Bensanpaineista

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
voimapesä

Viesti Kirjoittaja voimapesä »

Sain tälläisen tiedon millä ihan tavallisesta vakiopumpusta saa veivattua tuottoa ja painetta lisää. Pumppuhan toimii jonkun apuakselissa olevan epäkeskon avustuksella ja siitä liikettä välittää sellainen pieni teräs tanko. Tiedän tämän koska irroitin tuosta moottorista pumpun ja tutkin asia. Nyt kuitenkin tuossa systeemissä on tyhjää liikettä eli epäkeskon liike ei välity täydellisenä pumpulle ja täten myös pumpun tuotto jää vajaaksi. Asian saa ratkaisua ja myös painetta lisää ohentamalla pumpun alla olevaa muovikoroketta mutamalla millillä. uskoisin että 2.5mm olisi hyvä. Sen jälkeen pumpun epäkeskoisuus välittyy ilman tyhjiä liikkeitä pumpulle ja myös tuotto ja paine kasvaa. Nyt siis saan bensapainetta lisättyä ja myös maksimaalisen hyödyn tuolle vapaavirtaussuodattimelle.

Kiitoksia näistä priva viesteistä. Niistä on suurta apua projektissani.

Ps Tietoa täällä foorumilla on mutta näköjään sitä hieman piilotellaan.
Avatar
miksu
Viestit: 221
Liittynyt: 16.8.2004 16:24
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja miksu »

Mitä hyötyä tuosta bensapaineen nostosta on kaasari koneesta?
Avatar
Midi^
Viestit: 404
Liittynyt: 10.10.2004 22:34
Paikkakunta: Fiskari

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Saa kaasari(t?)n tulvimaan? :twisted:
Niva-79
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Midi^ kirjoitti:Saa kaasari(t?)n tulvimaan? :twisted:
Ja neulaventtiilin iän lyhenemään...eiks toiki oo viritystä sinällään :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Sen pumpun työntötangon ulkonemalle siitä kolosestaan on annettu korjausoppaassa ohjearvo.
Tosin mahtaa olla kerrassaan turha mitta, jos kerran oikeat viisaat tietävät, että sille voi millitolkulla viitata kintaalla.
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

[quote="^pena^"]nyt kun oon tarpeeks kattellu näit voimanpesän juttui niin mieleen tuli et paljohan sun älykkyysosamäärä on?[/quote]

Entäpä omasi??? Kaikki ei voi olla yhtä hyviä kuin sinä :twisted:
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

onkos Ladaracing Pori tuo voimapesän neuvoja antava isoveli tai muuten läheinen, kun aina niin puolustelet pojua, on täällä muitakin tuunaajia mitkä tarvitsis hyviä neuvoja
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
voimapesä

Viesti Kirjoittaja voimapesä »

Sain kuningasidean!Mulla lojui nurkissa Kadetin valopesurisäiliö missä on aika tehokkaan näköinen pumppu.Laitoin se konehuoneeseen ja letkun kaasariin ja bensaa tankkiin ja johdot akulle.Kokeilin tuossa pihatiellä ja aika hyvin tuntuis olevan paukkuja.Mutta sitten sai takapakkia koko juttu.Unohdin sen orkkispumpun pois ja lohkoon jäi vain reikä sen kohdalle.Eli ajoin siis ilman öljynpaineita.Eikai siellä voi olla paineita yhtään kun on peukalonkokoinen reikä lohkossa.Saamari kun ei ole mittaristoa kun on tuo kojelauta projekti kesken.Osaako kukaan arvioida menikö moottori kun ajoin ilman öljynpaineita kilometrin. :cry: :oops: :x
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mara »

Kannattaa varmaan ottaa vähän selvää moottorin öljynkierrosta, ennen tota teoriaa.. :roll:
Jos toi pitäis paikkansa, myös öljykorkin avaus pudottaisi ö-paineet pois. :wink:
Öljyä on varmasti valunut ulos, muttei paineet silti nollassa ollut.
Varmaan olikin hyvin paukkua ja seokset optimaaliset, mihin kaasaria enää tarvitaan, ota kaasari pois ja pelkkä letku imusarjaan. :lol:

Ja YV:llä saat takuulla parempaa tietoa, sinne ne tosimiehet menneet on..!
2102 16V ex.
2103 -75
voimapesä

Viesti Kirjoittaja voimapesä »

Eli onko niin että moottori ei olisi kokenut vielä vaurioita tuosta ilman bensapumppua ajosta?

