnin tasaisuus, ja tietysti siten paremmat päästölukemat pitemmäksi aikaa. Aika on siis yli 5 vuotta/50 tkm.
Lada rules
1700 iiiiik!
Tulin nostaneeksi tänään tuosta ruiskukombista koneen mäelle ja kun se yksipisteruisku siinä imusarjassaan nökötti ilman letkuja ja johtoja, niin kovin oli yksinkertaisen näköinen kapine. Kaasutin näyttää kymmenen kertaa teknisemmältä laitteelta kuin tuollainen alumiininen möhkäle, jossa on muutama letkuliitäntä ja pari johtoliitintä.
Hyvätoiminen tuo ruisku kuitenkin on. Lähtee hyvin käyntiin ja vetää katkottomasti. Laitan koneeseen kuitenkin kaasarin kun nostan sen tuohon nappikseen. Ei tarvi askarrella noiden sähköjen kanssa.
Ruisku-larva on -94 ja se on aivan mätä helmoistaan ja lattian reunoiltaan. Tuo 2102 johon moottori on tulossa, on -85 eikä pohjassa saati helmoissa ole mitään vikaa, kolmella paikalla tulee leimakuntoon se. Muutenkin lujemman oloinen tuo vanhempi malli.
Hyvätoiminen tuo ruisku kuitenkin on. Lähtee hyvin käyntiin ja vetää katkottomasti. Laitan koneeseen kuitenkin kaasarin kun nostan sen tuohon nappikseen. Ei tarvi askarrella noiden sähköjen kanssa.
Ruisku-larva on -94 ja se on aivan mätä helmoistaan ja lattian reunoiltaan. Tuo 2102 johon moottori on tulossa, on -85 eikä pohjassa saati helmoissa ole mitään vikaa, kolmella paikalla tulee leimakuntoon se. Muutenkin lujemman oloinen tuo vanhempi malli.
ach! motonetistä katsoin niin solenoidien hinta menee 15-40 euroo. no ei loppujen lopuksi paha.
katalysaattorin hajoaminen olisikin sitten tuskaa, mutta sitä tuskin kovin usein sattuu. ja onhan ruiskussakin kattila.
paljonkohan auton massaus maksaa... tuntuu että ladat kerää mainettaan enemmän ruostetta.
no, huomenissa katsomaan se -95 lada kuitenkin. toivottavasti ei ole ruostetta ja maalipinta ehjä, eikä mitään laitettavaa heti alkuun.
katalysaattorin hajoaminen olisikin sitten tuskaa, mutta sitä tuskin kovin usein sattuu. ja onhan ruiskussakin kattila.
paljonkohan auton massaus maksaa... tuntuu että ladat kerää mainettaan enemmän ruostetta.
no, huomenissa katsomaan se -95 lada kuitenkin. toivottavasti ei ole ruostetta ja maalipinta ehjä, eikä mitään laitettavaa heti alkuun.
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Minä ajoin axteekilla kahdeksan vuotta. Sen kaasari laitettiin kerran kuntoon Deltassa (vai oliko se Konela vielä silloin). Maksoi silloista rahaa yli tuhat markkaa, joista osa kuluja oli vain noin kymmenen markkaa. Mutta lupasivat sen toimivan sen jälkeen varmasti ja lupaus piti. Viat olivat täysin mekaanisia sekä rosoinen alkuperäistyöstö.
Käsittääkseni Ladankin kori kyllä kestää, kun kiinnittää huomiota sen hoitoon. Massaus lienee aika arvokas, mutta toisaalta käsittääkseni siihen sisältyy myös tähystykset ja mahdolliset pohjatyöt. Eroja voi olla firmojen kesken. Kannattaa myös muistaa, että erimerkkiset ruosteenestoaineet eivä välttämättä sovellu keskenään. Ladassa on Dinitrol maahantuontikäsittely.
Kun tietää autonsa kunnon, niin sekä alustansuoja-ainetta että kotelonsuoja-ainetta myydään spraypulloissa. Alustan sumuttaa kokonaan kahdella pullolla, mutta koko pohjan ruiskuttaminen useasti on turhaa. Yleensä massa kuluu vain helmojen ja tunkinkorvien läheltä. Ovien alareunoihin kannattaa kiinnittää huomiota. Ruostuminen alkaa peltien kanttauskohdista. Sama vika tavarasäiliön luukussa. Helman hitsaussaumaa kannattaa myös tarkkailla.
