Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.
Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Palaan vielä aiheeseen käynnistysvikaisesta samarasta.
Auton omistaja ei siis uskonut akkuvikaa, joten kutsui poikansa hätiin joka sitten ropasikin autoa viikonlopun yli vaihtaen startin, sulakkeita, releitä yms.
Lopputulos: akku kehno, eikun vaihtoon ja taas toimii laabotti. Huvittavaa sinänsä, että jo täälläkin moneen kertaan todettu tosiasian korjaamiseen meni aikaa vajaa viikko ja siihen tarvittiin ulkopuolista tukea että omistaja uskoi.
Itse olen ajanut Samaralla n. 97 tkm kilometriä (vuodesta 97) eli kilsoja on on tullut tolla vuodessa "jotain alle 10tkm" (lyhyttä ajoa+Viron reissut).
Ainoat asiat mitä tohon on 10v. aikana pitänyt uusia niin - jarrupalat/kengät, jarruletkut eteen, taakse pyöräsylinteri, oikea etuiskari, hammashihna, takapönttöputki, valojen korkeussäätölaitelaite, akku ja jarrupääsylinteri tänä vuonna kun vuoti nestettä, olisi varmaan mennyt pelkillä kumeillakin.
Tossa pitäisi olla kaikki osat n.10 vuoden ajalta. Öljynvaihdot tietysti lisäksi. Ja alustasta on hitsattu "reunat uusiksi " ja tehty venttiilien säätö.
Niin bensaputsarikin on tosiaan vaihdettu kerran, ilmanputsari pari kertaa ja muutama polttimo.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
mites ton samaran mittariston valot saisi elvytettyä, siinä kun palaa niistä "valopalkeista" vain se mikä on nopeusmittarin päällä... eli aika pimeä mittaristo....
Onko niissä ihan polttimot vaan sisällä, lieneekö samanlaiset kuin muualla mittaristossa?
Tarinaa koko kojelaudan/mittariston purkamisesta otetaan vastaan, niin tietää vähän mihin varautua... Jostain lueskelinkin että se nopeusmittarin vaijerin takaisin laitto olisi aika hankala....
Näin kamalan unen jossa vaihdoin samarani Ford Sierraan. Kaduin päätöstä jo unessani, ja huokaisin helpotuksesta herätessäni, kun samara oli edelleen pihamaalla
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
mittariston kehyksessä on pari ruuvia mitkä pitää avata ja sitten väänää kehys pois. mittariston päissä olevat metallilirputtimet tulee sitten näkyviin ja niitä painamalla ja vetämällä mittaristo tulee ulospäin. Samarassa on suht hyvin tilaa laittaa mittarin vaijeri, enemmän kuin takavedossa on tottunut, mutta ei kuitenkaan hurjan paljoa, lisäksi takana on aika lyhyt alipaineletku econ mittarille. Jos osamatkamittarin nollaus on kojetaulussa olevalla nupilla, niin se nuppi kannattaa irroittaa kojetaulusta ja antaa sen tulla mittariston mukana. mittariston takana on sellaisia kiinniruuvattavia polttimopesiä joihin joko voi vaihtaa polttimon tai sitten ei (tästä oli joskus keskustelua), ite vaihtelin vain varaosaraadosta käytettyjä polttimoita pesineen. en nyt muista monta valoa siellä oli mittarin valaistukselle, mutta osa niistä on voinut mennä rikki (olethan muuten huomioinut mittarivalojen säädön), kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
oon huomioinu, eli kyllä mä vaihtelin niitä palaneita varoitusvaloja, mutta jäi vielä hämärän peittoon itse mittariston valojen vaihto... Nooh pitänee jättää keväämmälle jos sais sen varaosa auton... ja ois vähä lämpimämpi...
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Jussilta tulikin aika täydellinen mittarinirrotusohje. Se mittarston kehys irtoaa myös vetämällä ilman niiden kahden ruuvin irrottamista. Ensimmäisen kerrran irrotin sen trippimittarin vaijerin sirltä mittariston päästä ja sen paikalleen laittaminen olikin homman kinkkisin vaihe. Kun vaihdat niitä mittarivalon polttimoita, niin vaihda kaikki ja rapsuta vähän niitä kontakstipintoja. Tämä edellä mainittu koskee matalakojelautaista mallia.
