VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Aloin noita takajarruja säätämään. Vasemmalla puolella molemmat mutterit ovat ihan pyöreät, ei niissä mikään avain kääntynyt, eikä ne millään pihdeilläkään kääntynyt. Otin rummun irti, ei niitä epäkeskoja tältäkään puolelta millään liikkeelle saa, etummainen näyttikin olevan mahdollisimman kaukana, takimmaista ei nähnyt kun käsijarrun vipu oli edessä. Käsijarrun vaijeria tutkiskelin josko se olisi joka kanittaa ja tungin sitä ulospäin. Laitoin rummun kiinni ja nyt se ei enää meinannut pyöriä lainkaan. Kokeilin oikean puolen säätöjä, ne toimi ihan hyvin. Otin vasemman rummun vielä auki, olipa tiukasti kengissä kiinni. En kyllä millään hoksannut mikä kenkiä levitti ulos päin lisää. Yritin etsiä varastosta kuluneempaa jarrurumpua mutta kaikki olivat parempia kuin Ladassa kiinni ollut, eli vielä tiukempia paikoilleen. Vielä kerran kokeilin rumpua laittaa paikoilleen ja ajoinkin pienen pätkän, melkein savut nousi takajarrusta kun pihalle tulin. Ja taas rumpu irti. Nyt nyppäsin jarrukengät hiluineen mäkeen, jarruputken pääsylinteristä irti ja tulppa tilalle, olkoon pelkillä etujarruilla toistaiseksi! Käsijarrun vaijerin kiinnitin jarrukilpeen poraamalla reiän ja pulttaamalla siihen kiinni, näin hyvin toimivaa käsijarrua tässä vehkeessä ei minulla ollessa ole ollutkaan. Pelkillä etujarruilla kävin heittämässä lenkin ja hyvin toimi, ei rahise eikä vingu eivätkä lämpene. Jarrupoljin on kovemman oloinen ja jarrut alkaa pitää paljon korkeammalta kuin ennen, pysähtyy ihan hyvin ainakin kuivalla asfaltilla. Pitää nyt miettiä teenkö noista takajarruista automaattisäätöiset asentamalla automaattisäätöisen sylinterin ja rälläköimällä nuo saakelin epäkeskot hevon v*tt**n vai vaihdanko koko taka-akselin kun sekin saattaa muutenkin olla edessä. Samalla saa sitten paineenrajoitusventtiilin paikoilleen ja perän oikealle korkeudelle.

Tuossa kun renkaat irti oli niin laitoin tilalle talvella ostamani 155/80/13-renkaat. Näyttävät kyllä todella oudoilta kun on isompia renkaita tottunut katsomaan. Jos nyt vaikka nopeusmittari näyttää nopeuden oikein.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
BA3
Viestit: 840
Liittynyt: 5.11.2004 20:39
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BA3 »

Hienoa AI :!: Jotta intoa riittää, onhan tuossa ollut laittamista aikas paljon. Mutta hienoa jotta meni miehelle jolla riittää mielenkiintoa. Nostan hattua :wink:
Tällä hetkellä ei Lataa, ja hermo lepää...

* Latakerho Sons of Kymi
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Tänään sitten vaihdoin virtalukon, tuo kun ei rattilukko-asentoon mennyt. Ei halunnut millään eroon Ladasta vaan jumitti itsensä oikein kunnolla paikoilleen. Tunnin verran sitä kai hakkasin irti. Tekniikka kyllä oli alkuun oikea sillä ensin koivun alla olevasta 1600SL raadosta otin virtalukon parissa minuutissa irti. Se tuurnalla pikkureiän kautta painettava jousellinen metallikieli vain ei mennyt sisään, ja sitten kun sen sai sen verran hajalle että olisi tullut pois niin rattilukon kieli olikin siirtynyt ja kanitti. Naapurin isäntä pihalla varmaan katsoi että mitä tuo hullu rattia hakkaa palasiksi... No lopulta se sitten irtosi ja uusi paikoilleen. Vanhasta virtalukosta otin hienon päällisen jossa nuo kyrilliset tekstit ja vaihdoin tilalle, uudemmassa kun oli vain tylsiä numeroita tms. Uudemmassa virtalukossa on nyt sitten vara-avainkin. Eikä Eestin pojat ainakaan avaimilla tule tuota takaisin hakemaan...

Vilkkuviiksikin oli tarkoitus vaihtaa mutta vanhakin oli ihan priima. Vilkun kontaktipinnoilla oli vain jotain vahamaista moskaa jotka poistin ja nyt vilkku toimii kunnolla. Valonvaihtimen kontaktipintoja en putsannut kun kerta toimii ihan hyvin, sen verran reilummat virrat kulkee läpi ettei pienet moskat haitanne...

Rattiakselin muovisuojukseen laitoin virtalukon ympärille kumirenkaan joka siitä puuttui, onpahan siistimmän näköinen. Kolmannella yrityksellä sekin vasta onnistui paikoilleen menemään kun käsiä on vain kaksi. Ratin keskiöön vaihdoin peitemuovin jossa BA3-teksti, pari vuotta sitten ostin sellaisen eurolla joka on siisti ja haalistumaton, tuossa alkuperäisessä kun tuo teksti oli perin haalistunut ja siinä oli lisäksi joku tarran jälki. Nyt häikäisee tuo punainen teksti!

Pari viikkoa takakontissa lojuneet uudet sytytystulpat vaihdoin. Noissa vanhoissa eriparisissa GM:n tulppa oli selvästi muita mustempi, missään tulpassa ei ollut minkäänlaista karstaa. Se Nippon Denso oli eri tyyppiä kuin nuo jotka ostin. Nelospytyn sytytysjohdon tulpanpuoleinen pää oli todella pahasti hapettunut, putsailin kaiken valkoisen sisäpinnalta pois. Käyttelin Ladan lämpimäksi ja tarkistin sytkän strobolla, olipa melkoisen pielessä. Strobovalossa näytti kuin olisi kaksi koloa hihnapyörässä, toisen säädin lyhyeen viivaan, toisen pitkään. Säädön seurauksena tyhjäkäynti asettui normaalilta kuulostavalle tasolle. Kierroksilla kolot siirtyvät ylöspäin eli keskipakosäätö ainakin jotenkin toimii mutta kierrosten laskettua kolot siirtyvät oudon hitaasti takaisin, olisiko jouset kuoleentuneet? Kolmisenkymmentä kilometriä tuli tuolla ajettua ja ei ainakaan huonommin toiminut, kahdeksaakymppiä kovempaa ei tullut ajettua. Jos huomenaamuna kokeilisi kulkeeko Lada nyt nykimättä sataakahtakymppiä.

Eilen revin jäähdytysnesteestä kastuneen takakontin kumimaton irti ja pesin sen. Sananmukaisesti revin sillä takakontin pohja on käsitelty jollain tervalla johon se oli liimautunut kiinni. Kumimaton päällä oli kokolattiamaton paloja jotka olivat ihan vettyneet, varmaan ne olivat imeneet puolet tuosta vuotaneesta nesteestä. Nyt takakantin pohjalla on sanomalehtiä jos niillä saisi nesteet imettyä pois, koloissa ainakin vielä lainehtii.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Eihän tuo kulku mihinkään sytytyksen säädön myötä muuttunut. Sataakahtakymppiä en ajanut mutta 110 mittarissa ylämäkeen alkoi nykimään samalla tavalla. Satasta ajaessa nousi mäet ylös nykimättä. Eli mikään muu ei muuttunut kuin tyhjäkäynti. Seuraavaksi pitää kai kaasutinta alkaa epäilemään. Lada onkin koko ajan nykinyt jonkin verran satunnaisesti moottorijarrutuksissa ja nelosella 50-60 km/h nopeudessa. Aivan kuin virranjakajassa olisi väljää mutta ei kuitenkaan ole.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

AI kirjoitti: Jotenkin tuntui välillä että oli sellainen päivä että olisi kannattanut jäädä kotiin. Varsinkin kun eräs nuori tyyppi yritti itsaria kuulokkeet korvilla. Juoksi suoraan pakettiauton takaa eteen, suojatiellä tosin. Onneksi vauhtia oli vähän, ehkä 30 km/h ja ei huomio kiinnittynyt mihinkään muuhun ja kerkesin jarruttamaan. Viisas oli pakettiautoilijakin kun oli koppinsa suojatien eteen jättänyt!
Sen verta on ny pakko kommentoida, että eikös silloin kuulu pysähtyä, jos suojatien edessä on joku pysähdyksissä?! Juurikin sen takia että sieltä voi joku tulla, ja sitä kuuluu väistää. Ei ole tarkoitus noita piuhapäitä sen enempää puolustella, mutta olisihan sieltä voinut tulla vaikka nainen lastenvaunujen kanssa.. ..Ja sitten olisi saanut lukea iltapäivälehdistä. Vastuuta liikenteeseen puolin ja toisin.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Pakettiauto ei ollut viereisellä kaistalla pysähtyneenä vaan lähinnä jalkakäytävälle pysäköitynä. On sen takaa todella viisasta JUOSTEN tulla katsomatta suoraan tielle!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Tänään tuli mittarin mukaan 2000 km yhteistä taivalta täyteen josta 1500 km nyt keväällä.

Prisman pihasta ei Lada lähtenytkään käymään. Startatessa kuului vain naks ja merkkivalot menivät pimeäksi. Akun pluskenkä oli löysällä eikä sitä kireälle avaimella saanutkaan kun oli haljennut. Pieni halkeama siinä jo alunperin olikin mutta nyt se sitten hajosi. Sain kenkää sen verran murjottua paikoilleen että Lada käynnistyi ja toi kotiin. Pitää illalla vaihtaa kenkä. Takakontissa olikin mukana uusi akunjohto jossa valettu lyijykenkä, taitaa vaan olla hankala laittaa startin solenoidiin se paikoilleen suojapellin ollessa paikoillaan joten yritän ensin varastojen kätköistä löytää pelkän kengän. 80 kruunua on näköjään johto hintalapusta päätellen maksanut.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Eihän tuolta varastosta pluskenkiä löytynyt, miinuskenkiä löytyi kaksikin joten sellaisen jouduin sitten lainaamaan -74:stä. Samalla poistin entisille lisävaloille lähtevän johdon releineen, oli oikein CCCP-rele. Jos joku haluaa releen niin ilmoittaa minulle niin lahjoitan sen, itse en tarvitse. Pitääkin muistaa ostaa noita pluskenkiä pari varastoon.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Eilen tuli taas vähän rassailtua.

Vaihdoin lämmityslaitteen raanan. Vanha raana lähti ongelmitta pois, näkyi olevan mallia avattava, siis oli kasattu ruuveilla. Raanaa kun käänteli niin meni hyvin kiinniasentoon, kuten paikoillaan ollessaankin mutta kuitenkin päästi nestettä läpi, sen sijaan aukiasentoon raana ei mennyt vaan jäi puoleen väliin kiinni. Ruostettakin näkyi siinä nupissa olevan joka kyljestä ulos tulee. Heitin raanan avaamatta ö-mappiin. Uusi raana oli joku kuularaana, myös keraaminen olisi ollut varastossa mutta tämä oli jämäkämmän tuntuinen, pysyy varmasti kiinni-asennossa vaikkei vaijeria siihen asentaisi. Vaijerihan on käyttövipujen päästä vähän miten sattuu kun koko vipusysteemi on irti eikä mielenkiinto moisen korjaamiseen nyt riitä. Tuosta raanasta sen saa tarpeen mukaan aamulla jos on viileää hieman auki ja lämmön määrää säädettyä jotenkuten ilmamäärän vivusta, joka sekin hieman epämääräisesti toimii. Sitten matkalla kun ilma lämpenee saa suoraan raanasta sen kiinni, ajaessa moinen ei kyllä onnistu! Uutta raanaa asentaessa ongelmaksi tuli paksummat laipat kuin alkuperäisessä, koneelle päin menevään putkeen tuleva pultti ei mahtunut paikoilleen vaan raana painui sisälle päin sen verran ettei lämmityslaitteen kennoon käynyt lainkaan paikoilleen. Joutu sitten lämmityslaitteen kotelosta tulevaa ylimääräisestä muovikielekkeestä jonka tarkoitusta en ymmärrä nakertamaan palan pois. Pientä hankaluutta oli myös lämmityslaitteen kennoon tulevien mutterien alle laitettavien tähtiprikkojen kanssa. Kokeilin kuitenkin josko vaijerin saisi viritettyä siten että raana menee täysin kiinni muttei välttämättä täysin auki. Ei tuohon raanaan vaijeri tarttunut lainkaan kiinni! Pultin kun veti tiukkaan niin kuului rämps kun vaijeri irtosi. Kierteen reikä taitaa olla väärässä paikassa kun panta työntää vaijerin kiristäessä pois paikoiltaan. Kolmea eri pantaa (jotka kaikki olivat hieman erilaisia) kokeilin, sama tulos. No ei hirveästi haitannut kun vaijeria ei ollut tarkoituskaan paikoilleen kiinnittää. Kiinnityspannan reikää suurentamalla pari milliä sen saisi kyllä sellaiseen kohtaan kiinni että vaijeri pysyisi paikoillaan. Ehkä joku päivä jaksaa kokeilla.

Tuossa hommassa kun kädet likaantui niin päätin vaihtaa laturinkin. Vuosia sitten purettu lämpimässä sisätilassa säilytetty laturi vinkui hieman kun sitä pyöritti, ei se autossa ollessaan kyllä vinkunut. Eikö laakerit sitten tykkää säilytyksestä? Kokeilin myös tuliterää G-222 laturia joka tuntui pitävän samanlaista ääntä joten tuon purkuosan päätin laittaa paikoilleen kun muuten se on melko vähän käytetyn oloinen. Asentaessa oli hieman rekisterikilpi tiellä kun en nostanut autoa ja johtoja asentaessa vesiletkut ja termostatti oli vähän tiellä, myös hihna meni paremmin edellisellä kerralla paikoilleen kun ei ollut jäähdytin paikoillaan. Kun laturi ja akku oli takaisin paikoillaan laitoin auton käymään. Laakeri selvästi hieman vinkuu, toivottavasti se asettuu tai ei ainakaan ylly enempää vinkumaan, joutuu muuten kolmannen laturin vaihtamaan. Irrallaan olevaa alkuperäistä diodivikaista kokeilin pyöräyttää ja se pyöri täysin äänettömästi. Mittasin latausjännitteen joka oli kiinalaisen viisarimittarin mukaan 15 V eli 0,1 V enemmän kuin tuossa diodivikaisessa, valot kun laittoi päälle niin jännite putosi 0,1 V. Kokeilin soitinta auton käydessä ja vinkunaa ei nyt kuulunut.

Iltasella vaihdoin tuon temppuilevan Sonyn soittimen Alpineen. Tuo Sony soitti kasettia toiseen suuntaan ihan hyvin mutta toiseen suuntaan se joko huojui tai sitten suuntaa vaihtaessa se soitti aivan käsittämätöntä ulinaa. Joutui aina kasetin loppuessa kääntämään kasetin käsin ja jos kerkesi suuntaa jo vaihtamaan niin piti vielä käsin suuntaa vaihtaa. Todella ärsyttävää. Tuo Alpine ainakin pihassa tuntui toimivan. Antennijohtokin löytyi kun otti silmän käteen ja katsoi, ei se edes ollut missään piilossa, tuli vain aiemmin etsittyä sitä väärän johdon päästä. Täytyy joku ilta tuo Sony avata ja katsoa olisiko se vain likainen.

Soitinta asentaessa mittarin lasi rämpsähti pois paikoiltaan joten muistin senkin sitten liimata sillä samalla silikonimömmöllä kiinni. Laitoin yön ajaksi painoksi julmetun ison puunuijan.

Lopuksi vielä peitin ovesta nuo tarvikepeilin neljä reikää. Leikkasin levyketarrasta sopivan kokoiset palat ja liimasin ne kiinni. On ne vähän paremman näköiset kuin nuo ruuvit joilla ne alkuun olin peittänyt.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Laturin laakeri piti kyllä mielenkiintoista ulinaa eilen. Orimattilan rompetorille ajaessa ulisi koko reilun 20 km matkan. Rompetorilta lähtiessä laitoin Ladan käyntiin ja ulina oli poissa eikä sen jälkeen ole mitään ääntä pitänyt. Eli taisi vain olla käytön puutetta kun seisoi nelisen vuotta käyttämättömänä. Kätevä tällainen vanha laite, pääsi ilmaiseksi tuonne rompetorille ja sai kunnollisen parkkipaikan harrasteautoparkista. Säästöä tuli huimat kaksi euroa.

Tuo satunnainen nykiminen on nyt ilmojen lämmettyä lisääntynyt. Seuraavaksi täytyy kai kokeilla toisella kaasuttimella, vaikka ei kai nyt vajaa 37 vuotta vanhassa kaasuttimessa mitään vikaa vielä luulisi olevan...

Tänä aamuna kaupan pihassa laitoin turvavyön kiinni ja yläpäästä vyö lähti irti. Pultti oli löystynyt, pitää tarkistaa ja kiristää loputkin kiinnityspultit.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

AI kirjoitti: Tuo satunnainen nykiminen on nyt ilmojen lämmettyä lisääntynyt. Seuraavaksi täytyy kai kokeilla toisella kaasuttimella, vaikka ei kai nyt vajaa 37 vuotta vanhassa kaasuttimessa mitään vikaa vielä luulisi olevan...

Tänä aamuna kaupan pihassa laitoin turvavyön kiinni ja yläpäästä vyö lähti irti. Pultti oli löystynyt, pitää tarkistaa ja kiristää loputkin kiinnityspultit.
On se kumma, kun ei nuo autotkaan mitään kestä... :lol:
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Eilen illalla sitten vaihdoin kaasuttimen. Ei alkuperäinen olisikaan taas halunnut lähteä irti, joutui pinnapultit kiertämään imusarjasta pois ennen kuin irtosi. Eikä pinnapultit irronneet yhtä lukuunottamatta kaasuttimen jalastakaan kuin kiertämällä, outo tapaus. Tilalle tulleen kaasuttimen jalan reikiin pinnapultit menivät ihan normaalisti. Kaasuttimen ja imusarjan väliseen peltiin vaihdoin ylemmän tiivisteen kun oli hieman pullistellut kaasuttimen koloihin, ja tiukassa oli pellissä tiiviste, piti hioa loput pois, alapuolen tiiviste oli täysin ehjä joten sitä en sitten vaihtanut. Kaasutin kun oli paikoillaan vaihdoin alipainetoimisen tyhjäkäyntisysteemin ei-alipainetoimiseen ruuviin kun imusarjassa ei sitä reikää tuolle ollut. Virranjakajan alipainesäädön imureiän tukin. Ilmanputsarista puuttui mutterien alta kumin päältä se pelti jonka varastosta kaivelin ja laitoin paikoilleen. Alkuperäisessä kaasuttimessa ilmanputsari oli kiinni pulteilla joiden alla oli isot aluslevyt. Hienosti lähti käymään ryypyn kanssa, alkuperäisessä kaasuttimessa se kalvosysteemi ei ollutkaan käytössä kun sen vipu oli irti ja kiilattu kiinni, ilmankos ei kunnolla toiminut. Kävin heittämässä lenkin ja pientä nypytystä oli edelleen, moottorijarrutuksissa (alamäissä) ei kuitenkaan isompia nykimisiä enää ollut. Vaihdoin vielä virranjakajaan uuden pyörijän, jos vaikka sen vastuksessa olisi vikaa. Samalla katselin missä kunnossa sen alla olevat keskipakosäätimen jouset ovat, toinen oli ehjä, toinen kokonaan pois pelistä ja paino pääsee liikkumaan ihan vapaasti, voisiko tuosta johtua että strobolla hihnapyörän merkkejä näkyy kaksi? Joku jo ehdotti että kaksi merkkiä johtuu liiallisesta asennusjuoman käytöstä, mutta siitä se ei nyt kyllä johtunut! En kuitenkaan vielä jousta alkanut vaihtamaan vaan kävin kokeilemassa kuinka kulkee, ihan samalla tavalla. Nyt epäilen vian olevan kondensaattorissa, se näyttää siltä kuin olisi ihan alkuperäinen, ainakin kamalan näköisessä kunnossa on, iskisikö sitten kärkien välissä kipinää, en tiedä. En enää alkanut mitään ropaamaan kun muutakin hommaa piti vielä iltasella tehdä. Tänää sataa vettä joten (onneksi) ei pääse mitään tekemään, mutta jos huomenna. Turvavyön kiinnityksen vielä kiristelin ja tarkistin muut pultit jotka olivat ihan tiukassa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Jakajan akseli väljä ja kärkiväli muuttuilee ja aiheuttaa ennakon pomppimista sekä huonoa kipinöintiä satunnaisesti.

Vaihda jakaja parempaan.

Ja jos siellä ei ole keskipaossa jousta niin ennakot ei käytännössä voi palautua pieniksi kuin vasta pienillä kierroksilla, eli laita sinne toinenkin jousi heti. Sillä ei niin suurta merkitystä ole että onko se kumpi niistä, toinen kun on orkkiksena eri vahvuinen. Ja kun vaihdat jakajan niin hommaa sellanen kuin sinne kuuluukin eli ei mitään alipainehimmeleitä.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Ei ole akselissa vähääkään väljää, tai en ainakaan itse ole löytänyt sieltä sellaista. Uutta alipainesäädötöntä jakajaa on vaikea laittaa kun sellaista ei saa mistään. Jousista itsekin huomasin että ovat vähän erinäköiset, kuvittelin jonkin kyläsepän laittaneen korvausjousen alkuperäisen tilalle.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Sen takia suosittelen hommaamaan alipaineettoman jakajan kun se ei käytännössä kulu ikinä väljäksi. Tai ainakaan en ikinä ole nähnyt sellasta väljää vielä :D

Oletko varma ettei tuossa jakajassa ole väljää siinä laakerissa mikä on siellä kärkien alla ja antaa sitten kärkien heilua siinä levyssänsä ja näin aiheuttaa ennakon heittelyä? Epämääräinen nykiminen kun on väljän jakajan perusoireita.
Vastaa Viestiin