Hitsien hitsi
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
Re: Hitsien hitsi
Meillä on telwin -merkkinen laite, en tiedä onko kovin yleinen.
Rautakaupoissa sitä ainakin myydään. Toimii valovirralla, ihan
riittävä kuitenkin pieniin pohjan hitsauksiin ym korjauksiin.
Rautakaupoissa sitä ainakin myydään. Toimii valovirralla, ihan
riittävä kuitenkin pieniin pohjan hitsauksiin ym korjauksiin.
Re: Hitsien hitsi
Telwin on italialainen,Keskon maahantuoma kone.Kemppi,ESAB,Wallius,Fronius..hyviä koneita kaikki,mutta pitää osata kanssa hitsata ja pitää kone kunnossa.Omasta mielestä paras kone on sellainen yhdistelmäkone,jossa on puikko,TIG ja Mig/Mag,voimavirralla,jotta pääsee kaikille kaarialueille.Sillä pärjää vaikka rakentais mitä.Autopeltiä hitsaa vähemmälläkin.Noi rotanmyrkky-lankakoneet ja tarjoustalo-muuntajat voi mielestäni viskata jorpakkoon,vaikka kerholaisista jotkut vannovatkin näiden nimeen..
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Re: Hitsien hitsi
Onhan noita mokomia muutama siunaantunu....
Miggejä löytyy peltihommiin Esab ja Almac, Puikkokoneita 2kpl Kemppi, Telwin ja Deca.., joista kaks viimeistä "kenkälaatikkoa" on reissu korjauksiin (eli aggrekaatti ja ja pikku puikkokone kainaloon ja menoks) Ja tietenkin Aga:n kaasu pelit löytyy....
Miggejä löytyy peltihommiin Esab ja Almac, Puikkokoneita 2kpl Kemppi, Telwin ja Deca.., joista kaks viimeistä "kenkälaatikkoa" on reissu korjauksiin (eli aggrekaatti ja ja pikku puikkokone kainaloon ja menoks) Ja tietenkin Aga:n kaasu pelit löytyy....
Aja millä ajat ja Ladalla loput
Re: Hitsien hitsi
Mul on Telwinin halpis-MIG Woikosken SK-18-kaasulla, no täytyy kyl totuuden nimes myöntää ettei se kovin häävi ole ohutlevyllä, mut kyl sillä sai mossen hyvään katsastuskuntoon kuitenkin. Miggi on kyl hyvä ostos, heti keksii kaikkea pientä hommaa mitä ei oo ennen tullu mieleenkää 

