Samaraan koneenvaihto.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Harjottelin Samaran purkamista tuossa juuri tänä keväänä. Irroitin vaihdelaatikon ensin alakautta, kiinnityskohdat on ainakin helpommin käsillä kuin takavetoisessa, alas pujottelun takia piti hajanaisia osia irroitella, mutta sieltä se tuli, jopa vetoakselit oli kiinni lootassa kokoajan, helpottaa jos ne nyppäsee irti.
Moottori yksikseen tuli sitten yläkautta nostamallakin, helpompi olisi jos konepellin irrottaisi, mutta nousi se sieltä vaikka peltikin oli vähän tiellä. Miksei se olisi kyllä alakauttakin tullut, mutta pitää auton etupää saada aika korkealle.
Moottori ja vaiheisto yhdessä tai vaihteisto yksin (moottori paikallaan autossa), ei mielestäni mahdu tulemaan yläkautta. moottorin irroitus vaatii laatikonkin irroituksen, ainakaan ruiskussa ei jää paljoa sivuttais tilaa moottorin irroittamiseksi laatikosta.
Moottori yksikseen tuli sitten yläkautta nostamallakin, helpompi olisi jos konepellin irrottaisi, mutta nousi se sieltä vaikka peltikin oli vähän tiellä. Miksei se olisi kyllä alakauttakin tullut, mutta pitää auton etupää saada aika korkealle.
Moottori ja vaiheisto yhdessä tai vaihteisto yksin (moottori paikallaan autossa), ei mielestäni mahdu tulemaan yläkautta. moottorin irroitus vaatii laatikonkin irroituksen, ainakaan ruiskussa ei jää paljoa sivuttais tilaa moottorin irroittamiseksi laatikosta.

Tähän sanoisin että hallitunkki ja pikkuisen käsivoimaa niin tulee kivasti ilman laatikkoa pois. Näin olen ainakin itse toiminut.köhmä kirjoitti:Nyt kun on puheeksi tullut tuo koneen vaihto Samaraan, niin miten se tehdään? Eli onko helpoin tapa pudottaa laatikko+kone yhdessä kokonaan pois ja sitten vaihtaa se moottori? Taitaa tulla liian isotöiseksi alkaa repimään pelkkää moottoria sieltä pois vai? Onko kellään omia kokemuksia näistä? Eli vaati vissiin ainakin kunnon pukit/tellingit tai pilarinosturin?
jotenkin näin: konepelti irti...mehut ulos lohkosta startin etupuolella olevasta messinkiruuvista sekä jäähdyttäjän tyhjennyspropusta..Öljyt ulos...alapään hihnapyörä pois...jäähdyttäjän letkut irti koneen päästä ja jäähdytin irti (yläpäässä lukitus parilla ruuvilla)..sisätilan letkut irti.. sähköjohdot irti...bensaletkut irti..pakoputki irti sarjasta..tai liitoksesta..Motin alta vauhtipyörän suojapelti irti..jakopäästä hihna löysälle ja nokkapyörä irti..pyörän takaa mutteri auki..kansi irti(oikealle ja ylös..) lohko killuu siinä sitten hienosti...ja helppo ottaa laturi ja vesipumppu irti. Sitten tunkki Öljypohjan alle. Tuliseinän puolelta alhaalta mutteri auki ja siitä sitten järjestäen kaikki 4kpl....lohkon etureunan kiinnike irti lohkosta ja käännetään pois jaloista...Sitten vaan narut ympäri ja muutamalla riuskalla nykäisyllä lohko irti laatikosta ja nosto yläpuolen kautta.
Ise olen nostellut yksin, mutta suosittelen kahta kaveria hommaan..ja älkää nostako vesipumpun takaa lähtevästä putkesta!
Joku voi korjata jos unohtui jotain oleellista....
Jos ottaa looran kaa niin uudet laatikkoöljyt joutuu saneeraamaan/ vetarien irroitus ym. Mielestäni karunpi homma.
Mitään lupia ei tarvitse pyydellä keneltäkään. Maahantuojalta tarvitaan vain todistus Samaran vertailumalleista ja niiden välisistä eroavaisuuksista. Se on siis vain tekninen dokumentti, ei mikään lupa.Samara TIC kirjoitti:vaihto siitä 1500cc moottoriin vaati konttorilla lupalapun maahantuojalta (~100e).
Muutoskatsastuksen kannalta on ihan yksi hailee minkä merkkinen moottori siellä pellin alla on.Veikkaisin että aika nihkeästi suhtautuvat jonkin muun merkin moottoriin..(päästöt ym.)
Alfa 75 3.0 V6 America
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 turbo 16 Lux
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 turbo 16 Lux
Kyllähän se lohko sieltä nousee vielä, mut aika kova jätkä saa olla että nostaa koko koneenIlkkaHe kirjoitti:Oon mie takavedostakin lohkon nostanut käsin sieltä poisräppiraideri kirjoitti:siis käsivoimillako oot nostanu koneen vai mitä??kuin myös joskus muinoin C mallin Kadetista 1.2 kone nousi kansineen päivineen ylös..

