Kokemuksia halvasta Samarasta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Sulakerasia on Samarassa kuten kanttilamppuisissa takavedoissakin heikko kohta, sen sijoitus kosteudelle alttiiseen paikkaan ei ole hyvä ja muutoinkin laadussa on toivomisen varaa. Noissa uudemmissa ruiskupeleissä ei ole itellä ongelmia ollut, mutta tuon -89:n sähköt on kokoajan ollut sulakerasiasta johtuen sekaisin, käynnin katkominen loppui siihen kun purki sulakerasian ja kokosi uudestaan. Samaran ajovaloautomatiikka on mielestäni paljon parempi kuin takavetoisten, joka useimmiten on kytketty pois käytöstä, kun se vaan ei toimi oikein koskaan.

Rompun kaavioissa ei mielestäni ole minkäänlaisia automatiikoita, mutta ne ovatkin aataminaikuisen kaasarisamaran kuvia.
Onko kojetaulun alla vasemmalla retkottavat kolme relettä tuon automatiikan vimpaimia?
Niiden töpsyköiden paikkoja koetin vaihtaa, joskos joku näistä olisi syypää, mutta ei se siitä miksikään muuttunut. Yhdestä oli tosin yksi johto poikki ja kun korjasin sen, rele naksahti mutta sen jälkeen lämmityslaitteen puhallin ei lähtenyt toimimaan enää lainkaan. Purettuani kytkennän puhallin lähti taas valojen kanssa pelaamaan. Jo on pyydys.
Sulakerasialle meneviä johtoja oli niputettu maalarinteipillä, joten ilmeisesti rasiaa on jo joskus aiemmin irroitettu ja mahdollisesti vaihdettu. Tarkistelin vain että kaikki liittimet olivat kiinni, en välittänyt kajota enempää mokomaan värkkiin ettei herkeä kokonaan toimimasta.
Auton omistajan kärsivällisyyden tuntien rakkine ei kauaa v*ttuile vaan se menee myyntiin alta aikayksikön.
Onko kojetaulun alla vasemmalla retkottavat kolme relettä tuon automatiikan vimpaimia?
Niiden töpsyköiden paikkoja koetin vaihtaa, joskos joku näistä olisi syypää, mutta ei se siitä miksikään muuttunut. Yhdestä oli tosin yksi johto poikki ja kun korjasin sen, rele naksahti mutta sen jälkeen lämmityslaitteen puhallin ei lähtenyt toimimaan enää lainkaan. Purettuani kytkennän puhallin lähti taas valojen kanssa pelaamaan. Jo on pyydys.

Sulakerasialle meneviä johtoja oli niputettu maalarinteipillä, joten ilmeisesti rasiaa on jo joskus aiemmin irroitettu ja mahdollisesti vaihdettu. Tarkistelin vain että kaikki liittimet olivat kiinni, en välittänyt kajota enempää mokomaan värkkiin ettei herkeä kokonaan toimimasta.

Auton omistajan kärsivällisyyden tuntien rakkine ei kauaa v*ttuile vaan se menee myyntiin alta aikayksikön.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Kyllä ne irti retkottavat releet on juuri niitä valoautomatiikan releitä. Niiden toimintaperiaatteesta ei ole kyllä mitään havaintoa.
Kannattaisi varmaan tarkastaa ne sulakerasialle menevät teipatut johdot. Ne ajovalot,takalasin lämmitin ja puhaltimen johdot on kai jotenkin yhteydessä toisiinsa siellä yhdessä sulakerasian alla olevassa liittimessä, vaikka ne kuitenkin on eri sulakkeilla. Sieltä sulakerasian alta menevässä liittimessä ainakin itseltä kärähti joskus savu kun oli molemmat yhtaikaa päällä (puhallin ja takalasinlämmitin). Tarkastuksessa ilmeni, että sieltä liittimestä oli johto sulanut poikki. Nyt en ole enää vuosiin uskaltanut käyttää koko takalasin lämmitintä.
Kannattaisi varmaan tarkastaa ne sulakerasialle menevät teipatut johdot. Ne ajovalot,takalasin lämmitin ja puhaltimen johdot on kai jotenkin yhteydessä toisiinsa siellä yhdessä sulakerasian alla olevassa liittimessä, vaikka ne kuitenkin on eri sulakkeilla. Sieltä sulakerasian alta menevässä liittimessä ainakin itseltä kärähti joskus savu kun oli molemmat yhtaikaa päällä (puhallin ja takalasinlämmitin). Tarkastuksessa ilmeni, että sieltä liittimestä oli johto sulanut poikki. Nyt en ole enää vuosiin uskaltanut käyttää koko takalasin lämmitintä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vilkaisin luetteloa sulakkeista ja laitteet jotka nyt eivät ilman valoja toimi, näyttävät olevan suojattu sulakkeella 4. 
Mikä ihmeen kolmannen asteen yhteys on tällä sulakkeella on parkkivaloihin, kun vimpaimet ei ilman niitä pelaa?
Ja minkä ihmeen tähden parkkivalojenkin sytyttämiseksi on vilautettava pitkiä valoja katkaisijan kytkemisen jälkeen?
Maalarinteippi näyttivät pelkästään pitävän johtokimppuja koossa, johtimet kyllä vaikuttivat olevan ehjät. En katsonut tarpeelliseksi ruveta purkamaan johtokimppuja pois paikoiltaan, koska en ollut varma saisinko niitä enää sullotuksi takaisin paikoilleen siihen tuomiopäivän jakorasiaan.

Mikä ihmeen kolmannen asteen yhteys on tällä sulakkeella on parkkivaloihin, kun vimpaimet ei ilman niitä pelaa?

Ja minkä ihmeen tähden parkkivalojenkin sytyttämiseksi on vilautettava pitkiä valoja katkaisijan kytkemisen jälkeen?

Maalarinteippi näyttivät pelkästään pitävän johtokimppuja koossa, johtimet kyllä vaikuttivat olevan ehjät. En katsonut tarpeelliseksi ruveta purkamaan johtokimppuja pois paikoiltaan, koska en ollut varma saisinko niitä enää sullotuksi takaisin paikoilleen siihen tuomiopäivän jakorasiaan.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Hei,
Itselläni oli samantyyppisiä ongelmia Samarassani viime talvena. Virtalukonpohjasta irronnut juotos paljastui lopulta syyksi. Tuskailin asiaa seuraavassa viestiketjussa:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... &sk=t&sd=a
Itselläni oli samantyyppisiä ongelmia Samarassani viime talvena. Virtalukonpohjasta irronnut juotos paljastui lopulta syyksi. Tuskailin asiaa seuraavassa viestiketjussa:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... &sk=t&sd=a
Sitä virtalukon pohjaa minä jo silloinkin ajattelin ja sitä töpslookiakin nitkuttelin mutta en saanut selville, miten se pohja sieltä irtaantuu joten purkamatta jäi. Saakos sen pohjan sieltä jotenkin pois irrottelematta koko tekelettä, se kun on rattitolpassa katkopulteilla kiinni?
Käyn ens viikolla taas pällistelemässä autoa jos sitä on enää olemassakaan, äijä vaikutti jo kypsähtäneen melkoisesti mokomaan katiskaan.
Käyn ens viikolla taas pällistelemässä autoa jos sitä on enää olemassakaan, äijä vaikutti jo kypsähtäneen melkoisesti mokomaan katiskaan.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Ei tarvitse irrottaa virtalukkoa. Irrota ohjausakselin alamuovi ja sitten virtalukon ympäriltä ruuvi ja klipsi ja saat muovin päältä pois. Ja pohja on silmiesi edessä. Ei ole aikaa vievä operaatio.
Itse juotin irronneen johdon, mutta irtos se siitä mun tuurilla/taidolla uudestaan muutaman ajan päästä. Ostinpa sitten rompparilta "uuden" pohjan, kun muualta ei samana päivänä saanut. Pohja oli sen verran jumissa, että jätti startin päälle vieraissa käsissä ja startti paloi. Eli kannattaa voidella aseöljyllä tms. lukkoa.
Muuten, varaosaliikkeessä yrittivät tyrkyttää vääränlaista pohjaa. Deltassa myivät vain koko lukkoa suolaiseen 80 euron hintaan (muistaakseni). Ostin hiljan lukon Tallinnasta 15 eurolla. Varaosaliikkeessä pohja maksaa suunnilleen tuon. Toimitin lukon auton uudelle onnelliselle omistajalle, mutta voitelun jälkeen pohja on toiminut kuulemma moitteetta, joten erityistä hinkua pulttien poraamiselle ei ole löytynyt.
Itse juotin irronneen johdon, mutta irtos se siitä mun tuurilla/taidolla uudestaan muutaman ajan päästä. Ostinpa sitten rompparilta "uuden" pohjan, kun muualta ei samana päivänä saanut. Pohja oli sen verran jumissa, että jätti startin päälle vieraissa käsissä ja startti paloi. Eli kannattaa voidella aseöljyllä tms. lukkoa.
Muuten, varaosaliikkeessä yrittivät tyrkyttää vääränlaista pohjaa. Deltassa myivät vain koko lukkoa suolaiseen 80 euron hintaan (muistaakseni). Ostin hiljan lukon Tallinnasta 15 eurolla. Varaosaliikkeessä pohja maksaa suunnilleen tuon. Toimitin lukon auton uudelle onnelliselle omistajalle, mutta voitelun jälkeen pohja on toiminut kuulemma moitteetta, joten erityistä hinkua pulttien poraamiselle ei ole löytynyt.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Niin joo niitä Samaran virtalukkoja on ainakin kahta mallia - ilmeisesti vanha ja uusi malli
Siinä vanhemmassa on muistaakseni kaksi liitintä. Yritin joskus aikoinaan purkaa kaasariSamarasta sitä pohjaa näkyviin, mutta hämärästi muistelen, ettei siinä saanut sitä pohjaa näkyviin pelkästään sen mustan "päällikuvun" irrotuksella. Hyvä juttu tietää, että tossa ruiskuSamaran virtalukossa sen saa noin helposti.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
joo ainakin vanhemmissa on tuota unkarilaista virtalukkoa joka ei purkaudukaan niin helposti kuin russia malli

