Takavedon bensankulutus

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Takavedon bensankulutus

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Noniin, joku 100+ km takana oikein säädetyllä sytkällä. Kulku on ollut aivan täydellistä. Nyt vääntää pieniltä kierroksilta erittäin hyvin eikä minkäänlaisia kakomisia ole esiintynyt.

Eli tämä tankillinen meni siis vajaa 200 km perseellään olevalla sytkällä ja loput oikein säädetyllä sytkällä. Ykköskurkulla koko tankin se n. 150-suutin, lisäilmasuutin edelleen se 155.
Kulutus 11,24 :shock:

Ei riitä mun laskupää vaan laskemaan sitä, että jos tuo kohdillaan oleva sytkä on pienentänyt kulutusta, niin näkyisikö se miten sitten vielä tossa ajassa. Ilmeisesti ei.

Nyt täytyykin keskittyä ajamaan oikein mahdollisimman taloudellisesti. Pelkään kyllä pahinta vieläkin :?

Pitäisköhän sitten vielä ruuvailla se 145:nen suutin kiinni, enneku tankki on taas tyhjä :( Mä en vaan tiedä...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Takavedon bensankulutus

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Nojoo, itsekin ihmettelen että miksi Lada tarvitsisi isommat/samankokoiset suuttimet kuin 2-litraiset autot. Mut Ladan kanssa kaikki on mahdollista.

Tai sitten mun ajotyylissä on jotain vikaa, en kyllä keksi että mitä :shock:

En sitten tiedä käykö se nykyisellään turhan rikkaalla. Kulkee ainakin ihan perkeleesti (tai ainakin siltä tuntuu) :lol:
Lambda-anturi olisi toki kova sana, mut se on nyt out of question.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Takavedon bensankulutus

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

kyllähä�tuo seos mittari/lamda anturi yhdistelmä �ukan maksaa mutta tuo itsensä k�lä ta�isin ja helppohan tuo on siirtää si�� seuraavaan... nämä suu�m�tten vehkeet tuntuvat olevan hieman henkimailman laitteita mutta perus idea on. jos toimii älä koske�t�llä oli verta�u kohteena viime kesänä 2 kpl 15�c�koneella olevaa ladaa toinen kantin korissa ja isä ukon työ käy�ssä ja i�el� n�pi�en korissa�olemissa 4 vaihteiset lootat, sekä myöskin molemmissa�lip�ne toimiset kaasarit erona se että nappiksessa kaasari � jakaja olivat uudet.
isä ukon lada ei kulkenut�ovin häävisti mutta ei sen puo�� kuluttanutkaan matkassa pääsi N 7,5 litraan kun taa��ppis meni kuin pieni eläin mutta vei matkassa reipp�n 9 vaikka molemmilla rauhallisesti menikin. en antanut asian vaivata päätäni vaan annoin mennä.
nyk��n�äyttis menee matkas� oiken nätil� ajolla juuri ja juuri kympi� iso� silmässä ja kaupugissa on jopa 13 litral� pääsyt mutta polettaessa rajaa ei tunnu��van. tosin kaasuttimen säädöissä oli iso työ että sai ajo mukava��h�lli�mman laihal� seo�ella,
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Takavedon bensankulutus

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jep, kyllä Team pa racing puhuu asiaa. Pieni kulutus ja hyvä kulku kun eivät ainakaan aina tunnu Ladassa kohtaavan :lol:

Mut nyt tuntus olevan käyttö-ominaisuudet aika mukavasti kohdillaan. Vaihteita voi vaihdella lähes heti kun entinen on laitettu tupaan suht pienillä kierroksilla, ja vääntö ( :?: :D) suorastaan tuntuu. Samaten ysikympin risteyksiä voi ajaa aika huoletta kolmosella kolmeakymppiä, jossei nyt kovin pahaa mäkeä ole sen jälkeen. Eli toimii tosi mukavasti pienillä kierroksillakin.
Vastapainoksi kyllä kulkee myös ihan älyttömästi kun antaa enemmän happea, tai ainakin siltä tuntuu :shock:
Aamuisin haluaa myös heti tulille, kun on oppinut oikean käynnistystekniikan. Iso plussa. Kylmänä ei esiinny myöskään minkäänlaista tehottomuutta/nuhistelua niinkuin ryssän kaasareilla.
Samaten kierroskerkkyys on erinomaista. Jenkaa ottaa just eikä melkein niin paljon kuin kuski haluaa ja HETI :D