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Tuossa kadetissa ei kyllä muuta sit ollukkaan, ku lohko ja kansi
ja konehuoneessa seisoin, ja heitin sen koneen siitä maahan 
Mut ei voi väittää etteikö toi ladan lohko painais
Subaru leonen kone oli joku kymmenen kiloa kevyempi jopa, vaikka onkin Boxer moottori. On nääs lohkokin alumiiniä.
Eilen löysin mehtästä yhden raato ladan
oli siellä kuskin penkillä konekkin, ja taka-akseli oli paikoillaan. Mutta auto oli seissy varmaan jonkun kymmenen vuotta siinä, koska pohjan lävitte kasvo jo jokunen puu
Joku kolttiaisten entinen "ralli" nappis se oli. Vinkkarin moottori oli melko uuden näkönen, niin sen nappasin matkaan.


Mut ei voi väittää etteikö toi ladan lohko painais

Eilen löysin mehtästä yhden raato ladan


Joku kolttiaisten entinen "ralli" nappis se oli. Vinkkarin moottori oli melko uuden näkönen, niin sen nappasin matkaan.
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Kyllä se kone on helpoin pudottaa alas kokonaisena pakettina, laatikko ja kone. Mahtuu hyvin putoamaan kun ottaa perssonilta eteen tulevat tuet irti että niitä saa kammettua sivuun.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Vetoakselit on mielestäni helpoin irrottaa sisänivelestä, lukitusseekeri ja suojakumi vaan ensin irti. Tulee se kone sieltä yksinäänkin, tai pelkkä laatikko, yhdessä en ole koettanut.
Etuvetoon taitaa olla hankala saada konetta vaihtumaan, ehkä helpoin koettaa oman laatikon kanssa, joku 1.6 toyotan kone voisi olla samarassa hyvä jos se sinne vaan sopisi.
Etuvetoon taitaa olla hankala saada konetta vaihtumaan, ehkä helpoin koettaa oman laatikon kanssa, joku 1.6 toyotan kone voisi olla samarassa hyvä jos se sinne vaan sopisi.
- ladoilla radalle
- Viestit: 883
- Liittynyt: 12.8.2005 20:20
- Paikkakunta: Joutsa/Heinola
- ladoilla radalle
- Viestit: 883
- Liittynyt: 12.8.2005 20:20
- Paikkakunta: Joutsa/Heinola
Re:
ja vaihtaa kokopakettina vaihdelaatikkoinee päivinee..ElManu kirjoitti:Ja saahan siihen koneen ja lootan väliin laipan, kytkinakselissa vaan pitää olla tarpeeks pituutta...
Kaveri teki päättötyönä laipan Fiatin 2,0TC 120 Skodan laatikkoon...
Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!