Lukkoperää
Re: Lukkoperää
niin siis lukko perähän tehään silleesti että ensin kartaani perän puolelt irti sit renkaat ja rummut pois .. sitten vetarien pultit, ja vetarit vedetää ulos ja sen jälkee otetaa perän pultit irti ja perä otetaa pois ja sen jälkee kemppi laulamaan.. ekalla kerralla tuntuu pahalt homalt mutku oon itte tehny sen nyt abaut 5 kertaa niinse on jo aika helppo homma:DD
-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa
Re: Lukkoperää
Kyllähän lukkoperä tehdään ihan eri tavalla...ostetaan levylukko ja simmatan se välitykseen kiinni ja kas kääntyvä auto jossa on OIKEA lukkoperä on valmis.
Nuo hitsiviritykset pilavat vain ajamisen.
Nuo hitsiviritykset pilavat vain ajamisen.
http://www.numppamotorsport.com
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Re: Lukkoperää
No kyllä kai kemppi pellolla/jäällä tms. palvelee kun ajetaan vaan luisussa 
Normaalissa tieliikenteessä ehdoton ei kemppilukolle...

Normaalissa tieliikenteessä ehdoton ei kemppilukolle...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Lukkoperää
siis mitä tässä meinaat? et tulee kunnon oikee lukko mut ei huononna auton ajettavuutta ?Kyllähän lukkoperä tehdään ihan eri tavalla...ostetaan levylukko ja simmatan se välitykseen kiinni ja kas kääntyvä auto jossa on OIKEA lukkoperä on valmis.
Nuo hitsiviritykset pilavat vain ajamisen.
Re: Lukkoperää
Juurikin niin...., paremminkin se parantaa ajettavuutta....onte kirjoitti:et tulee kunnon oikee lukko mut ei huononna auton ajettavuutta ?Kyllähän lukkoperä tehdään ihan eri tavalla...ostetaan levylukko ja simmatan se välitykseen kiinni ja kas kääntyvä auto jossa on OIKEA lukkoperä on valmis.
Nuo hitsiviritykset pilavat vain ajamisen.
Aja millä ajat ja Ladalla loput
Re: Lukkoperää
Mistä vuosimallista tämä Hiacen/Hiluxin peräiigorr kirjoitti:hiluxin perä. joka on muuten sama mutta kapeempi. pari senttiä leveempi ladan akselia. sopii suht helposti. jousikupit ja tukivarren kiinnikkeet joutuu tekee.onte kirjoitti:miten helposti sopii hiacen perä ladaan? sehän kestää vakiona runsaan 300hp tehot?
kyllä sanoisin että lähemmäs tuplaten tuon verran kestää. sehän on sama kuin moparin perä.
pitäis mennä etsimään joka sopii "suht helposti" Ladaan?
Ja onko kaikki noi perät sitten toteutettu lukolla?
edit:
Sopiiks muuten Ladan kardaani suoraan tohon,vai täytyykö sorvata/porata jotain?
(ihan varmasti täytyy,mut aattelin et kysyn kumminkin