tänään lomapäivän kunniaksi suoritin stereoasennukset loppuun, josta kirjottelin tonne teknisiinkin. Ikävän lisätyön aiheutti lämppärin puhaltimen johtoliitoksen irtoaminen kun työnsi mankan johtoineen paikalleen. Joutui ottamaan konsolia vähän irti, joka ei muuten ole kovin vaikeaa, mutta jostain syystä jalkatilan puhallusta ohjaavan säätimen jatke ei meinannut millään läheä irti, piti rikkoa se ja tarvii ottaa varaosaraadosta ehjä.
vaihdoin myös öljyt, jälleen kerran Teboil 5W40 kuraa, mutta tällä kertaa päätin kokeilla aitoa Delta-auton venäläistä Big-suodatinta. Motonetin suodattimet nostaa paineen aika hitaasti käynnistyksen jälkeen. Mitä nyt testailin tuota orkkista, niin öljynpainevalo sammuu heti kun moottori käynnistyy. vaihdoin myös 30 tkm ajetun ilmansuodattimen uuteen, hyvin puhtaan näköinen se vanhakin oli, mutta ruiskussahan ei kone huohota suoraa ilmanputsariin.
päätin myös vähän korjata venttiilikopan tiivistystä, kun se on jäänyt vähän vuotamaan (Samaran tyyppivika, vaikea saada pitämään, jos joku tietää mistä saa sellaisen tiivisteen mikä varmasti pitää niin kertokoon), ihan hyvä idea, mutta en sitten osannut hillitä voimiani kun käänsin kiinni toista kopan kiinnitysmutteria. Napsahti poikki koko kierre. Meinasi jo tulla tuskan hiki, oma tyhmyys tulee kalliiksi. Menin hakemaan varaosaraadosta uutta kierrettä ja yllätyin, että se onkin sellainen erikoisosa minkä voi kiertää 13mm avaimella irti nokka-akselin kannesta. olikin helppo vaihtaa, onneksi oli varaosaraato.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Lada-Jussi kirjoitti:
päätin myös vähän korjata venttiilikopan tiivistystä, kun se on jäänyt vähän vuotamaan (Samaran tyyppivika, vaikea saada pitämään, jos joku tietää mistä saa sellaisen tiivisteen mikä varmasti pitää niin kertokoon),
Sellainen valkoinen pehmeä kumitiiviste (vähän sellainen "silikonin oloinen") pitäisi kyllä pitää - ainakin itsellä on suht. kuivan näkoinen kone sillä. Onko sulla tästä kokemusta? Ainakin Tallinnasta löytyy.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Kuljetin samaralla painavaa vanhaa televisiota joka oli pulleaa mallia ja painoi ainakin 50 kiloa. Telkkua ei ollut sidottu mihinkään (takapenkki oli kaadettu eteenpäin) ja television painopiste tuntui olevan keskellä. Kun se kolisi auton takaosaa vasten niin pysähdyin ja työnsin telkkua pidemmälle auton sisään ja yritin laittaa sitä parempaan asentoon. Mutta se oli virhe. Nimittäin seuraavassa ylämäessä se lähti vierimään kohti takaikkunaa kuin pallo ja rysäytti sen rikki. Vaikka pakkasta oli noin 10 astetta niin ei huomannut yhtään että takaikkuna puuttui autosta. Oli ihan lämmin ja hyvä ajaa ja ikkunat pysyivät huurteettomina. Mutta kyllä harmitti tapaus. Ajoin siinä sitten Deltalle ja myivät minulle samaran sävytetyn takalasin. Eli nyt voi saada sitten samaraakin joko kirkkaita tai sävytettyjä ikkunalaseja.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Lada-Jussi kirjoitti:
päätin myös vähän korjata venttiilikopan tiivistystä, kun se on jäänyt vähän vuotamaan (Samaran tyyppivika, vaikea saada pitämään, jos joku tietää mistä saa sellaisen tiivisteen mikä varmasti pitää niin kertokoon),
Sellainen valkoinen pehmeä kumitiiviste (vähän sellainen "silikonin oloinen") pitäisi kyllä pitää - ainakin itsellä on suht. kuivan näkoinen kone sillä. Onko sulla tästä kokemusta? Ainakin Tallinnasta löytyy.
tollasta en olekaan kokeillut, enkä kyllä nähnytkään koskaan, saisitko hommattua sellaisen edullisesti, voisi kokeilla onko parempi?
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
^^itelläki hiukkasen kosteahkon näköinen se venttiilikopan seutu, voisi tietysti jos ei kamala vaiva ole niin mullekkin ottaa, jos tosiaan ei ton kalliimpi...
Käykö sama tiiviste 1.5 ja 1.3? kaasutinkoneisiin....
Mites oliko takalasi kallis sävytetty?
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo