110:n Vaihteistoöljyistä ja API GL-luokista

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

110:n Vaihteistoöljyistä ja API GL-luokista

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Täällä teknisissä kysymyksissä on käsitelty API GL-luokkien merkitystä
vaihteistoöljyissä toisaalla, mutta haluaisin kuulla käyttäjien mielipiteitä
seuraavasta:

"SYNKRONOITU KÄSIVAIHTEISTO
Pintapaineen kestovaatimus yleensä API GL-4. Yleisesti on syytä välttää GL-5 öljyjä, koska niiden EP-lisäaineet syövyttävät pronssisia synkronirenkaita ja puslia." Lainaus sivulta http://www.roadmachine.fi/suositus.htm
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

API GL-4 ja API GL-5 -luokkinen vaihteisto- ja vetopyörästö-öljyissä on tyypillisesti aivan sama lisäaineistus, jonka määrä vain on GL-4:ssä hieman pienempi. Synkronoinnin syöpymisjutut elävät kyllä hevospuomien läheisyydessä varmaan ikuisesti ;)

Kaikkiin etuveto-Ladoihin sopii API GL-4 tai GL-5 -luokan öljy, jonka viskositeetti on 75W-80, 75W-85 tai 75W-90.

(Aikanaan, kun etuveto-Ladat tulivat 1980-luvulla markkinoille, ei Neuvostoliitossa ollut moisia öljyjä /mikä yllätys/, joten tehdas joutui suosittelemaan moottoriöljyä. Tämä suositus on jäänyt kummittelemaan, vaikka tehdas nykyisin suositteleekin mainitsemiani vaihteisto- ja vetopyörästö-öljyjä.)

SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 20.3.2007 19:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Sdelano v SSSR kirjoitti:
API GL-4 ja API GL-5 -luokkinen vaihteisto- ja vetopyörästö-öljyissä on tyypillisesti aivan sama lisäaineistus, jonka määrä vain on GL-4:ssä hieman pienempi. Synkronoinnin syöpymisjutut elävät kyllä hevospuomien läheisyydessä varmaan ikuisesti ;)

Kaikkiin etuveto-Ladoihin sopii API GL-4 tai GL-5 -luokan öljy, jonka viskositeetti on 75W-80. 75W-85 tai 75W-90.
SvS
Terve terve!
Kiitos ilmeisen syvällä rintaäänellä annetusta vastauksestasi! Kuitenkin olen
sitä mieltä, että on järkevää ottaa huomioon kaikki saatavissa oleva tieto
ja keskustella siitä - vaikkapa tässä hevospuomilla!
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
rotsi4

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Jutuissa gl-5 eli hypoidiöljyn tai sen lisäaineiden syövyttävyydessä taitaa kyllä jotain perää, jossain oppikirjoissakin siitä lukee, ja jokin siinä haisee väkevälle.
Henkilöautoissa taitaa pronssi vaan olla harvinaista.

Ainakaan kovin herkässä paikassa ei kannata öljylaatuja sotkea ohjeiden vastaisesti, mutta jos se sallitaan niin siitä vaan..

Synteettisissä vaihteistoöljyissä on kyllä gl4 ja gl5 luokitus, sellainen ei kai voi olla haitallista gl-4 öljyn paikallakaan.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve vain vielä!

Olin joskus aiemmin rabotnikkina Maslozavodskissa. Öljyä keitettiin.

Tyypillinen lisäaineistus vaihteisto- ja vetopyörästö-öljyissa perustuu fosforiin, rikkiin ja sinkkiin. (Rikki muuten tekee öljyistä "hajusteita".)

Ja hyvin tyypillisesti GL-4 ja GL-5 -luokkien öljyjen ainoa ero on lisäaineistuksen määrä.

On totta, että kyseiset lisäaineistukset saattavat syövyttää joitain keltaisia metalleja, kun lämpötila on suuri.

Tästä(kin) syystä jotkin autonvalmistajat vaativat merkkikohtaista hyväksyntää vaihteistoihin ja vetopyörästöihin laitettaville öljyille.

Ladan kyseessä ollen ei tällaista vaatimusta ole.

