BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2007
Ural-Pekka

Viesti Kirjoittaja Ural-Pekka »

Ural-Pekka kirjoitti:
ladaRadia kirjoitti:Ajotietokoneen johtonipun viimeinen liitin (4-napainen) käy suoraan samaraan. joka siis löytyy sieltä radiopaikan takaanta. tietokoneen johdot on hieman hankala vetää tietokoneen lokerosta radion lokeroon. sopiva reitti löytyy edestä katsottuna vasemmalta. jos huolit radion asentaa, joudut purkamaan tätä 4-napaista liitintä niin, että saat sen takapuolelta rosvottua myös autoradion liittimelle virrat.

Valkoinen johto tulee taas diagnostiikka pistokeeseen, joka sijaitsee hanskalokeron alla. johto tyrkätään ylärivistä 7reikään, oikealta laskettuna.

Ps: jussi, samara on vuosimallia 2002
Kiitos, näinhän ne asiat selviävät. Viimeisessä pistokkeessa näyttävät olevan musta on maa, punainen jatkuva +12V ja Sininen +12V virtalukolta. Nehän voi kytkeä muuallekin jos ei löydä radion takaa liitintä.
Valkoista ei voi laittaa kertomaasi paikkaan koska liittimessä hanskaloovan alla on 6 paikkaa kahdessa päällekkäisessä rivissä. Vaikuttaa että minulla on BK-16:n käyttöohjeessa mainittu "diagnostiikka pistoke" joka on ohjeen kuvaan verrattuna ylöalaisin. Kuitenkin löysin ohmimittarilla pinnin joka on maassa ja valkoinen tulee sen yläpuolelle. Näin ainaskin uskon.

Pekka
ladaRadia

Viesti Kirjoittaja ladaRadia »

argh, kertokaahan nyt miten tuota bensankulutusta pystyy kalibroimaan, yritin äsken ½h, tuloksena hermojen menetys...
Martigan
Viestit: 475
Liittynyt: 26.9.2003 8:24
Paikkakunta: Hämeenlinna, Hauho, Alvettula, Ilmoila
Viesti:

bensa

Viesti Kirjoittaja Martigan »

Ainakaan samaran koneeseen sitä voi tehdä:-) Huijaa kaksinkertaisesti. Kaikki muut toimii. Mutta olisko, että Boschin ruisku MP5.1.1 antaa mitä se oli jotain 12680 pulssia/litra. jakaa väärin. Eli Ladan tietsikkaan tarvis saada kai tuplasti pulssia tuohon???Vai jakaa kahdella, perskele, kun matikka ei ny kulje.
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
ladaRadia

Viesti Kirjoittaja ladaRadia »

niin, mutta miten tuota pulssin suuruutta pääsee säätämään? mielestäni kokeilin rämpätä niitä nappuloita ties miten...
Avatar
KSE 1995
Viestit: 982
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: bensa

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Näissä tietokoneissa on manuaalista älykkyyttä. Esim. tankatun polttoaineen määrä pitää manuaalisesti syöttää koneelle. Kone kuitenkin laskee yhteen vielä jäljellä olevan polttoiaineen ja näyttä summan näytössä.

Esimerkki: Jos polttoainetta on tankissa vielä 4 litraa (koneen mielestä) ja tankkaat 40 litraa eli syötät koneelle tiedon 40 litrasta, näyttää kone 44 litraa (vaikka tankin vetoisuus on vain 43 litraa). Tietokone ei saa tietoa anturilta kuten kojetaulussa oleva viisarinäyttö.

Joskus kun oikein sählää tietojen sisään syötössä, voi kone näyttää, että tankissa on 60 litraa (maksimi mitä kone näyttää). Tämän poistamiseen on kaksi tapaa:

- Ei syötä uusia tankkaustietoja ennen kuin kone näyttää nollaa.
- Toistamalla tankkaustiedot (43 litraa) muutaman kerran, niin kone ymmärtää näyttää (vain) 43 litraa.

