vesiruisku

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
ladasape
Viestit: 138
Liittynyt: 29.2.2004 15:50
Paikkakunta: Espoo

vesiruisku

Viesti Kirjoittaja ladasape »

Onko kellään tietoa vesiruiskuista :shock: siis systeemistä jolla moottori saa ilmaa bensaa ja vettä, pitäis ilmeisesti lisätä tehoa :roll: mutta kestääkö kone :? . unkarinladakerhon sivulla oli kuvia kyseisestä systeemistä mutta ei tekstiä englanniksi :( , kertoilkaahan jotakin :D
Lada, lähtee kuin viina rannasta
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Ei se tehoa juurikaan suoranaisesti lisää, mutta sen kanssa kyllä voidaan nostaa tehoa muuten kun se alentaa nakutus herkkyyttä joten kone kestää enemmän ahtopainetta. Vapaastihengittävissä ei juuri mitään muuta hyötyä kuin pitää koneen puhtaana ja ehkä voi aavistuksen suurempaa puristussuhdetta käyttää.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Sarjassamme tuninkia. Ainakin vaparissa suurin tehonlisäys taitaa tulla puristuspaineiden nostosta, mutta pysyy tuolla tosiaan kone puhtaana. Turbossakin ensin kunnon cooleri ja seokset ja sytkät kohdalleen, sitten ehkä jotain vesiruiskua miettimään. Ihan vertailuna tuollainen coolerin päälle vettä ruiskiva malli on subarun wrx:ssä, kokeilivat dynossa tuolla vedellä ja ilman, ei mitään eroa. Mutta jos löytyy oikotie onneen niin kertokaa minullekkin!

Eri asia kun puhutaan oikeista moottoreista, esim herlevin delta power max ahdot 18 bar muistaakseni niin vesiruisku on jo tosi hyvä peli.
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja micco »

Stefa kirjoitti: Eri asia kun puhutaan oikeista moottoreista, esim herlevin delta power max ahdot 18 bar muistaakseni niin vesiruisku on jo tosi hyvä peli.
Tuolla sanotaan että 5-6 bar.
http://tractorpulling.valtra.com/equipment/1_1.htm
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

micco kirjoitti:
Stefa kirjoitti: Eri asia kun puhutaan oikeista moottoreista, esim herlevin delta power max ahdot 18 bar muistaakseni niin vesiruisku on jo tosi hyvä peli.
Tuolla sanotaan että 5-6 bar.
http://tractorpulling.valtra.com/equipment/1_1.htm
Ennen oli noissa valmeteissa toi 18bar ja ylikin, mutta sitten ne vaihtoi pienempään luokkaan jossa ei sallita kuin yksi turbo.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Seurailin tuota joskus varmaan 5 vuotta sitten ja silloin ainakin ajoivat kolmessa painevaiheessa noita noin 18 barin ahtoja. Lajin nykytilasta en juuri tiedä.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Stefa kirjoitti:Seurailin tuota joskus varmaan 5 vuotta sitten ja silloin ainakin ajoivat kolmessa painevaiheessa noita noin 18 barin ahtoja. Lajin nykytilasta en juuri tiedä.
Joo oliskohan nyt 3vuotta ollut 1 turbo. kun siihen isompaan sarjaan rupes tulemaan metanoli käyttöisiä jolloin valtra ei pärjänny dieselillä eikä tuotekehitys mieles halunnu vaihtaa polttoainetta, niin vaihtoivat luokkaa. Nyt onkin sitten vain yksi turbo ja erikoinen intercooler rakennelma, isokaukalo josta ahtoputket kiertää täynnä jääpaloja ;)
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuollainen intercoolerhan on ihan hyvä tuollaiseen nopeaan repäisyyn. Mielenkiintoisempihan vielä olisi joku nestemäisellä typellä taytetty tjsp :D

Kun näitä termejä ollaan viime aikoina puitu niin onkos tuo muuten virallisesti enää intercooler? Intercoolerhan on käsittääkseni ilma-ilma -tyyppinen jäähdytin. Tuo taitaisi mennä lähemmäs aftercooleria eli ilma-vesi -mallia, vaikkakaan tuo vesi ei ole nestemäisessä olomuodossa?
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

intercooleri voi olla myös vaikka moottorin jäähdytysnesteellä toimiva, jolloin neste otetaa vesipumpun ja lohkon välistä ja palautetaan ylävesiletkuun. Aftercooleri taas ottaa veden lämpöiseltä puolelta eli on rinnan lämmityslaitteen kanssa, jostain syystä sitäkin on käytetty.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Cummins käyttää ainakin jossain dieseleissään tuota aftercooleria. Mulle ainakin kuorma-autojen rakenne-oppitunneilla on opetettu että noissa erona juuri tuo ilma-vesi kontrasti.

Nyt mulla on taas termit hakusessa :D
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Musitaakseni jossain Subarun WRX mallissa (siis ei ralli, vaan ihan normaalissa tehdastuunatussa) on ratissa nappi jolla voi ruiskasta lisätehoja moottoriin.... eli siis sitä vettä.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Stefa kirjoitti:Ihan vertailuna tuollainen coolerin päälle vettä ruiskiva malli on subarun wrx:ssä, kokeilivat dynossa tuolla vedellä ja ilman, ei mitään eroa.
Niinhän tuosta oli puhetta ylempänä, tosin ei tuo taida lisätehoja tuoda mutta on paljon tylsempiäkin lisävarusteita nähty, ja ennenkaikkea naurettavia. http://www.takakaira.com/accessories/ni ... pager.html tuo ja vilkkuvat venttiilinhatut musta jo aika pohjanoteerauksia.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Äh, joo.

Eihän se pelkkä vesi tietenkään mitään tehoa tuo mutta aika reilusti sen pitäisi laskea palamis/pakokaasulämpöä ja kun niitä saadaan alemmas niin ahtoja voidaan nostaa...

N-ryhmän mitsuissahan on vedetty tosi tarkalle nuo pakokaasujen lämmöt turbon kannalta, se kun on ekana tuhoutumassa liian korkeista lämmöistä. Kuulopuheiden mukaan ahdot säädetään "suoraan" pakokaasulämpöjen mukaan hyvin lähelle limittiä.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jankos kirjoitti:Eihän se pelkkä vesi tietenkään mitään tehoa tuo mutta aika reilusti sen pitäisi laskea palamis/pakokaasulämpöä ja kun niitä saadaan alemmas niin ahtoja voidaan nostaa...
Et kai tarkoita tuolla tuon wrx:n tyylistä vesiruiskua eli mallia joka ruiskii vettä coolerin päälle :shock:
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Kyllä coolerin jäähdytys teho paranee noin 20% kun sen pintaan sumutetaan vettä jolloin myöskin ahtoilman lämpö laskee ja sitäkautta myös palolämpö. Eniten siitä on hyötyä kun lähdetään paikaltaan jolloin ajoviima ei jäähdytä cooleria.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Vastaa Viestiin