Viimeksi muokannut urpo600, 3.12.2007 9:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niva 2121 1700i -78 (Projekti)
Suzuki VZ800 Marauder 2002 (Bobberiprojekti)
Galleria: http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/th ... ?album=749
Suzuki VZ800 Marauder 2002 (Bobberiprojekti)
Galleria: http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/th ... ?album=749
-
- Viestit: 848
- Liittynyt: 12.4.2005 20:38
- Paikkakunta: jämsä�
Re: Lukkoperää
Ajattelin ajankulukseni kirjoittaa vähän lukkoperistä, kun vähän ymmärrän niitten päältä tuolta maasturimaailmasta. Korjatkaa jos olen väärässä 
Tavallinen tasauspyörästö on autoissa siksi että kun auto kääntää niin ulompi rengas pyörii nopeammin kun sisempi rengas koska ulompi rengas tekee pidemmän matkan. Joten tasauspyörästö välittää yhtä paljon voimaa molemmille pyörille vaikka ne pyörii eri tahtiin.
Jos asennettaan 100% lukko (esim. kemppilukko, paineilmalukko, mekaaninenlukko) niin pyörä pyörii koko ajan samaa vauhtia jos lukko on kytkettynä. Hyvä esimerkiksi maastossa jos yksi pyörä on liukkaalla ja toinen pitävällä alustalla. Avoimella tasauspyörästöllä kaikki voima menisi yhteen pyörään ja rengas sutisi tyhjää siellä missä on helpompi. Katukäytössä olevissa autoissa 100% lukko on yleensä aika turha. Ainut hyöty siitä on että kiihdytyksessä kuivalla pitävällä alustalla auto lähtee suoraan. Kurveissa pyörät haluaisi pyöriä eri tahtiin mutta ei pysty joten ulompi pyörä tulee laahaten perässä.
Sitten löytyy lukkoja jotka eivät ole 100%, esim kitkalukko, viscolukko. Nämä sallivat pyörien pienen pyörimiseron mutta jos pyörät pyörivät liian kovaa eri tahtiin lukko alkaa kytkeä ja tasauttaa pyörimiseroa. Kitkalukot ovat aika tavallisia joissain tojotan maastureissa, mutta ei läheskään kaikissa. Kitkalukot kuluu ajan myötä koska kitkapakat löystyy. Niitä pitää sitten kiristää, tämä toimii tiettyyn pisteeseen asti. Tämmöinen on ehkä paljon parempi katuautossa kun 100% lukko koska voi leikkiä kaasulla millon lukko alkaa ottamaan.
Viscolukko taas toimii nesteen viskositeetin periaatteella. En tiedä montakaan (jos yhtäkään) autoa jossa olisi viscolukkoa perissä. Löytyy yleensä jakolaatikosta. Perusidea on että on kaksi levyä joiden välissä on nestettä. Kun tämä neste kuumenee (pyörimiseron vaikutuksesta) se paksuuntuu ja alkaa pyörittää molempia levyä samaan nopeuteen. Nämä lukot eivät ole kovin pitäviä ja omasta mielestä perin perseestä.
Maastureissa (maastossa käytettynä) 100% ovat parhaat, sekä etu että takaakselilla takaavat että meno jatkuu pitkään. Takavetoautoon joka on tiekäytössä laittaisin jonkinsorttisen kitkalukon. Löytyy hirmu monta eri mallia ja eri toimintaperiaatetta.
Jos lontoo taipuu niin tässä pari linkkiä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Differenti ... al_device)
http://auto.howstuffworks.com/differential.htm
Tuosta toisesta linkistä löytyy hyviä animaatioita, vaikka lontoo ei edes taivu.
Kemppilukkoa en ikinä laittaisi tieliikennekäytössä olevaan autoon. Se on myös laiton.