Eli koneen kanssa sählätessä, muista tämä yhteenlaskuefekti.

Kulutusmittauksissa pitää muistaa se, että tankkaus ei tapahdu aina samalla tavalla. Pidän lisäksi kynällä ja paperilla (lue: Excelillä) seurantaa ja vertaan tätä koneen näyttön. Ovat aika lailla samat.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Nyt on laitettu BK-40 "graafisella näytöllä" 2003 110 HB:hen

Graafinen näyttö kait tarkoittaa graafista ikonipohjaista valikkoa,josta voi valita kohteen.Näyön taustaväri valittavissa raeruohon vihreän ja vaalean sinisen välillä.Vikakoodeja 76kpl,eli noin saman verran kuin BK-10:ssä.Osa vikakoodeista samoja osa uusia.Käyttönäppäimissä taustavalo...on se paljon juhlavamman ja pätevämmän oloinen.Kun saisi noihin jonkinlaiset suomennokset.
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Jaska HKI kirjoitti:Nyt on laitettu BK-40 "graafisella näytöllä" 2003 110 HB:hen

Graafinen näyttö kait tarkoittaa graafista ikonipohjaista valikkoa,josta voi valita kohteen.Näyön taustaväri valittavissa raeruohon vihreän ja vaalean sinisen välillä.Vikakoodeja 76kpl,eli noin saman verran kuin BK-10:ssä.Osa vikakoodeista samoja osa uusia.Käyttönäppäimissä taustavalo...on se paljon juhlavamman ja pätevämmän oloinen.Kun saisi noihin jonkinlaiset suomennokset.
Se siis toimii. Hyvä!

Jussiii; suomennatko uuden ohjeen?

BK-40 on nyt myynnissä pari kpl lada shopissa; tosin käyttöohjetta ei vielä ole suomennettuna versiona.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo voin yrittää suomentaa, löytyy varmaan jo valmistajan sivuilta toi ohje
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

BK-40 näyttäisi käyvän suraaviin ruiskulaitteisiin.Kaikki Lada 110 mallit...

Bocch M1.5.4
Bosch M1.5.4N
Bosch MP 7.0 (Euro 2 ja 3)
Bosch MP 7.9.7
lisäksi Daewoo Sens
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Jaska HKI kirjoitti:BK-40 näyttäisi käyvän suraaviin ruiskulaitteisiin.Kaikki Lada 110 mallit...

Bocch M1.5.4
Bosch M1.5.4N
Bosch MP 7.0 (Euro 2 ja 3)
Bosch MP 7.9.7
lisäksi Daewoo Sens
Paitsi ei GM ruiskuiset 110:t. Lisäksi mitenkähän tuon Euro-4:n kanssa on, kun sitä ei ole erikseen mainittu kuten 2 ja 3. Tota MP 7.9.7 ruiskua oli 2005 vuonna 1,6 koneessa Euro-3:na ja vuonna 2006 Euro-4:nä

tietääkö kukaan mitä Euro-4 normi käytännössä tarkoittaa? Onko moottorin ohjauksen kannalta tai diagnisoinnin kannalta tullut muutoksia, vai onko kyse jostain muusta muutoksesta?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Kamrat

Viesti Kirjoittaja Kamrat »

Onko ruisku Nivaan(vm -95) saatavilla ajotietokonetta?
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Niveaan käy BK-21.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo toi Nivaan sopiva tietsikka ei näytä vikakoodeja, kun on GM ruisku
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Kamrat

Viesti Kirjoittaja Kamrat »

Onkos tohon myynnissä mitään laitetta mikä näyttäisi vikakoodit?
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Näkeehän ne vikakoodit ilmankin!
Sitten vielä lisäks tuo ajotietokone niin enemmän saa faktaa kuin 110:n tietsikasta. Ainakin oikeellisempaa ja käytännöllisempää tietoa.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Vastaa Viestiin