Mitä öljyä/tököttiä helmakoteloihin, oviin yms?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Mitä öljyä/tököttiä helmakoteloihin, oviin yms?

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Vinkkejä mitä kaikkea voisi suihkuttaa helmakoteloihin ja ovien sisään? Ennenhän sai Biltemasta pellavaöljyä paukkupurkissa, mutta ei enää. CRC ei taida olla oikein hyvää? Entä lukkoöljy/aseöljy? :lol: Vai teräketjuöljy? Sitäkään ei tosin paukkupurkissa oo. Sitten olis kanssa pellavanSIEMENöljyä, mitä olen koiralleni antanut ruuan lisänä turkin hyvinvointia ajatellen :lol:

Eli, onko myynnissä jotain valmiiksi paukkupurkissa olevaa näppärää tuotetta ja jos ei, niin mitä mun kannattas sinne alkaa sitten kompuran ja ruiskun kanssa työntämään? Kotona on siis CRC:tä, teräketjuöjyä, aseöjyä, lukkoöljyä, moottoriöljyä, peräöljyä, automaattivaihteistoöljyä, ruokaöljyä, pellavansiemenöljyä, vaseliinia, hierontaöljyä... Vai pitääks mun mennä kauppaan? Just kävin mutten muistanut/viittinyt/jaksanut varaosaliikkeessä käydä kun on niin kuuma :? 8)
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
khonkonen

Re: Mitä öljyä/tököttiä helmakoteloihin, oviin yms?

Viesti Kirjoittaja khonkonen »

No biltemassa on sellasta ku hydrauliikka öljy, joka on tarkoitettu tunkkien ja nosturien hydrauliikkaan. On ominaisuudeltaa kiipeävää, eli kiipeää peltiä pitkin ja sisältää ruosteensuoja aineita. Lisäksi sieltä löytyy sellaista käsikäyttöistä ruiskua, jolla saa noin ohuen aineen hyvin ruiskuteltua koteiloihin. Tokihan kaikki öljyt jotain suojaa, mutta tuosta aineesta itellä hyviä kokemuksia.
PöyhöinKuusaalt
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ensin olisi kai hyvä varmistua koteloiden kunnosta. Minä massautin NEITIn kotelot. Kunto tarkastetaan helmakoteloista ottamalla kaikki tulppaukset pois. Kaivelemalla ja tiirailemaal. Puhaltamalla painevedellä tai -ilmalla. Jos kotelot ovat kohta menossa hitsaukseen, älkää missään nimessä ruiskiko mitään. Siis EI MITÄÄN sellaiseen koteloon, jolle on tulossa hitsaus näkyvissä olevana ajanjaksona. Eli esim. 5v.

Jos kotelot ovat hyvät eivätkä vaadi hitsausta, ne puhdistetaan annetaan kuivaa. Helmalista on yksi piru. Se on pelkkä ruosteenkerääjä ja ruosteen kasvualusta. Lista pois ja tulpat tilalle. Tai hitsataan listankiinnitysreiät umpeen.

Koteloiden tuuletus on tietääkseni tärkeä. Itse varmistan käyttöautoistani sen siten, että avaan etuovenkarmin alaosassa olevan ison reiän auki. Eli muovilista pois ja saksilla tai mattoveitsellä reiän muotoinen aukko mattoon. Koteloihin kertyy aina vettä. Kondensiovettähän sinne näinkin päätyy, mutta luulisin tuon operaation parantavan helmakotelon huohotusta. Kommentoikaa!

Ovet on helppo massata sisusteet poistettuna. Takapyörän takakoteloihin pääsee takakontin kautta.

Kuitenkin: Onko hyötyä massata hiekkaisia, mutaisia, vetisiä ja ruosteisia koteloita? Mielestäni ei. Siellä ne ruosteet muhivat komeasti.

Siis ei tököttiä hitsausta odottaviin paikkoihin. Kukaan ei varmasti halua rakentaa Ladastaan PaloPommia! Kukaan ei suostu hitsaamaan LiekehtivääLadaa. Melkein kaikki tökötti on jotakin sellaista kemikaalia, joka syttyy mukavasti. Kokeilkaa polyuretaania. Sitä vaan koteloihin ja hitsailemaan. Kuumenee auto itsestään ja sitten reiät on helppo juottaa kiinni koritinalla. :shock:

Tällästä. Muistakaa, olen vain SuomalaisUgrilaisten piharemonttien harrastaja. Jollain on varmasti parempaa tietoa.
:shock: :shock:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
audiq

Viesti Kirjoittaja audiq »

ML-kotelosuojalla saa parhaan ja kestävimmän lopputuloksen.
Kotelot pitäisi sitten pestä ennen suojausta.
Ovet nyt saa helposti pestyä, mutta nelioviset kopat on helmoiltaan hankalia.
Jos takapyöräkotelosta löytyy kumitulppa, niin sieltä tai niin kuin minä, hitsauksen yhteydessä pesin ja imuroin helmakotelot.
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Juu no noi helmakotelot laitoinkin jo viime kesänä, pistin pellavaöljyä (enkä kyl pessyt mitään :shock: ). Nyt olis ovet vuorossa. Ajattelin että joku öljy hidastais jo alkanutta ruostumista, mutta näinkö muka ei ole?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
PöyhöinKuusaalt
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kai se hidastaa, mutta en usko sen sitä kokonaan estävän. Ruosteenmuunnin on kai ainoa, mikä pysäyttää ruosteen. Jos öljyilet ne paikat niin sitten ei tosiaan hitsailla. Ainakaan ammattilaiset eivät suostu. Itse voi aina turata ja pyytää kaveria palovahdiksi. Jauhesammutin kouraan ja kytikselle. Toinen on paineilmatykki. Se sammuttaa myös. On vaan kokoajan oltava valmiina tykittämään. Harkitse ihmeessä öljyilyjä ja tököttimistä.

