Projektina nivani

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
v.paasio
Viestit: 254
Liittynyt: 26.2.2004 10:04
Paikkakunta: hamina

Projektina nivani

Viesti Kirjoittaja v.paasio »

Nyt siis vihdoin perheen lisäys tulee, huomenna naiva saapuu ja ajattelin kysellä asiasta ehkä jotain tietäviltä neuvoja.

nämä meinasin tehdä:
1.kansipahvin vaihto
2.alustan hiekkapuhallus ja hitsaukset
3.vaihtoon jarruneste,jäähdytin neste ja vaihteisto öljy.
4.astinlaudat paikoilleen
5.kotteron maalaus

mitä vielä unohtui, olikos nivassa voiman siirto miten outo kapistus.(rasvattavia kohteita,nipanpaikkoja)
onko mitään mikä olisi tyyppi vika/ominaisuus ?
kone on ilmeisesti normi ladan 1600 kone, kiristysmomentit samat kuin tavallisessa koneessa?

olinko tyhmä kun kysyin :lol:
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Semmosta pientä perusremppaa meinasit tehdä :) Kiristysmomenteissa ei tietääkseni ole eroja normaaleihin vastaaviin moottoreihin verrattuna. Maastoauton alustassa on kyllä usein paljonkin rasvattavia kohteita kardaanien ja nivelien lisäksi. Näistä tietää Nivaharrastajat ja offi-spesialistit enemmän. Jarru hommiin, kansipahvin vaihtoon ja maalaukseen liittyviä asioita voit koittaa etsiä haulla, pitäs kyllä tärpätä.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
v.paasio
Viestit: 254
Liittynyt: 26.2.2004 10:04
Paikkakunta: hamina

Viesti Kirjoittaja v.paasio »

taitaa mennä erinäinen määrä tunteja ennekuin on kasassa,tänään purettu sisusta ja etsitty tervettä peltiä.

Ei pahoja kaikki kaaret pätkät helmaa ja 10cm tunkin korvien ympäriltä puuttuu.

pakko laittaa kuntoon kun kommentit oli appiukko:voi hitsi mikä paska
vaimo: ei noita ruostekasoja ole pihalla tarpeeksi mihin meinasit tuon lapioida.

ihme negatiivisia ihmisiä.

öljyt ja vedet on sekaisin, kiva

mikähän se on tuo kahva tuossa käsijarrun vieressä.

ja kai se pitää laatikkokin avata kun ei tuo keskimmäinen vaihdeheppi liiku mihinkään.


tuskaa tuskaa. :wink:
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Se pieni krominen kahva siinä käsijarrun vieressä on PTO:n eli voimanulosoton vipu, selviää kyllä kun seuraa vaijeria jos ei ole katkastu.

Keskimmäisen vivun liikkumattomuus ei vaadi jakolaatikon aukaisua, harvassa on ne Nivat joissa se ei olis jumissa, puhtaasti käytön puutetta!!!
Kun sitä ahkeraan käyttää ja edestakas veivaa niin löystyy kyllä hyvään toimintakuntoon.

Rasvanippoja ei Nivan pohjassa ole muuta kuin kartaanien liuissa!
Kuva
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

v.paasio kirjoitti:Ei pahoja kaikki kaaret pätkät helmaa ja 10cm tunkin korvien ympäriltä puuttuu.
Ilmeisesti et ole vielä auton alla sen hiekkapuhallus pistoolin kans käynyt :roll:

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Tässä kun on Nivasta kysymys, niin ajattelin heittää yhen kyssärin. Miten tuo vinssi/PTO toimii? Onko se niinkun A45:ssa elikkäs Protossa, että kytkin pohjassa se laitetaan päälle ja käyttö tapahtuu sitten ajokytkimellä sekä kierroksilla. Jos näin on, niin sitten siinä voi käydä just niin, että auton pyöriessä joku tietämätön vetäsee sen päälle kytkin ylhäällä, niin auto sammua töksähtää melko äkäiseen!! Ja vinssikin on meleko tiukalla :oops:
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
v.paasio
Viestit: 254
Liittynyt: 26.2.2004 10:04
Paikkakunta: hamina

Viesti Kirjoittaja v.paasio »

no epäilinkin voiman ulosotoksi mutta en vain ollut koskaan kuullut ladassa olevan sellaista.(mihinköhän sitä tarvitsee)

en ole käynnyt hiekkapuhaltimen kanssa alla vaan rengas raudan ja vasaran.

mitenköhän alunperäiseksi tuo alusta pitää saada vai voikohan säveltää paksumpaa rautaa ja jättää tunkinkorvat pois.
helmoihin palkit ja silleen.

meinasin kilvetkin saada joku vuosi.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Ei sitä PTO:ta mihinkään välttis tarvi mutta se on vaadittu maahantuonnin yhteydessä alemman autoveron takia!!!

Nivan PTO on vaihdelaatikon pohjassa ja kytkeytyy muistaakseni kolmosvaihteen rattaaseen...

Täälläpäin ei ainakaan oo vaadittu "orkkispohjaa", helmapalkkien ja runkojäykisteiden kanssa oon aina leimalla käyny ja katsuri vaan tokasee että eipähän oo tarvis koputella!
Kuva
v.paasio
Viestit: 254
Liittynyt: 26.2.2004 10:04
Paikkakunta: hamina

Viesti Kirjoittaja v.paasio »

Niin tyhmänä pitää viälä jatkaa niin pysyy omana itsenään, se keskimmäinen kepasto ei vielä selvinnyt, kuuluu olla jumissa ok, mutta mikä se on (lukkokö ?) ja onko se nyt päällä vai ei ole. :shock:
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Nivan vaihdekepit järjestyksessä:
-vaihdekeppi
-tasauspyörästön lukko
-jakolaatikon vaihdekeppi, pieni-iso

Nivahan on siis keskitasauspyörästöllä varustettu jatkuva nelivetoinen maasturi.
Siis toisin kuin valtaosa maastureista joissa on "kiinteä jakis" eikä keskitasauspyörästöö, näissähän on vaihdekaavio mallia 2H-4H-4L eli niistä löytyy tuo takaveto.

Nivan keskitasauspyörästö toimii siis kuten auton perä, tasauspyörästö jakaa voimaa kummallekin kartaanille ja kun yhden renkaan nostaa ilmaan niin se onkin ainoa rengas joka pyörii ja auto pysyy paikallaan.
Tämän takia Nivan jakolaatikossa on se lukkovipu, se on vähän niinkuin laittais kemppilukon auton perään eli se lukko lukitseen keskitasauspyörästön 100%:sti jolloin jakolaatikko jakaa voimaa suhteessa 50/50 etu ja takakartaaneille.

Maastoajossa on siis suositeltavaa laittaa lukko päälle heti alussa!

Ihmisillä joilla nyt yleensä Nivoja on, kuten metsästäjät, on sellainen tapa että sitä lukkoo ei käytetä ennenkuin ollaan jossain jumissa ja Nivallä ei mitenkään hirveen herkästi jää metsäautoteillä jumiin joten sitä lukkoo ei käytetä ja tämän takia se vipu jumittaa.
Se lukkoo alkaa kyllä toimiin kunhan vaan vipu herkistyy sen verran että se ylipäätään liikkuu.

Lukon kytkeytymistä täytyy monesti avittaa liikuttamalla autoa edes-takaisin, ajaa hiljaista vauhtia ja koittaa pitää auto tasaisella alustalla kun kytketään. Sen oikean tavan oppii nopeasti koska toi lukko ei mee päälle mitenkään vahingossa!!

Jakolaatikko irrallaan lukko menee päälle helposti koska siellä ei ole enää kartaaneja panemassa vastaan vaan lukon mekanismi pääsee liikauttamaan tasauspyörästöö oikeaan asentoon!
Kuva
v.paasio
Viestit: 254
Liittynyt: 26.2.2004 10:04
Paikkakunta: hamina

Viesti Kirjoittaja v.paasio »

No niin kerrassaan tyhjentävä vastaus, odotamme päivää jolloin saadaan kottero liikkeelle niin pääsemme kokeilemaan saisiko lukon päälle tai vaihtoehtoisesti pois.

jos lukko on päällä eikä halua lähteä pois tuhoaako se sitten jotain normaalissa ajossa pitkällä juoksulla.

vielä tuohon voimanulosottoon onko siihen saatavilla esim vinssiä vai onko se vain koriste.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Lukko päällä ajo ei riko paikkoja, tekee vaan autosta hieman kankeemman mutta Nivassa sitä eroa ei huomaa ja kyllä sen lukon saa pois päältä, viimeistään sitten ajossa ettii sen sopivan kierrosluvun ja nylkyttää kahvaa.

Nivassa se PTO on laitettu vaan sen autoveron takia, tietääkseni tehtaalta ei oo tullu mitään vinssillä varustettua mallia.

Muutenkin se PTO on siellä vähän väärinpäin kun se sojottaa peräpäähän eli vinssi tarvis laittaa takapäähän tai sitten leikkiä kulmavaihteilla jolloin maavara kärsii.
Pois vaan koko PTO sanon minä, ellei sitten rakentele jotain hytikkapumppua sinne.
Kuva
v.paasio
Viestit: 254
Liittynyt: 26.2.2004 10:04
Paikkakunta: hamina

Viesti Kirjoittaja v.paasio »

pummpu oli suunitelmissa, mutta jos sen alle laittaa syö aika paljon maanvaraa.

vaihtoehto olisi repsikan jalkatila ja hihna veto lattian läpi :shock: (reiästä) mutta sitten ei voisi olla jaloilla varustettua repsikkaa.

paljon tuo sitten alentaa veroa kun on tuollainen.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Vielä 80-luvulla sai maastoauton tuoda verovapaasti suomeen jos siinä oli voimaulos-otto. Kriisitilanteissa esimerkiksi puolustusvoimat olisivat voineet valjastaa näitä käyttöönsä. Ajoon tai esim. voimakoneita pyörittämään. Sittemmin veroetu on poistunut. Ilmeisesti alkoi maastoautojen maahantuonti tyrehtymään kokonaan, kun niin harvassa enään oli verovapauteen oikeuttava voimaulosotto?

Jukka
Autoton on huoleton
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

^Juuri näin.

Maastohenkilöautot olivat verovapaita 31.10.1983 asti.

Maastohenkilöautoista alettiin marraskuun 1983 alusta lähtien kantaa alennettua autoveroa, jonka suuruus oli 30 prosenttia hankinta-arvosta henkilöautojen veron ollessa samaan aikaan selvästi yli 100 prosenttia hankinta-arvosta.

Maastohenkilöautojen alennettu veroprosentti nostettiin 1.8.1990 alkaen 50 prosenttiin hankinta-arvosta, kun henkilöautojen normaali vero oli 127 prosenttia.

Maastoautojen veroetu poistui 3.5.1993, jonka jälkeen ne on verotettu kuten henkilöautot.
Kuva
Vastaa Viestiin