Ohjauksen parantaminen

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

ladaracing pori kirjoitti:mikäs on sitten kun ei ole tullut oikeata vastausta...

18vuotias pojan kloppi yrittää:


Ensimmäiseksi mietitään millä alustalla ajellaan. Soralla puskee helpolla, joten katotaas mitä voidaan tehä.. Noh, tupla kallistuksen vakain auttaa kivasti. Estää ulkokurvin puolen rengasta painumasta kovin syvälle lokarin sisään, ja painetta tulee enemmän paremmin renkaalle. Auto ei myös kallistele niin paljoa, ja pitää sisäkurvin takarenkaan tiessä paremmin kiinni jolloin auto poistuu muutenkin kuin puskematta paljon paremmin mutkasta ulos!
Toinen hyvä kikka on alatukivarsien siirtäminen eteenpäin. Niitäkun siirtää niin caster(ko) kulma lisääntyy, eli suomeksi camper lisääntyy käännettäessä ulkokurvin renkaassa, ja sisäpuolen rengas "kallistuu" samaan suuntaan kuin ulkokurvinkin, eli sielläkin on sivuttais pitoja tiehen. Tällä muutoksella myös jarrutus pito säilyy siihen perinteiseen jokkis tyylin camperin lisäykseen nähden, koska renkaat ovat normaalissa kulmassa suoraan ajettaessa, ja koko kulutuspinnaltaan tiessä kiinni. Eli hyvä vinkki myös katuautoon, koska ei kuluta paikkoja (paitsi hiukan raskaammalla ohjeuksella ehkä vähän hartioita) mistään, ja ainoastaan plussaa (itselläni on katuautossa kyseinen muutos.)
Nopeammalla ohjauksellahan ei tuohon puskemiseen muuten voi vaikuttaa, mutta käytännössä se helpottaa kurvista poistumista koska esim vastaheittoa voi nakata helpommin ja nopeemmin ennen kurvia, jolloin auto ei sitten niinkään puske. Nopeamman ohjauksenhan voi toteuttaa esim. Lyhentämällä niitä kääntövarsia, jolloin ei tarvitse niin montaa kierrosta rattia vääntää jotta renkaat menevät linkusta linkkuun.. tämä tekee kyllä ohjauksesta raskaampaa, mutta ei me miehet siitä niin välitetä :wink: Kuulalaakeroitu apusimpukka vaan kaveriksi, niin ohjaus on kevyempi joka taas helpottaa nopeaa pujottelua varsinkin hitaissa vauheissa.
Paremmin nopean ohjauksen voi toteuttaa raidetanko ohjauksella. Eli otetaan jostakin autosta raidetanko ohjauksen heepeleitä, ja laitetaan kaikkien apusimpukoitten tilalle, ja uudet akselit ratille ja kääntövarsille. Joutuu myös ehkä lyhentelemään nuita kääntövarsia että ohjaus myös on nopea. Raidetanko ohjauksessa on liikkuvia osia vähemmän kuin tuossa simpukka ohjauksessa, joten ohjaus on huomattavan kevyempi, ja silloin sitä voi taas nopeuttaa tolla varsien lyhentelyllä ilman haittavaikutuksia, eli raskasta ohjausta. Mutta kilpureissahan tää raidetanko taitaa olla kielletty autoon jossa semmosta ei ole alkuperäsenä..
Paljon voimaa koneeseen nii saahaan takapää luisteleen vähän paremmin :twisted:

Sanos ladaracing pori vielä jotain jolla tota puskemista ja ohjausta voi parantaa?! kiinnostaa ihan aikuisten oikeesti ku rakentelen kaikessa hiljaisuudessa tuolla omassa tallissa tommosia käypäsiä ladoja, mutten hypi täällä foorumilla silmille....
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

IlkkaHe kirjoitti:..raidetanko..
Tarkoittanet hammastankoa :wink: Raidetankohan on se "akseli" hammastangolta/simpukalta kääntövarrelle. Muuten ihan asiaa. Kun kääntövarsia lyhentelee, niin silloinhan myös ackermann muuttuu, tosin tuota ei yleensä tarvitse hirveästi huomioida. Tosin samalla sitäkin voi justeerata parempaan suuntaan kun kerta kääntövarsia muuttelee.

Näistä geometrioistahan voisi jorista vaikka maailman tappiin, mutta yhtä ainoaa totuutta ei ole.
Vauhdin tae - alamäki
uudo

Viesti Kirjoittaja uudo »

[quote="ladaracing pori"]Eipä noita aitoja VFTS:n osia niin paljon kaupan.
Ostan kyllä jos sellaisia jostain löytyy,todellakin aitoja tehtan osia eikä minkään nyrkkipajan.


Mitä osia tarvitset?? Tarkoitatko että osat pitäisi olla valmistettu Togliatissa Ladan tehtaalla vai millaisia "aitoja"osia tarkoitat?
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

uudo kirjoitti:Mitä osia tarvitset?? Tarkoitatko että osat pitäisi olla valmistettu Togliatissa Ladan tehtaalla vai millaisia "aitoja"osia tarkoitat?

Missäs pojat VFTS:t on tehty....? :wink:
uudo

Viesti Kirjoittaja uudo »

mickey-69 kirjoitti:
uudo kirjoitti:Mitä osia tarvitset?? Tarkoitatko että osat pitäisi olla valmistettu Togliatissa Ladan tehtaalla vai millaisia "aitoja"osia tarkoitat?

Missäs pojat VFTS:t on tehty....? :wink:

Voitko kertoa missä ja ketkä noita VFTS Ladoja aikoinaan valmisti? Osaatko myös kertoa missä noita "aitoja" osia valmistettiin? Minä tiedan mutta tiedätkö sinä ja tarvitko sinakin osia?
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

uudo kirjoitti:Voitko kertoa missä ja ketkä noita VFTS Ladoja aikoinaan valmisti? Osaatko myös kertoa missä noita "aitoja" osia valmistettiin? Minä tiedan mutta tiedätkö sinä ja tarvitko sinakin osia?
Mitäpähän veikkaisit tiedänkö.... :wink:

Henk.koht en tarvitse...., omani kun ei ole aito VFTS, vaan suomessa 80-luvulla tehty versio... Siihen kelpaa kyllä ns. piraatti osat, joista iso osa tehdään jopa itse... Mulla tosin sattuu olemaan kanssa tuota alkuperäis sälää..., joiden alkuperä on kyllä tiedossa..., ne odottaa tosin parempia aikoja ja historic kisoja....
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Stefa kirjoitti:
IlkkaHe kirjoitti:..raidetanko..
Tarkoittanet hammastankoa :wink: Raidetankohan on se "akseli" hammastangolta/simpukalta kääntövarrelle. Muuten ihan asiaa. Kun kääntövarsia lyhentelee, niin silloinhan myös ackermann muuttuu, tosin tuota ei yleensä tarvitse hirveästi huomioida. Tosin samalla sitäkin voi justeerata parempaan suuntaan kun kerta kääntövarsia muuttelee.

Näistä geometrioistahan voisi jorista vaikka maailman tappiin, mutta yhtä ainoaa totuutta ei ole.
ups, termit hukassa :oops:

Itellä on kyllä vähän nuo ohjaus geometrian asiat vähän hukassa, mutta kyllä sentään jo nää camper ja caster kulmat tajuan, kun katastus mieskin eilen naureskeli että ralliautoko tää sun lada on ku on rikkaa pitäny tukivarren alle mättää että saahaan taittumaan kurvista :lol:

Saadaanhan ladakin ohjautuun kunnolla ku viittii vaivaa nähä ja perehtyä asioihin...
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Perusasiat löytää ihan kivasti esimerkiksi virittäjän käsikirjan, olikohan 2 osasta. Tuo löytyy kirjastoistakin ja on suomeksi. Muutenkin kirjasto on ihan hyvä paikka lueskellä noista. Lontooksihan sitten löytyy kirjallisuutta vaikka kuinka. Esimerkiksi Fred Puhnin How to Make your Car Handle.

Lada on vielä sikäli helppo kohde, että käytetyt ratkaisut eivät ole mitään eksoottisia. Jäykkä taka-akseli pitkittäistukivarsilla ja panhardilla sekä edessä päällekkäiset kolmiotukivarret.
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin