Jarrut
Re: Jarrut
Ladan omia 252 levyjä ei lie ole järkeä päivittää 257 millisiksi. Jäähdytetyiksi voisi ehkä olla jotain ideaa jo, mutta toisaalta samalla vaivalla laittaakin sitten jo tuon isomman 284 levyn.
Takarummuista sen verran, että rumpuhan on huomattavasti tehokkaampi, mitä saman kokoinen levy. Muutenkin suurimman osan pysäyttämisestä hoitaa kuitenkin etujarrut. Että mielestäni ennemmin eteen isoa jäähdytettyä levyä, kun taakse mitään levyjä.
Satuloista vielä BX.
Takarummuista sen verran, että rumpuhan on huomattavasti tehokkaampi, mitä saman kokoinen levy. Muutenkin suurimman osan pysäyttämisestä hoitaa kuitenkin etujarrut. Että mielestäni ennemmin eteen isoa jäähdytettyä levyä, kun taakse mitään levyjä.
Satuloista vielä BX.
Vauhdin tae - alamäki
Re: Jarrut
mickey-69 kirjoitti:Miksi laittaa Hiacen akselin rohjo..? Jos kunnon akselin haluaa ja isot jarrut, niin Volvon 1030 tai 1031 akseli jossa on juuri tuo Danan murikka... Välityksiä löytyy joka lähtöön ja hinnatkin vielä ihan siedettäviä... Mutta laittoi kumman hyvänsä, on se kumminkin kavennettava..iigorr kirjoitti:samalla vaivalla laittaa sitten hiacen lukollisen akselin..Soukka kirjoitti:Kova vois olla iigorin kaltaselle kaverille iskee sinne volvon käyttämä dana 30 perä levyjen kanssa niin toimis paremmin kuin etujarrut, eli jotain pikku kuristinta vaan putkeen.
Mikäli pitäytyy Ladan akselissa joka on yllättävän kestävä, helpoin vaihtoehto on juuri jonkun FSO:n tai Fiat 124/125 jne. jarrut jotka menee paikalleen lähes heittämällä..., ainut isompi homma on sorvata vetarin laippaa hieman pienemmäks, jotta fiiun levy sopii siihen.. Kässärin vaijeri onnistuu myös noista kyseisistä malleista...
Toisaalta ei noi Ladan rummut mikään huono vaihtoehto ole..., harvasta autosta löytyy kymppi tuuman jarrurumpuja... Noi Ladan rumpujarrut on muuten alunperin kotoisin Fiat 238 pakusta...
Nää hommat on kans niin makuja....
rahahan se ylensä ratkaisee.. hiacen akselin saa 150e mutta paljonkos volvon akseli kustantaa?
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
Re: Jarrut
minkälaisessa ajossa teillä nuo toimivat vakiojarrut loppuvat kesken??
Re: Jarrut
ratamaisessa ajossa.pressa kirjoitti:minkälaisessa ajossa teillä nuo toimivat vakiojarrut loppuvat kesken??
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
Re: Jarrut
kuinkas noiden rataladojen jarrut kestävät?
ainoastaan levyssä muutama reikä ja 10cm ilmaputki tuo hieman jäähdytystä
moni on jättänyt tehostimenkin pois ja silti pysähtyy
vai onko teillä suoritteen kesto niin pitkä että (kestävyysajo?) lämmön takia häipyy
ainoastaan levyssä muutama reikä ja 10cm ilmaputki tuo hieman jäähdytystä
moni on jättänyt tehostimenkin pois ja silti pysähtyy
vai onko teillä suoritteen kesto niin pitkä että (kestävyysajo?) lämmön takia häipyy
- rammracing
- Viestit: 127
- Liittynyt: 9.1.2007 5:00
- Paikkakunta: Valkeala
Re: Jarrut
Moi!
Kyllä jarrut kestää.Jäähytetyt levyt eteen eli omiin vaan sorvataan reikiä kisapalat takana omat rummut,mut hyvät kengät ja kisa nestet ni ei kiehu.ainaskaa ralli käytössä.
T:A.Rämä RAMM RACING
Kyllä jarrut kestää.Jäähytetyt levyt eteen eli omiin vaan sorvataan reikiä kisapalat takana omat rummut,mut hyvät kengät ja kisa nestet ni ei kiehu.ainaskaa ralli käytössä.
T:A.Rämä RAMM RACING
A.Rämä RAMM RACING
http://www.rammracing.suntuubi.com/?cat=1
http://www.rammracing.suntuubi.com/?cat=1
Re: Jarrut
Mullois tiedossa toi danan 30 perälläni vollen akseli 50e, ehkä siks että jarrut on jumissa kun vähän ruostunu männät ja levyt yhteen taikka siks että omistajalla on tilan&rahan puute, kuitenkin meinasin ite ton hommata kunnes kuulin että uusia 100% lukkoja saa uspartsilta hiontaan 300-400e, se jäikin sitten siihen ja tyydyn tohon ladan omaan.
Re: Jarrut
missä päin? onko yhteystietoja? haen samantien pois.Soukka kirjoitti:Mullois tiedossa toi danan 30 perälläni vollen akseli 50e, ehkä siks että jarrut on jumissa kun vähän ruostunu männät ja levyt yhteen taikka siks että omistajalla on tilan&rahan puute, kuitenkin meinasin ite ton hommata kunnes kuulin että uusia 100% lukkoja saa uspartsilta hiontaan 300-400e, se jäikin sitten siihen ja tyydyn tohon ladan omaan.
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
Re: Jarrut
iigorr kirjoitti:missä päin? onko yhteystietoja? haen samantien pois.Soukka kirjoitti:Mullois tiedossa toi danan 30 perälläni vollen akseli 50e, ehkä siks että jarrut on jumissa kun vähän ruostunu männät ja levyt yhteen taikka siks että omistajalla on tilan&rahan puute, kuitenkin meinasin ite ton hommata kunnes kuulin että uusia 100% lukkoja saa uspartsilta hiontaan 300-400e, se jäikin sitten siihen ja tyydyn tohon ladan omaan.
Sipoo, yhteystietoja on, saa hakea heti pois

- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Jarrut
mielestäni jos jollain on ahdettu lada ja tehot rupeaa olemaan siellä 200hepan tienoilla niin kannattaisi ruveta päivittämään jarrujakin (ihan yleisen turvallisuuden takia)pressa kirjoitti:minkälaisessa ajossa teillä nuo toimivat vakiojarrut loppuvat kesken??
ei ne ladan omat niin kaksiset ole (nojoo kyllä normaali käytössä ihan hyvät)
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
- rammracing
- Viestit: 127
- Liittynyt: 9.1.2007 5:00
- Paikkakunta: Valkeala
Re: Jarrut
No se on hyvä ku te tiedätte millä tehoilla Ladan jarrut eivät enää toimi.Perkeöle jos vaan renkaat menee lukkoo ni sillä ei oo vidunkaa merkitystä mitkä jarrut siel on,ku ei se pysähy yhtää sen nopeemmin ku rengas ei pidä,no antaa olla ku ............ hitsi meeneeee...hermotSTART kirjoitti:mielestäni jos jollain on ahdettu lada ja tehot rupeaa olemaan siellä 200hepan tienoilla niin kannattaisi ruveta päivittämään jarrujakin (ihan yleisen turvallisuuden takia)pressa kirjoitti:minkälaisessa ajossa teillä nuo toimivat vakiojarrut loppuvat kesken??
ei ne ladan omat niin kaksiset ole (nojoo kyllä normaali käytössä ihan hyvät)
T:A.Rämä
A.Rämä RAMM RACING
http://www.rammracing.suntuubi.com/?cat=1
http://www.rammracing.suntuubi.com/?cat=1
Re: Jarrut
elä hermojas menetä
Mua on (oman kokemuksen mukaan, menee varmaan yleisen ajattelu piireissä täysin mehtään
) häirinny ladan takajarruissa just tuommonen tietty lukkomaisuus, eli helpolla iskevät lukkoon, eli tuntumaa ei hirmu hyvin saa.
Pitäs joku sääjettävä paineen rajoitinkin omiin hommailla, koska tosiaan, asfaltilla, kuin myös muualla semmonen nopea jarrun paino saa takapyörät lukkoon, mutta etupyörät vielä pyörii
normaalissa liikenteessä kieltämättä pelottava efekti..
pyörähtämäänhän se nuilla jarruilla lähtee, talvella varmasti hengen vaarallinen
onneksi auto jo meni seisontaan, ja keväällä vasta takaisin ajoon..
Mutta eikös levyjarruissa juuri se tuntuma ole parempi?
Häipymistä ei mun ladan takajarruissa (ainakaan) ole ikinä tapahtunut, vaikka kuinka on radalla räpelletty kesä helteillä ja vaikka jarrunesteetkin on normi DOT3 tai DOT4...

Mua on (oman kokemuksen mukaan, menee varmaan yleisen ajattelu piireissä täysin mehtään

Pitäs joku sääjettävä paineen rajoitinkin omiin hommailla, koska tosiaan, asfaltilla, kuin myös muualla semmonen nopea jarrun paino saa takapyörät lukkoon, mutta etupyörät vielä pyörii

pyörähtämäänhän se nuilla jarruilla lähtee, talvella varmasti hengen vaarallinen

Mutta eikös levyjarruissa juuri se tuntuma ole parempi?
Häipymistä ei mun ladan takajarruissa (ainakaan) ole ikinä tapahtunut, vaikka kuinka on radalla räpelletty kesä helteillä ja vaikka jarrunesteetkin on normi DOT3 tai DOT4...
Re: Jarrut
niin, ja se vielä, saako etulevyt ja satulat vaihdettaessa, käyttää satulan kiinnityksessä hyväksi jotain metallilevystä rakennettuja sovitteita? Täytyykö niistäkin olla jokin kestävyys todiste valmistajalta?
Re: Jarrut
Juurikin näin päin...Stefa kirjoitti:Takarummuista sen verran, että rumpuhan on huomattavasti tehokkaampi, mitä saman kokoinen levy. Muutenkin suurimman osan pysäyttämisestä hoitaa kuitenkin etujarrut. Että mielestäni ennemmin eteen isoa jäähdytettyä levyä, kun taakse mitään levyjä.
Just hain kaverin nurkista 700sarjalaisen taka-akselin...., tarjosin ölperit paikallisessa.. Ei nää ole vielä niitä rahamiesten hommia..iigorr kirjoitti:rahahan se ylensä ratkaisee.. hiacen akselin saa 150e mutta paljonkos volvon akseli kustantaa?

Näillä eväillä ajettiin myös Virtasen kanssa kilpaa kymmenkunta vuotta ja homma toimii.... Ja eipä noissa rata-Ladoissakaan sen kummempia jarruja ollut, ja oli kaikenlisäksi nopein koppiautoluokka aikanaan suomessa...rammracing kirjoitti:Kyllä jarrut kestää.Jäähytetyt levyt eteen eli omiin vaan sorvataan reikiä kisapalat takana omat rummut,mut hyvät kengät ja kisa nestet ni ei kiehu.ainaskaa ralli käytössä.
Ladassa on paineen säädin jo valmiina...., joten kannattais ensin tutkia sen kunto... Ja sitäkin on mahdollista säätää...IlkkaHe kirjoitti:Pitäs joku sääjettävä paineen rajoitinkin omiin hommailla
Joten kerrataan nyt edelleen sitä samaa vanhaa.... Laittakaa nyt hyvät miehet ja pojat ne jarrut edes peruskuntoon ja vaihdatte nesteet uusiin, niin alkaa kummasti löytyä niitä jarruja.. Ja jos esim. radalla ajatte, niin sitten kannattaa vaihtaa kisanesteisiin (mahd jopa kisapaloihin), juuri lämmön takia... Ei tää jarrupuoli mitään suurta taidetta ole, mutta jokainen toki tyylillään.. Rakenteluhan kumminkin on tämän homman suola ja mukavaa ajan vietettä...

Aja millä ajat ja Ladalla loput
Re: Jarrut
Saahan noita Ladan vakiojarrujakin parannettua kun käyttää kunnon levyjä ja paloja. Esimerkiksi Ferodolta (FCP96) saa Ladaan paloja useampaakin eri seosta (DS2500, DS3000, 4003..), niille sitten kaveriksi esimerkiksi uritetut levyt niin rupeaa jarrut riittämään kovemmassakin menossa. Varmasti helpoin tapa parantaa jarruja, ei tosin ehkä se kaikkein halvin konsti jos vertaa käytettynä hankittuihin isompiin jarruihin, mutta ihan tavan harrastajan budjettiin sopii varmasti.
Alfa 75 3.0 V6 America
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 turbo 16 Lux
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 turbo 16 Lux