Uaz. Miehille jotka kulkeva omia polkujaan

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Gabo

Uaz. Miehille jotka kulkeva omia polkujaan

Viesti Kirjoittaja Gabo »

Tässä useamman vappusimakulauksen päätin avautua ja kertoa kokemuksistani Uazin kanssa. Myin tuossa vuosi tai pari sitten '86 vuosimallin 1200l-Ladani ja hankin tilalle '86 vuosimallin paketti Uazin.

Lada on edistyksellinen auto! Kun vertaa samanikäistä Ladaa ja Uazia niin Ladan eduksi on laskettava hiljainen sisämelu, toimiva lämmityslaite, automaattitermostaatti, säädettävät penkit, kaunis sisäverhoilu, pienehkö bensankulutus ja se että Lada tarvitsee vähän huoltoa.

Uazilla ajaessa melu on valtava. Kuulosuojaimet tekevät matkaamisesta mukavempaa. Uazissa on Ladaan verrattuna kylmä. Uazin lämmityslaite kyllä pöhisee ja lämmintä ilmaa tulee, mutta kaikesta huolimatta esimerkiksi jalat jäätyvät helposti. Parempi pukea kunnolla päälle. Uazissa ei ole termostaattia eikä paineistettua jäähdytintä. Vesilämpötila pidetään aisoissa syylärin edessä olevalla kaihtimella (säädettävä ritilä). Joskus, etenkin maastossa, lämpömittarin seuraaminen jää vähemmälle ja Uazi keittää. Uazin penkkejä ei voi säätää. Uazin sisustus on ladaan verrattuna karu. Uazi syö paljon bensaa. Matka-ajossa alle 16l/100km ei pääse, maastossa menee 20 tai enempi. Uazin ruuvit löystyy ja helposti niitä joutuu kiristellä jatkuvasti. Jonkinlainen perustarkistus on tehtävä 1000km välein, muutan ei uskalla kauemmaksi lähteä. Kaikenlaisia pikkuvikoja ilmenee yhtenään. En ole katunut mitään ostosta niin paljon kuin Uazia. Olen joutunut melkein konkurssiin bensakulujen takia, tunkannut autoa ylös ojasta pakkasella korpimaastossa, korjannut vesisateella tienpäällä, kävellyt läpimärkänä apua hakemaan kun Uaz on sammunut kesken vesistönylityksen.

Uazin puutteista huolimatta se ei ole huono laite. Uaz on suunniteltu erilaiseen menoon. Uazin etuja on se että kulkee yleensä ongelmitta huonommillakin teillä. Olen ajanut Uazilla lapissa tunturin päällä lapinsodan aikaisia huoltoteitä, myllertänyt kelirikon vaivaamilla saviteillä joissa yksikään pyörä ei kunnolla vedä vaan pääosin työntää kuraa renkaitten taakse, kahlannut vesistöissä, ajanut umpihangessa ja oikonut hakkuuaukeiden läpi. Pulluazilla pystyy roudata melkoisesti tavaraa ja sen lisäksi auton peräosan saa helposti sisutettua sellaiseksi että siellä voi yöpyä reissulla. Uazissa on valmiina hyvät työkalut ja kun niitä vielä vähän lisämaustaa niin auto on liikkuva työkakalupakki.

Yhteistä matkaa Uazin kanssa on tähän mennessä tullut noin 12000km. Jos minulla ei olisi Uazia, minulla pitäisi olla mönkijä, pakettiauto, asuntoauto ja joku harrastevehje jota saisi ruuvata ja mahdollisesti traktorikin.

