1500 Combi DeLuxe case closed

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Noniin, eihän se niin paha ollutkaan...vai oliko? :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

No lähinnä niiden kiinnikelipareiden taivuttelu siellä kartaanin ja lattian välissä ja putken vääntely sinne lootan yläpuolelle tuotti melkoisen lajitelman painokelvottomuuksia kun meikäläisellä on niin jumalattoman suuret kourat ettei ne tahdo sopia mihinkään. :evil:

Täytyypä taas todeta että vähääkään yleisempi malli olisi saanut jo melekosen äkäiset lähtöpassit tältä mäeltä.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Jarruletkun laitoin lauantaina ja tänään räjäytin takajarrut.
Rassasin kengät irti ja niitä teuroessa huomasin että niissä olevista automaattisäädöistä oli kitkapalat kappaleina ja ne murentuivat koputtelemalla hajalle joten säätö kävi pitämättömäksi. Ja koska pintakaan ei ollut enää häävi, pintaa oli kyllä mutta pito huono, hain uudet jarrukengät ja laitoin ne.
Sylinterit purin, putsasin ja kasasin siinä samalla, joten liikkuvat taasen nöyrästi. Pientä ryytymistä oli taas havaittavissa vasemmalla joka oli viime keväänäkin jumissa. Voisihan nuo muutaman euron osaset muuten vaihtaakin, mutta tulipa ne noinkin kuntoon eikä juuri nyt kyllä kiinnosta vaihtaa yhtään enempää jarruputkia.
Valutettelin uudet nesteet jarruihin ja ilmasin ne sekä tarkistin ettei sylinterit kuse.
Etujarrut katsastan vielä joku päivä ja säädän käsijarrun uudelleen, kun löysäsin sen uusien kenkien takia.

Kytkinkin jäi taas vaihteeksi pohjaan, kalauttamalla kytkinkahvelia se palautui. Jokin siellä liikkeen loppupäässä nyt tökkii, kun sitä varovasti tunnustelin. Jospas senkin jossain välissä purkaisi ja herkistelisi tai sitten vaihtaa samantien koko paskan, kun on yksi irrallaan.

Kyllä se tästä vielä iloksi muuttuu..
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Nyt on etuhidastimetkin käsitelty. Jarrupaloissa oli vielä reippasti pintaa, mutta samoin kuin takajarruissa, eivät olleet enää muuten häävin näköiset. Pinnat oli osin murtuilleet ja toisissa vähän sen näköinen että se saattaisi lähteä irtikin. Vasemmalla oli lisäksi kuluneemmat, joten kipaisin samantien hakemassa uudet.
Tapit on olleet viime toukokuusta paikallaan eivätkä olleet yhtään juntturassa joten voitelin ne kasatessani edelleen kuumankestävällä rasvalla.

Etulaakereitakin tarkistelin, eivät kahnaa yhtään entistä enempää. Oikeanpuoleista voisi ehkä aavistuksen kiristää, mutta olkoon nyt vielä. Vasemmanpuoleinen rasvakupin välistä oli valunut vaseliinia joka on tuhrinut vannetta ja pölykapselia. Hain tallista toisen vähän naftimman rasvakupin ja naputtelin sen napaan.

Rassasin tulpanjohtojen liitoksetkin puhtaaksi ja kireämmälle koska kottero kävi kolmella. Nyt sytyttää taas kaikilla.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Rassasin moottorista ruiskukoneen remmisiivan ja jakopään kopan irti ja laitoin kaasutinkoneen osat tilalle. Nyt on ajoitusmerkitkin jos niitä joskus vaikka tarvitsisi.
Laturin kiristysrauta oli katkennut. Laitoin ehjän ja huomasin että laturin ja raudan väliin jää liki pari milliä rakoa joten kiristysmutterin kiristäminen vääntää rautaa alaspäin ja se jää jännitykseen. Laitoin väliin pari prikkaa jottei väänny.

