Samaraan koneenvaihto.

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Harjottelin Samaran purkamista tuossa juuri tänä keväänä. Irroitin vaihdelaatikon ensin alakautta, kiinnityskohdat on ainakin helpommin käsillä kuin takavetoisessa, alas pujottelun takia piti hajanaisia osia irroitella, mutta sieltä se tuli, jopa vetoakselit oli kiinni lootassa kokoajan, helpottaa jos ne nyppäsee irti.

Moottori yksikseen tuli sitten yläkautta nostamallakin, helpompi olisi jos konepellin irrottaisi, mutta nousi se sieltä vaikka peltikin oli vähän tiellä. Miksei se olisi kyllä alakauttakin tullut, mutta pitää auton etupää saada aika korkealle.

Moottori ja vaiheisto yhdessä tai vaihteisto yksin (moottori paikallaan autossa), ei mielestäni mahdu tulemaan yläkautta. moottorin irroitus vaatii laatikonkin irroituksen, ainakaan ruiskussa ei jää paljoa sivuttais tilaa moottorin irroittamiseksi laatikosta.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Samara TIC

Viesti Kirjoittaja Samara TIC »

köhmä kirjoitti:Nyt kun on puheeksi tullut tuo koneen vaihto Samaraan, niin miten se tehdään? Eli onko helpoin tapa pudottaa laatikko+kone yhdessä kokonaan pois ja sitten vaihtaa se moottori? Taitaa tulla liian isotöiseksi alkaa repimään pelkkää moottoria sieltä pois vai? Onko kellään omia kokemuksia näistä? Eli vaati vissiin ainakin kunnon pukit/tellingit tai pilarinosturin?
Tähän sanoisin että hallitunkki ja pikkuisen käsivoimaa niin tulee kivasti ilman laatikkoa pois. Näin olen ainakin itse toiminut.
jotenkin näin: konepelti irti...mehut ulos lohkosta startin etupuolella olevasta messinkiruuvista sekä jäähdyttäjän tyhjennyspropusta..Öljyt ulos...alapään hihnapyörä pois...jäähdyttäjän letkut irti koneen päästä ja jäähdytin irti (yläpäässä lukitus parilla ruuvilla)..sisätilan letkut irti.. sähköjohdot irti...bensaletkut irti..pakoputki irti sarjasta..tai liitoksesta..Motin alta vauhtipyörän suojapelti irti..jakopäästä hihna löysälle ja nokkapyörä irti..pyörän takaa mutteri auki..kansi irti(oikealle ja ylös..) lohko killuu siinä sitten hienosti...ja helppo ottaa laturi ja vesipumppu irti. Sitten tunkki Öljypohjan alle. Tuliseinän puolelta alhaalta mutteri auki ja siitä sitten järjestäen kaikki 4kpl....lohkon etureunan kiinnike irti lohkosta ja käännetään pois jaloista...Sitten vaan narut ympäri ja muutamalla riuskalla nykäisyllä lohko irti laatikosta ja nosto yläpuolen kautta.
Ise olen nostellut yksin, mutta suosittelen kahta kaveria hommaan..ja älkää nostako vesipumpun takaa lähtevästä putkesta!

Joku voi korjata jos unohtui jotain oleellista....

Jos ottaa looran kaa niin uudet laatikkoöljyt joutuu saneeraamaan/ vetarien irroitus ym. Mielestäni karunpi homma.
räppiraideri

Viesti Kirjoittaja räppiraideri »

siis käsivoimillako oot nostanu koneen vai mitä?? :shock:
Tuomas
Viestit: 133
Liittynyt: 15.5.2005 0:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Samara TIC kirjoitti:vaihto siitä 1500cc moottoriin vaati konttorilla lupalapun maahantuojalta (~100e).
Mitään lupia ei tarvitse pyydellä keneltäkään. Maahantuojalta tarvitaan vain todistus Samaran vertailumalleista ja niiden välisistä eroavaisuuksista. Se on siis vain tekninen dokumentti, ei mikään lupa.
Veikkaisin että aika nihkeästi suhtautuvat jonkin muun merkin moottoriin..(päästöt ym.)
Muutoskatsastuksen kannalta on ihan yksi hailee minkä merkkinen moottori siellä pellin alla on.
Alfa 75 3.0 V6 America
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 turbo 16 Lux
Samara TIC

