Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tuosta ilmanvaihdon parantamisesta vielä. Ennenvanhaan ei ilman kiertoa ollut huomioitu, kunhan vain ilmaatuli sisälle. Parhaiten sen huomasi Kuplavolkkarissa. Auto oli niin tiivis, että ovet eivät sulkeutuneet kuin voimaa käyttäen, paitsi jos raotti ikkunaa.
Lämmitys toimi kovalla pakkasella siten, että autossa oli lämmin, mutta ikkunat huurtuivat. Jos sitä tuuletusikkunaa raotti, ikkunat pysyivät kirkkaina, mutta autossa oli kylmä.
Lisävarusteena myytiin tuunaussarjaa, jossa oli ulkopuolella takasivuikkunan takana näkyvä porattavan reiän peittävä kromattu pyöreä läpykkä. Sen halkaisija oli noin 10 cm. Sisäpuolella oli muovinen siiven muotoinen ilmanohjain. Tällä virityksellä lämmityslaite toimi niinkuin pitikin. Noita läpyköitä näkee vielä nykyisinkin yhä harvenevassa kuplakannassa.
Niin, siellä sisäpuolen siiven sisällä oli vielä ohut kumikalvo, joka oli asennettu niin, että ilm pääsi ulos, mutta ei sisälle.
Lämmitys toimi kovalla pakkasella siten, että autossa oli lämmin, mutta ikkunat huurtuivat. Jos sitä tuuletusikkunaa raotti, ikkunat pysyivät kirkkaina, mutta autossa oli kylmä.
Lisävarusteena myytiin tuunaussarjaa, jossa oli ulkopuolella takasivuikkunan takana näkyvä porattavan reiän peittävä kromattu pyöreä läpykkä. Sen halkaisija oli noin 10 cm. Sisäpuolella oli muovinen siiven muotoinen ilmanohjain. Tällä virityksellä lämmityslaite toimi niinkuin pitikin. Noita läpyköitä näkee vielä nykyisinkin yhä harvenevassa kuplakannassa.
Niin, siellä sisäpuolen siiven sisällä oli vielä ohut kumikalvo, joka oli asennettu niin, että ilm pääsi ulos, mutta ei sisälle.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lada satakymppini oli otettu käyttöön elokuussa 2003. Minulle tuo auto joutui huhtikuussa 2005. Sillä oli ajettu 29000 kilometriä. Melkein heti siinä hajosi vesipumppu. Sitten se kesti pitkälle syksyyn toimivana, mutta sitten alkoi korjaamo kierre. En olisi joutanut aina olemaan korjaamolla. 80.000 kilometriä minä sillä kuitenkin ajoin.Lada-Jussi kirjoitti:laitas supliikki vielä kertauksena autojen ikää, oliko 110 jo viisi vuotta vanha, kun ostit sen ja viat alkoi? Onko Albea vielä edes 5 kk vanha?
Fiat Albea on ollut minulla tosiaan viitisen kuukautta ja kilometrejä on kertynyt 14.000. Ainoa vika on ollut latausgeneraattorin hihnan löystyminen. Se laitettiin takuuna, kun autolla oli ajettu 13.000 kilometriä.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
no aletaan vertailee sitten kun Albea on 2 vuotta/30tkmsupliikki kirjoitti:Lada satakymppini oli otettu käyttöön elokuussa 2003. Minulle tuo auto joutui huhtikuussa 2005. Sillä oli ajettu 29000 kilometriä. Melkein heti siinä hajosi vesipumppu. Sitten se kesti pitkälle syksyyn toimivana, mutta sitten alkoi korjaamo kierre. En olisi joutanut aina olemaan korjaamolla. 80.000 kilometriä minä sillä kuitenkin ajoin.Lada-Jussi kirjoitti:laitas supliikki vielä kertauksena autojen ikää, oliko 110 jo viisi vuotta vanha, kun ostit sen ja viat alkoi? Onko Albea vielä edes 5 kk vanha?
Fiat Albea on ollut minulla tosiaan viitisen kuukautta ja kilometrejä on kertynyt 14.000. Ainoa vika on ollut latausgeneraattorin hihnan löystyminen. Se laitettiin takuuna, kun autolla oli ajettu 13.000 kilometriä.
jännä homma toi vesipumppu, velipojan 110:stä meni kans parivuotta ja noin 30tkm ajettuna vesipumppu, ovatkohan alkujaan laittanut hihnan liian kireelle tai jotain, kun seuraava vesipumppu ei hajonnut vaikka kilometrejä oli kertynyt jo tuplaten