Jospas nyt malttaisi olla jo jokusen päivän rassaamatta.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Asentelin ration ja ämyrit, potkin kapselit vanteisiin, kiristin vähän käsijarrua, laitoin pyyhkijänsulat ja pesuainepytyn paikoilleen, pesin ikkunasta kissanjäljet, tarkistelin valot sekä kaadoin bensaa tankkiin ja annoin paskalle runtuva.
Tankkasin ensimmäistä kertaa tuonkin auton täyteen ja päästelin sitten mänemään yhtäkyytiä noin neljännestankillisen edestä.
Maantiellä jollottaessa tuli kyllä ylivaihdetta ikävä, täytyisi se loota ottaa vielä jossain välissä rojektiksi mutta tarvis kyllä melkein jonkun kuopan päälle päästä.
Jarrutkin on kyllä ilmattava vielä kerran. Olivat muutenkin alkuun vähän oudon tuntuiset ja puolsivat ensi jarrutuksella mutta tasaantuneevat siitä jahka nuo uudet palat ja hihnat paikkansa kattelee.
Moottori toimii hyvin ollakseen noin helevetin rumaääninen kapistus enkä saanut sitä ainakaan vielä poljettua hajalle. Kaasutinta täytyy ruveta kattelemaan, kyllä tuolla rauhallista kylänkiertoa pystyy harjoittamaan mutta kun sitä suorituskykyä tarvitaan enempi niin tuosta mehumaijasta ei taida mennä tarpeeksi keittoa koneeseen.
Öljynpaineetkin pysyi tallella kaiken aikaa, jospas sinne raaskisi laittaa tänä vuonna ihan uudet öljyt :idea:
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Akun maakaapelinkenkä oli vähän huono, joten veistelin sitä vähän paremmaksi. Täytyisi uusia koko kaapeli koska napajärjestys on alkuperäiseen nähden käänteinen ja kaapeli hädintuskin riittävän pitkä.
Mittailin siinä vatuloidessani mahdollista vuotovirtaakin ja johonkin kuluikin ruhtinaalliset 10mA, vaikka kaikki sähkölaitteet olivat poiskytketyt. Sitten honasin että autossahan on myös kello, joka ei ole tosin kuunaan käynyt sekuntiakaan. Nyppäsinpä siitä virtajohdon irti ja siihen taukosi se vähäkin virrankulutus. Mihinkähän tuo toimimaton kellonperkele oli oikein virtaa tarvitsevinaan?

Moottoriin vaihdoin 15W-40 öljyt, jospas tuommoinen paksumpi kura passaa paremmin tuohon myllyyn.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Tuo paksumpi kura nosti öljynpaineitakin hieman. Tuntuu myös kuin käyntiäänikin olisi varsinkin vedättäessä hieman siistimpi (laakerit?), tai vaihtoehtoisesti kuulo on jo mokomasta jyrinästä vaurioitunut. Jarrut alkoivat sitä vastoin pitää konserttia, uudet palat viheltelevät hiljennellessä.

Kotteroon mahtuu aika paljon romua kun kippaa penkit, sain eilen läjän roskikseen menevää rojua yhden tutun tallilta, osa jäi kaverin pihaan ja isommat piti hakea vielä erikseen hiluksilla kun Ladan vetokoukku on edelleen tallin nurkassa. Täytyy masennella se jossain välissä takaisin.

Tänään tuulenpuuska takertui kuskin räppänään avattuani sen ja rajoitin pamahti poikki. Ovipelli ei onneksi mennyt lommolle ja asentelin jo uuden käytetyn topparin ettei menekään.

Ediittä: on näkojään tämä meikäläisenkin paskanjauhanta siirtynyt uudelle tuhatluvulle...
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Mylläsin tallista eilen 127:n osia laitettavaksi auton mukana uudelle omistajalle ja löysin Ladan kromipeilin. Toinen samanlainen oli fiatin kuskinovessa, kun olen sen joskus siihen laittanut. Rassasin peilit sitten Ladaan ja laitoin vimpattiin tilalle toisen niistä onnettomista muovilärpäkkeistä mitkä tuossa Ladassa on aiemmin olleet.
Rupsahtaneethan nuo ovat joten sopivat tuohon linttaan paremmin kuin hyvin :D
Tulipa pitkästä aikaa tänään pestyä koko paska.
Viimeksi muokannut Jusu, 4.1.2009 16:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Irrotin aikaisemmin vaihtamani kuskinpenkin ja irrotin kiskot istuimesta. Porasin niiden kiinnitysreiät soikeiksi joten niitä sai levitetyksi sen verran että nyt istuin sopii suoraan paikoilleen ja etäisyyssäätö toimii herkästi. Hain kanttikombista myös repsikanpenkin ja tein sille saman tempun.
Vaihdoin kotteroon siis vihdoin loputkin penkit, johan nuo tuolla kolmisen vuotta olivat pölyyntyneet. Nyt on mustat penkit sekä edessä että takana.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Irrotin moottorin kumityynyistään ja tunkkasin sitä ylöspäin, jotta sain viime moottorinvaihdossa raidetangon väärälle puolelle jääneen takapellin väännettyä tangon yli kytkinkotelon reunaa vasten ja ruuvattua siihen kiinni. Pakoputki taas piti irrottaa pakosarjasta koska se otti nostaessa kiinni raidetankoon. Pysyvätpähän ruuvit nöyrinä kun niitä joka vuosi vähän aukoo... :idea:
Totesin bensapumpun välistä tihkuvan öljyä joten irrotin pumpun tutkiakseni tiivistettä. Se olikin huono ja kaiken lisäksi bakeliittikappale, jonka sisässä työntötanko liikkuu, oli halki. Vaihdoin ehjän bakeliitin ja uuden käytetyn mutta ehjän tiivisteen paikalleen.
Rasvasin ja säätelin vielä etupyörien laakerit ja ilmasin takajarrutkin uudelleen. Huomenna voisi koettaa leimalle.