Tosin kokemus on osoittanut, että hyvin etuveto-Ladat toimivat moottoriöljy vaihteistossa. Itselläni on ainoa ongelma sattunut, kun aikanaan laitoin vaihteistoon erästä osasynteettistä moottoriöljyä, jossa oli mahdollisesti sellainen polaarinen yhdiste, joka "tarttui" liian hyvin kakkosen synkronointiin. "Vika" korjautui vaihtamalla öljy perinteiseen mineraaliöljyyn.

API GL-5 -öljyillä en ole havainnut mitään ongelmaa askissa. Nykyisen Samaran mittarissa 240.000 km; reipasta kyytiä on ajettu: Saksassa tankkausvälin keskinopeus yli 140 km/h ja vuoristoissa pitkään suurella koneteholla ja pienellä nopeudella mäkiä ylös.

Tosin Ladan moottoriteholla ei niin hirveän suurta hukkalämpöä askiin saakaan.

Jos katsotte, missä vekotuksissa erikoisöljyjä vaaditaan, on tyypillistä, että
- valmistusmaa on Saksa
- moottoriteho on suuri
- auto on takavetoinen = pienen hypoidivetopyörästön läpi menee suuri teho
- öljyä ei erikseen suositella koskaan vaihdettavaksi

Etuveto-Ladojen vetopyörästöt eivät ole hypoidi- tai vielä hankalampia ruuvivetopyörästöjä.

SvS

PS. Maslozavodskin kaupungilla on suomenkielinenkin nimi, mutta tilanahtaus estää sitä mainitsemasta. Tieto löytyy Työläisten ja Talonpoikien Puna-armeijan "Marssi- ja matkaopas rajamaissa" -kirjasta.
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 20.3.2007 19:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Sen lisäksi että ep-lisäaineistus syövyttää joitakin metalleita niin gl-5 öljy on synkroille myös liian liukasta. Joissain tapauksissa etenkin kuluneilla synkroilla alkaa synkronointi jäämään jälkeen gl-5 öljyillä. Ja miettikääpä sitä että kummat ladan laatikossa enemmän kuluu, hammaspyörät vai synkrot / kykentähampaat! Kyllä ne on nuo synkrot mitkä kuluu ja niiden jälkeen kytkentäöhampaat. Ikinä en o nähny vikaa hammaspyörien pinnoissa joka olis johtunu öljyn paineenkeston pettämisestä!

Ladojen laatikoissa gl-4 on suositeltavinta, täyssynteettinen tietysti. Nesteellä on huippuöljy tuossa katekooriassa, Neste Gear S.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja pinpate »

rotsi4 kirjoitti: Henkilöautoissa taitaa pronssi vaan olla harvinaista.
Kyllä pronssia löytyy henkilöautoistakin, itänaapurin autosivustoille tehty vierailu osoitti sitä löytyvän Lada 110:n vaihteistostakin, ehkä eniten juuri
synkronointirenkaista!

Sdelano v SSSR, olenko erehtynyt?
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

En tiedä ovatko nuo synkrot pronssia mutta jotain ehkä hieman vaaleampaa seosta. Näyttää enemmän messingiltä mutta mistäpä näistä seoksista selvää ottaa, ei ne varmaan messinkiäkään ole.. :lol:

Olisko ne sit alumiinipronssia? Jos se olis tinapronssia vaaleempaa.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Eiköhön sieltä Ladojenkin askeista värimetalleja löydy, keltametalleista jalointa tietääkseni kuitenkaan ei.

Mihinhän tätä hommaa nyt vertaisin, olisiko puu sopiva?

Kuten tiedetään, puu lahoaa ilmassa, noin yleensä ottaen. Mutta asia ei ole niin yksinkertainen, kasvava ja elävä puu lahoaa harvemmin, painekyllästetty ei juuri lainkaan, kosteaan lämpimään maahan upotettu lahoaa räväkästi jne.

Samalla tavalla värimetallitkin syöpyvät, eli vaihtelua on paljon, olemattomasta hyvin nopeaan.

***

Kokemus niin meillä kuin Rysälässä on osoittanut, että Ladan vaihdeaskissa värimetalli ei syövy.