Itse oli tuossa alkukesässä samassa pisteessä. Otin selvää noista hommista. Nuo ovat ammattilaisten viisaamia juttuja nuo palohommat. En ole itse kokeillut. Mutta itsehän ne päätökset ja rojektit on tehtävä. Kerrohan sitten miten teit ja miten onnistui. :)
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
audiq

ML hidastaa ruostumista öljyä paremmin, onhan se juuri ruosteenestoon tarkoitettu, toisin kuin öljy.
Suojauksen kesto on myös ihan eri luokkaa.
Öljy haihtuu ja huuhtoutuu kuitenkin aika nopeasi ja on jo alunperinkin kalvoltaan hyvin ohutta.

CRC:eet luokittelisin jo täysin hyödyttömiksi ruostesuojauksessa, koska eihän niiden voiteluominaisuudetkaan kestä montaa viikkoa.

Se pesu on hyvin oleellinen, koska ruostesuoja-aine ei muuten tartu peltiin, vaan se moskapöly imee sen aineen ja itse pellin pinta jää paljaaksi.
Ruiskuksi kannattaa hommata joku paineilmavehje koteloletkulla ja samalla ruiskulla saat pohjankin käsiteltyä.
Sinnekin sitten ML pohjalle ja vasta sen päälle alustamassa. Tietysti pohjan maalipinta pitää olla kunnossa ennen ML-käsittelyä.
Itse olen laittanut kolme kerrosta maalia alle ja vasta sitten ML.
Eli sinkkimaali, peltikaton pohjamaali ja panssari peltikattomaali.

ML:lissä ei hirveästi havaittavia eroja ole, mutta alustamassaa on kahta eri tyyppiä. "Katsimassa" ja sitten ruostesuojauksessa toimivaa, jonka tunnistaa yleensä siitä, että se on väriltään lähempänä kuparia, eikä pikimustaa, niin kuin "tuo katsimassa" .

Mitään halpahallien tuntemattomia merkkejä ei sitten kannata ostaa, ainoastaan tunnettujen valmistajien tuotteita.
Itse ajattelin hakea litratavarana aineet ruostesuojaus-liikkeestä. Ovat silloin varmasti laadukkaita aineita.
v.paasio

Viesti Kirjoittaja v.paasio »

kyllä minä ainankin olen öljynnyt kotelot vaseliini/pastoil/alustamassa/kotelosuoja töhryllä eikä ole tarvinnut tapella hitsauksien kanssa. tosin jos käy hitsaamaan niin menee alku puhdistuksiin enemmin aikaa (pesu parilla liuotimella ja lämmitys kosaanilla).

ja ei läpi ruostuneet alustan paikat hionta, sinkki, rostex, vaseliini/alustamassa seos.
Lada Scandinavia

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Itse olen käyttänyt aina moottori tai hydrauliikka öljyä, koteloihin. Öljy imeytyy ruosteiseen peltiin ja joka koloon. Tippakannulla ruiskuttaa ovikoteloihin ja ylimääräinen öljy valuu pois. Tämän toimenpiteen tekee pari kertaa vuodessa. Niinsanotut ruostesuojamassat jäävät pintaan ja ruoste etenee edelleen. Vai ettekö ole huomanneet, että vanhassa autossa juuri massan alla sitä ruostetta paljastuu.
Tämä on Varsinais-Suomalaista ruostesuojaus perinnettä.
Lada Scandinavia

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

[quote="audiq"]^ Ei öljy ruosteeseen imeydy.

Ja vielä vähemmän alustamassa/kotelomassa. Mutta jos tosiaan on kyseessä ovikoteloiden yms. suojaus ja yritetään pitkittää ruosteen etenemistä, niin en kyllä muuta keksi kuin jokin hyvin juokseva öljypitoinen aine, joka tunkeutuu.
Esim, ovikotelot, niin ei niitä juurikaan millään pysty puhdistamaan ruosteesta/liasta.
Jos auto on muutaman sadan euron arvoinen, niin tokkopa siihen moni viitsii uhrata aikaa/euroja kovin paljon, ruostesuojaukseen.

Vanhaa autoa, kun massataan, niin tosiaan niitä kun sitten tarvii myöhemmin hitsata, niin krääsää kovasti ja massa palaa ja tiputtaa palopommeja.
Viime keväällä yhden tutun Opel Vectra paloi, kun mies hitsasi ja takalaatikossa massa paloi iloisesti ja lopulta takapenkin selkänoja oli ilmiliekeissä.
audiq

^ Kotelomassa tekee hengittämättömän kalvon ruosteen päälle ja sen takia on mielestäni parempi kuin öljy. Tunkeutuvuus on vähintään sama kuin öljyllä.
Kunnollinen koteloaine kiipeää noin viisi senttiä kahden pellin välissä.

Alustamassa ei tosiaankaan tunkeudu mihinkään ja sehän on vain kivisuojana pohjassa ja eikä näin ollen kuulu helmakoteloihin. Alustassakin varsinaisen ruostesuojan antaa alustamassan alle ruiskutettava kotelomassa.
Soukka

Viesti Kirjoittaja Soukka »

Jos jostain saatte käsiinn Dinitrol nimisiä tuotteita niin on käsissänne hyvää ruosteen estokamaa, saa paukkupullossa, ruiskutettavana ja siveltävänä.

Ruosteen pysäyttämiseen hyvää on Noverox niminen kama. Sitä kun vetää ruosteen päälle mikä on kiinteää (ei rapise jne) niin estää ruosteen ja voi päälle maalata.
Vastaa Viestiin