Ajattelin vain tuota öljyn painetta niin että mitä matalammalla ollaan sitä suuremmat paineet koska varsinkin sukeltaessa syvemmälle mennessä korvat kajahtaa lukkoon eli paine on suurempi. Ja ladan moottorissa öljypumppu sijaitsee varsin alhaalla eli siellä pitää olla myös suuremmat paineet.

No, en sitten valvo enää ensi yötä miettiessäni tuota moottorivauriota vaan keskityn tuohon bensapaineeseen.

Ja mielestäni varsin asiallisia neuvoja tulee privaviestillä, tosin myös paljon myynti-ilmoituksia vaikka en tällä hetkellä mitään olisikaan ostamassa. Kiitoksia niistäkin, eihän sitä koskaan tiedä milloin tarve iskee esim. turbosta vaikka olenkin sen sähköpuhaltimen kannalla edelleen asennuksen helppoudesta ja käytettävyydestä johtuen.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Tarkasta koneen öljymäärä, jos öljyä on alarajan alle niin on pieni mahdollisuus että jotakin vauriota on voinut syntyä johonkin laakereihin (lähinnä ensimmäisenä nokka-akseliin). Muutenhan kone ei "tiedä" onko siellä lohkossa se bensapumpun reikä vaiko ei. Oleellista on vain se että onko öljykierrossa (=kanavissa, laakereissa, yms.) jokin sellainen paikka josta öljy pääsee vuotamaan runsain mitoin karkuun ja siten aiheuttaa liian matalan öljynpaineen koska pumppu ei pysty pumppaamaan niin paljoa öljyä kuin mitä em. reiästä vuotaa. Tässä bensapumpun reiässä tai edes sen välittömässä läheisyydessä ei ole muistaakseni sellaista öljykanavaa josta pumpun puuttumisen takia öljy suihkuaisi tielle. Roiskumista voi jonkun verran tapahtua, mutta se lienee alle dl mittakaavassa tuolla ajolla.

Öljypumpun yläpuolisella nestepatsaan korkeudella ei auton moottorin kyseessä ollessa ole mitään käytännön merkitystä, ainakaan jos ajatellaan minkälaisen paineen se aiheuttaa moottorin alimmille osille. Tuollaista 0,5m nestepatsasta ei tarvitse huomioida tässä asiassa millään tavalla.

Oletkin ilmeisesti jonkinlaista sähköropellia laittamassa tuohon koneeseen, ajattelitko laittaa perinteisen hiustenkuivaajan vai oletko suunnitellut jotakin erikoisempaa ratkaisua?
voimapesä

Viesti Kirjoittaja voimapesä »

Kiitos tiedoista. Öljyjen määrän tarkistin jo ja ne oli yli alarajan eli huoli on käytännössä katsoen poissa moottorivauriota ajatellen.

Ja tuosta sähköpuhaltimesta. En ajatellut sinne mitään matkamallin hiusten kuivaajaa vaan tälläisen kuten tuolla 1600 tuplalamppu projekti topicissa esille toinkin.

Eli tälläisestä olsi kysemys. Miltäpä näyttää?

http://www.nettivaraosa.com/viewPart.ph ... find_agent
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

voimapesä kirjoitti:Kiitos tiedoista. Öljyjen määrän tarkistin jo ja ne oli yli alarajan eli huoli on käytännössä katsoen poissa moottorivauriota ajatellen.

Ja tuosta sähköpuhaltimesta. En ajatellut sinne mitään matkamallin hiusten kuivaajaa vaan tälläisen kuten tuolla 1600 tuplalamppu projekti topicissa esille toinkin.

Eli tälläisestä olsi kysemys. Miltäpä näyttää?

http://www.nettivaraosa.com/viewPart.ph ... find_agent
Mieluummin laittaisin rahani etäisiin naisiin ja hitaisiin hevosiin :lol: kukin taaplaa tyylillään, mutta 0,2barin ylipaine ei kauheesti houkuta jos siitä joutuu maksaan 350€.. ajatteleppa 1,5barin paineesta joutuis maksaan n.2625€ :wink: tolla 350€ saa ostettua turbon jolla saa ahdettua sitä 1.5baria jolla teoriassa pitäis 1600kuutioisesta irrota se sun haluama 200hv... 8)
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
iigorr
Viestit: 553
Liittynyt: 23.8.2004 19:33
Paikkakunta: karjalohja

Viesti Kirjoittaja iigorr »

varmaan pirun hyvä värkki tuo sähkö ahdin :roll:
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
Avatar
iigorr
Viestit: 553
Liittynyt: 23.8.2004 19:33
Paikkakunta: karjalohja

Viesti Kirjoittaja iigorr »

hei voimanpesä! käy ajaa penkissä paljonko tulee voimaa lisää teho filsulla! :D
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
Vastaa Viestiin