Lisää alavääntöä ja pienempi kulutus 1200 Ladaan (ruisku?)

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
ilkkahy

Lisää alavääntöä ja pienempi kulutus 1200 Ladaan (ruisku?)

Viesti Kirjoittaja ilkkahy »

Ostin tuossa eilen ensimmäisen "autoni", vm 89 pyöreälamppuisen Lada 1200L:n. Olen tähän asti ajellut vain porukoiden dieselautoilla ja pitää kyllä myöntää että tuon Ladan vääntöalue on varsin korkeilla kierroksilla. En ihmettele jos tuollaisella kytkimiä kuluu tiheään.

Tarkoitus olisi siis nykyaikaistaa hieman tuota Ladan moottoria. Tietoa ja kokemusta autoista ei toistaiseksi ole vielä kovin paljon. Etenkin bensaruiskut on itselläni jäänyt jokseenkin pimentoon. Kannen kevyt avartaminen ja puristussuhteen nostaminen 8->10 tienoille ovat varmaan ne perushommat, mutta millainen olisi sopiva ja kohtuu edullinen elektroninen monipisteruisku tuohon 1200cc koneeseen?

Tavoite siis saada rutkasti alavääntöä ja pitää kulutus matalana, jonka kannalta ruisku suht pienillä suuttimilla lienee järkevä vaihtoehto?

Toinen, helpompi vaihtoehto voisi olla jotkut suht pienet 36mm tuplakaasuttimet, jolloin eri sylinterit saisivat samanlaisen seoksen.

Turbon asentamiseen olen toistaiseksi vielä hieman jäävi. Taitaa kulutus lisääntyä väkisinkin. Itselleni ei huipputehoilla ole niin väliä. Nuo vakiotehotkin riittäisi mainiosti, kunhan ei tarvitsisi kuunnella sitä järkyttävää moottorin huutamista ja pelleillä kytkimen kanssa niin paljoa.

Eli nyt teidän eksperttien päät yhteen, sillä kokemusta ja tietoa kaivataan!
Lada-Jussi

jes

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

itsekin olen miettynyt tällaisen virittämisen mahdollisuutta, että saisi mukavan matka-auton nyt kun ajoa tulee enemmän. Ei siis mitään tuplakaasari virityksiä.

mahdollisimman korkea vääntö ja laajalla kierrosalueella että voi ajaa vaikka 5-vaihteella koko päivän. Tolla 1300 Samaralla näyttäisi 3. vaihde olevan sellainen millä voi ajella varsin laajalti, mutta ei enää kovin suuria nopeuksia, max 80 km/h, irkissä puhuttiin suuremmasta puristussuhteesta ja sehän on Samaran moottorissa suurempi kuin takavedoissa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

ilkkahy kirjoitti:En ihmettele jos tuollaisella kytkimiä kuluu tiheään.

Nuo vakiotehotkin riittäisi mainiosti, kunhan ei tarvitsisi kuunnella sitä järkyttävää moottorin huutamista ja pelleillä kytkimen kanssa niin paljoa.
Pelleillä? :?
Yritetäänkö tässä kenties sanoa että alavääntöä pyritään suurilla vaihteilla ja pienillä nopeuksilla ajettaessa lisäämään luistattamalla kytkintä? :shock: Kytkimen kuluminenhan on hyvin pitkälle kuljettajan ajotyylistä kiinni. 1200:n Ladan kytkin ole ainakaan minun käytössäni osoittautunut yhtään liian heikkotekoiseksi.

Tuo järkyttävä moottorin huutaminen on joka tapauksessa väistämätöntä, jos on aikomus ajaa esim. maantiellä yli kahdeksaakymppiä. Jos suurilla kierroksilla ajaminen tuottaa harmaita hiuksia, on ehkä syytä vaihtaa automerkkiä tai vähintäänkin mallia tai tekniikkaa.

Joku sanoi joskus että laittamalla kaasuttimen ja imusarjan väliin ylimääräinen bakeliittilaippa, eli pidentämällä imusarjaa, saadaan hieman lisää vääntöä. Ladan vakiokansi on joskus jonkun tietoviisaan toimesta testattu virtauspenkissä (luin jostain vanhasta TM:stä) ja sen virtaus riittää kuulemma sellaisenaan yli sadan hevosvoiman tehoon. Lyhytiskuisesta pikkukoneesta tulee kuitenkin virittämällä paremminkin pirteä kierroskone kuin mikään vääntöhirviö.

Paras tapa lisätä Ladan menohaluja ja pudottaa kulutusta on tietenkin parantaa teho/paino-suhdetta ja välityksiä, eli asentaa suurempaa moottoria ja viisivaihteista laatikkoa taikka harvempaa perävälitystä.
ilkkahy

Tuollaisen Ladan koneeseen ei taida olla sopivaa pitempää kampiakselia?

Olen tosiaan ajanut Ladallani vasta noin 100km, joten eiköhän se oikea ajotapa sieltä vielä ala löytymään. Muistan joskus lukeneeni että Ladan kytkin alkaisi mennä rikki 50tkm paikkeilla.

Menee ehkä jo hieman hakuammunnaksi, mutta mitenkähän vauhtipyörän massan kasvattaminen mahtaisi toimia?

Olen kyllä hyvin innoissani tästä autosta muuten :D Tulee mieleen pienellä budjetilla tehty mersu. Molemmat hyvin simppeleitä rakenteeltaan. Aikomus on siis pistää tuo lada osiin ja kasata se viimeisen päälle joskus sitten armeijan jälkeen.
Turbiini

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

ilkkahy kirjoitti:Tuollaisen Ladan koneeseen ei taida olla sopivaa pitempää kampiakselia?
Siis 1200 koneeseen? no onhan 1500/1600 koneissa 80mm iskuinen kampi sillä 1200 koneesta tulee 1500 mutta lyhyemmät männät joudut ettimään, koska 1200 koneessa on samat männät ja kiertokanget kuin 1500 konees mutta lohko on matalampi, jolloin männät ottaisivat kanteen. Eli helpommalla pääsee kun vaihta koko koneen.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
ilkkahy

Tuli moposportin sivuilla vastaan tuollainen Dellorton DHLB32 tuplakaasutin, jolla hintaa 110e eli 220e sijoituksella saisi pienet tuplakaasuttimet tuohon. Onkohan tuollaisten asentamisesta 1200cc koneeseen vakiokaasuttimen tilalle kokemuksia?

Noiden kaveriksi voisi väsätä kunnon pakoputken ja poistaa kannesta sen millin. Sen jälkeen pitänee käyttää 98 bensaa?

Toisaalta kiinnostaisi tietää edelleen että mistä autosta saisi sopivan nelipisteruiskun ja mitä kaikkea tuollaisen asentaminen pitää sisällään.
Pöhö-Andrei

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Käyt surffailemassa tuossa alla olevassa osoitteessa, taitaa löytyä tech välilehden alta. Siellä on asennettu ladaan monipisteruisku ja kerrottu mitä sellainen toimi pitää sisällään. Osia on kerätty mistä mitäkin mutta on ne sen toimimaan saaneet.

http://www.celtia.hu/ladaklub/english.html

Itselläni on edessä vastaava projekti joten muutoman viikon päästä tiedän jo enemmän tästä asiasta. Osat on hankittu, saa nähdä siis saako ne kiinni ja toimivatko millä tavoin.
ilkkahy

Tuo ladan vakio imusarja on kyllä siitä huono että keskimmäiset pytyt selkeästi eri seoksen kuin reunimmaiset. Pitää värkätä itse kunnon imu ja pakosarjat myös.

