Mistä saisi puhtia Nivaan
Mistä saisi puhtia Nivaan
86-Nivani ei pitäisi olla ajolla pilattu, mittarin mukaan ja muuteskin arvioiden takana on 40 tuhatta. Puristukset ja sytytykset on kohdallaan, mutta kiihtyvyys sataseen on selvästi enemmän kuin ohjekirjan lupaama 20 sekkaa. Epäilen, että toinen kurkku ei ehdi mukaan. Sormella kokeillen ja silmällä todeten se aukeaa n. 4000 r:n paikkeilla ja eihän tuolla kylällä oikein sellaisia kierroksia normaalisti käytetä. Mitenkähän sen kurkun kuuluisi toimia ja miten sitä hoidetaan?
No yleensä noita kaasariongelmia hoidetaan ostamalla kunnon kaasari, esimerkiksi Weber DGV. Niin minäkin tein juuri.
Tuossahan taitaa olla Ozon-kaasari, eli alipainetoimisella kakkoskurkulla varustettu härveli. Se tuntuu valitettavan v*ttumaiselta kaasujalkaan kun kakkoskurkku aukeaa hiiiitaasti, kiihtyvyys muutenkin on kuin kuminauhan venytystä. Tai näin minulla ainakin
Tuossahan taitaa olla Ozon-kaasari, eli alipainetoimisella kakkoskurkulla varustettu härveli. Se tuntuu valitettavan v*ttumaiselta kaasujalkaan kun kakkoskurkku aukeaa hiiiitaasti, kiihtyvyys muutenkin on kuin kuminauhan venytystä. Tai näin minulla ainakin

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Jos kaikki tuntuu olevan kunnossa, käy nätisti, jne. mutta kulku on tukkosta ja kulutus kova, kannattaa kiinnittää huomiota pakoputkistoon.
Itellä 1200-vainaa kiihtyi sataseen yli 30 sek ja Helsingin välillä imuroi bensaa n.11.5 l/100km!
Ei auttanu em. Weberi eikä kärjetön sytkä.
Putkisto oli tehtaan jäljiltä ja autolla oli ajettu n.110tkm.
No, pakoventtiili paloi ja kone vaihtui isompaan, putkisto 2" taka-akselille asti ja tukossa ollut välivaimennin pois. (sisällä n 15mm reikä, muuten ummessa) Kaikki apulaitteet niine säätöineen laitettiin uuteen moottoriin.
Tulos: kulutus 7-8l/100km, kiihtyvyys n. 13 sek 0-100.
Itellä 1200-vainaa kiihtyi sataseen yli 30 sek ja Helsingin välillä imuroi bensaa n.11.5 l/100km!
Ei auttanu em. Weberi eikä kärjetön sytkä.

Putkisto oli tehtaan jäljiltä ja autolla oli ajettu n.110tkm.
No, pakoventtiili paloi ja kone vaihtui isompaan, putkisto 2" taka-akselille asti ja tukossa ollut välivaimennin pois. (sisällä n 15mm reikä, muuten ummessa) Kaikki apulaitteet niine säätöineen laitettiin uuteen moottoriin.
Tulos: kulutus 7-8l/100km, kiihtyvyys n. 13 sek 0-100.

