Lämpöeristenauha

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
ElManu
Viestit: 270
Liittynyt: 17.5.2006 14:37
Paikkakunta: Joensuu

Lämpöeristenauha

Viesti Kirjoittaja ElManu »

Tälläinen ongelma tuli, kun koulussa yksi kaveri väittää, not tuo lämpöeristenauha, jota kieputetaan pakosarjan ympärille, auttaisi pakokaasujen virtausta ja minähän en tuota oikein usko. :D Eli kaikki virittäjägurut ja fysiikan tuntijat! Parantuuko pakokaasujen virtaus tuon avulla, kun verrataan samaa pakosarjaa ilman nauhaa ja nauhan kanssa?

Sen verran tiedossa on, notta tuo ei päästä lämpöä pakosarjasta ulospäin, jolloin sen on pysyttävä sisäpuolella. Ja tästä kait seuraa, notta pakokaasu on lämpimämpää? Kaasuthan laajenevat lämmetessään, eli kylmä pakokaasu menee pienemmässä pakoputkessa...?

Tähän jos joku osaisi sanoa tyhjentävän vastauksen, niin saataisi tietoon, kumpi köyhtyy ja kumpi rikastuu(lyötiin vetoa...:D) Opettaja ei osannut meitä viisastaa... :D

P.S. Tällaista on ammattikoulun virityskurssilla... :lol:
Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Lämpöeristenauha

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

ei parane...
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lämpöeristenauha

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Lämpöeristeen suurin merkitys lienee siinä, että se vähentää imusarjan kuumenemista, erityisesti niissä moottoreissa, joissa imu- ja pakosarja ovat samalla puolella sylinteriryhmää.

Ja mitä viileämpi imuilma, sitä parempi täytös sylinterissä imutahdin loppuessa.

***

Moottoripyörien paisuntakammioissa usein nähty "lämpöeriste" lienee käytännössä vähentämässä paisuntakammion murtumiin johtavia värähtelyjä.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
ElManu
Viestit: 270
Liittynyt: 17.5.2006 14:37
Paikkakunta: Joensuu

Re: Lämpöeristenauha

Viesti Kirjoittaja ElManu »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Lämpöeristeen suurin merkitys lienee siinä, että se vähentää imusarjan kuumenemista, erityisesti niissä moottoreissa, joissa imu- ja pakosarja ovat samalla puolella sylinteriryhmää.

Ja mitä viileämpi imuilma, sitä parempi täytös sylinterissä imutahdin loppuessa.
Näinhän se on... Pitäs tuo luokkakaveri vaan saada ymmärtämään, ei vaihda mielipidettään kovin helepolla. Pitäs kuulema saada asiantuntijan vastaus, on yrittänyt kysyä joltain rallijannulta, vaa eipä oikein saanu selkeää vastausta... :lol:
Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Re: Lämpöeristenauha

Viesti Kirjoittaja cassu »

Itselläni on Redrumissa sitä ongelmaa, että näin kesäkuumalla alkaa tuplakaasareissa pidempään ruuhkassa käkkiessä käymään bensat kohokammiossa sen verran lämpösenä ettei oikein tahdo pelata sitten kun pitäisi taas mennä. Tämän takia olen thermotec-nauhan hankkimista ajatellut jo pariin otteeseen. Hieman kuitenkin arveluttaa kun olen kuullut pari väitettä siitä, että sarja palaisi huomattavasti nopeammin puhki eristeen takia. Tiedä häntä onko siinä mitään perää...

Mutta itse topikin aiheeseen kommentoiden...

Se, voiko pakoputken ja pakokaasujen lämpötilan nousu vaikuttaa pakokaasujen virtausnopeuteen onkin lyhyehkön miettimisen arvoinen kysymys.
Jos kaasu laajenee lämmetessään, voisi sen silloin ajatella pyrkivän ulos sitä nopeammin mitä kuumempaa itse kaasu on. Virtausnopeudessa voisi siis näin ajatella tapahtuvan hyvin minimaalista muutosta, mutta se tuskin käytännössä näkyy / tuntuu missään sen kummemmin - eli nauhasta saatava "hyöty" jää aika tarkkaan nollaan...
Soukka

Re: Lämpöeristenauha

Viesti Kirjoittaja Soukka »

cassu kirjoitti:Se, voiko pakoputken ja pakokaasujen lämpötilan nousu vaikuttaa pakokaasujen virtausnopeuteen onkin lyhyehkön miettimisen arvoinen kysymys.
Jos kaasu laajenee lämmetessään, voisi sen silloin ajatella pyrkivän ulos sitä nopeammin mitä kuumempaa itse kaasu on. Virtausnopeudessa voisi siis näin ajatella tapahtuvan hyvin minimaalista muutosta, mutta se tuskin käytännössä näkyy / tuntuu missään sen kummemmin - eli nauhasta saatava "hyöty" jää aika tarkkaan nollaan...
Jos asiaa aattelee noin, mitä kuumempia kaasut on, sitä nopeammin ne liikkuu, mitä nopeammin ne liikkuu sitä nopeemmin vastapaine tulee putkesta ja se taas johtaa siihen että putki toimis oikein korkeemmilla kierroksilla, se taas että 4tahtisessa tuo hyöty on minimaalinen toisen kuin 2tahtisissa niin vedä sitä nauhaa sinne vaan ettei pensa höyrysty nii nopsaa.

Pakosarja siinä tosin aika äkkii hajoo, en tiiä itekkään miksi :?
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Re: Lämpöeristenauha

Viesti Kirjoittaja cassu »

Soukka kirjoitti:
cassu kirjoitti:Se, voiko pakoputken ja pakokaasujen lämpötilan nousu vaikuttaa pakokaasujen virtausnopeuteen onkin lyhyehkön miettimisen arvoinen kysymys.
Jos kaasu laajenee lämmetessään, voisi sen silloin ajatella pyrkivän ulos sitä nopeammin mitä kuumempaa itse kaasu on. Virtausnopeudessa voisi siis näin ajatella tapahtuvan hyvin minimaalista muutosta, mutta se tuskin käytännössä näkyy / tuntuu missään sen kummemmin - eli nauhasta saatava "hyöty" jää aika tarkkaan nollaan...
Jos asiaa aattelee noin, mitä kuumempia kaasut on, sitä nopeammin ne liikkuu, mitä nopeammin ne liikkuu sitä nopeemmin vastapaine tulee putkesta ja se taas johtaa siihen että putki toimis oikein korkeemmilla kierroksilla, se taas että 4tahtisessa tuo hyöty on minimaalinen toisen kuin 2tahtisissa niin vedä sitä nauhaa sinne vaan ettei pensa höyrysty nii nopsaa.

Pakosarja siinä tosin aika äkkii hajoo, en tiiä itekkään miksi :?
Aivan, tuota vastapainetta tulin ajatelleeksi heti tuon postauksen jälkeen... Mutta selvää se on ettei tuo nauha tuo mitään mainittavaa / oikeaa hyötyä pakovirtauksen nopeuteen.

Pakosarjan nopeamman puhki palamisen voisi tietysti selittää sillä että lämpötila nousee. Tuo nauha sitoo kosteutta sarjaan normaalia enemmän ja siten mahdollisesti ruostuttaa sen nopeammin. Ohut ja etenkin ruosteinen pelti palaa helposti puhki. Olen itsekin jokusen vanhan ja ruosteisen pakoputken polttanut puhki hieman enemmän tossuttamalla...
Soukka

Re: Lämpöeristenauha

Viesti Kirjoittaja Soukka »

No 2tahti jääratakuskit laittaa putkiin aina tota nauhaa koska putket ois muuten ihan erillaisia ajaa.

Ajatellaan putki missä kaasut on kylmän talvi ilman takia hitaita ja kylmiä kun taas se putki on suunniteltu jossain krossiradalla jenkkilässä missä on jotain +25 vähintäänkin, hieman erillaisia nuo putket ominaisuuksiltaan jossai sitä käytettäs ;)

Jos uuden pakosarjan laittas vaikka merkkiä Fenno niin ois valmiiksi alumiinisinkittyä terästä ja siihe päälle nauhaa niin ei ruostus taatusti puhki.
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Re: Lämpöeristenauha

Viesti Kirjoittaja cassu »

Soukka kirjoitti:No 2tahti jääratakuskit laittaa putkiin aina tota nauhaa koska putket ois muuten ihan erillaisia ajaa.

Ajatellaan putki missä kaasut on kylmän talvi ilman takia hitaita ja kylmiä kun taas se putki on suunniteltu jossain krossiradalla jenkkilässä missä on jotain +25 vähintäänkin, hieman erillaisia nuo putket ominaisuuksiltaan jossai sitä käytettäs ;)

Jos uuden pakosarjan laittas vaikka merkkiä Fenno niin ois valmiiksi alumiinisinkittyä terästä ja siihe päälle nauhaa niin ei ruostus taatusti puhki.
Eihän niillä putkilla ajeta! ;) (Mutta saivartelut sikseen.)
2-tahtisessa tilanne tosiaan saattaa olla toinen - ja etenkin jääradalla. Mutta 2-tahtisista ei sen enempää täältä suunnalta, pysyn sellaisista kaukana (etenkin 2-pyöräisistä!)...

Ja olis kyllä syytä hankkia kokonaan uusi peltisarja Redrumiin. Nykynen on jo pintaruosteessa kiuasmaalista huolimatta.
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Re: Lämpöeristenauha

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Se nauha pakosarjan päällä siirtää lämpöä eteenpäin pakopuolella. Pakosarjan metallissa oleva hiili kärvähtää lämpöeristeen vaikutuksesta ja näin metalli haurastuu eli palaa.
Vapaastihengittävässä moottorissa pyritään pitämään pakokaasun virtausnopeus tarpeeksi suurena, jolloin pakokaasun virratessa pakoputken putkienliitoskohtaan, tämä virtaus synnyttää toiseen putkeen imun, joka tekee imun pakoventtiilille, joka on auki yhtä aikaa imuventtiilin kanssa, kun pakotahti muuttuu imutahdiksi. Tällöin imu syntyy myöskin imusarjaan, jolloin sylinterin täyttö bensiinikaasuilla paranee ja moottorin teho nousee. Vaikuttaa etenkin alakierrosvääntöön. Sama homma on H -putkessa, jossa väliputkeen tulee imu pakokaasun virratessa sen ohi. Pakokaasun virtausnopeus voidaan pitää vakiona lämpöeristämällä putki tai pienentämällä putken halkaisijaa, mitä kauemmas pakosarjasta mennään. Pakokaasun kylmetessä sen tilavuus pienenee ja putkessa olevan pakokaasun virtausnopeus penentyy. Toinen homma on lämmön pienentäminen. Muistaakseni 5 astetta kylmempi imuilma lisää tehoa hevosvoiman. Eli sadasta asteesta viiteenkymmeneen tekee 10 heposta lisää autoon. Paketoitu pakosarja vähentää konetilan lämpöä.
Toivottavasti tuosta saa vähän selkoa asiaan.

Jyrki-boy
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Lämpöeristenauha

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

Jyrki-boy kirjoitti: Muistaakseni 5 astetta kylmempi imuilma lisää tehoa hevosvoiman. Eli sadasta asteesta viiteenkymmeneen tekee 10 heposta lisää autoon. Jyrki-boy
Esko maunon virittäjän käsikirja sanoo että: Yleissääntönä voi pitää sitä, että 6'c lämpötilan nousu pudottaa moottoritehoa 1%. ... ja päinvatsoin... :lol: eli toi sun kaava pätee n.100hv vehkeessä.. :? juu se on totta että tommoset nauhat yms. ruostuttaa sarjat/putket nopeesti... itsekin joudun tommoseen sortuun :(
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
ElManu
Viestit: 270
Liittynyt: 17.5.2006 14:37
Paikkakunta: Joensuu

Re: Lämpöeristenauha

Viesti Kirjoittaja ElManu »

Jos nyt ymmärsin oikein tuon Jyrki-Boyn selostuksen, niin tuo lämpöeriste ei nosta virtauksia vaan pitää ne tasaisena pitemmällä matkalla? Ja sit siinä sivussa auttaa imutahdin aloittavaa pyttyä?

Kumma juttu kyllä, ko on koulussa moottorin viritys -kurssi eikä opettaja osannu sanoo tuohon mitään...:D Hyvä taso taitaa olla opetuksella... :lol:
Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
Soukka

Re: Lämpöeristenauha

Viesti Kirjoittaja Soukka »

Valistiko teillä opettaja mikä on overlap?

Mutta siis tuo nostaa virtauksia sen takia että kaasujen lämpötila nousee ja ne liikkuvat nopeammin.
Ralf80

Re: Lämpöeristenauha

Viesti Kirjoittaja Ralf80 »

Hauska keskustelu.

Tässä lyhyt valmistajan sivuilta lainattu fakta.

"Wrapping headers maintains hotter exhaust gases that exit the system faster through decreased density. Increased exhaust scavenging is produced, along with lower intake temperatures."


8 koneissa aika yleinen toimenpide..
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Re: Lämpöeristenauha

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Tossa virtauksessa voi ottaa esimerkiksi saunan. Kun heitätä löylyä kiukaalle syntyy ylöspäin nouseva ilmanvirtaus. Jos sulla on venttiili raittiille ilmalle kiukaan kivipinnasta noin 50 cm ylöspäin seinässä, niin nouseva ilmanvirtaus synnyttää imun siihen raitisilmaventtiliin, josta tulee raitisilma löylyn joukkoon. Näin sulla on hapekas ilma saunassa.
Aina kun ilma liikkuu, niin syntyy myös imu johonkin. Atomipommi kun poksahtaa niin ensin syntyy tuuli poispäin paksahduspaikasta ja sen jälkeen ilma palaa takaisin ja näin syntyy tuuli vastakkaiseen suuntaan, joka sitten tekee lopulliset tuhot.
Kaksitahtisessa on taas vastapaine se tärkeä elementti. Pako ja puristustahti on yhtäaikaa. Tällöin pakotahti painaa palamatonta bensaseosta pakoputkeen, jolloin oikein tehty pakoputki tekee vastapaineen, joka tunkee palamattoman tavaran takaisin pyttyyn, jolloin täyttöaste paranee ja teho nousee.
Turbo koneessa on taas pakosarjassa tarkoitus saada mahdollisimman tasainen paine pakopesään. Silloin turbo pyörii mahdollisimman tasaisesti. Tästä on kyllä erimielistä mielipidettä, mutta se menee henkimaailman puolelle.
Nelitahtisen pakoputki määrää aika paljon. Mun Guzziin laitettiin 10mm kuristus ennen crossoveria, jolloin 3500-4500 kierroksilla oleva vääntökuoppa saatiin 0,5 kiloo pienemmäksi.
Yleensä joudutaan tekemään kompromissi eri asioiden välillä. Jos vaikka autossa on tehopiikki jossain 6000-7000 kierroksella eikä alempana ole kun urinaa, niin ompa paha auto ajaa liikenteessä. Samoin kisassa yksi vaihtomissi tiputtaa kierrokset ja tehot hävisi saman tien. Aikaa menee ja kuski käy kuumana.

Jyrki-boy
Vastaa Viestiin