Orkkis vai Tuning

Äänestykset, mielipidemittaukset yms.

Orkkis vai Tuning

Orkkis
73
58%
Tuning
53
42%
 
Ääniä yhteensä: 126

Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Orkkis vai Tuning

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Lähes joka aiheessa taas ajankohtainen asia tarvinnee oman äänestyksensä

Pitääkö Ladan olla orkkis vai tuunattu?

Orkkis=niin alkuperäisissä osissaan kuin vain normaalikäytöllä voidaan olettaa olevan niin teknisesti kuin ulkonäöllisesti

Tuning=pakko muutella alkuperäistä ulkomuotoa jotenkin tai tekniikkaa on piristettävä tai muutettava
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Orkkis vai Tuning

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Itse olen enemmän alkuperäisen kannalla

Hyväksyttävää tuunausta jota ei voida pitää tuninkina on alkuperäisten Konela tuninkien käyttö joita on kyseiseen malliin voinut saada (lohkolämmitin, vetokoukku, kumimatot, jossain myös takaikkunan ritilät, kapselit, lisäjarruvalo, yms) rikkinäisten osien korvaaminen mahdollisimman samanlaisella uudella, niin että tekniset arvot ei juurikaan muutu ja ulkonäkö pysyy samana, tästä tarvii poiketa mikäli alkuperäistä vastaavaa osaa ei enää ole mistään saatavilla. Jossain määrin hyväksyttävää on auton muuttaminen vastaamaan enemmän alkuperämaan sisämarkkinamallia, mm. lisäämällä tai vähentämällä varustelua.

en suosi tahalllista ja turhaa osien poistelua tai korvaamista erillaisilla ratkaisuilla, puskurien poisto (mikäli ei ole kyse luokitusten mukaisesta ralliautosta missä niitä ei kuulu olla), kärjellisen sytytyksen vaihtaminen kärjettömään (ei perusteltua), moottorin koon muuttaminen ja erityisesti erimerkkisen moottorin vaihtaminen. Tässä muutamia esimerkkejä mainitakseni.

Täydelliseen Orkkisteluun on vaikea päästä jo pelkän osasaatavuuden takia, 100% orkkistelu tarkottaisi sitä että myös koripeltien tulisi olla tehtaan jäljiltä, tämä harvemmin on Suomessa mahdollista. Myös kuluvat osat kuluu loppuun aikanaan eikä vaihdon jälkeen enää auto ole 100% originaal
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Orkkis vai Tuning

Viesti Kirjoittaja lada combi »

Orkkis Lada on hieno :o 8)

Oma Combi on melkolailla Orkkis kunnossa lukuun ottamatta vanteen kromikehiä (ei kuvassa), kuulalaakeroitua apusimpukkaa, Venttiilikoppa maalattu punaiseksi...

Konelan lisävarusteista löytyy: ralliratti, konepellin lumisuojat, vetokoukku, lohkolämmitin, kuramatot, Konela-look kylkiteipit (ei kuvassa)...

Autoa olen pyrkinyt pitää orkkishengessä. Autoa olen itse paikka maalaillut yms. mahdollisimman orkkisväreillä ja kaikkea olen yrittänyt pitää suhkot orkkiksena

Eli tälläinen VAZ-21043-03 löytyy multa :D

Kuva
Viimeksi muokannut lada combi, 9.10.2007 14:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Orkkis vai Tuning

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

toi combi on hyvä esimerkki melko asiallisesta laitteesta, ihan äkkiseltään huomautaisin ehkä tuosta ralliratista, vuonna 1990 taisi aika vähän enää konelalla olla noita tuninkeja tarjolla, enempi samaraa keskitytty enää, mutta voi olla, kyllä sen ehkä voisi hyväksyä.

Mites vanteiden alkuperä, noin vaaleita oli usein uudemmissa? Itekin -90 mallin 2107:aan laittanut uudemmat tubeles vanteet (orkkikset venäläiset) mutta tähänkin löytyi jo perusteltava syy, tubetype päälikumeja ei enää tahdo saada mistään ja tubetype vanteesta ei saa tehdä tubelesta ku se olis laiton, osien saannin vaikeus siis sanelee tämän tuningin.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Orkkis vai Tuning

Viesti Kirjoittaja samarai »

Itse ehdottomasti orkkiksen kannalla, mutta jos joku haluaa tuunailla - se ei tietysti kuulu minulle, varsinkin jos se tekee omistajan tyytyväiseksi.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Teemu Kankaanpää
Viestit: 493
Liittynyt: 12.8.2007 13:36
Paikkakunta: Imatra

Re: Orkkis vai Tuning

Viesti Kirjoittaja Teemu Kankaanpää »

Itsekki orkkiksen kannalla, paitsi ralliautojen suhteen en. :P
Mullaki toi 2105 on ihan orkkiksena, väreistä en mene takuuseen.. Mutta orkkisosia kyl tohon pistän mitä tarvii..
Avatar
Samara87/88
Viestit: 1006
Liittynyt: 7.10.2006 14:33
Paikkakunta: vesi

Re: Orkkis vai Tuning

Viesti Kirjoittaja Samara87/88 »

veikkaappa 8) :lol:

no ei. ei tääkään oo niin yksiselitteinen.

jos joku hirmu siisti tuplalamppu päätyy jonkun amistunarin pilkottavaksi, ja parhaimmillaan paaliin sit, niin kyllähän se ottaa ketä tahansa sydämmestä. Mieluummin orkkis.

mut jos joku haluaa jonkun vanhan (tai vähä uudemman :shock: ) samaran paskan uhrata ja toteuttaa itseään niin en näe siinä mitään pahaa, päin vastoin. Tai kanttilampun. Tai vaikka nappiksen :twisted:

ja taas toinen ääripää, joku orkkis kauhtunu lerppahuuli nauvostosamara aiheuttaa lähinnä myötähäpeän tunteen... :roll:

eiköhä jokainen loppupeleissä päätä mitä autolleen tekee... peltiähän ne vaan on. ja kunnioitettakoon kaikkien mielipiteitä, ja päätöksiä :P


edt. hienoa Jussi kun teit tän äänestyksen, itelläki oli aikomus joku tällänen alottaa, missä saa hiekkalaatikolla tapella rauhassa, niin ei tädit häiriinny :lol:

vastapuoli ehti tehdä ensin... no no. Eipäs nyt aloiteta. uskon, että jossain syvällä sisimmässään myös kovimmat "mine EN tuunaa" henkilöt arvostavat talttahampaidenkin suorituksia, eivät vaan myönnä.

kyllä täälläkin naapuri kylällä oleva tuplalamppu on sellainen ilmestys että väkisinkin ajonopeus tippuu kävelyvauhdiksi, eikä oo tuunattu (kait) yhtään.

ja onhan Jussillakin näitä projekteja, niinku HCPU, perks eikös sitä pitäs mennä ostaa Hilux jos tarvii pick uppia, sehän on väärin modata auto palvelemaan omia kieroutuneita tarkoitusperiään, ainoa oikea ratkaisu on ostaa sopiva auto tarkoitukseen, ORKKIS!!! :twisted:

ja muistakee, aina :wink:
Viimeksi muokannut Samara87/88, 8.10.2007 21:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Orkkis vai Tuning

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Orkkistuning on mun juttu!
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Re: Orkkis vai Tuning

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Riippuu autosta.

Itse harrastan ehkäpä "käyttö-tuunausta". Eli pieniä parannuksia jotka eivät ole peruuttamattomia.
Näihin lasken esim tukevammat renkaat/vanteet, alustan muutokset, ratin ja penkkien ja jopa moottorin vaihtamisen.

Mielestäni ruosteinen orkkis ei ole kaunis. Sen sijaan viimeisenpäälle siisti orkkis tai "käyttö-tuunattu" saa arvostusta.
Kaikenmaailman kakkosnelosesta tehdyt lintulaudat ja mattamustat maalaukset sen sijaan ovat ruokottoman rumia.
.
Soukka

Re: Orkkis vai Tuning

Viesti Kirjoittaja Soukka »

Ite oon samoilla linjoilla kun noose01, käyttö tuunaus on hyvästä, ite laitan omaan autoon parempaa alustaa ja koneeseen piristystä että auto ois parempi ajaa mikä taas edistää turvallisuutta, tosin jossain vaiheessa ostan ladan missä on 4 pyöreetä lamppua ja entisöin sen ja sillä kruisin vaan ympäriinsä.