Viime viikon aikana ajoin Uazilla 1900km kun kävin kävin pienempiä teitä ajellen lomamatkalla itäsuomessa. Paluumatkalla hajosi vilkut ja syyläri. Onneksi syyläriin tuli vain pieni reikä ja Uazin vesitila on iso, loppumatka oli kuin olisi höyryveturilla päästellyt :-)
Gabo

Hups

Viesti Kirjoittaja Gabo »

Mitenkäs tästä uusi topicci tuli. Piti laitaan tään alle:

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=16195


taisi istunto vanhentua kirjoittaessa tai jotain
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Uazilla armeijassa

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Satuinpa aikanaan käymään armeijan. Kävin sen liian nuorena mikä harmittaa jälkeenpäin. Nyt olisi pelihuumoria aivan toisella lailla sinne leikkeihin. Tosin olen jo täysi kehäraakki armaijan hommiin.

Meillä oli PönttöUaz ohjusautona. Olin olalta-amuttavien ilmatorjuntaohjusten kanssa pelailevien poikien joukossa. Oikeasti meille olisi ohjesäännön mukaan kuulunut PTR-miehistönkuljetuspanssariajoneuvo, mutta Kouvolan ilmatorjunta veteli viimeisiään eikä rahaa ollut mihinkään. Siinä jäi moottoripyörä ja -kelkka kurssit ja monet muut mielenkiintoiset leikit leikkimättä. Kulutettiin aikaa ja keksittiin omia koiruuksia. Mutta...

Onneksi oli PönttöUaz! Se oli vinkeä peli. Sillä tosiaan pääsi vaikka siirtolohkareen päälle kun vaan osasi ajaa. Vaihteet metelöivät järkyttävästi monen kuskin kepityksessä. Kylmä se oli kun Siperian ikirouta ja äänekäs. Silti siinä oli munaa isolla Uulla. Jotenkin se oli symppiskin vielä kaiken lisäksi. Vaihteetkin toimi ihan moitteettomasti jos hallitsi välikaasun ja kaksoispoljennan, joita muuten käytän usein Ladojenikin kanssa. Kolmosvaihteita kannattaa vitoslaatikossa säästellä ja autella.

Uaz tosiaan kulki umpihangessa. Ei sitä olisi uskonut kun sitä säälittävää koppiaista katseli vierestä. Eihän sitä meinannut saada jäämään kiinni mihinkään vaikka yritti. MaSi jäi paljon helpommin kiinni.

Jotenkin mieleeni jäi kaipuu Uaziin. Olen joskus leikkimielellä sanonut, että sellaisen vielä joskus hankin. Armeija-aikana haaveiltiin, että saataisiin ajaa Uaz-caprioletilla. Haaveeksi se jäi. PönttöUazin rattiin oli hinku aina ainakin minulla. Lieneekö armeijalla vielä käytössä noita ihmeellisiä koppias mönkijöitä? :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
hiawis

Viesti Kirjoittaja hiawis »

Mäkin pääsin tutustumaan intohimoiseen Uaziin varusmiespalvelusta suorittaessa. Keuruun Pioneerirykmentissä oli ainakin kymmenittäin noita hienoja "cabriolet"-autoja.

Ekoja kertoja Uazilla ajaessa tietysti vähän oli vaikeuksissa sen hiukan karun olemuksen kanssa, mutta oppihan sen kanssa elään aika nopeesti. Ajoo kyllä riittikin, koska autoja käytettiin usein koulutuksessa ja vartiohommissa oli käytössä vartio-Uaz. :)

Ajo-opetukseen kuulunut maastoajo kyseisellä maastohenkilöautolla oli inttiajan ikimuistoisimpia hetkiä. Se oli talvisessa maastossa kuin kotonaan, ja alennusvaihteston kanssa Uazin ominaisuudet riitti pidemmälle kuin kuskin.. Myös siviililiikenteen puolella tuli kruisailtua monesti, kerran jopa monen tunnin ajomatka Lohtajalta Keuruulle. Siviilissä se herättääkin ansaitsemaansa huomiota! :wink:

Tietysti negatiivista sanottavaakin löytyy. Esim. vaihteisto tosiaan on melko raskaskäyttöinen, tosin jossain yksilöissä laatikko tuntui toimivan ihan hienosti. Myös kylmäkäynnistyksessä oli toisinaan melkoisia ongelmia. Uaz on raaka ja miehekäs menopeli, jolle tietämätön saattaa nauraa halveksuvasti. Se on kuitenkin tarkoituksenmukainen laite ja tuntu nauttivan puolustusvoimissa sekä varusmiesten että henkilökunnan luottamusta.