Tavallinen tasauspyörästö on autoissa siksi että kun auto kääntää niin ulompi rengas pyörii nopeammin kun sisempi rengas koska ulompi rengas tekee pidemmän matkan. Joten tasauspyörästö välittää yhtä paljon voimaa molemmille pyörille vaikka ne pyörii eri tahtiin.
Jos asennettaan 100% lukko (esim. kemppilukko, paineilmalukko, mekaaninenlukko) niin pyörä pyörii koko ajan samaa vauhtia jos lukko on kytkettynä. Hyvä esimerkiksi maastossa jos yksi pyörä on liukkaalla ja toinen pitävällä alustalla. Avoimella tasauspyörästöllä kaikki voima menisi yhteen pyörään ja rengas sutisi tyhjää siellä missä on helpompi. Katukäytössä olevissa autoissa 100% lukko on yleensä aika turha. Ainut hyöty siitä on että kiihdytyksessä kuivalla pitävällä alustalla auto lähtee suoraan. Kurveissa pyörät haluaisi pyöriä eri tahtiin mutta ei pysty joten ulompi pyörä tulee laahaten perässä.
Sitten löytyy lukkoja jotka eivät ole 100%, esim kitkalukko, viscolukko. Nämä sallivat pyörien pienen pyörimiseron mutta jos pyörät pyörivät liian kovaa eri tahtiin lukko alkaa kytkeä ja tasauttaa pyörimiseroa. Kitkalukot ovat aika tavallisia joissain tojotan maastureissa, mutta ei läheskään kaikissa. Kitkalukot kuluu ajan myötä koska kitkapakat löystyy. Niitä pitää sitten kiristää, tämä toimii tiettyyn pisteeseen asti. Tämmöinen on ehkä paljon parempi katuautossa kun 100% lukko koska voi leikkiä kaasulla millon lukko alkaa ottamaan.
Viscolukko taas toimii nesteen viskositeetin periaatteella. En tiedä montakaan (jos yhtäkään) autoa jossa olisi viscolukkoa perissä. Löytyy yleensä jakolaatikosta. Perusidea on että on kaksi levyä joiden välissä on nestettä. Kun tämä neste kuumenee (pyörimiseron vaikutuksesta) se paksuuntuu ja alkaa pyörittää molempia levyä samaan nopeuteen. Nämä lukot eivät ole kovin pitäviä ja omasta mielestä perin perseestä.
Maastureissa (maastossa käytettynä) 100% ovat parhaat, sekä etu että takaakselilla takaavat että meno jatkuu pitkään. Takavetoautoon joka on tiekäytössä laittaisin jonkinsorttisen kitkalukon. Löytyy hirmu monta eri mallia ja eri toimintaperiaatetta.
Jos lontoo taipuu niin tässä pari linkkiä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Differenti ... al_device)
http://auto.howstuffworks.com/differential.htm
Tuosta toisesta linkistä löytyy hyviä animaatioita, vaikka lontoo ei edes taivu.
Kemppilukkoa en ikinä laittaisi tieliikennekäytössä olevaan autoon. Se on myös laiton.
VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Lukkoperää
No kyllähän jos nivaan laittais etu ja taka-akselille 100% lukot niin menis varmasti. Suoraan. Kokemuksesta tiedän että jos nivaan laittaa etuakselille 100% lukon niin ketteryys häviää. Takana kyllä toimii hyvin vaikka hitsilukko. Edessä toimii suht hyvin kitkalukko kunnes särkyy. On aika kovilla maastoajossa. Kyllähän se taka-akselillakin ketteryyttä huonontaa mutta jostain syystä ei niin paljon kuin edessä vaikka luulis päinvastoin.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Lukkoperää
Viscolukkoperiä löytyy ainakin Nissanin malleista 200SX, 300ZX ja Skylinet.Revolver kirjoitti: En tiedä montakaan (jos yhtäkään) autoa jossa olisi viscolukkoa perissä.
500whp.net
Re: Lukkoperää
Kiitos tiedosta. Itse kun olen enemmän harrastanut maastureita niin en ole noihin tavan käyttiksien periin niin tutustunut.Viscolukkoperiä löytyy ainakin Nissanin malleista 200SX, 300ZX ja Skylinet.
johtuu alhaisesta vauhdista metsässä ja siitä että metsässä pito on melkein aina huonompi kun asfaltilla. joten pyörä pääsee liukumaan kääntyessä.Kyllähän se taka-akselillakin ketteryyttä huonontaa mutta jostain syystä ei niin paljon kuin edessä vaikka luulis päinvastoin.
torsen on täysin mekaaninen lukko joka ei ole 100%. riippuen mihin suhteeseen lukko on rakennettu päättää paljonko pyörimiseroa se sallii pyörien välillä. mutta jos yksi pyörä on täysin ilmassa kaikki voima menee sinne.Entäs toi torsen lukko.
VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР
Re: Lukkoperää
Revolver kirjoitti: Tavallinen tasauspyörästö on autoissa siksi että kun auto kääntää niin ulompi rengas pyörii nopeammin kun sisempi rengas koska ulompi rengas tekee pidemmän matkan. Joten tasauspyörästö välittää yhtä paljon voimaa molemmille pyörille vaikka ne pyörii eri tahtiin.
http://www.youtube.com/watch?v=maKTpFXjro4 Oli ihan pakko

Sisempi luistaa, koska mutkassa paino siirtyy ulommalle pyörälle, ja enempi painoa on enempi kitkaa. Saman jutun takia yleensä katuautoissa lukkoja käytetäänkin, koska kurvaillessa sisäpyörä kevenee ja sutii.Revolver kirjoitti:Kurveissa pyörät haluaisi pyöriä eri tahtiin mutta ei pysty joten ulompi pyörä tulee laahaten perässä.
Sen verran voisi tarkentaa, että itse asiassa tuo kitkalukko on kytkettynä ja alkaa luistamaan kun tulee pyörimisnopeuseroa. Eli lukko pitää huolen, että molemmille pyörillä välittyy koko ajan edes osa momentista. Haittana, että irtoamiseen tarvitsee suuremman voiman mitä lukko pystyy välittämään luistotilassa; vrt. lepokitka ja liikekitka.Revolver kirjoitti: Sitten löytyy lukkoja jotka eivät ole 100%, esim kitkalukko, viscolukko. Nämä sallivat pyörien pienen pyörimiseron mutta jos pyörät pyörivät liian kovaa eri tahtiin lukko alkaa kytkeä ja tasauttaa pyörimiseroa.
Sen verta, että ei se neste kuumene, vaan kysymys on viskoosikitkasta. Vähän kuin iskari, mutta pyörimisliikkeelle. Eli iskari liikkuu aika kevyesti kunhan liikuttaa sitä hitaasti, mutta jos nopeuttaa liikettä niin voimantarve lisääntyy huomattavasti. Sama homma viskolukossa. Esimerkiksi kaarrettaessa pyörien välinen nopeusero on pieni, jolloin lukko pyörii läpi, mutta jos toiselta pyörältä karkaa pito, niin nopeusero kasvaa ja lukko kytkee. Esimerkiksi automaattien turbiinit ovat vähän tällaisia. Etuna kitkalukkoon kytkennän pehmeys ja haittana viive. Pitämään saa kyllä haluttaessa.Revolver kirjoitti:Viscolukko taas toimii nesteen viskositeetin periaatteella. Perusidea on että on kaksi levyä joiden välissä on nestettä. Kun tämä neste kuumenee (pyörimiseron vaikutuksesta) se paksuuntuu ja alkaa pyörittää molempia levyä samaan nopeuteen. Nämä lukot eivät ole kovin pitäviä ja omasta mielestä perin perseestä.
Voisi lisätä, että kytkettävät 100% lukot. Koska tosiaan kääntyminen on aika kehnoa kun kaikki vedetään jumiin. Muistan intissä kun ajeltiin 6x6:lla, lukot kun laittoi kiinni, niin meni kyllä hurjasti.. ..suoraan. Helpompi oli ajaa puiden yli kuin yrittää kiertääRevolver kirjoitti:Maastureissa (maastossa käytettynä) 100% ovat parhaat, sekä etu että takaakselilla takaavat että meno jatkuu pitkään. Takavetoautoon joka on tiekäytössä laittaisin jonkinsorttisen kitkalukon. Löytyy hirmu monta eri mallia ja eri toimintaperiaatetta.

Jos taka-akseli on lukossa, niin käännyttäessä tulee auton akselivälin mittainen momenttivarsi kääntämään taka-akselia, etupäässä tuleeko siinä sitten raidevälin pituinenlarssi21074 kirjoitti:Kyllähän se taka-akselillakin ketteryyttä huonontaa mutta jostain syystä ei niin paljon kuin edessä vaikka luulis päinvastoin.

Periaatteessa noin, mutta monissa malleissa pyörän hitausmomenttikin riittää siirtämään jo hyvän osan momenttia toiselle pyörälle. Rakenteet hyvin moninaisia.Revolver kirjoitti:torsen on täysin mekaaninen lukko joka ei ole 100%. riippuen mihin suhteeseen lukko on rakennettu päättää paljonko pyörimiseroa se sallii pyörien välillä. mutta jos yksi pyörä on täysin ilmassa kaikki voima menee sinne.
Ja yksi joka on unohdettu ja jollaisen näppärä kaveri tekee itse vakioperään

Vauhdin tae - alamäki
Re: Lukkoperää
Minä oon kyllä tuon kitkalukon käsittänyt ihan eri tavalla. Kitkalukko on LSD
-tyyppinen lukko,(Limited Slip Differential).
KUn molemmat pyörät pyörivät samaa nopeutta tai melkein samaa nopeutta, kitkalukko ei ota kiinni. Kun nopeusero kasvaa, akseleilla olevat kiilat painavat kitkalevyjä yhteen, jolloin siirretään voimaa luistavalle akselille enemmän. Tämä on varmaankin kaikkein yleisin lukkotyyppi, mitä vakioissa, kevyeen masstoon tarkoitetuissa autoissa on(Pallero, Hilu...)
-P-

KUn molemmat pyörät pyörivät samaa nopeutta tai melkein samaa nopeutta, kitkalukko ei ota kiinni. Kun nopeusero kasvaa, akseleilla olevat kiilat painavat kitkalevyjä yhteen, jolloin siirretään voimaa luistavalle akselille enemmän. Tämä on varmaankin kaikkein yleisin lukkotyyppi, mitä vakioissa, kevyeen masstoon tarkoitetuissa autoissa on(Pallero, Hilu...)
-P-
Stefa kirjoitti: Sen verran voisi tarkentaa, että itse asiassa tuo kitkalukko on kytkettynä ja alkaa luistamaan kun tulee pyörimisnopeuseroa.
Re: Lukkoperää
ladan voi itse tehdä "kitkalukon"
1. pura perästä tasauspyörästö
2. pese osat jollain liuottimella täysin rasvattomaksi
3. laita osat heinikkoon ruostumaan
4. kun tasauspyörästö riittävän ruosteinen niin kasaus
5. peräöljyksi jotain pikistä jäteöljyä
tälläinen "lukko" on talvellä erittäin pitävä ja sorallakin välttävä, tosin jossain vaiheessa alkaa luistaa tai hajoaa.
1. pura perästä tasauspyörästö
2. pese osat jollain liuottimella täysin rasvattomaksi
3. laita osat heinikkoon ruostumaan
4. kun tasauspyörästö riittävän ruosteinen niin kasaus
5. peräöljyksi jotain pikistä jäteöljyä
tälläinen "lukko" on talvellä erittäin pitävä ja sorallakin välttävä, tosin jossain vaiheessa alkaa luistaa tai hajoaa.