Käsittääkseni Ladankin kori kyllä kestää, kun kiinnittää huomiota sen hoitoon. Massaus lienee aika arvokas, mutta toisaalta käsittääkseni siihen sisältyy myös tähystykset ja mahdolliset pohjatyöt. Eroja voi olla firmojen kesken. Kannattaa myös muistaa, että erimerkkiset ruosteenestoaineet eivä välttämättä sovellu keskenään. Ladassa on Dinitrol maahantuontikäsittely.
Kun tietää autonsa kunnon, niin sekä alustansuoja-ainetta että kotelonsuoja-ainetta myydään spraypulloissa. Alustan sumuttaa kokonaan kahdella pullolla, mutta koko pohjan ruiskuttaminen useasti on turhaa. Yleensä massa kuluu vain helmojen ja tunkinkorvien läheltä. Ovien alareunoihin kannattaa kiinnittää huomiota. Ruostuminen alkaa peltien kanttauskohdista. Sama vika tavarasäiliön luukussa. Helman hitsaussaumaa kannattaa myös tarkkailla.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Siis mikä auto vaan kyllä ruostuu, jos koriin ei kiinnitetä huomiota ja jätetään sen huollot tekemättä. Itse maksoin 430 ? täydellisestä massauksesta viime syksynä ja pohjassa oli pieni alkava ruostepaikka joka samalla laitettiin kuntoon. Samaan hintaan kuuluu myös moottori- ja auton käsinpesu sekä vahaus.Mosse-Aksu kirjoitti:Käsittääkseni Ladankin kori kyllä kestää, kun kiinnittää huomiota sen hoitoon. Massaus lienee aika arvokas, mutta toisaalta käsittääkseni siihen sisältyy myös tähystykset ja mahdolliset pohjatyöt. Eroja voi olla firmojen kesken.
Kyllä ainakin minun auton mukana tuli alkuperäisen ruostesuojauksen takuulappu, joka oli Finikorin. Mutta eri piirimyyjät ovat saattaneet kilpailuttaa josta johtuu että on eri firmojen ruostesuojauksia.Mosse-Aksu kirjoitti: Kannattaa myös muistaa, että erimerkkiset ruosteenestoaineet eivä välttämättä sovellu keskenään. Ladassa on Dinitrol maahantuontikäsittely.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jep
Ei ruostesuojauskaan aina välttämättä takaa hyvää jälkeä ja on kai osa vaikutus auton maalipinnalla ja maalaustekniikalla. Omassa -80 mallin "linnussa" on pohjassa ihan kohtia missä ei massaa ole paljoakaan, varsin kevyitä kerroksia, mutta silti pohja on niiltäkin kohdin ehjä. Ainakin viimeksi oli. Tietysti kun sillä ei paljoa ole ajeltu ei kivet ole päässeet rikkomaan alustan maalauksia..... eli ei kannata ajaa vaan mieluummin säilyttää koristeena
mut jos sinne pohjaan vaan purkista mättää massaa lisää vanhan päälle niin se saattaa vaan edistää ruostumista joten kunnon ruostesuojaus remontti kannattaa teettää.

mut jos sinne pohjaan vaan purkista mättää massaa lisää vanhan päälle niin se saattaa vaan edistää ruostumista joten kunnon ruostesuojaus remontti kannattaa teettää.

- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Voi olla, että eri aikoina ruosteenestosuojauksen on tehnyt eri yhtiö. Minun mielestäni kaikki ainakin ennen käsiteltiin Raipossa Konelan omassa tomipisteessä. Autot tuotiin sinne junilla. Konellalle on oma sivuraide. Vai onko Finikor yrityksen nimi ja Dinitrol aineen nimi.Jaakkima kirjoitti:
Kyllä ainakin minun auton mukana tuli alkuperäisen ruostesuojauksen takuulappu, joka oli Finikorin. Mutta eri piirimyyjät ovat saattaneet kilpailuttaa josta johtuu että on eri firmojen ruostesuojauksia.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone