vaihteisto
vaihteisto
tossa lopultakin sain itteeni niskasta kiinni ja irrotin tosta varaosaraadosta 5-vaihteisen laatikon ja se ois tarkotus laittaa tohon nappikseen...niinpä kysyisin et mitähän öljyä kannattas sinne laittaa ja kuinka paljon?.laatikko tulee viritetyn moottorin kans niin toivottas pitkää ikää.sil varaosa autol on ajettu 87tkm ja muistaakseni laatikko oli aika hiljainen.
ei riemulla rajaa kun ladalla ajaa!!!
- Tatu Waloranta
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 391
- Liittynyt: 25.4.2006 13:34
- Paikkakunta: Kellokoski
Re: vaihteisto
Itsellä vakio Combin laatikossa ja perässä TEBOIL 75W/90 GL-5 HYPOIDI(ei rallata laatikko), Hinta n. 12€/l, en sitten tiedä noista "viri" öljyistä.
Varmaan kannattaa nykypäivänä unohtaa kokonaan mineraali litkut,koska täys-synteettiset öljyt on nykypäivää niin koneessa kuin voimansiirrossa

Ja öljyyhän laatikkoon tulee täyttöaukon alareunaan asti, eli kun alkaa tulee öljyy täyttöaukosta yli niin sitten on hyvä
Varmaan kannattaa nykypäivänä unohtaa kokonaan mineraali litkut,koska täys-synteettiset öljyt on nykypäivää niin koneessa kuin voimansiirrossa
Ja öljyyhän laatikkoon tulee täyttöaukon alareunaan asti, eli kun alkaa tulee öljyy täyttöaukosta yli niin sitten on hyvä
UAZ 31512 4x4 Cabriolet vm. 1988 Off-Road
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: vaihteisto
tohon viis vaihteiseen huhujen mukaan kannattaa laittaa jokunen desi enenmmän mitä ohjeessa sanotaan (ladan korjaus opas yms.)
ite ollaan kepin reijjästä lisätty ja mittakannulla ohjeen mukaan (+ se pari desiä yli)
ite ollaan kepin reijjästä lisätty ja mittakannulla ohjeen mukaan (+ se pari desiä yli)
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: vaihteisto
näin ohjekirjan mukaanTatu Waloranta kirjoitti: Ja öljyyhän laatikkoon tulee täyttöaukon alareunaan asti, eli kun alkaa tulee öljyy täyttöaukosta yli niin sitten on hyvä
mutta kannattaa laittaa kolmisen desiä enemmän niin voitelu parempi sinne viitospäähänkin
(lisää käyttöikää huomattavasti)
Re: vaihteisto
Laatikkoon on sitten aivan turha laittaa GL-5 hypoidiöljyjä, koska laatikko ei tarvitse noin voimakasta lisäaineistusta. Vaihteet voi alkaa nahnimaan kun tollanen öljy on liian "liukasta" synkroille. Ladan laatikkoon kuuluu GL4-öljy ehdottomasti, sanoi ohjekirja mitä tahansa.
Mä olen käyttänyt Teboilin/Mobilin 80W-90 GL4-mömmöjä, ei ongelmia talvella eikä kesällä. Laatikot toimii niin hyvin kuin ne nyt ylipäätään voi toimia. Öljyä on tullu laitettua pari litraa auto kallistettuna.
Jos sulla sitä löylyä siinä koneessa on, niin 5-vaihteisen kesto on aika arpapeliä. Kun ei ne tunnu kestävän edes vakiotehoisissa autoissa...
Mä olen käyttänyt Teboilin/Mobilin 80W-90 GL4-mömmöjä, ei ongelmia talvella eikä kesällä. Laatikot toimii niin hyvin kuin ne nyt ylipäätään voi toimia. Öljyä on tullu laitettua pari litraa auto kallistettuna.
Jos sulla sitä löylyä siinä koneessa on, niin 5-vaihteisen kesto on aika arpapeliä. Kun ei ne tunnu kestävän edes vakiotehoisissa autoissa...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- Tatu Waloranta
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 391
- Liittynyt: 25.4.2006 13:34
- Paikkakunta: Kellokoski
Re: vaihteisto
Hmmm... Tommoista en olekkaan ennen kuullu, meidän perheen Ladojen laatikot on toiminut moitteettomasti noilla GL-5 hypoideilla(mitä ohjekirja neuvoo, mutta onhan siinä myös mainittu vaihtoehtoöljyksi GL-4 luokan öljy), en tiedä johtuuko sitten öljyistä vai VAZ auton "tasaisesta" laadusta?Jokari kirjoitti:Laatikkoon on sitten aivan turha laittaa GL-5 hypoidiöljyjä, koska laatikko ei tarvitse noin voimakasta lisäaineistusta. Vaihteet voi alkaa nahnimaan kun tollanen öljy on liian "liukasta" synkroille. Ladan laatikkoon kuuluu GL4-öljy ehdottomasti, sanoi ohjekirja mitä tahansa.
Pitää testailla Combissa nyt GL-5 öljyy, jos ilmenee jotain ongelmaa niin sitten testailla GL-4 öljyy.
UAZ 31512 4x4 Cabriolet vm. 1988 Off-Road
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
- Lada-Jussi
- Viestit: 10252
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: vaihteisto
käyttäjät sen yleensä rikkoo eikä teho.Jokari kirjoitti:Jos sulla sitä löylyä siinä koneessa on, niin 5-vaihteisen kesto on aika arpapeliä. Kun ei ne tunnu kestävän edes vakiotehoisissa autoissa...
mä olen laittanu samaa rojua lootaan ja perään, eli oliko se nyt sitä GL-5:sta, menee kätevästi samoilla öljyhankinnoilla, kun muistaakseni 3 litraa riitti molempiin, mutta jos ottaisi eri laatuja joutuis ostamaan 4 litraa. en ole kyllä pitkiin aikoihin voimansiirron öljyjä vaihdellut.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)Re: vaihteisto
Kyllä synkro laatikossa gl5 on väärä öljy, pystyyhän sillä ajamaan mutta synkrot ei pidä kunnolla ja luistaessaan lämpenee ja kuluu. synteettinen gl4 on hyvä vaihtoehto.
5 vaihteinen ja 4 vaihteinen laatikkohan on sisuksiltaan täysin samat joten ei niillä mitään kestävyys eroa voi olla silloin kun vitosta ei käytetä, ja jos kiihdytellessä joutuu ylivaihdetta käyttämään on perävälitys väärin valittu.
5 vaihteinen ja 4 vaihteinen laatikkohan on sisuksiltaan täysin samat joten ei niillä mitään kestävyys eroa voi olla silloin kun vitosta ei käytetä, ja jos kiihdytellessä joutuu ylivaihdetta käyttämään on perävälitys väärin valittu.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
-
ralli lada
- Viestit: 848
- Liittynyt: 12.4.2005 20:38
- Paikkakunta: jämsä�
Re: vaihteisto
meillä oli yhdessä laatikossa spartan ep220 teollisuus vaihteisto öljyä, joka on ehkä hieman liian jäykkää kylmissä olosuhteissa.
21013 2300tic
Re: vaihteisto
Juurikin näin...., älkää nyt hyvät miehet laittako synkkalootaan GL5:sta.. Kyllä ne lootat vähemmälläkin saa kulumaan pas*aks.. Lootaan GL4 ja perään sitten GL5:sta..Turbiini kirjoitti:Kyllä synkro laatikossa gl5 on väärä öljy, pystyyhän sillä ajamaan mutta synkrot ei pidä kunnolla ja luistaessaan lämpenee ja kuluu. synteettinen gl4 on hyvä vaihtoehto.
Aja millä ajat ja Ladalla loput
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: vaihteisto
Terve!
API GL-4 ja API GL-5 -luokkinen vaihteisto- ja vetopyörästö-öljyissä on tyypillisesti aivan sama lisäaineistus, jonka määrä vain on GL-4:ssä hieman pienempi. Määräero ei ole kovin suuri (0...20 %, lähinnä valmistuskustannuskysymys).
GL-5 ei riko vaihteistoja tai huononna sykronointia millään tavoin sen kummemmin kuin GL-4:kään.
Kaikki öljyasiat ovat tosin jonkin verran uskon juttuja, joten käyttäköön kukin sitä voiteluainetta, minkä parhaaksi uskoo
.
***
Etuveto-Ladoihin muuten suosittelen API GL-4 tai GL-5 -öljyä, viskositeetti 75W-90 ja mieluiten vielä sellaista, jolla on ZF Syncromesh -hyväksyntä.
Etuvetojen laatikot kun ovat läheistä sukua ZF:lle.
***
ISO VG 220 -luokan teollisuusöljyn juoksevuus on lähellä yksiasteista SAE 90 -öljyä. On siis melko "jäykkää".
API GL-4 ja API GL-5 -luokkinen vaihteisto- ja vetopyörästö-öljyissä on tyypillisesti aivan sama lisäaineistus, jonka määrä vain on GL-4:ssä hieman pienempi. Määräero ei ole kovin suuri (0...20 %, lähinnä valmistuskustannuskysymys).