Mutta toi että tekee käyttöautosta hyvän käyttää on ihan ok, sitte taas nää tappiin madalletut isoilla plingplingeillä olevat amistuning autot naurattaa, auton pitää olla hyvä ja käytännöllinen, sitten jos tahtoo ladan pitää orkkiksena niin se on väärä jos etsii hyvää käyttöautoa mille ei tahdo tehdä mitään että se ois itelelle hyvä käyttää, semmosta autoa ei taida ees olla olemassa?
Avatar
sakke
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1019
Liittynyt: 26.9.2003 0:02
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Re: Orkkis vai Tuning

Viesti Kirjoittaja sakke »

Oma (Lada) aina orkkiksena, muiden hyvällä maulla vaalittuja/kunnostettuja/laitettuja autoja on kiva katsoa, olivat ne sitten mitä tyylisuuntaa hyvänsä.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Orkkis vai Tuning

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Samoilla linjoilla kuin noose. Kaikkea mukavuuteen ja ajettavuuteen liittyvää on tullut parannettua. Pientä ulkonäön kohotusta, koneen pientä piristelyä yms.
Kaikki mattamustat sikalinttahirvitykset joutaa vaikka paalata...

Takavetoinen Lada sellaisenaan ei juuri jaksa sykähdyttää ulkonäkönsä tai varsinkin ajettavuutensa takia. Siksi onkin tullut päiviteltyä iskaria, rengasta ja vannetta, rattia, penkkiä yms. Autoa siitä ei saa tekemälläkään, mutta edes hieman lähemmäksi sitä voi päästä.

Millään muulla foorumilla en ole törmänny täällä vallitsevaan hirveään tuning-vastaisuuteen. Muita automerkkejä tuunataan, viritellään ja laitellaan sulassa sovussa. Eikä kukaan itke, vaikka kohteena olisikin joku mallisarjan ekoja edustaja yksilö.

En myöskään tajua tota järjettömyyteen asti vietyä orkkistelua. Ei käytössä ollut auto voi olla samassa kunnossa kuin tehtaan linjalta lähtiessään. Ja miksi pitäisi, se voi olla silti orkkis kaikinpuolin. Eihän museoleimaa vartenkaan edellytetä mitään täysin virheetöntä autoa.
Tuollainen ajatteluhan tarkoittaa myös, että ajetaan tehtaan alkup. öljyillä ja liemillä yms.
Moni takavedon omistaja on kyllä käyttänyt em. metodia ainakin osittain, sen verta hirveässä kunnossa tuppaa Suomen takavetoladakanta olemaan.

Loppupeleissähän nämä ovat vain kasa rautaa, ei näistä kannata tehdä elämää suurempaa numeroa itselleen tai muille.

Eli tiivistettynä; TUNING :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
mikko853
Viestit: 2662
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Orkkis vai Tuning

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Jos takavetoista Ladaa ajatellaan niin pakko on vähintään ratin verran tuunata kun ei muuten mahdu ajamaan, kiitos 192cm pituuteni, joista suurin osa tulee jaloista. Pikkutuninki tyyliin kirkkaat vilkut, alumiinivanteet, 2107 kojelauta 2105:ssa, krominen pakoputken pää tms. on ihan ok, mutta tämän tyyliset härpäkkeet ovat niin kamalia että :?

Kuva
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Orkkis vai Tuning

Viesti Kirjoittaja Mara »

Omien mieltymysten mukaan parannellaan ulkonäköä, ajettavuutta ja muita käyttöominaisuuksia aina silloin kun jaksaa.
Vakiota mulla ei enää ole ollut pitkään aikaan, vuosikausiin, mutta alkuperäishengessä tehdään muutokset, ei korisarjoja, kattoluukkuja ja moottoritkin pysyy merkin sisällä. Värien ja muiden juttujen pitää pelata yhteen, ettei näytä "tekemällä tehdyltä", vaan niin, että asiaa tuntematon voisi kuvitella alkuperäiseksikin.
:arrow: Pyrin vain korostamaan parhaita puolia näissä laitteissa, vaihtelevalla menestyksellä.. :)
2102 16V ex.
2103 -75
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Orkkis vai Tuning

Viesti Kirjoittaja audiq »

Jokari kirjoitti: Millään muulla foorumilla en ole törmänny täällä vallitsevaan hirveään tuning-vastaisuuteen. Muita automerkkejä tuunataan, viritellään ja laitellaan sulassa sovussa. Eikä kukaan itke, vaikka kohteena olisikin joku mallisarjan ekoja edustaja yksilö.
Muilla foorumeilla tuning -sanalla on vähän toisenlainen merkitys. Täällä se tarkoittaa liian usein lopullista kuoliniskua autolle, eikä ikuista elämää harrastajan hyvissä käsissä...
Vastaa Viestiin