Mistä saisi puhtia Nivaan

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Kasperi

Mistä saisi puhtia Nivaan

Viesti Kirjoittaja Kasperi »

86-Nivani ei pitäisi olla ajolla pilattu, mittarin mukaan ja muuteskin arvioiden takana on 40 tuhatta. Puristukset ja sytytykset on kohdallaan, mutta kiihtyvyys sataseen on selvästi enemmän kuin ohjekirjan lupaama 20 sekkaa. Epäilen, että toinen kurkku ei ehdi mukaan. Sormella kokeillen ja silmällä todeten se aukeaa n. 4000 r:n paikkeilla ja eihän tuolla kylällä oikein sellaisia kierroksia normaalisti käytetä. Mitenkähän sen kurkun kuuluisi toimia ja miten sitä hoidetaan?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No yleensä noita kaasariongelmia hoidetaan ostamalla kunnon kaasari, esimerkiksi Weber DGV. Niin minäkin tein juuri.

Tuossahan taitaa olla Ozon-kaasari, eli alipainetoimisella kakkoskurkulla varustettu härveli. Se tuntuu valitettavan v*ttumaiselta kaasujalkaan kun kakkoskurkku aukeaa hiiiitaasti, kiihtyvyys muutenkin on kuin kuminauhan venytystä. Tai näin minulla ainakin :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mara »

Jos kaikki tuntuu olevan kunnossa, käy nätisti, jne. mutta kulku on tukkosta ja kulutus kova, kannattaa kiinnittää huomiota pakoputkistoon.
Itellä 1200-vainaa kiihtyi sataseen yli 30 sek ja Helsingin välillä imuroi bensaa n.11.5 l/100km!
Ei auttanu em. Weberi eikä kärjetön sytkä. :?
Putkisto oli tehtaan jäljiltä ja autolla oli ajettu n.110tkm.
No, pakoventtiili paloi ja kone vaihtui isompaan, putkisto 2" taka-akselille asti ja tukossa ollut välivaimennin pois. (sisällä n 15mm reikä, muuten ummessa) Kaikki apulaitteet niine säätöineen laitettiin uuteen moottoriin.
Tulos: kulutus 7-8l/100km, kiihtyvyys n. 13 sek 0-100. :D
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Niva nyt ei vaan ole mikään raketti.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Kasperi

Viesti Kirjoittaja Kasperi »

Tuo pakoputkiteoria pitanee tutkia. Etupontto nakyy olevan rutussa samoin etuputki. Kylla se Niva, joka mulla oli tata ennen, kulki paremmin, mutta runko alkoi katketa. Tuon kaksikurkkuisen kaasuttajan toimintaan en ole perehtynyt, pitanee kun ilmat lampiaa tutkia aukeaako se mekaanisesti vai alipaineella. Taalla Buenos Airesissa olisi nyt hyvat ilmat tehda remonttia, mutta Niva ei sattunut mukaan. Etsiskelin pitkaan tasta hotellin tietsikasta niita tupsupaisia kirjasimia, mutta ei tassa nayta niita olevan. Kun palaillaan niin nivaillaan!
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

86-mallissa on joo jo toi ozooni kaasutin, jos sen kakkoskurkkua ohjaavan alipainekellon kalvo on ehjä niin kyllä senkin saa toimiin ihan kivasti vähän virittelemällä/säätämällä.

Saastehässäkät lienee jo ohitettu!?!

Nivan hengitys on orkkiksena kyllä todella riittämätön.
Uudemman mallin ilmanputsarissa on lämminilmaputken suulake irrallinen muoviosa, sen kun nappaa sieltä välistä pois niin on ilmaa jo vähän paremmin tarjolla sisäänpäin.
Sitten muuttaa putkiston vielä niin että kollektorilta lähtee viemään 2" putkee ja vain yks änkkäri jos käyttää reflektio-mallista ja jos laittaa absorptiot niin sit mieluummin kaks jotta saa vaimennuksen kohdilleen.

Ite oon ollu tyytyväinen nykyseen putkeen joka on lyhyt ja mahollisimman suora, kollektorilta 2" n. 40-50cm, jakolaatikon kohdalla yks reflektiovaimennin n.35-40cm ja putki loppuu siihen.

Suurin nuhasuus noissa kuitenkin tulee siitä että ei anneta kenkää, se vaan ei Nivalla oo mahdollista ajaa maantiellä sellaisilla kierroksilla että karsta palais ja kone herkistyis :wink:
Kummasti on meinaan kulku reippaampaa jokaisen offireissun jälkeen, varsinkin talvella kun painaa hangessa eteneen niin että kiekkamittarin neula ei pahemmin putoo alle 7000RPM, sellanen 5-6 tuntia on ollu ihan riittävä koneen "aukasu" setti.
Kuva
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Mainitaan vielä nyt tosta DGV:stä että on se mahtava kaasari! Suosittelen lämpimästi. En sitten tiedä minkälainen vaikutus sillä on Nivaan, mutta takaveto herkesi kulkemaan niin perkeleesti DGV:n asennuksen jälkeen. Eikä tarvitte sitä kakkoskurkun avautumista odottaa vuosikymmentä, vaan tehoa on heti käytössä sellaisella raakuudella, mistä ei voi Ozonin sohlon kanssa haaveillakaan. Vääntöä on alhaalta asti todella muikeasti eikä normipyörittelyssä tartte polkea molempia läppiä selälleen....niinkuin Ozonilla :D Eli varmasti aika hyvä valinta myös Nivaan.