GL-5 ei riko vaihteistoja tai huononna sykronointia millään tavoin sen kummemmin kuin GL-4:kään.
Kaikki öljyasiat ovat tosin jonkin verran uskon juttuja, joten käyttäköön kukin sitä voiteluainetta, minkä parhaaksi uskoo
***
Etuveto-Ladoihin muuten suosittelen API GL-4 tai GL-5 -öljyä, viskositeetti 75W-90 ja mieluiten vielä sellaista, jolla on ZF Syncromesh -hyväksyntä.
Etuvetojen laatikot kun ovat läheistä sukua ZF:lle.
***
ISO VG 220 -luokan teollisuusöljyn juoksevuus on lähellä yksiasteista SAE 90 -öljyä. On siis melko "jäykkää".
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: vaihteisto
joo se teollisuus öljy ei meinannu tulla laatikosta ulos pakkasella kun avas pohja ropun ja jäi siihen vatiin semmoseksi patiksi
eli melkosta siirappia
yksi syy sen laittoon oli kyllä se että ohuemmat lirut ei olisi pysynyt laatikossa ja toinen syy kun ei kiireessä ollut muuta
eli melkosta siirappia
yksi syy sen laittoon oli kyllä se että ohuemmat lirut ei olisi pysynyt laatikossa ja toinen syy kun ei kiireessä ollut muuta
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: vaihteisto
itselläkin on pari laatikkoa joista on toisesta meni 2 synkro ja toisesta 3 synkro laatikoissa gl 4 öljyt ja normaali käytössä ja repimällä nuo saa helposti hajalle.... niin no tosin täälä kyllä väitettiin että ladasta ei pakoventiilistikään halkea palasta normaali käytössä..... (n 10 kantta tehty josta ventiilsitä puuttui palanen ja suurin osa jyväskylän vanhempaa lada kansaa)Jokari kirjoitti:Laatikkoon on sitten aivan turha laittaa GL-5 hypoidiöljyjä, koska laatikko ei tarvitse noin voimakasta lisäaineistusta. Vaihteet voi alkaa nahnimaan kun tollanen öljy on liian "liukasta" synkroille. Ladan laatikkoon kuuluu GL4-öljy ehdottomasti, sanoi ohjekirja mitä tahansa.
Mä olen käyttänyt Teboilin/Mobilin 80W-90 GL4-mömmöjä, ei ongelmia talvella eikä kesällä. Laatikot toimii niin hyvin kuin ne nyt ylipäätään voi toimia. Öljyä on tullu laitettua pari litraa auto kallistettuna.
Jos sulla sitä löylyä siinä koneessa on, niin 5-vaihteisen kesto on aika arpapeliä. Kun ei ne tunnu kestävän edes vakiotehoisissa autoissa...
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Re: vaihteisto
Minullekkin jo 3/5koneessa jotka joko auton mukana tuli tai ostin/sain, niin oli yhdestä pakoventtiilistä pala irti, ja jok ikinen kone oli 1200, 2ehjää kantta löytyi isommista...Team perseauki racing kirjoitti:itselläkin on pari laatikkoa joista on toisesta meni 2 synkro ja toisesta 3 synkro laatikoissa gl 4 öljyt ja normaali käytössä ja repimällä nuo saa helposti hajalle.... niin no tosin täälä kyllä väitettiin että ladasta ei pakoventiilistikään halkea palasta normaali käytössä..... (n 10 kantta tehty josta ventiilsitä puuttui palanen ja suurin osa jyväskylän vanhempaa lada kansaa)Jokari kirjoitti:Laatikkoon on sitten aivan turha laittaa GL-5 hypoidiöljyjä, koska laatikko ei tarvitse noin voimakasta lisäaineistusta. Vaihteet voi alkaa nahnimaan kun tollanen öljy on liian "liukasta" synkroille. Ladan laatikkoon kuuluu GL4-öljy ehdottomasti, sanoi ohjekirja mitä tahansa.
Mä olen käyttänyt Teboilin/Mobilin 80W-90 GL4-mömmöjä, ei ongelmia talvella eikä kesällä. Laatikot toimii niin hyvin kuin ne nyt ylipäätään voi toimia. Öljyä on tullu laitettua pari litraa auto kallistettuna.
Jos sulla sitä löylyä siinä koneessa on, niin 5-vaihteisen kesto on aika arpapeliä. Kun ei ne tunnu kestävän edes vakiotehoisissa autoissa...