Olen lukenut nyt hieman noista ruiskuista ja hankkimassa eräästä Volvosta legendaarista K-Jetronikkia (jos se heppu nyt suostuu myymään siihen hintaan). Fiatin twincam moottori olisi siitä mukava että pako ja imusarjat on eri puolella, mutta eipä noita taida kauheasti vastaan tulla ja myllyn vaihtamisesta tulee aina lisää säätämistä, joten olkoon sitten tuo 1200L vapaasti hengittävänä kun se kerran niin kestäväkin on. Kannesta vaan se milli pois ja pientä kanavien parantelua.

By the way: hienot Ladasivut Andrei :) Odotan mielenkiinnolla projektiasi. Millainen ruisku muuten on kyseessä?
turbo ic

Viesti Kirjoittaja turbo ic »

mulla on hestecin ruisku suorasytytyksellä ja kaksoskipinä puolalla se ainakin pelaa hyvin mutta on vähän turhan arvokas maksoin siittä 1400€ käytettynä tosin mukaan tuli kannettava tietokone. tolla ruiskulla saa kyllä seokset kohdilleen koska sen voi ohjelmoida pc:llä
ladasape

Viesti Kirjoittaja ladasape »

voihan sitä tehdä myös itse imusarjan joka olis pidempi kuin orkkis, pitemmällä imusarjallahan saadaan lisäävääntöä
markku

lada 1200 (ruisku)

Viesti Kirjoittaja markku »

Tuossa myyntipuolella on myynnissä lancian 1600 tc kaikkineen ruiskuineen ja hilpeiden kanssa.Ei kun siitä pata :D johan pelaa ja vääntää!!!!!!!!!!
weird0

Viesti Kirjoittaja weird0 »

Mites ois ruiskuks toi MegaSquirt? Olis ainakin halvempi kuin Hestec. Tosin MS ei ohjaa sytkää... Mutta siihenkin taitaa löytyä jonkinlainen modi. Ton säätäminenkin onnistuu PCllä ja ohjelmat saa ilmaseks. Ois enemmän Ladaan kuuluvaa tee-se-itse henkeä, kuin valmiissa paketissa. :D

Tuolta löytyy lisää tietoa siitä:
http://www.megasquirt.info/index.html

Ite oon miettinyt tollasen rakentamista, mutta... ei vain osaa päättää mitä autolle tekis ja tulee etsittyä lisää tietoa vaihtoehdoista. :roll:

Löytyskö jostain sopivaa monipisteruiskun imusarjaa, esim. nivasta? Ja saiskohan jostain ostettua varaosana.
ilkkahy

Itselleni ainakin sopii tuollainen simppeli mekaaninen K-Jetronic. Seosta ei varmaan saa yhtä tarkasti sopivaksi kuin tuolla Hestecillä, mutta toisaalta hintaakin on alle 1/10 :roll:

Millaiset kokemukset tuosta ruiskun asentamisesta sitten oli turbo ic?

Tosin tuossa taitaa olla kyseessä varsin korkeaviritteinen turbolada, kun itselläni on sellainen lievästi viritetty kottikärry.
turbo ic

Viesti Kirjoittaja turbo ic »

asennuksessa ei ollut muuta hankalaa kun saada hall antureiden tunnistin tapit asteelleen oikeisiin kohtiin, ja sähkoisten suuttimien laitto imusarjaan. muuten kaikki oli helppoja juttuja... mulla meni hermot oman k-jetin kanssa kun seokset ei pysynyt mitenkään kohdilaan joten päätin investoida hestecin
Jankos

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Megasquirtilla pystyy ohjaamaan myös sytkää, mutta ei hukkakipinää vaan jakajasytkää. Mutta en usko että tuosta hukkakipinäpuolasta mitään suuren suurta hyötyä kuitenkaan on eli ihan hyvän silläkin saa.

Lisäksi tuo megasquirtti voidaan rakentaa hall-anturin (joka kärjettömässä jakajassa on) kanssa toimivaksi eli ei tarvitse kuin muutaman anturin lisäksi(lämpötilat ilma/kone, kaasupoljin asento, map).
Vastaa Viestiin