BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2007
spedri

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja spedri »

Eli turhaanko tuhlasin 70e tuohon kapistukseen :(
Ei ainakaan ennen ole ongelmaa ollut obd-testeissä.
Mitenhän tuon liittimen toiminnan voisi tarkistaa ihan kotikonstein. Yleismittarilla tuskin mitään ihmeellistä saa tulemaan.
Hitto, alkaa kyllä käpy palamaan :/ Pitää huomenna päivänvalossa tutkia, jos tietäisi mitä tutkia. Nakkaan kohta kartanolle koko ajotietokoneen... Mitäs jos vika on itse ajotietokoneessa? Palautanko koko vehkeen?
spedri

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja spedri »

Tervehdys!
Ei ole vielä ajotietokoneen moottoritiedot heränny. Katsoin ajotietokoneen ja obd-töpselin välistä johtoa, ja vika ei ainakaan siinä ollut. Mittasin vielä yleismittarilla seiskanastan ja sen verran sieltä irtosi että n. 800Hz vaihtosähköä sieltä tuli ulos. Eli kyllä sieltä jotain tietoa todennäköisesti tulee ulos. Kokeilin myös ajotietokoneessa kaikkia ruiskuvaihtoehtojakin säätää manuaalisesti mutta tuloksetta. Olisikohan nyt niin, että ajotietokone on jollain tavalla rikki. Onkohan mahdollista palauttaa, jotta saisin uuden tilalle. Pelkkä tietokoneyksikkö vain tarvitsisi vaihtaa. Kerta olen jo lämpötila-anturitkin asettanut hyvälle paikalle, eikä viitsisi enää niitä poiskaan repiä.
iskäinhoaladaa

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja iskäinhoaladaa »

Minun BK-10 lähti "pixelit" kävelemään ei näy kaikkee.
Mutta pitäis varmaan tilata uusi mutta onhan tässä siisti kello :lol:
Ei sillä muuta virkaa ole kuin ei näy mitään.Se on ollut kiinni noin 1-2kk eipä ole jaksannut valittaa asiasta kuin oli halpa.
spedri

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja spedri »

Pistin ajotietokoneen takaisin kerhotuotteille, joskohan lähettävät minulle uuden, niin näkee onko vika laitteessa vaiko autossa.
spedri

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja spedri »

Vika oli siis autossa, taikka kytkennöissä. Onkohan varmaa, ettei obd:lle mene kuin yksi johto, ja mikä mahtaa olla se vaaleanpunainen johto, joka on ajotietokoneesta, se jää tyhjäksi. Voisikohan se olla obd:n maa?
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Tulipa asennettua BK-40 omaan Ladaani. Muuten sujui ongelmitta paitsi, että jouduin ottamaan sen välijohdotuksen entisestä BK-10:stä, sillä uudessa oli liitin liian väljä auton omaan liittimeen. Aikalailla näyttää koneessa olevan noita valikoita, mutta jospa sitä viimein oppii.
Ja spedrille: Kyllä ainakin minulla se vaaleanpunainen johto tulee kiinni autosta tulevaan johtoon. En nyt muista varmuudella sen johdon väriä (oli ehkä mustavihreä), mutta voin joskus käydä vilkasemassa. Ja obd:lle tosiaan vain yksi valkoinen johto.
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Asensin juuri BK-40:n.

Auto on 111, ohjainyksikkö Bosch 7.0, euro 3.

Toimii: kalenteri, kello, taustavalo yms, sekä vikakoodien luku ja nollaus.

Muu ei toimi, eli ei näytä jännitettä, moottorin lämpötilaa, käyntinopeutta jne.

Olisiko sama ongelma kuin spedrillä?

Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Varmuuden vuoksi en luottanut siihen, että BK-40 tunnistaa moottorinohjausjärjestelmän automaattisesti, minkä pitäisi toimia kaikissa Ladoissa, vaan asetin vielä ohjaimen kompuutteriin käsisyötöllä.