Viesti Kirjoittaja Samara TIC »

Käsin juu nostannu, ja juu--tosiaan pelkkä vertailulappu josta selviää että on sama rakenne......siis varsin persus lappu...
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

räppiraideri kirjoitti:siis käsivoimillako oot nostanu koneen vai mitä?? :shock:
Oon mie takavedostakin lohkon nostanut käsin sieltä pois :D kuin myös joskus muinoin C mallin Kadetista 1.2 kone nousi kansineen päivineen ylös..
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

IlkkaHe kirjoitti:
räppiraideri kirjoitti:siis käsivoimillako oot nostanu koneen vai mitä?? :shock:
Oon mie takavedostakin lohkon nostanut käsin sieltä pois :D kuin myös joskus muinoin C mallin Kadetista 1.2 kone nousi kansineen päivineen ylös..
Kyllähän se lohko sieltä nousee vielä, mut aika kova jätkä saa olla että nostaa koko koneen :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Tuossa kadetissa ei kyllä muuta sit ollukkaan, ku lohko ja kansi :roll: ja konehuoneessa seisoin, ja heitin sen koneen siitä maahan :D

Mut ei voi väittää etteikö toi ladan lohko painais :shock: Subaru leonen kone oli joku kymmenen kiloa kevyempi jopa, vaikka onkin Boxer moottori. On nääs lohkokin alumiiniä.

Eilen löysin mehtästä yhden raato ladan 8) oli siellä kuskin penkillä konekkin, ja taka-akseli oli paikoillaan. Mutta auto oli seissy varmaan jonkun kymmenen vuotta siinä, koska pohjan lävitte kasvo jo jokunen puu :roll:

Joku kolttiaisten entinen "ralli" nappis se oli. Vinkkarin moottori oli melko uuden näkönen, niin sen nappasin matkaan.
JR

Viesti Kirjoittaja JR »

Tampereella Samaran kone 1,5 ajettu 120000 ja laatikko 5V.Katalysaattori ja kaikki muutosat paitsi startti.Purettu vähän kolaroidusta vm 1992. Puh:0400 128087
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Kyllä se kone on helpoin pudottaa alas kokonaisena pakettina, laatikko ja kone. Mahtuu hyvin putoamaan kun ottaa perssonilta eteen tulevat tuet irti että niitä saa kammettua sivuun.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
rotsi4

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Vetoakselit on mielestäni helpoin irrottaa sisänivelestä, lukitusseekeri ja suojakumi vaan ensin irti. Tulee se kone sieltä yksinäänkin, tai pelkkä laatikko, yhdessä en ole koettanut.

Etuvetoon taitaa olla hankala saada konetta vaihtumaan, ehkä helpoin koettaa oman laatikon kanssa, joku 1.6 toyotan kone voisi olla samarassa hyvä jos se sinne vaan sopisi.
Avatar
ladoilla radalle
Viestit: 883
Liittynyt: 12.8.2005 20:20
Paikkakunta: Joutsa/Heinola

Viesti Kirjoittaja ladoilla radalle »

itse olen nähny että mazdan ja hondan konetta on istutettu samaraan ja fiiatin vino tc koneita.. kyllähän sinne käy mikä vaan jos vaan konehuoneeseen mahtuu..
Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!
Avatar
ElManu
Viestit: 270
Liittynyt: 17.5.2006 14:37
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja ElManu »

Ja saahan siihen koneen ja lootan väliin laipan, kytkinakselissa vaan pitää olla tarpeeks pituutta...
Kaveri teki päättötyönä laipan Fiatin 2,0TC 120 Skodan laatikkoon... :roll:
Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
Avatar
ladoilla radalle
Viestit: 883
Liittynyt: 12.8.2005 20:20
Paikkakunta: Joutsa/Heinola

Re:

Viesti Kirjoittaja ladoilla radalle »

ElManu kirjoitti:Ja saahan siihen koneen ja lootan väliin laipan, kytkinakselissa vaan pitää olla tarpeeks pituutta...
Kaveri teki päättötyönä laipan Fiatin 2,0TC 120 Skodan laatikkoon... :roll:
ja vaihtaa kokopakettina vaihdelaatikkoinee päivinee..
Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!
Vastaa Viestiin