2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Tuo pakoputkiteoria pitanee tutkia. Etupontto nakyy olevan rutussa samoin etuputki. Kylla se Niva, joka mulla oli tata ennen, kulki paremmin, mutta runko alkoi katketa. Tuon kaksikurkkuisen kaasuttajan toimintaan en ole perehtynyt, pitanee kun ilmat lampiaa tutkia aukeaako se mekaanisesti vai alipaineella. Taalla Buenos Airesissa olisi nyt hyvat ilmat tehda remonttia, mutta Niva ei sattunut mukaan. Etsiskelin pitkaan tasta hotellin tietsikasta niita tupsupaisia kirjasimia, mutta ei tassa nayta niita olevan. Kun palaillaan niin nivaillaan!
- TOVERI NIVA
- Viesti:
86-mallissa on joo jo toi ozooni kaasutin, jos sen kakkoskurkkua ohjaavan alipainekellon kalvo on ehjä niin kyllä senkin saa toimiin ihan kivasti vähän virittelemällä/säätämällä.
Saastehässäkät lienee jo ohitettu!?!
Nivan hengitys on orkkiksena kyllä todella riittämätön.
Uudemman mallin ilmanputsarissa on lämminilmaputken suulake irrallinen muoviosa, sen kun nappaa sieltä välistä pois niin on ilmaa jo vähän paremmin tarjolla sisäänpäin.
Sitten muuttaa putkiston vielä niin että kollektorilta lähtee viemään 2" putkee ja vain yks änkkäri jos käyttää reflektio-mallista ja jos laittaa absorptiot niin sit mieluummin kaks jotta saa vaimennuksen kohdilleen.
Ite oon ollu tyytyväinen nykyseen putkeen joka on lyhyt ja mahollisimman suora, kollektorilta 2" n. 40-50cm, jakolaatikon kohdalla yks reflektiovaimennin n.35-40cm ja putki loppuu siihen.
Suurin nuhasuus noissa kuitenkin tulee siitä että ei anneta kenkää, se vaan ei Nivalla oo mahdollista ajaa maantiellä sellaisilla kierroksilla että karsta palais ja kone herkistyis
Kummasti on meinaan kulku reippaampaa jokaisen offireissun jälkeen, varsinkin talvella kun painaa hangessa eteneen niin että kiekkamittarin neula ei pahemmin putoo alle 7000RPM, sellanen 5-6 tuntia on ollu ihan riittävä koneen "aukasu" setti.
Saastehässäkät lienee jo ohitettu!?!
Nivan hengitys on orkkiksena kyllä todella riittämätön.
Uudemman mallin ilmanputsarissa on lämminilmaputken suulake irrallinen muoviosa, sen kun nappaa sieltä välistä pois niin on ilmaa jo vähän paremmin tarjolla sisäänpäin.
Sitten muuttaa putkiston vielä niin että kollektorilta lähtee viemään 2" putkee ja vain yks änkkäri jos käyttää reflektio-mallista ja jos laittaa absorptiot niin sit mieluummin kaks jotta saa vaimennuksen kohdilleen.
Ite oon ollu tyytyväinen nykyseen putkeen joka on lyhyt ja mahollisimman suora, kollektorilta 2" n. 40-50cm, jakolaatikon kohdalla yks reflektiovaimennin n.35-40cm ja putki loppuu siihen.
Suurin nuhasuus noissa kuitenkin tulee siitä että ei anneta kenkää, se vaan ei Nivalla oo mahdollista ajaa maantiellä sellaisilla kierroksilla että karsta palais ja kone herkistyis

Kummasti on meinaan kulku reippaampaa jokaisen offireissun jälkeen, varsinkin talvella kun painaa hangessa eteneen niin että kiekkamittarin neula ei pahemmin putoo alle 7000RPM, sellanen 5-6 tuntia on ollu ihan riittävä koneen "aukasu" setti.
Mainitaan vielä nyt tosta DGV:stä että on se mahtava kaasari! Suosittelen lämpimästi. En sitten tiedä minkälainen vaikutus sillä on Nivaan, mutta takaveto herkesi kulkemaan niin perkeleesti DGV:n asennuksen jälkeen. Eikä tarvitte sitä kakkoskurkun avautumista odottaa vuosikymmentä, vaan tehoa on heti käytössä sellaisella raakuudella, mistä ei voi Ozonin sohlon kanssa haaveillakaan. Vääntöä on alhaalta asti todella muikeasti eikä normipyörittelyssä tartte polkea molempia läppiä selälleen....niinkuin Ozonilla
Eli varmasti aika hyvä valinta myös Nivaan.
Kylmäkäynnistyvyydestä Weberin kanssa on ollut jonkun verran puhetta foorumilla. Toistaiseksi ei ole ongelmia. Heti haluaa tulille kun vetää ryypyn puoliksi päälle ja kääntää avaimesta. Ozonin kanssa oli sellaista veivaamista ja lipsuttelua ettei tosikaan.
Tosin mun tapauksessa toi Ozon oli vanha, väljä ja paska, en sitten tiedä miten kunnollinen toimii. Ei ainakaan Weberin veroisesti