Katsotaan nyt mille tasolle kulutus asettuu kun ajelee mahdollisimman taloudellisesti. En odota mitään litrojen kulutuseroja missään ajossa, mutta hieman pitäisi vähentyä, niin olisin erittäin tyytyväinen. On tuo Weberi vaan niin mukava kapistus käyttö-ominaisuuksiltaan että ei paljoa kaipaa noita alkuperäisiä kaasareita.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Takavedon bensankulutus

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Tämä�n kyllä �lut kiinnostava topic lukea. Toivottavasti kulutus pienenee ja käyt�muk�uus pysyy ennallaan. Kannattaa pari tankillista ajaa kyllä nii�että saa �saisia lukemia. Minullakin välillä �mpan�t kulutukset kattoon jos on vaikka kaasari jäätänyt. ��s�ten että sen taas s�si alas niin pitäisi olla iha�nolla kulutus.

Tässä nyt juhan�ks�a ollaan kaverin kanssa menossa Ladalla ajelemaan ympäri suomen maata�joten matkaajoa. Joten saa nähdä mitä tuo oma�ad�siinä kuluttaa :)
VAZ-21013

Сделано в СССР
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Re: Takavedon bensankulutus

Viesti Kirjoittaja destor »

Tämän topicin innoittamana mittasin kulutuksen yhdellä tankillisella ja tulokseksi tuli 7,8l/100km. Tankilla on ajettu kerran yksi 60km maantiereissu, kaikki muu on 3km/siivu työmatka-ajoa kaupungissa. Viime kerralla kulutus oli reilusti isompi kun sitä joskus mittasin, tosin silloin nokka oli muutaman asteen myöhässä ja se oli vielä vakionokka. Nyt on 284 asteinen nokka ja ilmeisesti tuo kone on nyt tässä päälle kymppitonnin kohdalla jo sisäänajautunut joten kulutus on sitäkin kautta laskenut. Bensanpaineita on nostettu 2,4 bariin koska sillä saatiin lambda-arvot ja kulku kohdalleen. Kai tässä pitää olla tyytyväinen tuohon lukemaan varsinkin kun muistelee miten tälläkin tankilla on tullut ajeltua, ei se kovin taloudellista ole ollut. 8)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Takavedon bensankulutus

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Heh, kyllä noi destorin lukemat on enemmän kuin kiitettäviä, kun kyseessä ei edes ole mikään vakiomoottori :lol:

Itsehän olen nyt tosiaan ajellut erittäin hiljakseen verrattuna normaaliajoon. Joten saas nyt nähdä sitten kuinka kommarin käy... :D

Noh, enskuun loppuun mennessä on varmaan ruutta (toivottavasti) taas ajossa, joten sitten kelpaa taas suhailla vähän vähemmällä soosilla.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Takavedon bensankulutus

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

vertailun vuoksi Samara 1,5i Sedan -95:n kulutusta kälviän reissulla 6,2 - 6,3 litraa/100 km, jossain on vikaa kun menee yli 6 litraa, ainakin renkaat on vähän kierot.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Takavedon bensankulutus

Viesti Kirjoittaja Jokari »

En nyt ihan heti lähtis Saranaa ja takavetoa vertaileen oikeen millään osa-alueella :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
dJONY
Viestit: 567
Liittynyt: 2.7.2004 13:20
Paikkakunta: Anjalankoski

Re: Takavedon bensankulutus

Viesti Kirjoittaja dJONY »

Tänään tuli trippimittariin 587 kun tankkasin (40,36 litraa)
keskikulutus oli siis 6,7 litraa!!!

Ja vaikka tuon perän ottaa laskuihin mukaan niin lukemaski tulee edelleenkin VAIN 7,4 litraa

Tuo perä höpinä siksi että mittari heittää sen 7 % kun on 3,9 perän tilalle vaihdettu 4,1 perä...

