ladaracing pori kirjoitti:mikäs on sitten kun ei ole tullut oikeata vastausta...
18vuotias pojan kloppi yrittää:
Ensimmäiseksi mietitään millä alustalla ajellaan. Soralla puskee helpolla, joten katotaas mitä voidaan tehä.. Noh, tupla kallistuksen vakain auttaa kivasti. Estää ulkokurvin puolen rengasta painumasta kovin syvälle lokarin sisään, ja painetta tulee enemmän paremmin renkaalle. Auto ei myös kallistele niin paljoa, ja pitää sisäkurvin takarenkaan tiessä paremmin kiinni jolloin auto poistuu muutenkin kuin puskematta paljon paremmin mutkasta ulos!
Toinen hyvä kikka on alatukivarsien siirtäminen eteenpäin. Niitäkun siirtää niin caster(ko) kulma lisääntyy, eli suomeksi camper lisääntyy käännettäessä ulkokurvin renkaassa, ja sisäpuolen rengas "kallistuu" samaan suuntaan kuin ulkokurvinkin, eli sielläkin on sivuttais pitoja tiehen. Tällä muutoksella myös jarrutus pito säilyy siihen perinteiseen jokkis tyylin camperin lisäykseen nähden, koska renkaat ovat normaalissa kulmassa suoraan ajettaessa, ja koko kulutuspinnaltaan tiessä kiinni. Eli hyvä vinkki myös katuautoon, koska ei kuluta paikkoja (paitsi hiukan raskaammalla ohjeuksella ehkä vähän hartioita) mistään, ja ainoastaan plussaa (itselläni on katuautossa kyseinen muutos.)
Nopeammalla ohjauksellahan ei tuohon puskemiseen muuten voi vaikuttaa, mutta käytännössä se helpottaa kurvista poistumista koska esim vastaheittoa voi nakata helpommin ja nopeemmin ennen kurvia, jolloin auto ei sitten niinkään puske. Nopeamman ohjauksenhan voi toteuttaa esim. Lyhentämällä niitä kääntövarsia, jolloin ei tarvitse niin montaa kierrosta rattia vääntää jotta renkaat menevät linkusta linkkuun.. tämä tekee kyllä ohjauksesta raskaampaa, mutta ei me miehet siitä niin välitetä

Paremmin nopean ohjauksen voi toteuttaa raidetanko ohjauksella. Eli otetaan jostakin autosta raidetanko ohjauksen heepeleitä, ja laitetaan kaikkien apusimpukoitten tilalle, ja uudet akselit ratille ja kääntövarsille. Joutuu myös ehkä lyhentelemään nuita kääntövarsia että ohjaus myös on nopea. Raidetanko ohjauksessa on liikkuvia osia vähemmän kuin tuossa simpukka ohjauksessa, joten ohjaus on huomattavan kevyempi, ja silloin sitä voi taas nopeuttaa tolla varsien lyhentelyllä ilman haittavaikutuksia, eli raskasta ohjausta. Mutta kilpureissahan tää raidetanko taitaa olla kielletty autoon jossa semmosta ei ole alkuperäsenä..
Paljon voimaa koneeseen nii saahaan takapää luisteleen vähän paremmin

Sanos ladaracing pori vielä jotain jolla tota puskemista ja ohjausta voi parantaa?! kiinnostaa ihan aikuisten oikeesti ku rakentelen kaikessa hiljaisuudessa tuolla omassa tallissa tommosia käypäsiä ladoja, mutten hypi täällä foorumilla silmille....