Kylmäkäynnistyvyydestä Weberin kanssa on ollut jonkun verran puhetta foorumilla. Toistaiseksi ei ole ongelmia. Heti haluaa tulille kun vetää ryypyn puoliksi päälle ja kääntää avaimesta. Ozonin kanssa oli sellaista veivaamista ja lipsuttelua ettei tosikaan.
Tosin mun tapauksessa toi Ozon oli vanha, väljä ja paska, en sitten tiedä miten kunnollinen toimii. Ei ainakaan Weberin veroisesti

Viimeksi muokannut Jokari, 14.3.2007 0:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
- TOVERI NIVA
- Viesti:
Ozoni on periaatteessa huonoin mahdollinen valinta Nivaan mutta senkin saa toimiin, tosin bensa sille maistuu vaikka mitä tekis.
Parempi vaihtoehto on Daaz ja samalla vanhan mallin imu ja pakosarja.
Näillä on päästy sinne kympin kulutuslukemiin ja puhtia on paremmin.
Paras Weber-perheen kaasareista on kieltämättä juurikin tuo DGV 32/36.
Toiminta hyvä paitsi jyrkät nousu- ja laskukulmat ja puhti kohdillaan, pienin kulutus mitä oon kuullu yhdistelmällä Niva 1.6+DGV+Insa Sahara 205/80-16 on 9.0l/100km ja tää oli mitattu gepsillä eli mittarivirheet on poissa lukemasta.
Vertailun vuoks, mulla on kulutus kesäkeleillä ollu 13,5l/100km yhdistelmällä Niva 1.6+Ozon(huollettu ja säädetty)+Insa Sahara 235/75-15+60mm korotus!
Toiminta hyvä paitsi jyrkät nousu- ja laskukulmat ja puhti kohdillaan, pienin kulutus mitä oon kuullu yhdistelmällä Niva 1.6+DGV+Insa Sahara 205/80-16 on 9.0l/100km ja tää oli mitattu gepsillä eli mittarivirheet on poissa lukemasta.
Vertailun vuoks, mulla on kulutus kesäkeleillä ollu 13,5l/100km yhdistelmällä Niva 1.6+Ozon(huollettu ja säädetty)+Insa Sahara 235/75-15+60mm korotus!
Joo, mun Weberi ei edes korjaussarjan laiton jälkeenkään ole ollu innoissaan kylmäkäynnistyksestä ja alkaa varmaan olemaan jo huoltoa vajaa taas. Ei tahdo millään pysyä tyhjäkäynnillä ennenkun lämpiää useamman kilsan. Ennen riitti, et sai koneen käyntiin, niin ryypyn voi työntää pois. Onhan sillä jo ajettukin.
Pitäs varmaan vaihtaa noi sytkätkin, varmaan 20tkm rullattu jo tulpilla, vj. kansi ja pyörijä varmaan 10v. vanhoja
Sen siitä saa, kun se on vaan pelannu, ei pellin alle o tarvinu paljo katella.
Mut tosiaan, orkkis Ozonissa oli kylmäkäynnistyvyys parempi, muut ominaisuudet ei ihan Weberin luokkaa, mut ei se ollu huono.
Pitäs varmaan vaihtaa noi sytkätkin, varmaan 20tkm rullattu jo tulpilla, vj. kansi ja pyörijä varmaan 10v. vanhoja

Sen siitä saa, kun se on vaan pelannu, ei pellin alle o tarvinu paljo katella.
Mut tosiaan, orkkis Ozonissa oli kylmäkäynnistyvyys parempi, muut ominaisuudet ei ihan Weberin luokkaa, mut ei se ollu huono.
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Kannattaisiko harkita uutta Weberiä, käytetyt nyt sattuu olemaan mitä on. Jos kulutus tosiaan laskee useilla litroilla / 100km, maksaa se kyllä nopsaan itsensä takaisin. Nimi. myös weber suunnitelmissa.husky5 kirjoitti:Mistä autosta voisi vakiona löytää tuommoisen Weber DGV kaasarin?
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
- NesteHukka
Millaiset suutinkoot sulla on käytössä tuossa DGV:ssä? Mulla kun tuntuu vaativan ihmeen isot.TOVERI NIVA kirjoitti:Ozoni on periaatteessa huonoin mahdollinen valinta Nivaan mutta senkin saa toimiin, tosin bensa sille maistuu vaikka mitä tekis.
Onkos se vanhanmallinen imusarja sitten paremmin virtaava kun sellaista suosittelet?
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.