Lada on edistyksellinen auto! Kun vertaa samanikäistä Ladaa ja Uazia niin Ladan eduksi on laskettava hiljainen sisämelu, toimiva lämmityslaite, automaattitermostaatti, säädettävät penkit, kaunis sisäverhoilu, pienehkö bensankulutus ja se että Lada tarvitsee vähän huoltoa.
Uazilla ajaessa melu on valtava. Kuulosuojaimet tekevät matkaamisesta mukavempaa. Uazissa on Ladaan verrattuna kylmä. Uazin lämmityslaite kyllä pöhisee ja lämmintä ilmaa tulee, mutta kaikesta huolimatta esimerkiksi jalat jäätyvät helposti. Parempi pukea kunnolla päälle. Uazissa ei ole termostaattia eikä paineistettua jäähdytintä. Vesilämpötila pidetään aisoissa syylärin edessä olevalla kaihtimella (säädettävä ritilä). Joskus, etenkin maastossa, lämpömittarin seuraaminen jää vähemmälle ja Uazi keittää. Uazin penkkejä ei voi säätää. Uazin sisustus on ladaan verrattuna karu. Uazi syö paljon bensaa. Matka-ajossa alle 16l/100km ei pääse, maastossa menee 20 tai enempi. Uazin ruuvit löystyy ja helposti niitä joutuu kiristellä jatkuvasti. Jonkinlainen perustarkistus on tehtävä 1000km välein, muutan ei uskalla kauemmaksi lähteä. Kaikenlaisia pikkuvikoja ilmenee yhtenään. En ole katunut mitään ostosta niin paljon kuin Uazia. Olen joutunut melkein konkurssiin bensakulujen takia, tunkannut autoa ylös ojasta pakkasella korpimaastossa, korjannut vesisateella tienpäällä, kävellyt läpimärkänä apua hakemaan kun Uaz on sammunut kesken vesistönylityksen.
Uazin puutteista huolimatta se ei ole huono laite. Uaz on suunniteltu erilaiseen menoon. Uazin etuja on se että kulkee yleensä ongelmitta huonommillakin teillä. Olen ajanut Uazilla lapissa tunturin päällä lapinsodan aikaisia huoltoteitä, myllertänyt kelirikon vaivaamilla saviteillä joissa yksikään pyörä ei kunnolla vedä vaan pääosin työntää kuraa renkaitten taakse, kahlannut vesistöissä, ajanut umpihangessa ja oikonut hakkuuaukeiden läpi. Pulluazilla pystyy roudata melkoisesti tavaraa ja sen lisäksi auton peräosan saa helposti sisutettua sellaiseksi että siellä voi yöpyä reissulla. Uazissa on valmiina hyvät työkalut ja kun niitä vielä vähän lisämaustaa niin auto on liikkuva työkakalupakki.
Yhteistä matkaa Uazin kanssa on tähän mennessä tullut noin 12000km. Jos minulla ei olisi Uazia, minulla pitäisi olla mönkijä, pakettiauto, asuntoauto ja joku harrastevehje jota saisi ruuvata ja mahdollisesti traktorikin.
Viime viikon aikana ajoin Uazilla 1900km kun kävin kävin pienempiä teitä ajellen lomamatkalla itäsuomessa. Paluumatkalla hajosi vilkut ja syyläri. Onneksi syyläriin tuli vain pieni reikä ja Uazin vesitila on iso, loppumatka oli kuin olisi höyryveturilla päästellyt