Kävinpä taas morjestamassa Samaraa.
Autossa on näköjään lyhyellä avaimella toimiva virtalukko, ilmeisesti se unkarilainen. Katkopultteja on ruhjottu joten se on kai aiemminkin vaihdettu. Auton mukana olikin tullut yksi pitempi avain joka ei käynyt mihinkään.
Tämä lukkomalli on sitten perin v*ttumainen viritys. Pohjaosa on lukon sisuksissa ja kun sain sitä kaiveltua esiin sen mitä johdot antoivat myöten, totesin että onpa lapsellinen viritys.
Lukkosylinterin pyörivä osanen on hieman joka suuntaan heiluva länkkä joka pikkuruisten tappien välityksellä painelee pohjassa olevia kontakteja, ja kun pohjan ruuvaa irti sylinteristä niin kaikki virtapiirit sulkeutuvat joten pohjan testaaminen ilman lukkosylinteriä ei ole mahdollista.
Kävin hakemassa varaosaliikkeestä uuden täydellisen virtalukon. Sain kouraani venäläisen pitkällä avaimella varustetun ja huomattavasti järkevämmin suunnitellun ja jämäkän kapineen. Huomenna käyn koettamassa, josko auto sillä pelaisi. Sovittiin kauppiaan kanssa että jos lukosta ei ole apua, voin viedä sen takaisin.
Autossa on näköjään lyhyellä avaimella toimiva virtalukko, ilmeisesti se unkarilainen. Katkopultteja on ruhjottu joten se on kai aiemminkin vaihdettu. Auton mukana olikin tullut yksi pitempi avain joka ei käynyt mihinkään.
Tämä lukkomalli on sitten perin v*ttumainen viritys. Pohjaosa on lukon sisuksissa ja kun sain sitä kaiveltua esiin sen mitä johdot antoivat myöten, totesin että onpa lapsellinen viritys.
Lukkosylinterin pyörivä osanen on hieman joka suuntaan heiluva länkkä joka pikkuruisten tappien välityksellä painelee pohjassa olevia kontakteja, ja kun pohjan ruuvaa irti sylinteristä niin kaikki virtapiirit sulkeutuvat joten pohjan testaaminen ilman lukkosylinteriä ei ole mahdollista.
Kävin hakemassa varaosaliikkeestä uuden täydellisen virtalukon. Sain kouraani venäläisen pitkällä avaimella varustetun ja huomattavasti järkevämmin suunnitellun ja jämäkän kapineen. Huomenna käyn koettamassa, josko auto sillä pelaisi. Sovittiin kauppiaan kanssa että jos lukosta ei ole apua, voin viedä sen takaisin.
Samaranreuhka ei virtalukon kokeilulla sitten kummemmaksi muuttunut, joten kahvikupin ääreen miettimään. Siinä joutavia horistessa emäntä muisti että joskus oli noussut jostain aika kitkerä käry, jota sitten arvioitiin sähkönkäryksi ja tuumasin että kai siihen rasiaan ja sen johtoihin on paneuduttava, oli se sitten miten v*ttumainen savotta tahansa. 
Aiemmin olin vain käsikopelolla tarkistanut että kaikki töpslookit olivat sulakerasiassa paikoillaan, mutta nyt kaivauduin oikein valon kanssa kojetaulun alle niiden johtojen ja repsottavien äänieristeiden sekaan. Löysinkin yhden liittimen johon oli äänieristeenretale hieman takertunut kiinni. Tarkempi tutkiskelu eli hillitön repäisy toi liittimen johtoineen käsieni ulottuville ja siitä se vika sitten löytyikin.
Liittimen perässä oli sinisessä johdossa erillinen liitin noin kolmen sentin päässä siitä töpsykästä. Tuo kolmen sentin johdonpätkä oli sulanut liki kuorettomaksi ja takertunut äänieristeisiin kiinni. Ihme ettei ole palanut koko paska.
Sen sinisen johdon toinen pää löytyi virtalukon töpseliltä ja siinä tuntui virtanen kulkevan. Paljaana olevassa johdossa taas ei virta kulkenut, vaikka se oli näennäisesti ehjä, joten pätkäsin vanhan liittimen pois ja puristin johdontynkään uuden ja kuorrutin sitten sähköteipillä koko sykkyrän hyvästi.
Tuppasin piuhat paikalleen ja johan taas syttyy valot ja laulaa lämppäri.
Tarpeettomaksi todetun virtalukon kiikutin takaisin liikkeeseen.
Eipä edelleenkään houkuta hankkia omaksi moista tötteröä.

Aiemmin olin vain käsikopelolla tarkistanut että kaikki töpslookit olivat sulakerasiassa paikoillaan, mutta nyt kaivauduin oikein valon kanssa kojetaulun alle niiden johtojen ja repsottavien äänieristeiden sekaan. Löysinkin yhden liittimen johon oli äänieristeenretale hieman takertunut kiinni. Tarkempi tutkiskelu eli hillitön repäisy toi liittimen johtoineen käsieni ulottuville ja siitä se vika sitten löytyikin.
Liittimen perässä oli sinisessä johdossa erillinen liitin noin kolmen sentin päässä siitä töpsykästä. Tuo kolmen sentin johdonpätkä oli sulanut liki kuorettomaksi ja takertunut äänieristeisiin kiinni. Ihme ettei ole palanut koko paska.
Sen sinisen johdon toinen pää löytyi virtalukon töpseliltä ja siinä tuntui virtanen kulkevan. Paljaana olevassa johdossa taas ei virta kulkenut, vaikka se oli näennäisesti ehjä, joten pätkäsin vanhan liittimen pois ja puristin johdontynkään uuden ja kuorrutin sitten sähköteipillä koko sykkyrän hyvästi.
Tuppasin piuhat paikalleen ja johan taas syttyy valot ja laulaa lämppäri.

Eipä edelleenkään houkuta hankkia omaksi moista tötteröä.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Hieno juttu että sait vian paikallistettua. Jotenkin vaikutti täysin samalta kun itselläkin vuosia sitten - muuten niitä ainoita ongelmia mitä Samaran kanssa on tullut vuosien saatossa.
Itse muistelen, että käry tuli kun oli puhallin täysillä ja takalasinlämmitin päällä yhtaikaa, tuli silloin mieleen, että onkohan neuvostoinsinöörillä tullut joku pieni fiba siinä piuhan mitoituksessa tai kytkennässä.

Samarakaan ei tietysti ole täydellinen, mutta loistava kulkupeli se on - siinä menee vaan vähän aikaa että sen kerran oivaltaa.




Samarakaan ei tietysti ole täydellinen, mutta loistava kulkupeli se on - siinä menee vaan vähän aikaa että sen kerran oivaltaa.


Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
mutta kuten edelläkin totesin tuosta sulakerasiasta, on se Samaran heikko kohta, mutta onhan se kanttiladassakin sama juttu, joten jos tältä osin ovat samalla viivalla niin muissa ominaisuuksissa Samara sitten meneekin ohitse 


Ilmeisesti tuossa on silkka suunnitteluvirhe, että moiset välttämättömyystarvikkeet on juuri samalla sulakkeella. Jos sattuu vielä samanaikaisesti pyyhkäisemään takaikkunaa ja sulka on jäätynyt akkunaan kiinni niin ylikuormittuminen lie enemmän kuin todennäköistä.samarai kirjoitti:Itse muistelen, että käry tuli kun oli puhallin täysillä ja takalasinlämmitin päällä yhtaikaa, tuli silloin mieleen, että onkohan neuvostoinsinöörillä tullut joku pieni fiba siinä piuhan mitoituksessa tai kytkennässä.![]()

Tässä kyseisessä värkissä tuntui olevan takaikkunan vastusverkko pimeänä eli sitäkautta ei virrankulutusta kyllä ole.
Kyllä nappis on peli yli kylien tässä sähköasiassa(kin).

- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
21083 -89 sai tänään leiman huomautuksitta, sähköjen kanssa sai siinäki tehdä työtä, kaikkine kuluineen on autoon jo uponnut 188 euroa (sis. hankintahinta, ei sisällä kulutettua polttoainetta ja vakuutuksia sekä veroa)