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Nyt en tyhmänä oikein ymmärtäny että mihin ne reijät porasit? Lähinnä tuo peräpeili oli minulle outo sanaJaska HKI kirjoitti: Parantelin ilmankiertoa takapäästä.Lada 112
Otin 70mm:n aukkoporan ja porasin takapeiliin ko. reiät 25 cm:n päästä auton keskilinjasta 2-3 cm korkeudelta lattiasta.Takapään johtoja teippasin hieman korkeammalle varoen rikkomasta niitä.Reiän alta löytyi toinen pelti jossa oli vastaavankokoinen,nelikulmainen reikä.Täältä menee yhteys puskurin sisälle ja sieltä takavalojen aukkojen kautta ulos.Paikalleen asennuksessa verhoiluun tein puukolla vastaavat reiat.Lisäksi tein hattuhyllyyn vastaavankokoiset reiäy,jotka aion peittää vanhoilla kaiutinritilöillä.Näin ilma kulkee:takalasi>peräkontti >peräpeili>puskuri>ulos.Jos ilmankierto ei tunnu riittävältä on tietokonetuulettimet varattu kyseiseen tehtävään.Hyvältä näin aluksi vaiukuttaa....aikaa meni tunti

Olisiko kuvamateriaalia mahdollista saada?
Tosiaankin alkanut hieman potuttaan, kun hieman kosteampi ilma (nollakeli tai vesisade) on auto kuin höyrysauna konsanaan.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Peräluukku auki.Kynnyskotelon muovivahvike pois (4kpl ristipääruuveja).Pystyosassa oleva huopa pois (2kpl ristipääruuveja).Keskilinjan saa lukon vastakappaleesta koska se on auton keskellä.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!Jaska HKI kirjoitti:Kyllä takapään rei'istä on ollut hyötyä:
-ilma kiertää paremmin
-huurtuminen vähentynyt
-lämmityslaite toimii tarkemmin,eikä hae edestaa
-ei havaittavaa melun lisääntymistä
Yksi seikka askarruttaa:
Ymmärrykseni mukaan on 11X:n matkustamon ilmanpoisto tarkoitettu tapahtumaan kaikkien neljän oven läpi. Ilma menee ovikoteloon sisälle alhaalta edestä ja poistuu oven takareunan säleiköstä. Samalla ilma kuivattaa ovikotelot sisältä (paljon kondenssivettä).
Kun korin takaosaan tehdään lisää poistokanavia, onko mahdollista, että ovikotelot ruostuvat nopeammin ja mahdollisiin ikkunannostin- ja keskuslukitusmoottoreihin tulee lisää vikoja?
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Vuoden 2006 mallissa ilmanotto on nostettu ylös moottoritilassaJaska HKI kirjoitti:suodattimen etupuolelta löytyi myös männynneulasia ja muuta töhnää vaikka ilmanottoaukko on etupuskurissa noin polven korkeudella.Mitään sankaria ei satakympillä kannata vedessä ajaessa leikkiä....jos kone hörppää vettä on se "laaki ja vainaa"

Samoin takapellissä olevat ilmanpoistoluukut ovat tehdasasennettuna. Ovissa ei ole ainakaan minun mallissani enää poistoritilöitä kuten aikaisemmassa (v.2001) oli. Kaiuttimille kuitenkin paikat edelleen ovessa ovat. Aika näyttää ruostuuko ovet sen johdosta helpommin, ettei läpivirtausta enää ole. Vähemmän ikkunat kuitenkin huurtuu verrattuna tuohon vanhempaan versioon.
Viimeksi muokannut kv60, 29.11.2007 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
" Taatusti kestää, kun on tehty ilman motivaatiota". Sanoi muinoin Konelan varaosamyyjä, kun osia häneltä ostin.
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tänä talvena pakkasten tullessa huomasin että lämmityslaitteen kenno vuotaa. Tahtoo huurtua ikkunat kun auto seisoo pidempään. Kennolla tuli tunnit täyteen 5 vuoden ja 250000km jälkeen. Iskän 110:ssä kenno meni 100000km kohdalla eli voidaan puhua jonkin asteisesta tyyppiviasta.
Syykin on selvä. Kennolle moottorilta tulevat letkut on lyhyet ja jäykät. Kun kone heiluu, letkut riuhtoo kennon päätyä ja muovipääty löystyy alumiinisestä kennosta..
Onneksi hyllyssä odottaa uusi messinkinen kenno. Samalla sain syyn vaihtaa sen vanhan tilalle ja saa otettua pois kennon päällä kolisevat kolikot. Kojelaudalle on mukava laittaa kolikoita mutta jarrutuksessa ne holahtaa tuulilasinpuhallus kanavaan ja menevät kolisemaan kennon päälle. Kilisee mukavasti..
Syykin on selvä. Kennolle moottorilta tulevat letkut on lyhyet ja jäykät. Kun kone heiluu, letkut riuhtoo kennon päätyä ja muovipääty löystyy alumiinisestä kennosta..
Onneksi hyllyssä odottaa uusi messinkinen kenno. Samalla sain syyn vaihtaa sen vanhan tilalle ja saa otettua pois kennon päällä kolisevat kolikot. Kojelaudalle on mukava laittaa kolikoita mutta jarrutuksessa ne holahtaa tuulilasinpuhallus kanavaan ja menevät kolisemaan kennon päälle. Kilisee mukavasti..

Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
....onko tuo lämppärin kenno hankalakin vaihtaa? Kojelauta irti vai?
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
110 HB:ssä -06 sisäilman virtaukset ovat järjestetty samoin kuin kv60 kuvasi.
Etuovissa on kaiutinritilät joista ilma virtaa oven alareunan vedenpoistoreistä ulos.
Jos kaiuttimet asennetaan loppuu ilmankierto ovessa kokonaan.
Takasivuovissa on ritilät ja vastaavat vedenpoistoaukot. Mikäli huomattava osa
ilman virtauksesta tapahtuu ovien kautta, tavaratilan läppäventtiilien kautta
tapahtuva virtaus on liian pieni että takalasi pysyisi huurteettomana.
Oma ratkaisuni: En asentanut kaiuttimia etuoviin. Pienensin ovien alaosan läpi
tapahtuvaa virtausta asentamalla ritilöiden taakse levyn jossa olevat reiät
ovat huomattavasti pienemmät kuin ritilöiden alkuperäiset.
Tulos: Ilman virtaus perän läppien kautta lisääntyi huomattavasti ja kun hattuhylly
on alhaalla ilmavirtaus pitää takalasin tyydyttävän hyvin huurteettomana.
aika näyttää eri ratkaisujen oikeellisuuden. Se on kuitenkin varmaa että kun takalasin harmaus
estää jo alkujaankin huonon näkyvyyden taakse, on peruutukset ym. tuntoaistin varassa!
Etuovissa on kaiutinritilät joista ilma virtaa oven alareunan vedenpoistoreistä ulos.
Jos kaiuttimet asennetaan loppuu ilmankierto ovessa kokonaan.
Takasivuovissa on ritilät ja vastaavat vedenpoistoaukot. Mikäli huomattava osa
ilman virtauksesta tapahtuu ovien kautta, tavaratilan läppäventtiilien kautta
tapahtuva virtaus on liian pieni että takalasi pysyisi huurteettomana.
Oma ratkaisuni: En asentanut kaiuttimia etuoviin. Pienensin ovien alaosan läpi
tapahtuvaa virtausta asentamalla ritilöiden taakse levyn jossa olevat reiät
ovat huomattavasti pienemmät kuin ritilöiden alkuperäiset.
Tulos: Ilman virtaus perän läppien kautta lisääntyi huomattavasti ja kun hattuhylly
on alhaalla ilmavirtaus pitää takalasin tyydyttävän hyvin huurteettomana.
Noin tietysti voi tapahtua jos ilmankierto täysin loppuu ovissa (...ne kaiuttimet!) joten vastaSdelano v SSSR kirjoitti:Ymmärrykseni mukaan on 11X:n matkustamon ilmanpoisto tarkoitettu tapahtumaan kaikkien neljän oven läpi. Ilma menee ovikoteloon sisälle alhaalta edestä ja poistuu oven takareunan säleiköstä. Samalla ilma kuivattaa ovikotelot sisältä (paljon kondenssivettä).
Kun korin takaosaan tehdään lisää poistokanavia, onko mahdollista, että ovikotelot ruostuvat nopeammin ja mahdollisiin ikkunannostin- ja keskuslukitusmoottoreihin tulee lisää vikoja?
aika näyttää eri ratkaisujen oikeellisuuden. Se on kuitenkin varmaa että kun takalasin harmaus
estää jo alkujaankin huonon näkyvyyden taakse, on peruutukset ym. tuntoaistin varassa!
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
...päivän homma kun tunteella ja tupakoiden tekee, tuo kennon vaihto.
Konehuoneen puolelta tuulilasin eestä pyyhkijänvarret ja muovikaukalot irti ja poikkeen. Tulipellin äänieristelevy poikkeen. Lämppärin kotelot pois. Puhallin pois. Ilmanohjausläppä pois. Letkut auki ja sieltähän se kenno löytyy.
Joissakin yksilöissä on joutunu löysäämään jarrutehostinta muistaakseni että kenno mahtuu tulemaan ulos. Kohtapa sitten saadaan kokemuksia messinkisestä kennosta että mitenkä paljon parempi on lämmitysteho. Alumiiniselläkin kyllä puhaltaa poppaa kun lämmöt on täysillä. Silti ero 28 asteen toivomukseen on yleensä suuri. Jos haluaa että tehokkaimman ja 28 asteen ero olisi pienempi niin lämmönsäätöyksikön kupeessa on +- ruuvi josta voi lämpötilaa säätää. Silloin lämmityslaitteen automatiikka pitää sisätilat automaattisesti säädetyn verran lämpimämpänä. Tuota on muutamassa autossa kokeiltu ja heti tulee lämmityslaitteeseen näennäistä "tehoa" lisää.
Konehuoneen puolelta tuulilasin eestä pyyhkijänvarret ja muovikaukalot irti ja poikkeen. Tulipellin äänieristelevy poikkeen. Lämppärin kotelot pois. Puhallin pois. Ilmanohjausläppä pois. Letkut auki ja sieltähän se kenno löytyy.
Joissakin yksilöissä on joutunu löysäämään jarrutehostinta muistaakseni että kenno mahtuu tulemaan ulos. Kohtapa sitten saadaan kokemuksia messinkisestä kennosta että mitenkä paljon parempi on lämmitysteho. Alumiiniselläkin kyllä puhaltaa poppaa kun lämmöt on täysillä. Silti ero 28 asteen toivomukseen on yleensä suuri. Jos haluaa että tehokkaimman ja 28 asteen ero olisi pienempi niin lämmönsäätöyksikön kupeessa on +- ruuvi josta voi lämpötilaa säätää. Silloin lämmityslaitteen automatiikka pitää sisätilat automaattisesti säädetyn verran lämpimämpänä. Tuota on muutamassa autossa kokeiltu ja heti tulee lämmityslaitteeseen näennäistä "tehoa" lisää.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tuosta ilmankierrosta tuli mieleen.
Kesällä ovien kotelot tuulettuvat ja kuivuvat todella hyvin kun kattoluukku on auki. Kattoluukkuun tulee niin suuri ejektorimainen imu sisätiloihin että ovien ilmanpoistoritilöistäkin imee ilmaa sisälle. Tuo aiheuttaa mukavan ilmanvaihdon ilman vetoa kesäisin. Talvellakin kattoluukkua voi lämpimillä säillä pitää auki ja sisätilat kuivuu todella tehokkaasti ja huuru lähtee ikkunoista.
Ainut huono piirre kattoluukussa on se että jos sen unohtaa auki ja hurauttaa hiekkatielle!
Imee kaiken pölyn auton sisälle!!
Kesällä ovien kotelot tuulettuvat ja kuivuvat todella hyvin kun kattoluukku on auki. Kattoluukkuun tulee niin suuri ejektorimainen imu sisätiloihin että ovien ilmanpoistoritilöistäkin imee ilmaa sisälle. Tuo aiheuttaa mukavan ilmanvaihdon ilman vetoa kesäisin. Talvellakin kattoluukkua voi lämpimillä säillä pitää auki ja sisätilat kuivuu todella tehokkaasti ja huuru lähtee ikkunoista.
Ainut huono piirre kattoluukussa on se että jos sen unohtaa auki ja hurauttaa hiekkatielle!

