

--------------------------------------
Huomioikaa päivämäärät.

Uusimmat ja viimeiset oireet loppupäässä.
--------------------------------------
Tulin perjantaina vaihtaneeksi Ladaani 1,7 moottorin varustettuna kaasuttimella ja virranjakajalla. Lauantaiaamuna laitoin paikoilleen vielä pakoputken, syylärin ja konepellin. Sitten koeajolle!
Moottori hörähti käyntiin ladamaisella varmuudella heti kun sain kipinän houkuteltua tulpille asti. Tyhjäkäynti oli virheetön, koska säädin nokkaketjun ja venttiilit perjantaina. Kaasutin köhi sen mitä ennenkin.
Koeajolle lähtiessäni kiinnitin kuitenkin huomiota outoon ääneen yläkierroksilla. Moottorista kuuluu kiihdytettäessä kummallinen rahina. Lisäksi havaitsin öljynpaineen paljon heikommaksi kuin 1200:ssa. Kaupan päälle moottorin lämmettyä öljynpainevalo syttyi tyhjäkäynnillä. 1200:ssa öljynpaine oli satasta ajettaessa (n. 4000rpm) vähän alle 4 kp/cm3 Ladan oman mittarin mukaan. 1700:ssa vastaava paine oli alle 2 kp/cm3 samalla mittarilla ja mittarin anturilla. Öljy on kyllä aikamoista kuraa ja kaiken lisäksi sitä on liikaa. Öljypohjassakin on pieniä lonttoja, mutta ei juuri imusiivilän kohdalla.
Kaasuttimena minulla on 1500:sen kaasutin, sama romu, joka oli jo 1200:sessa. Kaasuttimessa on mekaaninen kakkoskurkun avaus ilman alipainekelloa. 1200:seen kaasari oli hieman liian iso, 1700:seen se on liian pieni. 5000 kierroksen jälkeen loppuu soppa ja moottori alkaa nykiä. 130 lujempaa sillä ei pääse. Aikaisemmin vaivannut tyhjäkäyntiruuvin aukipyöriminen muuttui päinvastaiseksi. Moottori imee ruuvin kiinni ja tyhjäkäynti loppuu kokonaan.
Tuo rallatus kyllä arveluttaa. Kuulostaa aivan laakerivialta.