Lisäys 8.12:

Se vaaleanpunainen johdin, josta spedri kysyy, ei ilmeisesti mene mihinkään. Ainakaan ohje ei moista tiedä.

Käsittääkseni OBD-maa on tässä tapauksessa sama kuin auton maa, eli tulee kelloliittimeltä liittimestä nro 1.

Toinen lisäys 8.12:

Asiaa käsitellään täällä http://www.orionspb.ru/forum/viewtopic.php?t=296
Kirjoitan, auttavatko mainitut kikat.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Kumma juttu, että miksi minulla sitten on autosta tulevaan ajotietokoneen liittimeen laitettu johto, joka on yhteydessä siihen vaaleanpunaiseen piuhaan ja miksi tuommoisia turhia johtoja koneeseen sitten ylipäätään olisi laitettu? Kaikki toiminnot kompuutterissa tuntuvat ainakin nyt toimivan oikein. Harmi kun en osaa venäjää, kertokoon kuka osaa mitä siellä Sdelano v SSSR:n linkissä keskustellaan.
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Linkissä keskustellaan samasta ongelmasta kuin spedrillä ja minulla. Eli että BK-40 ei näytä moottorilta luettavia arvoja. Pidetään mahdollisena, että kyseessä olisi tyyppi-ilmiö joidenkin moottorinohjausyksiköiden kohdalla.

Toivoisin, että BK-40:n omistajat kirjoittaisivat tänne seuraavat tiedot:

1) toimiiko BK-40 niin kuin pitää?
2) tiedot autosta, tyyppi, vuosimalli ja jos tiedossa moottorinohjausyksikön versio sekä tieto siitä, onko auto euro 2- vaiko euro 3 -normin mukainen (jos katalysaattorin jälkeenkin lambda-anturi, on auto euro 3 tai uudempi).

Katsotaan, jos vaikka viisastuisimme jotain.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Sepi »

1) Kyllä toimii
2) Auto on Lada 111 16v vm-00, Boschin ruisku M1.5.4 Euro 2
Jos tuosta jotain jäi pois, niin tyyppikilveesä siis lukee merkinnät:
XTA211130
Version: R00 110
Engine: 2112
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
spedri

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja spedri »

Ajotietokone ei toimi.

XTA211200 20052114
SOO-130
Ruutahan on silloin Boschin MP7.0 Euro3
auto on 2112 1.5 16v vm.. 02

Muuten toimii, paitsi moottorin tiedot. Vikakoodeja en ole vielä kokeillut. Pitääpä käydä kokeileen samantien..
Viimeksi muokannut spedri, 10.12.2007 20:26. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Tyyppikilvestä. Tuolla jotain juttua: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... pi#p183841
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
spedri

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja spedri »

Sepi kirjoitti:Tyyppikilvestä. Tuolla jotain juttua: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... pi#p183841
Juu tosiaan hoksasin etsiä itsekin :)
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Ajotietokoneet toimivat eli bk 10 ja 40 molemmat ja autot on 110 ja 111 16v -02 ja mp7.0 ruisku.

Sellanen huomio on tehty että aina kun vaihtaa tietsikan joutuu vaihtamaan myös lämpötila anturin koska niissä näkyy olevan eri vastusalue. BK-40 tietokoneessa lämpötilankin pystyy korjaamaan jos on heittoa.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Tulipa ujuteltua tuo BK-40:sen lämpötila-anturi tuonne etupuskurin luokse ja samalla oli kompuutterikin irrallaan. Kirjoittelin joskus aiemmin jotain tuommoista:
Sepi kirjoitti:Kyllä ainakin minulla se vaaleanpunainen johto tulee kiinni autosta tulevaan johtoon. En nyt muista varmuudella sen johdon väriä (oli ehkä mustavihreä), mutta voin joskus käydä vilkasemassa.
Nyt katselin tarkemmin niin se vaaleanpunainen johto onkin yhteydessä autosta tulevaan valkoiseen piuhaan, liekkö sitten turha vai ei.
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
Vastaa Viestiin