Kuulin joskus sellasta, että Uazeja olis aikoinaan saanut kylkiäisiksi muiden neuvostoliittolaisten sotatarvikkeiden mukana. Joka tapauksessa sopiva peli varusmiesvesselien kovaan käyttöön. :D
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Aah, UAZ, ensimmäinen suuri rakkauteni Neuvostoliittolaista tekniikkaa kohden! UAZ 315126 (vähemmän tietäville siis cabriolet malli) löytyy kotipihalta ja joka on maastoajo käytössä. Sitä on tullut rakennettua ja rakastettua jo aika kauan aikaa.
Uazilla ajaessa melu on valtava
Sisusta on peltiä, äänieristeitä ei ole (kastuu turhaan maastossa), joten tämä on ihan loogista. Tämä on maastoauto, ei tunink härpätin.
Uazissa on Ladaan verrattuna kylmä. Uazin lämmityslaite kyllä pöhisee ja lämmintä ilmaa tulee, mutta kaikesta huolimatta esimerkiksi jalat jäätyvät helposti.
Ladaan verrattuna ehkä hieman viileä, mutta ei nyt kylmä. Konehuoneen puolella on hana jota voi ruuvata, vaikuttaa siihen että paljonko vettä kiertää kabiinin puolelle. Hanassa on tiheät kierteet joten sitä saa pyörittää kunnolla jotta se aukeaa kunnolla. Yleensä tämä on aika kiinni armeijan jälkeen, tästä valitus että uazissa on kylmä.
Uazissa ei ole termostaattia eikä paineistettua jäähdytintä. Vesilämpötila pidetään aisoissa syylärin edessä olevalla kaihtimella (säädettävä ritilä).
Se sälekaihdin on mitä mainion keksintä. Suojaa maastossa vedeltä, kepeiltä ja muulta.
Uazin penkkejä ei voi säätää.
Cabrioletissa voi, 3 pulttia auki vaan.
Tietysti negatiivista sanottavaakin löytyy. Esim. vaihteisto tosiaan on melko raskaskäyttöinen, tosin jossain yksilöissä laatikko tuntui toimivan ihan hienosti. Myös kylmäkäynnistyksessä oli toisinaan melkoisia ongelmia.
(h)Intti pojat yleensä rikkoo niitä vaihteistoja kun ei ymmärrä sitä että 1 ja 2 vaihde eivät ole synkronoituja. Välikaasu ja tuplapolkeminen on siis pakollista. Kunhan tämän hallitsee niin vaihteisto toimii näpsäkästi. Yllättävän paljon rääkkiä ne laatikot kyllä kestää.
Kylmäkäynnistyksessä tarvii myös oikean tekniikan niin kyllä se tulille lähtee. Uazissa tahtoo bensa höyrystyä putkista ja kaasareista pois, joten pitää varmistaa että sitä löytyy ennenkun alkaa starttia jurnuttamaan.

Nämä siis kaikki ihan hymysuin kirjoitettuna :D Oma uazi ei ole kertaakaan jättänyt tienposkeen teknillisestä viasta johtuen. Luotettava auto kunhan on kunnossa.
Tarkoitettu maastoon, mitä huonompi tie sitä parempi ajaa.

