Uskotko vai kuulutko muutenvaan.

Äänestykset, mielipidemittaukset yms.
PöyhöinKuusaalt
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ei täällä eikä muualla tapella pelkkien uskonnollisten koulukuntien välisten erimielisyyksien takia. On vähän liian yksinkertaista päättelyä jos väittää moista tappelujen syyksi. Syyt ovat aina syvemmällä.

Ahneus ja valta liittoutuvat ideologian kanssa, silloin on hyvä syy tapella. Väkivalta taas sikiää pelosta. Pelko ja epävarmuus ruokkivat väkivaltaa.

Uskonnollinen tai ideologinen maailmankuva tarvitaan oikeuttamaan agressio, ahneus ja valtapyrkimykset. Tavalliselle kansalle on helpompi selittää offensiivisen käyttäytymisen välttämättömyys ideologisin tai uskonnollisin syin. Ideologia ja uskonto myös usein yhdistävät ja saavat jonkin riidan osapuolen näyttäytymään yhtenäisenä.

Entisen Jugoslavian hajoamissodissa näytti siltä, että uskonnot taistelevat. Tämä oli vain pintaa. Koko Jugoslavia oli keinotekoinen valtio, jonka syntyyn en viitsi tässä paneutua kovinkaan syvällisesti. Valtio oli toisen maailmansodan jälkimaininkien luomus ja sen koossapysymiseen tarvittiin riittävän voimakas johtaja TITO. Kun Tito oli poissa, hajoamisprosessi käynnistyi kuin itsekseen.

Kun Euroopan kuninkaat aikanaan liittoutuivat Katollisen kirkon kanssa, he saivat ideologisen oikeutuksen aggressioille toisia kuningaskuntia ja vierasuskoisia kohtaan. Eivät kuninkaat olleet kiinnostuneita uskonlevittämisestä tai hyvästä asiasta. He halusivat laajentaa valtapiiriään. Kirkolla oli omat valtaintressinsä. Kirkkohan oli valtio valtiossa tai kuningaskunta kuningaskunnassa.

Aggressio ja usko yhdistyvät siis siten, että usko ja ideologia oikeuttavat aggression, joka syntyy aivan muista tarpeista. Siis pelko ja epävarmuus ruokkivat aggressiota ja väkivaltaa. Hyökkäys on paras puolustus sanotaan.

Oli erittäin hienosti heitetty köhmältä. Jos hän olisi kirjoittanut, että "Uskotko öljyn loppumiseen?" Tuossa pienessä lausahduksessa kiteytyisi oikeastaan kaikki tämän ajan Uskoa, Pelkoa, Valtaa, Epävarmuutta ja Aggressioita yhdistävät tekijät. Jos sen osaa lukea oikein, se selittää kaiken. Ei tarvita näitä minun pitkiä jaarituksiani eikä turhaa sanahelinää. Siinä on länsimaisen uskon suurin epävarmuustekijäpelkoa herättävä kauhukuva. Jos Amerikassa bensan hinta nousee edes lähelle meidän tasoamme, päitä putoaa johtajien harteilta. Koko teknologiauskonto on täysin riippuvainen öljystä. Näin vain valitettavasti on toistaiseksi.

Kulttuurin tai uskonnon ulkopuolelta on paha arvioida toisenlaisen ajatusmaailman hyvyyttä ja huonoutta. Kirjoitinhan, että toisen ideologian ihmeitä on vaikea ymmärtää.

Jokainen uskonto ja ideologia elää aikansa. Elävästä syntyy uusi muodoiltaan erilainen elävä uskonto, ideologia tai filosofia. Silti niiden kaikkien tehtävänä on lohduttaa, antaa toivoa ja selittää selittämätöntä elämää ja maailmankaikkeutta.

Meidänkin länsimainen markkinatalousideologiamme ja tiedeuskomme elää aikansa. Kun olosuhteet maapallolla käyvät näille mahdottomiksi, on muokattava ideologiaa ja uskontoa.

Kun VanhatJumalat kuolevat ja UudetJumalat syntyvät eletään yleesä väkivaltaisia tuhon ja sekasorron aikoja. Niin tulee tapahtumaan vastakin. Kun UudetJumalat saavat otteen vallastaa tilanne taas rauhoittuu. Ja sykli jatkuu. Sama tarkoitus, uudet ilmenemismuodot.

Me voimme uskoa Ladoihimme rauhassa. Meille ja Ladoillemme bensaa ja voiteluaineita sekä päällystettyjä teitä riittää. Meidän aikanamme JumalaÖljy ei kuole. Uskokaamme siis Ladoihimme ja nauttikaamme niiden antamasta turvallisuuden tunteesta. On ihanaa Uskoa oikeaan. Päämäärä on selkeä ja keinot sen saavuttamiseen ovat käsissämme tai pihoissamme. Nauttikaa Veljet!

:mrgreen:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
PöyhöinKuusaalt
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ja jottei unohtuisi; Luther kiteytti: "Usko on huumetta kansalle" eli ei kuulu tavalliselle rahvaalle. Toisaalta Luther tokaisin Saksanmaan talonpoikaiskapinoiden aikana, jolloin maattomat maataloustyöläiset ja pientalonpojat kapinoivat feodaaliherrojaan ja riistäjiään vastaan: "Tappakaa talonpojat, nuo HullutKoirat!"

Uskolla ja uskonnolla ei tarvitse eikä välttämättä olekaan mitään tekemistä keskenään. Niitä vain esiintyy samoissa yhteyksissä. Uskoa voi olla ilman uskontoa ja uskontoja voi olla ilman uskoa.

Mielenkiintoinen aihe näin LadaSivustoilla. Näistä alkaa tulla minulle uskonto. Ainakin yhtä addiktoivia nämä sivut ovat. Enpä olisi vielä vuosi sitten uskonut, että minulla on netti, kannettava ja osallistun keskustelupalstan hyörinään. Silloin en uskonut moisiin hömpötyksiin. Entäs nyt! :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Jaska HKI

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Seuraavassa vaarallinen,sensuroitu laulu jota ei saanut soittaa U.S.A:n radioissa Vietnamin sodan aikaan.Jos ei ole valtioita,uskontoja,ismejä,taivasta eikä helvettiä niin mitä pelätä ja minkä vuoksi taistella???John Lennon Imagine:

Imagine there´s no Heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
living for today

Imagine there's no countries
It isn't hard to do
Nothing
to kill or die for
And no religion too
Imagine all the people
Living life and peace

You may say that I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will be as one

Imagine no possessions
I wonder if you can
No need for gree or hunger
A brotherhood of man
Imagine all the people
Sharing all the world

You may say that I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope some day you'll join us
And the world will live as one

Siinä olisi sopiva biisi U.S.A.n nykyisillekkin "ristiretkeläisille" :?
Lada-HVM

Viesti Kirjoittaja Lada-HVM »

Lada-HVM kirjoitti:Ihmetteli maailman ikää...
http://www.parse-error.com/display_page.php?page_id=34

Maailman ikä on Raamatun mukaan kuulemma 6-10 tuhatta vuotta. Sekasi on nämä Raamatun satuihin uskovat, ei voi muuta sanoa.

On muuten mielenkiintoinen sivusto, kurkatkaapas.

Miinoitettuhan on kova iskemään tarinaa. Vakavaksi asian tekee se, että tarinoissa on jopa järkeä. :D
markku

Viesti Kirjoittaja markku »

Kirkkoon kuulutaan ... olen niin laiska etten jaksa edes erota kirkosta !!!
ralli lada

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

kyllä kuulun kirkkoon, mutta en kyllä usko oikein mihinkään.
21013 2300tic
Yogi
Ylläpito

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Minut on kastettu, olen käynyt riparit ja jatkokoulutukset, kuulun kirkkoon ja uskon. Kyllä on maailmankirjat sekaisin, jos minut näkee joskus jättämässä eropaperit kirkosta. No, ehkä siinä vaiheessa jos joku todistaa Islamin oikeaksi uskonnoksi. Olen varttunut kristillisissä piireissä lapsesta asti, mutta nykyinen valintani on kyllä oma valinta.

Usko on uskoa, jos se pystyttäisiin todistamaan, se muuttuisi tiedoksi. Asiaan riippuen en ole kauhean syvällinen kaivelija. Nykymedia viljelee tajuttomat määrät näitä artikkeileita, joissa tieteellisesti koitetaan todistaa (kristin)usko ja sen tapatumat saduksi ja pohditaan erilaisia tapahtuneita asioita ja ovatko ne mahdollisesti tapahtneet. Mulle on tullut infoähky, enkä enää lue juuri lainkaan näitä "todistamme uskon vääräksi" juttuja - olkoon ne kirjoittajansa mielipeitä ja uskoni oma mielipiteeni. Mielummin luen Ladan korjausopasta kuin linkkiä eroakirkosta.fi -sivuilla.

Olen huomannut, että kyllä uskonnolliset asiat kiinnostavat ateistejakin, heillä tuntuu nääs olevan todella paljon tietoa niistä ja Raamatun tapahtumista, vaikkeivät itse uskoisikaan. Ihminen haluaa kuitenkin uskoa johonkin -oli se uskoa isompaan voimaan tai pikku-ukkoihin hyppimässä saunassa tai rahaan tai valtaan tai ladaan. Neuvostoliitossa, jossa ateismi kukoisti ja kirkot muokattiin puolueen juhlasaleiksi tai diskoiksi, kansa uskoi hiljaisuudessa. Nyt kommarien romahdettua omaan mahdottomuuteensa on suuri osa kirkoista entisöity niiden alkuperäistä tarkoitusta palveleviksi.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Mosse-Aksu

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

En kuulu kirkkoon enkä mihinkään muuhunkaan uskonnolliseen yhteisöön. En myöskään usko, että on olemassa mitään korkeampaa henkeä tai tuonpuoleista elämää. En usko muihinkaan ns. yliluonnollisiin asioihin.

Siitä huolimatta kuuntelen ajoittain Ylen ykköseltä aamujumalanpalveluksen. Lähes jokaisessa toimituksessa on uskonnollisen sanoman lisäksi muu sanoma, jonka kuunteleminen ja elämänohjeena pitäminen ei tekisi kenellekään pahaa.

Mielestäni kukaan ei ole hullu sen takia, että on uskossa. Osa meistä ihmisistä kaiken tiedon lisäksi tarvitsee mystisyyttä. Osa saa turvallisuuden tunteen uskosta. Kun tavoitteena on tasapainoinen ihminen, on uskonnollinen työ aivan yhtä arvokasta kuin vaikka terveyshuollon työ.

Tämä eräiden uskontokuntien harjoittama ovelta ovelle "katulähetys"-työ voi kieltämättä tuntua joskus rasittavalle. Vähintäänkin yövuoron jälkeen kesken unien. Kuitenkin he vain toteuttavat omalta jumalaltaan saamaansa tehtävää, joka on siinä yhteisössä yksi tärkeimmistä.

Usein kuulee väitettävän, että joku on seonnut uskon asioidensa kanssa. Asia ei kuitenkaan ole aivan näin. Tämän ihmisen korvien välissä oleva tietokone ei vain kestä. Sieltä joko puuttuu jotain välittäjäainetta tai jotain on liikaa. Tai sitten hermoradat eivät ole rakentuneet oikein tai ne ovat vaurioituneet. Tämä ihminen saattoi kyllä seota uskonasioita pohtiessaan, mutta sama olisi saattanut tapahtua maailman kaikkeutta miettiessä tai opiskelupaineissa jne.

Ennen selitettiin kaikki, mistä ei ollut tietoa, jumalten rangaistuksiksi tai palkkioiksi. Kirkko oli yksi auktoriteetti, mutta takasi myös yhdessä esivallan kanssa yhteiskuntarauhan. "Herran pelko on viisauden alku", sanottiin. Tällä tarkoitettiin herroja isolla ja pienellä h:lla. Pelkkä häpeäntunne hillitsi monta tyhmää tekoa. On ollut ikävä huomata, että tiedon lisääntyessä on lisääntynyt myös välinpitämättömyys.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Lada-poliisi

Viesti Kirjoittaja Lada-poliisi »

Miinoitettu! kirjoitti: Jokainen uskonto ja ideologia elää aikansa. Elävästä syntyy uusi muodoiltaan erilainen elävä uskonto, ideologia tai filosofia. Silti niiden kaikkien tehtävänä on lohduttaa, antaa toivoa ja selittää selittämätöntä elämää ja maailmankaikkeutta.
...
Kun VanhatJumalat kuolevat ja UudetJumalat syntyvät eletään yleesä väkivaltaisia tuhon ja sekasorron aikoja. Niin tulee tapahtumaan vastakin. Kun UudetJumalat saavat otteen vallastaa tilanne taas rauhoittuu. Ja sykli jatkuu. Sama tarkoitus, uudet ilmenemismuodot.
Olen aivan varma, että kristinusko ei elä vain aikaansa vaan myös ajan jälkeisen iäisyyden. Iäisestä iäiseen. Sinä päivänä jona aika loppuu, loppuu myös maailma ja koittaa hetki jolloin jyvät ja akanat erotellaan. Nytkin elämme lopun aikoja - vaikka lopun hetkeä emme tunnekaan.

Uskon ilmenemismuodot kyllä muuttuvat - se on tosi. On tultu kovin kauas apostolien ajan neitseellisestä alkukristillisestä kirkosta, eikä mielestäni kansankirkkomme epämääräisellä opetuksellaan juuri anna arvoa sen perinnölle. Nimellisesti se edustaa oikeamielisyyttä, mutta luulen totuuden (lue: elävä usko) pitävän majaansa pikemminkin sen sisäisissä herätysliikkeissä. Ainakin enemmän kuin turmeltuneessa kaiken sallivassa kirkossa.

Tärkein syy minulle kuulua kirkkoon, ei niinkään ole usko - sen nälän ruokin muulla tavoin, mutta ammattietiikkani nimissä tahdon suojella kirkkomme kiinteässä omaisuudessa olevaa kansallista perintöämme. Mikäli kirkko menettää jäsenensä ja sitä kautta tulonsa, menetämme me muut mittaamattoman arvokkaan palan kansallista omaisuuttamme piloille rapistuvien kirkkorakennusten muodossa.
Miliisi-henkinen Ladisti
Lada-poliisi

Viesti Kirjoittaja Lada-poliisi »

Mosse-Aksu kirjoitti:Usein kuulee väitettävän, että joku on seonnut uskon asioidensa kanssa. Asia ei kuitenkaan ole aivan näin. Tämän ihmisen korvien välissä oleva tietokone ei vain kestä. Sieltä joko puuttuu jotain välittäjäainetta tai jotain on liikaa. Tai sitten hermoradat eivät ole rakentuneet oikein tai ne ovat vaurioituneet. Tämä ihminen saattoi kyllä seota uskonasioita pohtiessaan, mutta sama olisi saattanut tapahtua maailman kaikkeutta miettiessä tai opiskelupaineissa jne.
Nimen omaan uskonasioita pohtimalla saa päänsä pimahtamaan, mutta uskopa ei olekaan mikään järjen asia. Usko on uskon asia. Jättämällä sen mitä järki ei ymmärrä suosiolla Herran haltuun, säästyy pimahtelemiselta muutenkin.

Tiede on hienoa ja kehittynyttä nykyään, mutta silti se ei ole ratkaissut elämän ihmettä: kaiken olevaisen syntyä. Mikään tieteessä kirjoitettu ei kiistä Jumalan olemassa oloa ja Hänen työtään. Tieteen jälkeen alkaa usko ja sitä tiedekin monesti on - loppujen lopuksi kaikki (tiede) on vain oletuksille perustettuja oletuksia.
Miliisi-henkinen Ladisti
Mosse-Aksu

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Lada-poliisi kirjoitti:
Mosse-Aksu kirjoitti:Usein kuulee väitettävän, että joku on seonnut uskon asioidensa kanssa. Asia ei kuitenkaan ole aivan näin. Tämän ihmisen korvien välissä oleva tietokone ei vain kestä. Sieltä joko puuttuu jotain välittäjäainetta tai jotain on liikaa. Tai sitten hermoradat eivät ole rakentuneet oikein tai ne ovat vaurioituneet. Tämä ihminen saattoi kyllä seota uskonasioita pohtiessaan, mutta sama olisi saattanut tapahtua maailman kaikkeutta miettiessä tai opiskelupaineissa jne.
Nimen omaan uskonasioita pohtimalla saa päänsä pimahtamaan, mutta uskopa ei olekaan mikään järjen asia. Usko on uskon asia. Jättämällä sen mitä järki ei ymmärrä suosiolla Herran haltuun, säästyy pimahtelemiselta muutenkin.

Tiede on hienoa ja kehittynyttä nykyään, mutta silti se ei ole ratkaissut elämän ihmettä: kaiken olevaisen syntyä. Mikään tieteessä kirjoitettu ei kiistä Jumalan olemassa oloa ja Hänen työtään. Tieteen jälkeen alkaa usko ja sitä tiedekin monesti on - loppujen lopuksi kaikki (tiede) on vain oletuksille perustettuja oletuksia.
Saa pimahtamaan, mutta tällä ihmisellä on jo valmius pimahtaa ennen kuin on edes alkanut pohtimaan niitä. Pimahdus olisi voinut tapahtua aivan minkä asian vatvomisesta hyvänsä.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Keskiviikkona (30.5) MTV3:selta tulee aiheeseen aika hyvin liittyvä dokumentti, 30 päivää -ateisti vai kristitty. 30 päivää-dokkareiden laadun tuntevana tulossa on varmasti hyvä jakso.

Amerikkalaisille uskonto on jotain käsittämättömän suurta. Jakson lyhyessä esittelyssä joltain satunnaiselta äijältä kysyttiin "Mitä mieltä olet ateisteista?" "-Heidät pitäisi panna hoitoon" :evil:

Kiihkouskovaiset voisi laittaa mun puolesta hoitoon, se jos mikä on sairaus. Itsehän olen ollut koko ikäni puhdas ateisti.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Lada-HVM

Viesti Kirjoittaja Lada-HVM »

Vai jotta hoitoon ja ei hoitoon? :D

No näin realistina voin sanoa, että minulla on erittäin hyviä "uskovaisia", ystäviä, enkä vaihtaisi heitä pois ihan vähässä kauppaa. Näkemyseroja toki on, mutta miksi ei olisi? Aina on. Jos minä kummastelen Raamatun näkemystä maailman iästä ja siitä, että 200 miljoonaa vuotta sitten eläneet dinosaurukset sivuutetaan olankohautuksella, tai vaihtamalla puheenaihetta, niin mitäs sitten? Ei se vähennä ystävyyttä millään lailla, käsittääkseni? Tottahan meillä on jokaisella oikeus olla sitä mieltä mitä ollaan, eikö? Näin olen ainakin minä ilokseni huomannut. :D

Mutta on minulla heikkojakin kokemuksia uskonnoista - ei niistä sen enempää. :idea:
vazili 2107

uskonto.

Viesti Kirjoittaja vazili 2107 »

:shock: Siis jokainen tulkoon uskossaan autuaaksi... Itse olen agnostikko
ja en osaa antaa suoria vastauksia, koska olen kasvanut diversiteetissä..
Mutta, ehkä tämä maailma olisi vähän parempi paikka jos ihmiset antaisi-
vat tilaa myös erilaisille yksilöille :wink:
KALERVO 1963

Re: Uskotko vai kuulutko muutenvaan.

Viesti Kirjoittaja KALERVO 1963 »

Empä usko minkäänlaisiin "uskon hörhöilyihin" enkä kuulu minkäänlaisiin kirkko enkä lahkokuntiin,mutta vapaajattelijoiden jäsen kyllä olen.Mutta uskokoon kukin mihinkä tahtoo minun puolestani.
Vastaa Viestiin