Nyt on sitten Weberikin, löysin sen erään keskenjääneen sierraprojektin osaläjästä jossa oli levällään kuulemma 1,6 moottori. Rassasin kaasarin matkaani ja kotona rupesin sitä tutkimaan. Kaasutin on 32/36 DGV ja löysin sieltä suuttimet 150 ja 135.
Siivoilin roskat kohokammiosta ja siivilästä, ruuvasin yksitellen joka suuttimen ja ruuvin irti ja puhaltelin kanaviin sekä purin ja herkistelin kaikki vivustot.
Kokeilin sitä myös paikalleen ja lähteekö moottori lainkaan käyntiin. Lähtihän se, kävi nätisti ja otti mukavasti kierroksia. En viitsinyt kuitenkaan ajaa mihinkään ilman putsaria ja kaasuvipua.
Laitoin vanhan kaasarin vielä takaisin, täytyy väkästellä veeperi paikoilleen, kunhan saan leiman kotteroon.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No kyllä DGV:llä rupeaa jo kumi sulamaan.... :D
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Köröttelin sitten sinne konttorillekin. Tiskille jäi 62 euroa :evil: ja lopputulos: Vikoja ja puutteita ei havaittu. :idea:
Jokunen kommentti: "nuo sivupeilit pitäs kyllä olla vaakasuorassa, sektori on nuinpäin kovin kapea... käsijarrussa viiskyt rosenttia, kyllä se tähän hommaan piisaa... vähän vois tietysti olla rikkaammallakin... jarruletkuthan on Ladassa hyvin usein nurinpäin... jospas kattellaan sitte vuoden päästä taas..." :arrow: Pläts. :D

Ihme kyllä kaasariakaan ei tarvinnut säätää, ruuvailin sopparuuvin eilenillalla noin kuusi kierrosta auki ja tasasin tyhjäkäynnin ennen konttorille menoa.

Kellottelin huvikseni kiihtyvyyttäkin nollasta sataan, jotta olisi jotain vertailtavaa sitten kun saan tuon veeperin kiinni. Vingutin varmuuden vuoksi 110 mittarinopeuteen ettei tule liian hyviä tuloksia ja kun mittarivirhekin on kympin luokkaa. Kahdesta vedosta parempi tulos 14,15 sekuntia, sekkarina toimi nokialainen, mittaaja ja mittatarkkuus mitälie...

Täytyypi alkaa askarrella veeperiin sopivaa putsaria.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Veeperi odottaa vielä asennusta kun ei ole putsaria löytynyt, koetin sitä itsekin askaroida mutta se nyt ei ota onnistuakseen. Sierran raadosta ei löytynyt minkäänlaista, lienevät hukanneet sen jo aikanaan. Jospas pujotan jonkun pesusienen sukkahousuihin ja nykäisen sen nippusiteellä kaasarin päälle sihtaamaan isompia risuja ja männynkäpyjä... :idea:
Laitoin läppäakselille Ladan kaasuvivun ja pinnapulttitarpeetkin on hankittuna.

Minkähänmoinen jano kotterolle tuolla veeperillä tulee kun nytkin mänee liki yksitoista litraa satasella? Jospas kokeilen ajaa pari tankillista vähän kevyemmin, ei niitä jokaista XX hevosvoimaa tartte kaikenaikaa käyttää... :roll:

Kallistuksenvakaaja herkesi kolkuttemasta kun vaihdoin vasempaan päähän ehjän kumin, vanha oli riekaleina. Huomasin sen tosin jo katsastusaseman nosturilla, katsastajaa se taasen ei kiinnostanut.

Mikähän tuossa tuomionpäivän paskakasassa ihmisiä oikein kiehtoo? :shock: Useampi on taas kysynyt että onko se myytävänä.
No ei. :mrgreen:
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Weberi on sitten kyllä semmonen vehje, jolla on kulutus lähes kiinteä. Itsellä on kulutus siellä kympin päällä, eikä kaasun asennolla tunnu olevan mitään merkitystä kulutukseen. Yhden tankin hissuttelin ja toisella annoin reippaasti hanaa, eikä mitään eroa. Tolla DGV 32/36:sella ei tartte normiajossa polkea molempia läppiä selälleen.

Sun täytyy väsätä siihen webrun päälle vaikka vanerista korokepala, johon kiinnität ladan oman putsarikotelon. Muuten on vähän heikkoa...

http://www.dansperformanceparts.com/bug ... 805-11.gif Itsehän ostin juuri tuollaisen 9025:sen, ei tartte kikkailla enää sen kauhean leikellyn Sierran kotelon kanssa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Vastaa Viestiin