Jos kiinnostaa niin käykää katsomassa (enemmän juttua omasta uazistani) -->

http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=32632

Tuolta löytyy enemmän juttua omasta uazistani. Vastaan mielellään uaziin liittyviin kysymyksiin jos jollain semmoisia on. Uazista löytyy paljon urbaaneja legendoja jotka eivät pidä paikkansa, niitä korjaan mielelläni.
VAZ-21013

Сделано в СССР
Avatar
XXX
Viestit: 126
Liittynyt: 2.10.2003 7:54

Re: Uaz. Miehille jotka kulkeva omia polkujaan

Viesti Kirjoittaja XXX »

Itse olen nähnyt Karjalassa useammankin Purkki-Uazin ambulanssina. :!:
Ainakin potilas kuolee varmasti jo ennen sairaalaan pääsyä. :D
ВАЗ-21053 Жигули
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1684
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re:

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Revolver kirjoitti:A
Uazissa on Ladaan verrattuna kylmä. Uazin lämmityslaite kyllä pöhisee ja lämmintä ilmaa tulee, mutta kaikesta huolimatta esimerkiksi jalat jäätyvät helposti.
Ladaan verrattuna ehkä hieman viileä, mutta ei nyt kylmä. Konehuoneen puolella on hana jota voi ruuvata, vaikuttaa siihen että paljonko vettä kiertää kabiinin puolelle. Hanassa on tiheät kierteet joten sitä saa pyörittää kunnolla jotta se aukeaa kunnolla. Yleensä tämä on aika kiinni armeijan jälkeen, tästä valitus että uazissa on kylmä.


Se sälekaihdin on mitä mainion keksintä. Suojaa maastossa vedeltä, kepeiltä ja muulta.
Uazin penkkejä ei voi säätää.
Cabrioletissa voi, 3 pulttia auki vaan.
Tietysti negatiivista sanottavaakin löytyy. Esim. vaihteisto tosiaan on melko raskaskäyttöinen, tosin jossain yksilöissä laatikko tuntui toimivan ihan hienosti. Myös kylmäkäynnistyksessä oli toisinaan melkoisia ongelmia.
(h)Intti pojat yleensä rikkoo niitä vaihteistoja kun ei ymmärrä sitä että 1 ja 2 vaihde eivät ole synkronoituja. Välikaasu ja tuplapolkeminen on siis pakollista. Kunhan tämän hallitsee niin vaihteisto toimii näpsäkästi. Yllättävän paljon rääkkiä ne laatikot kyllä kestää.
Kylmäkäynnistyksessä tarvii myös oikean tekniikan niin kyllä se tulille lähtee. Uazissa tahtoo bensa höyrystyä putkista ja kaasareista pois, joten pitää varmistaa että sitä löytyy ennenkun alkaa starttia jurnuttamaan.
Juma, samoja ominaisuuksia kuin vanhassa Mossessani. Mossessa (ja joissain muissakin aikalaisissa) toki oli termostaatti, mutta myös kaihdin talviajoa varten. Kaihdin estää tuuletusilman tulon niin hyvin, että kesällä auton saa keittämään.

Mossessakin lämmityslaitteen kierto avataan lohkon kyljessä olevasta hanasta.

Mossella ajaessa käytin yleensä välikaasua pienemmälle vaihdettaessa kaikilta vaihteilta, vaikka vain ykkönen on synkronoimaton. Vaihteet menee näin nätisti päälle.

Käynnistyksen helpottamiseksi vanha konsti oli painaa kaasua samalla, kun sammutti auton. Useimmiten Mosse hörähti käyntiin heti ensimmäisellä kipinällä, eli moottorin ei tarvinnut kiertää juuri lainkaan. Pätenee myös UAZiin.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
larke

Re: Uaz. Miehille jotka kulkeva omia polkujaan

Viesti Kirjoittaja larke »

:) Se on tuo uzi sotilas ajoneuvo ei sille sodassa ole Laskettu elinkaateksi kuin 5000km korkeintaan kun se jo tuhoutuu jos ei niin hyvä
Vastaa Viestiin