Pistänpä tähän korjausraportin jos jotain kiinnostaisi. Vaihdoin 12,5 vuotiaaseen Samaraani keski-, ja taka pakoputket. Havaintoja: katalysaattorin etulaippa ja sen kiinnityspultit pahoin ruostuneet. Katalysaattori oli toisen etulaippa pultinvarassa ainoastaan kiinni kun toinen kiinnikepultin kiinnitys oli ruostunut irti. Vaihto katalysaattorissa on siinä kohtaa ainakin 5 mm vahvuinen laippa. Autoa on aina säilytetty ulkona joten johtuisiko voimakas ruostuminen siitä. Lisäksi aika paljon alkavaa ruostetta siellä täällä auton pohjassa. Varsinkin takapyörien etupuolella ruostuneita alueita jopa pohjamassan alla. Onneksi olin lomalla ja varustautunut laajempaakin remonttiin. Jouduin rälläkällä irrottamaan AC merkinnällä varustetun katalysaattori irti
Nyt kun pakoputki oli irti, pystyin hyvin poistamaan ruosteet myös pakoputken ripustuskoukuista ja katalysaattorin alueelta. Otin teräslastalla kaikki irtoavat pohjamassat helmoista ja auton alta tietyistä kohdista irti joissa oli ruostetta. Varsinkin jarruputket ja se jarrupaineen tasaaja siellä pohjassa oli ruosteessa.
Pohjamassa lähtikin paikoin helposti irti isoina kappaleina. Oli vaan tuulinen päivä joten sain niskaani ja silmiini paljon kuraa ja pohjamassaa. Ruosteen irroitus mekaanisesti ja sen jälkeen kemiallista ruosteenirroittajaa ( laimennettu fosforihappo) päälle. Kemiallisen ruosteenirrotuksen jälkeen pesu vedellä ja teollisuusalkoholilla jonka jälkeen saattoi levittää sinkkimaalia. Onneksi sattui olemaan syyskuun lämpimimmät päivät joten maalit kuivuivat nopeasti. Sinkkimaalin päälle levitin pohjamaalia ja sen päälle uuden pohjamassan. Onneksi olin kaksi vuotta sitten hankkinut käytetyn katalysaattorin merkinnällä "2110" ja siihen deltasta uudet kiinnitysruuvit. Uusi katalysaattori olisi maksanut Deltassa silloin 480 euroa. Joka tapauksessa katti oli aivan samanlainen muuten kuin tuo alkuperäinen ja koko pakoputkiston asentaminen kävi nopeasti. Tuli melkein kuin uutta vastaava
