BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
joo GM-ruiskun vähäiset koodit näyttävä tietokone on lyhyt johdon pätkä, jolla vilkutellaan CE-valoa, ohje mm. lada-infon teknisissä, Nivan diagnoosipistoke taisi olla sama kuin ohjeen takavedossa, samarassa oli mielestäni liittimet erijärjestyksessä

Jep, sitä kuuluisaa hakua käyttämällä löytyi ohje!Lada-Jussi kirjoitti:joo GM-ruiskun vähäiset koodit näyttävä tietokone on lyhyt johdon pätkä, jolla vilkutellaan CE-valoa, ohje mm. lada-infon teknisissä, Nivan diagnoosipistoke taisi olla sama kuin ohjeen takavedossa, samarassa oli mielestäni liittimet erijärjestyksessä
http://www.ladakerho.fi/info/muut/kuvat/Vikakoodit.jpg
Eli ilmeisesti edellä olevaa linkin ohjetta tarkoitetaan? Olisi hyvä saada varmistus siitä että käy ruisku Nivaankin, ettei matolaatikko pääsisi kärähtämään.
Mitäs hyötyä siitä ajotietokoneesta olisi tossa Nivassa? Nivassahan on hyvä mittaristovarustus. Ainut lisä olis ulkolämpötila, keskikulutus...
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Tiedot löytyy valmistajan sivuilta.
Itselle on ollut hyötyä lähinnä näistä:
keskinopeus
tankkausvälin matka-aika
kulutus
kierrosluku "hälytin"
ulkolämpötila
Itselle on ollut hyötyä lähinnä näistä:
keskinopeus
tankkausvälin matka-aika
kulutus
kierrosluku "hälytin"
ulkolämpötila
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Joo sama on liitin järjestys Nivassakin, täytyy vaan aina tarkistaa asento autossa, jossain ohjeissa liitin on kuvattu toisin päin kuin mitä se on autossa, mutta liittimien sijainnista ja ulkomuodosta selviää asentoKamrat kirjoitti: Jep, sitä kuuluisaa hakua käyttämällä löytyi ohje!
http://www.ladakerho.fi/info/muut/kuvat/Vikakoodit.jpg
Eli ilmeisesti edellä olevaa linkin ohjetta tarkoitetaan? Olisi hyvä saada varmistus siitä että käy ruisku Nivaankin, ettei matolaatikko pääsisi kärähtämään.

- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
aloin tutustumaan BK-40:n ohjeeseen ja samalla yritän suomennella sitä. Sen verran voinee mainostaa, että BK-40:n asennus on yhtä helppo kuin BK-10:n.
Näytössä on kuvake tyyliset valikot joista löytyy eri toimintoja. Jotain pieniä uudistuksia on toiminnoissa. asetuksille ja kalibroinnille on omat valikot, joten voisi kuvitella, että mm. kulutuksen näytön saa helpommin kalibroitua ja mahdollisesti jopa toimimaan.
vaikuttaa hyvältä laitteelta, vaikka en käytännössä ole sitä kokeillutkaan.
Näytössä on kuvake tyyliset valikot joista löytyy eri toimintoja. Jotain pieniä uudistuksia on toiminnoissa. asetuksille ja kalibroinnille on omat valikot, joten voisi kuvitella, että mm. kulutuksen näytön saa helpommin kalibroitua ja mahdollisesti jopa toimimaan.
vaikuttaa hyvältä laitteelta, vaikka en käytännössä ole sitä kokeillutkaan.

- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
eilen tuli asennettua yksi BK-40, näyttää hyvältä ja suosittelen (jos mun suositukset jotain merkitsee), nähtäväksi jää saako tuossa helpommin kalibroitua kulutuksen, kun se tapahtuu oman valikon kautta. Jos kulutuksin saadaan kohdalleen tuolla, niin monien BK-10 käyttäjienkin kannattaa harkita vaihtaisiko uudempaan. nyt kun käyttäohjetta ei vielä ole suomennettu, niin vanhalla BK-10:n asennusohjeella saa koneen paikalleen ja toimintaan. Suomentelen ohjetta mahdollisiman pian.

-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
mitenkähän porukka on sen koneen kanssa pärjännyt, kun ei ohjetta vielä ole suomennettu. periaatteessa helppokäyttöinen, mutta jos ohjeesta ei ymmärrä mitään niin vähän aikaa saa arpoa. Vaikka 40:ssä on paljon kuvia, on siinä myös paljon tekstiä valikoissa ja teksti tietysti venäjäksi.