Voimme siis luottaa siiheen, että VAZ-tehtaan työläiset, talonpojat, insinöörit ja politrukit ovat stahanovilaisen sosialistisen kilpailun innoittamina luoneet Ladan vaihdeaskin lukuisista osista harmonisen, välkehtivän kirjokudelman, jonka säikeet yhteistyössä kuin Homo Sovieticukset ikään riennättävät Ladoja matkustajineen aurinkoisesta Onnelankylästä leppeään Ihantolaan nopeasti ja miellyttävästi, syöpymättä, ruostumatta.

***

Nyt laitan iltatsajut samovaarissa. Ja luotan siihen, että Sdelano v SSSR -merkitty sisuskumi ei ala pykiä, eikä puhkea.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

En ole itsekään huomannut että olisi ikinä ollut syöpymää synkroissa mutta sen verran olen noita laatikoita laitellu että niiden heikkoudet tiedän.

Pahin tuossa gl-5 öljyssä onkin ehkä se että etenkään kulunut synkro ei vaan toimi oikein. Ainakin väljässä ja vanhassa laatikossa moottoriöljy on parasta synkroille.
Eikä ladojen askit kaipaa GL-5 ÖLJYJÄ!! Se kävisi ilmi vanhojen askien hammaspyörien liukupinnoista.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Sdelano v SSSR kirjoitti:

Voimme siis luottaa siiheen, että VAZ-tehtaan työläiset, talonpojat, insinöörit ja politrukit ovat stahanovilaisen sosialistisen kilpailun innoittamina luoneet Ladan vaihdeaskin lukuisista osista harmonisen, välkehtivän kirjokudelman, jonka säikeet yhteistyössä kuin Homo Sovieticukset ikään riennättävät Ladoja matkustajineen aurinkoisesta Onnelankylästä leppeään Ihantolaan nopeasti ja miellyttävästi, syöpymättä, ruostumatta.

SvS
Sdelano v SSSR, minkä runoilijan maailma sinussa menettääkään! Onneksi
tässä hevospuomilla saamme nauttia Pegasoksesi lennosta!
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Koettakaa nyt pysyä asiassa; tämä on vakavahenkinen tekniset osio, ei mikään runoraati! Jotkut ei välttämättä ymmärrä runomuotoista ASIAA!

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja pinpate »

ladamaster kirjoitti:Koettakaa nyt pysyä asiassa; tämä on vakavahenkinen tekniset osio, ei mikään runoraati! Jotkut ei välttämättä ymmärrä runomuotoista ASIAA!
Huomautus on aiheellinen, sorry minun puolestani! Vaikea oli löytää ASIA
Venäjän historian seasta, siitä edellinen viestini! Myönnän että minä en ymmärrä asiaa runomuotoisena ja että pohjimmiltani olen hyvin vakavahenkinen!
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

pinpate kirjoitti:
ladamaster kirjoitti:Koettakaa nyt pysyä asiassa; tämä on vakavahenkinen tekniset osio, ei mikään runoraati! Jotkut ei välttämättä ymmärrä runomuotoista ASIAA!
Huomautus on aiheellinen, sorry minun puolestani! Vaikea oli löytää ASIA
Venäjän historian seasta, siitä edellinen viestini! Myönnän että minä en ymmärrä asiaa runomuotoisena ja että pohjimmiltani olen hyvin vakavahenkinen!
Allekirjoittanut kyllä sietää harhailuja, mutta kaikki eivät. :lol:
Tuo on hyvä versio nöyrästä ripittäytymisestä.

voi sitä vähän runoillakin välillä... mutta ihan varovasti kuitenkin
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Lainaus, korostus minun:

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?p=532517

"Tuo lisäaineistus on sitten oma lukunsa. Nuo maatalouden yleisöljyt ovat yleensä luokitukseltaan GL-4/GL-5, ja joidenkin GL-5-öljyjen lisäaineistus on tiettävästi rikkonut voimansiirron joissakin vanhoissa traktoreissa. Jotkin pronssiseokset eivät sitä kestä. Sama ongelma on vanhojen autojen manuaalivaihteistoissa, joissa on pronssiset synkronointirenkaat. En tiedä onko tuota ongelmaa enää nykyisillä öljyillä, mutta arvokkaampien koneiden kanssa kannattaa pelata varman päälle."

Uudemmissakin autoissa on pronssisia synkronirenkaita...
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Vastaa Viestiin