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Hitsien hitsi
Autoja hitsatessa ongelma on se että tavallisella langalla hitsatessa hiili palaa pois hitsistä ja sen lähialueelta.Näin hitsistä tulee liian kova ja seuraavana vuonna repeää hitsin vierestä.Samoin valmistelevia töitä ei tehdä kunnolla.Räitään maalin,rasvan ja ruosteen päälle.Kemppi on myynyt autopeltityöhön sopivaa lankaa.Eihän se vasaran vika ole jos lyö sormeen eikä Kempin omistaminen tee omistajastaan hitsaria.
Re: Hitsien hitsi
Kemppi on ollut aina Kotona/Töissä. Edellinen mig oli isän peruja jostain 60-70 luvulta jolla on hitsattu paljon, ostin uuden kempin joka ei ollut aivan halpa mutta laatu maksaa.
Jossain entisessä työpaikassa oli ESAB mikkejä mutta en tykännyt ja usein oli huollossa, tosin Esabin invertteri Puikkokoneet on loistavia.
Jossain entisessä työpaikassa oli ESAB mikkejä mutta en tykännyt ja usein oli huollossa, tosin Esabin invertteri Puikkokoneet on loistavia.
Re: Hitsien hitsi
Tervehdykset toivottelen.
En muista koneen merkkiä enkä ikää, mutta vanha ns.pyörivätasavirtakone se oli väriltään tummanvihreä. Sillä oli helppo opetella hitsaamaan koska virta oli tasainen, ei ollut rätinöitä eikä ritinöitä, puikko syttyi ja paloi helposti. Sauma oli kohtuullisen hyvää opettelijallakin. Sitten tulivat nämä hitsausmuuntajat ja tasasuuntaajat. Tuntuu siltä kun niillä rupeaa polttelemaan puikkoa, että ei olisi hitsausta ikinä edes nähnytkään, saati hitsata itse. Vieläkö tällaisia pyöriviä- rautapyörillä varustettuja koneita tai vastaavia valmistetaan.
En muista koneen merkkiä enkä ikää, mutta vanha ns.pyörivätasavirtakone se oli väriltään tummanvihreä. Sillä oli helppo opetella hitsaamaan koska virta oli tasainen, ei ollut rätinöitä eikä ritinöitä, puikko syttyi ja paloi helposti. Sauma oli kohtuullisen hyvää opettelijallakin. Sitten tulivat nämä hitsausmuuntajat ja tasasuuntaajat. Tuntuu siltä kun niillä rupeaa polttelemaan puikkoa, että ei olisi hitsausta ikinä edes nähnytkään, saati hitsata itse. Vieläkö tällaisia pyöriviä- rautapyörillä varustettuja koneita tai vastaavia valmistetaan.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Hitsien hitsi
Vielä 80-luvun alkupuolella oli näitä pyöriviä koneita.Siinä vaihtovirtamoottori pyöritti tasavirtageneraattoria.Vanhemmissa malleissa tasavirtageneraattoria pyöritettiin hihnapyörän välityksellä.Voimakoneena saattoi olla traktori tai maamoottori.Myös teräspedille nostettuja dieseleitä generaattoreineen on valmistettu.Tälllainen paketti saattoi painaa lähes tonnin,vaati kuorma-auton ja nosturin kuljetukseen.Lisäksi tuli säätövastuspaketti painavine kaapeleineen.Laitteet tarvitsivat paljon huoltoa,olivat epätaloudellisia,painavia käsitellä,kookkkaita niin niiden valmistus päättyi tasasuuntaustekniikan kehityksen johdosta.Kuolinisku vakiojännitetasasuuntausteknikalle oli Kempin kehittämä invertteriteknikka PS-koneissa,josta kehittyi hakkurivirtalähdetekniikka 90-luvun alussa ohjattavine mikroprosessoreineen.Näissä koneissa hitsaustapahtuma on pilkottu parametreihin ja nämä parametrit ovat erikseen ohjelmoitavissa.Ts. jos halutaan hitsauskoneeseen muutoksia niin uudella ohjelmalla se onnistuu,vaikka langattoman läppärin välityksellä.Tähän on tultu...paluuta ei ole .Aamen.
Re: Hitsien hitsi
Itseltä löytyy tollainen pyörivä kone tallin eteisestä, merkiltään Asea Skandia (250A ja 4kW sähkömoottori pyörittäjänä), sain sen joskus aikoinaan yhdeltä kaverilta, joka halusi sen pois varastosta. Oli kuulemma joskus ollut jossain telakalla, kaapelit ovatkin todella pitkät. Täysin kunnossa oleva laite, jolla tosiaan puikko syttyy ja palaa todella hyvin. Polttaa lisäksi kaikki puikkolaadut. Ostin joskus halpoja puolalaisia puikkoja, jotka eivät palaneet Walliuksen inventterillä, mutta tällä pyörivällä museokoneella paloivat iloisesti. 

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Hitsien hitsi
se on muuten kumma kun ne valittaa että kempit ovat kalliita
siitä huolimatta esimerkiksi tossa amiksella kaikki koneet ovat kemppejä (tai no kaksi esabbia siellä on mutta toinen niistäkin on rikki)
varmasti olisivat erimerkkisiä jos ei hinta-laatusuhde olisi kohdallaan
laatu todellakin maksaa
siitä huolimatta esimerkiksi tossa amiksella kaikki koneet ovat kemppejä (tai no kaksi esabbia siellä on mutta toinen niistäkin on rikki)
varmasti olisivat erimerkkisiä jos ei hinta-laatusuhde olisi kohdallaan
laatu todellakin maksaa
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Hitsien hitsi
Samarain kannattaa säilyttää tuo kone ihan historiallisista syistä.Kolvikin näyttää olevan ammattilaisen laatua ja kaapelit ihan laatutavaraa.Joskus kannattaa katsoa tasavirtageneraattorin hiilet ja laakereiden voitelu.Samoin generaattorin päällä olevan säätimen kontaktit.Voimalähteenä oleva oikosulkumoottori hyvillä laakereilla on lähes ikuinen.Kaihon kyynel tässä melkein vanhalle telakkalaiselle silmäkulmaan tulee 

Re: Hitsien hitsi
Hitsausgeneraattorin vahvuus on massan hitaus pyörivässä ankkurissa (vrt auton vauhtipyörä).Lisäksi sähköisestä kytkennästä päävirtakäämityksen lisäksi sivuvirtakäämiä syöttää herättäjägeneraattori joka nostaa jännitteen nopeasti oikosulun jälkeen kun puikko pyrkii palamaan kiinni.Tällaisella koneella on ilo hitsata koska nk. "magneettipuikkoja" ei ole ja hitsauksen aloitus hankalissa paikoissa pienellä raapaisulla on mahdollinen ja näin hitsausvirheet aloituksissa minimoituvat.Invertteritekniikassa "hot start" ohjelmointi hoitaa saman asian joko jumpperilla tai säädettävällä potikalla.