Imee kaiken pölyn auton sisälle!!

Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Kerroppa larssi missä sijaitsee tuo lämmönsäätöyksikkö?
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Se kaikki äly lämmityslaitteessa on siinä lootassa jossa on myös puhaltimen kytkin ja lämmönsäätövipu. Eli kojelaudassa.
Se säätö on muistaakseni säätöyksikön edestä katsottuna vasemmassa sivussa takana ylhäällä ja siinä lukee REG. Edelleen muistaakseni se on tarralla sinetöity, siellä on pienenpieni litteepäisen meisselin sopiva ruuvi josta myötäpäivään kiertämällä mennään kylmempään ja vastapäivään kuumempaan.
Eli tässä pätee viinapullonkorkkisääntö: Positiivista aukipäin ja negatiivista kiinnipäin.
Se säätö on muistaakseni säätöyksikön edestä katsottuna vasemmassa sivussa takana ylhäällä ja siinä lukee REG. Edelleen muistaakseni se on tarralla sinetöity, siellä on pienenpieni litteepäisen meisselin sopiva ruuvi josta myötäpäivään kiertämällä mennään kylmempään ja vastapäivään kuumempaan.
Eli tässä pätee viinapullonkorkkisääntö: Positiivista aukipäin ja negatiivista kiinnipäin.

Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Larssille fingerborillinen viinaa välittömästä ja täydellisestä vastauksesta
!
...siis noin niinkuin kuvaannollisesti!

...siis noin niinkuin kuvaannollisesti!
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006