Moi
Tilannetiedotusta:
Asentelin Samaara (1500 i cc vm 2000) ajotietokoneen viikonloppuna. Liitin löytyi radion takaa, siitä oli vedetty hyppylangalla piuhat radion liittimeen. Iroittelin ne liittimestä ja rosvosin radiolle sähköt liittimen takaa joten se passasi suoraan ajotietokoneen johdon päässä olleeseen liittimeen.
Valkoinen piuha (signaali) ja lämpöanuri piti tietysti vetää erikseen. Auton diagnoosipistoke oli ylösalaisin mutta oikea reikä löytyi kuvaan vertaamalla kuitenkin helposti.
Ajotietokoneen piuhojen saaminen laitetilasta läpi oli hankalaa ja rystyset meni verille kun oli ahtaat paikat.
Kompuutteri käynnistyi hyvin ja ajoneston kanssa ei tullut ongelmia.
Pekka
Tilannetiedotusta:
Asentelin Samaara (1500 i cc vm 2000) ajotietokoneen viikonloppuna. Liitin löytyi radion takaa, siitä oli vedetty hyppylangalla piuhat radion liittimeen. Iroittelin ne liittimestä ja rosvosin radiolle sähköt liittimen takaa joten se passasi suoraan ajotietokoneen johdon päässä olleeseen liittimeen.
Valkoinen piuha (signaali) ja lämpöanuri piti tietysti vetää erikseen. Auton diagnoosipistoke oli ylösalaisin mutta oikea reikä löytyi kuvaan vertaamalla kuitenkin helposti.
Ajotietokoneen piuhojen saaminen laitetilasta läpi oli hankalaa ja rystyset meni verille kun oli ahtaat paikat.
Kompuutteri käynnistyi hyvin ja ajoneston kanssa ei tullut ongelmia.
Pekka
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Bk-40 asennettu vm. 2000 2111 Ladaan. Ei käynnistyksenesto hajonnut. Virta piti viritellä kellon liittimestä, oli radion virta ryöstetty pistokkeesta.
Kiitoksia Lada-Jussille puhelinavusta asennuksessa ja virityksessä.
Näyttää olevan enemmän valikkoa, kuin Bk-10 mallissa.
Tärkeintä: ei ollut kuin yksi vikakoodi, sekin johtunut akun vaihdosta äskettäin.
Kiitoksia Lada-Jussille puhelinavusta asennuksessa ja virityksessä.
Näyttää olevan enemmän valikkoa, kuin Bk-10 mallissa.
Tärkeintä: ei ollut kuin yksi vikakoodi, sekin johtunut akun vaihdosta äskettäin.
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Kuvaa uudesta tietokoneesta pyytää hän. Kiitos nam.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Rouva on hyvä vain: http://www.orionspb.ru/autocomp_lcd_in.html#bk40
ja klikkaa tuosta vasemman palstan kuvan alapuolella olevasta tekstilinkistä.
ja klikkaa tuosta vasemman palstan kuvan alapuolella olevasta tekstilinkistä.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
ja sieltähän löytyi, parin kuukauden ihmettelyn ja tilailujen ja toimitusten jälkeen on liitin asennetuna koneeseen ja kylmiltään testattu auton liittimeen, kätevä asennukseen jos orkkisjohdot on tuhottu, mutta nostaa kyllä koneen kokonaishintaa kolmanneksella.pressa kirjoitti:teemulta pitäisi liittimiä löytyä
http://www.oh6hgn.net/html/myydaan.html
ottakaa rohkeasti yhteyttä

- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
BK-10:n kellon kalibrointi
Terve!
BK-10:n kellon kalibrointi tapahtuu seuraavasti:
1) Hae kello numeronäyttöön.
2) Mene kellon asetuksiin painamalla yhtäaikaa [<>] ja [aurinko]
3) Mene kellon kalibrointiin painamalla yhtäaikaa [↓] ja [<>]
4) Aseta haluamasi kellonkorjaus näppäimillä [↓] tai [↑]. Yksikkö on sekuntia vuorokaudessa.
[↓] hidastaa kelloa ja [↑] nopeuttaa sitä.
5) Poistu asetustilasta painamalla yhtäaikaa [<>] ja [aurinko]
Valmis.
SvS
BK-10:n kellon kalibrointi tapahtuu seuraavasti:
1) Hae kello numeronäyttöön.
2) Mene kellon asetuksiin painamalla yhtäaikaa [<>] ja [aurinko]
3) Mene kellon kalibrointiin painamalla yhtäaikaa [↓] ja [<>]
4) Aseta haluamasi kellonkorjaus näppäimillä [↓] tai [↑]. Yksikkö on sekuntia vuorokaudessa.
[↓] hidastaa kelloa ja [↑] nopeuttaa sitä.
5) Poistu asetustilasta painamalla yhtäaikaa [<>] ja [aurinko]
Valmis.
SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 7.6.2007 14:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet
Terve!
BK-10:n polttoaineen kulutuksen kalibroinnista:
BK-10:n venäjänkielinen ohje tuntee niin automaattisen kuin manuaalisen polttoaineen kulutuksen kalibroinnin. Automaattisella kalibroinnilla en ole saanut tulosta, mutta automaattisen ja manuaalikalibroinnin ohjeita soveltaen olen saanut kulutuslukemista käytännössä oikeita. Seuraavassa menettelytavassa voi olla virheitä, ylimääräisiä vaiheita jne. Otan mielelläni vastaan�ommentteja ja korjauksia.
Olen tehnyt näin:
1) Tankkaa täyteen.
2) Hae näyttöön keskikulutus, siirry asetustilaan painamalla yhtä aikaa [<>] ja [aurinko]. Nollaa keskikulutus painamalla yhtä aikaa [↓] ja [<>]. Samalla pitäisi kokonaiskulutuksen ja osamatkamittauksen nollautua.
3) Kuluta bensiiniä 30...40 litraa.
4) Tankkaa täyteen, ota lukema muistiin.
5) Mene kokonaiskulutusnäyttöön. Ota lukema muistiin. Siirry kokonaiskulutusnäytössä asetustilaan painamalla yhtä aikaa [<>] ja [aurinko].
7) Aseta kokonaiskulutukseksi tankkaamasi polttoainemäärä näppäimillä [↓] tai [↑]. Paina yhtä aikaa [<>] ja [aurinko] .
Näyttöön ilmestyy polttoaineen kulutuksen korjausluku. Yksikkö on %. (Älä välitä siitä, että näytössä lukee kyrillisin kirjaimin "BAK".
9) Laske uusi kulutuksen korjausluku BK-10:n ilmoittaman kulutuksen ja tankkaamasi määrän avulla. Jos esimerkiksi BK-10 ilmoitti kulutukseksi 60 litraa ja tankkasit 40, on sopiva korjausluku -33.
Korjausluku voi saada arvon välillä -50...+50.
10) Syötä uusi korjausluku näppäimillä [↓] tai [↑].
11) Poistu asetutustilasta painamalla yhtä aikaa [<>] ja [aurinko] .
12) Hae näyttöön polttoainesäiliössä oleva bensiinimäärä. Mene taas asetustilaan ja syötä arvoksi 43 litraa (tai muu tankin tilavuus). Poistu asetustilasta
Valmis
Täydennys 11.6.07
Tarkistusmittaukset osoittivat sen, minkä moni muukin lie jo todennut:
Korjauslukuskaala -50...+50 ei riitä, vaan BK-10 jää näyttämään liikaa. Korjauskerroin täytyy siis "syöttää" päähän ja laskea oikea kulutus itse. Polttoaineen riittävyyttä osoittavan tiedon saa jokseenkin oikein, kun tankatessa syöttää tankissa olevaksi vastaavasti suuremman luvun, esimerkiksi 50 litraa 43 litran asemesta.
menestystä
SvS
BK-10:n polttoaineen kulutuksen kalibroinnista:
BK-10:n venäjänkielinen ohje tuntee niin automaattisen kuin manuaalisen polttoaineen kulutuksen kalibroinnin. Automaattisella kalibroinnilla en ole saanut tulosta, mutta automaattisen ja manuaalikalibroinnin ohjeita soveltaen olen saanut kulutuslukemista käytännössä oikeita. Seuraavassa menettelytavassa voi olla virheitä, ylimääräisiä vaiheita jne. Otan mielelläni vastaan�ommentteja ja korjauksia.
Olen tehnyt näin:
1) Tankkaa täyteen.
2) Hae näyttöön keskikulutus, siirry asetustilaan painamalla yhtä aikaa [<>] ja [aurinko]. Nollaa keskikulutus painamalla yhtä aikaa [↓] ja [<>]. Samalla pitäisi kokonaiskulutuksen ja osamatkamittauksen nollautua.
3) Kuluta bensiiniä 30...40 litraa.
4) Tankkaa täyteen, ota lukema muistiin.
5) Mene kokonaiskulutusnäyttöön. Ota lukema muistiin. Siirry kokonaiskulutusnäytössä asetustilaan painamalla yhtä aikaa [<>] ja [aurinko].
7) Aseta kokonaiskulutukseksi tankkaamasi polttoainemäärä näppäimillä [↓] tai [↑]. Paina yhtä aikaa [<>] ja [aurinko] .
Näyttöön ilmestyy polttoaineen kulutuksen korjausluku. Yksikkö on %. (Älä välitä siitä, että näytössä lukee kyrillisin kirjaimin "BAK".
9) Laske uusi kulutuksen korjausluku BK-10:n ilmoittaman kulutuksen ja tankkaamasi määrän avulla. Jos esimerkiksi BK-10 ilmoitti kulutukseksi 60 litraa ja tankkasit 40, on sopiva korjausluku -33.
Korjausluku voi saada arvon välillä -50...+50.
10) Syötä uusi korjausluku näppäimillä [↓] tai [↑].
11) Poistu asetutustilasta painamalla yhtä aikaa [<>] ja [aurinko] .
12) Hae näyttöön polttoainesäiliössä oleva bensiinimäärä. Mene taas asetustilaan ja syötä arvoksi 43 litraa (tai muu tankin tilavuus). Poistu asetustilasta
Valmis
Täydennys 11.6.07
Tarkistusmittaukset osoittivat sen, minkä moni muukin lie jo todennut:
Korjauslukuskaala -50...+50 ei riitä, vaan BK-10 jää näyttämään liikaa. Korjauskerroin täytyy siis "syöttää" päähän ja laskea oikea kulutus itse. Polttoaineen riittävyyttä osoittavan tiedon saa jokseenkin oikein, kun tankatessa syöttää tankissa olevaksi vastaavasti suuremman luvun, esimerkiksi 50 litraa 43 litran asemesta.
menestystä
SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 11.6.2007 12:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!