Tekniikkana autossa on 1600 kärjettömällä sytkällä ja weber kaasarilla.
2107 1600SL 91 MYYTY
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Takavedon bensankulutus

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Da vai! Valoa tunnelin päässä :shock:

Niin vähän oli neula liikkunut vähän päälle huntin jälkeen, että tankilla oli käytävä ihan piruuttaan. Ja mikä tulos: 9,17 L/100 km aivan piripintaan tankattuna :D Tuo on koostunut yksinomaan työmatka-ajosta, 12 km/siivu ja pääosin 60:n aluetta.

...ainoa vaan etten tosiaan ole ajanut ns. normaalisti. Vaihdot aika pienillä kierroksilla, revittelyä ei_yhtään ja vitosen käyttöä paljon.
En sitten tiedä mille tasolle tuo asettuu kun käy taas ajelemaan reippaasti niinkuin yleensä.
Mut matka-ajoon tuo tietäisi varmaan noin 8-8,5 litran kulutusta, johon olisin erittäin tyytyväinen. Eiköhän sekin tässä vielä selviä...

Tsekkaas dJONY mopos suuttimet ja kerro niiden koot. Saisi jotain vertailupohjaa johonkin :) Äijällä on kyllä ollut tankki aivan tyhjä :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
dJONY
Viestit: 567
Liittynyt: 2.7.2004 13:20
Paikkakunta: Anjalankoski

Re: Takavedon bensankulutus

Viesti Kirjoittaja dJONY »

Mikään mopo ole... Mut mistäs ne näkee? helpoiten. Kun se kerran toimii ja hyvin, niin ei sitä viitti purakaa. Tosin ei se hyvin toimi, kun ei oo tehoja ylhäällä, mut kait toi taloudellisuus vetää nykyään voiton... ;)

Juu ja ajo on ollut nyt työmatka ajoa. jota olen ajanut rekkojen perässä... ;) matkaa päivässä tulee sellainen 100 km.
2107 1600SL 91 MYYTY
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Takavedon bensankulutus

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Oletkos muuten Jokari tsekannut jarrut...laahaavatko?? Kulutus ei näin ollen pysy kurissa teitpä pellin alla mitä tahansa!
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Takavedon bensankulutus

Viesti Kirjoittaja Jokari »

köhmä kirjoitti:Oletkos muuten Jokari tsekannut jarrut...laahaavatko?? Kulutus ei näin ollen pysy kurissa teitpä pellin alla mitä tahansa!
Kyllä on tarkistettu, eikä mikään nurkka kihnuta normaalia enempää. Ajon jälkeen ei myöskään tunnu ylimääräistä lämpöä missään, jos on ajanut viime kilometrit jarruttelematta.
dJONY kirjoitti:Mikään mopo ole... Mut mistäs ne näkee? helpoiten. Kun se kerran toimii ja hyvin, niin ei sitä viitti purakaa. Tosin ei se hyvin toimi, kun ei oo tehoja ylhäällä, mut kait toi taloudellisuus vetää nykyään voiton... ;)

Juu ja ajo on ollut nyt työmatka ajoa. jota olen ajanut rekkojen perässä... ;) matkaa päivässä tulee sellainen 100 km.
Ainiinjoo, eihän niitä nyt noin vaan katotakkaan, tyhmä minä :lol: Mut jos joskus putsaat kaasaria, niin siellä kohokammion pohjalla pääsuuttimet majailevat ja lisäilmasuuttimet löytyvät siitä vähän ylempää kaasarin rungosta ja ovatten pystysuorassa. Jälkimmäisten kokomerkinnät näkee kyllä taskulampullakin ilman kaasarin avausta, kun sohii sillä valoa siihen kurkkujen takana sijaitsevaan nelikulmaiseen reikään.

Toi yläpään hengettömyys voisi kieliä hieman pienistä suuttimista, joka taasen näkyy kyllä sitten pienenä kulutuksenakin. Tai ainakin teoriassa :)

Mopoja nää kyllä on kaikki :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Re: Takavedon bensankulutus

Viesti Kirjoittaja destor »

Samalla tavalla se liian laiha seoskin nostaa kulutusta kuin liian rikaskin, laihalla seoksella tehot katoavat ja siksi pitää aina ajaa läpät selällään.
Vastaa Viestiin