Kylmäkäynnistyvyydestä Weberin kanssa on ollut jonkun verran puhetta foorumilla. Toistaiseksi ei ole ongelmia. Heti haluaa tulille kun vetää ryypyn puoliksi päälle ja kääntää avaimesta. Ozonin kanssa oli sellaista veivaamista ja lipsuttelua ettei tosikaan.

Tosin mun tapauksessa toi Ozon oli vanha, väljä ja paska, en sitten tiedä miten kunnollinen toimii. Ei ainakaan Weberin veroisesti :wink:
Viimeksi muokannut Jokari, 14.3.2007 0:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Ozoni on periaatteessa huonoin mahdollinen valinta Nivaan mutta senkin saa toimiin, tosin bensa sille maistuu vaikka mitä tekis.

Parempi vaihtoehto on Daaz ja samalla vanhan mallin imu ja pakosarja.
Näillä on päästy sinne kympin kulutuslukemiin ja puhtia on paremmin.

Paras Weber-perheen kaasareista on kieltämättä juurikin tuo DGV 32/36.
Toiminta hyvä paitsi jyrkät nousu- ja laskukulmat ja puhti kohdillaan, pienin kulutus mitä oon kuullu yhdistelmällä Niva 1.6+DGV+Insa Sahara 205/80-16 on 9.0l/100km ja tää oli mitattu gepsillä eli mittarivirheet on poissa lukemasta.

Vertailun vuoks, mulla on kulutus kesäkeleillä ollu 13,5l/100km yhdistelmällä Niva 1.6+Ozon(huollettu ja säädetty)+Insa Sahara 235/75-15+60mm korotus!
Kuva
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mara »

Joo, mun Weberi ei edes korjaussarjan laiton jälkeenkään ole ollu innoissaan kylmäkäynnistyksestä ja alkaa varmaan olemaan jo huoltoa vajaa taas. Ei tahdo millään pysyä tyhjäkäynnillä ennenkun lämpiää useamman kilsan. Ennen riitti, et sai koneen käyntiin, niin ryypyn voi työntää pois. Onhan sillä jo ajettukin.

Pitäs varmaan vaihtaa noi sytkätkin, varmaan 20tkm rullattu jo tulpilla, vj. kansi ja pyörijä varmaan 10v. vanhoja :oops:
Sen siitä saa, kun se on vaan pelannu, ei pellin alle o tarvinu paljo katella.

Mut tosiaan, orkkis Ozonissa oli kylmäkäynnistyvyys parempi, muut ominaisuudet ei ihan Weberin luokkaa, mut ei se ollu huono.
2102 16V ex.
2103 -75
husky5

Viesti Kirjoittaja husky5 »

Mistä autosta voisi vakiona löytää tuommoisen Weber DGV kaasarin?
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2927
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Yogi »

husky5 kirjoitti:Mistä autosta voisi vakiona löytää tuommoisen Weber DGV kaasarin?
Kannattaisiko harkita uutta Weberiä, käytetyt nyt sattuu olemaan mitä on. Jos kulutus tosiaan laskee useilla litroilla / 100km, maksaa se kyllä nopsaan itsensä takaisin. Nimi. myös weber suunnitelmissa.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

TOVERI NIVA kirjoitti:Ozoni on periaatteessa huonoin mahdollinen valinta Nivaan mutta senkin saa toimiin, tosin bensa sille maistuu vaikka mitä tekis.

Parempi vaihtoehto on Daaz ja samalla vanhan mallin imu ja pakosarja.
Näillä on päästy sinne kympin kulutuslukemiin ja puhtia on paremmin.

Paras Weber-perheen kaasareista on kieltämättä juurikin tuo DGV 32/36.
Toiminta hyvä paitsi jyrkät nousu- ja laskukulmat ja puhti kohdillaan, pienin kulutus mitä oon kuullu yhdistelmällä Niva 1.6+DGV+Insa Sahara 205/80-16 on 9.0l/100km ja tää oli mitattu gepsillä eli mittarivirheet on poissa lukemasta.

Vertailun vuoks, mulla on kulutus kesäkeleillä ollu 13,5l/100km yhdistelmällä Niva 1.6+Ozon(huollettu ja säädetty)+Insa Sahara 235/75-15+60mm korotus!
Millaiset suutinkoot sulla on käytössä tuossa DGV:ssä? Mulla kun tuntuu vaativan ihmeen isot.
Onkos se vanhanmallinen imusarja sitten paremmin virtaava kun sellaista suosittelet?
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mitähän muut sitten kuluttaa, kun mulla ozoni haukkaa semmosen kympin satasella, se ei mielestäni oo paljoo. Tosin Ozon on uusi ja kunnossa.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Vastaa Viestiin