BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2007
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Osku kirjoitti:Nyt alkoi bk-10 näyttää vikakoodia: E-1-1-1514 . Mikähän mahtaa olla?
En löytänyt koodia mistään luettelosta.

Terv: Osku
elikkä siinä on vikakoodi 1514, joka viittaa että jotain vikaa "tyhjäkäynti säätimen ohjaimen sulakkeessa" olisko vaikka sulake rikki?

http://chiptuner.ru/obdcod.php
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
pena
Viestit: 207
Liittynyt: 14.10.2003 8:58
Paikkakunta: Pine Ridge (Mäntyharju); Vantaa

varustekoodi?; tilaus ja asennus?

Viesti Kirjoittaja pena »

Ensinnäkin Lada-Jussin tekstistä:

"huomata kannattaa että joissain 110:ssä voi olla varustekoodi 133 eli niissä on GM ruisku, joihin nämä tietokoneet ei käy (ei ainakaan näytä vikakoodia)"

1. Tuohon liittyen seuraava kysymys:
Mistä saan selville kyseisen varustekoodin 110:ssä?

2. Sitten noista ajotietokoneista (Bortovoj kompjuter BK-10), joista Timo kirjoitti viime Lada-Pravdassa, josta muuten jälleen kiitos toimittajille, ja artikkelista tietysti Timolle.

Kuvauksen mukaan liittäminen on helpohkoa. Onko siis OBDII-liitin helposti tavoitettavissa? Kysyn kun en ole kelloa koskaan poistanut. Onko siis kellon aukko jotenkin pohjustettu valmiiksi ajotietokoneelle? Onko se lähes tumpelonkin asennettavissa?

Entä BK-10:n saaminen? Onko niitä valmiina nyt jo saatavissa, vai pitääkö niitä tilausten perusteella jonkun noutaa Pietarista?

Takuutahan laitteella ei ilmeisesti ole, vai kuinka? Onko niissä tavattu viallisia, vai ovatko tässäkin kuvatut viat johtuneet lähinnä väärästä asennuksesta ja käyttötaidon puutteesta?

Hinnastahan artikkelissa kerrottiinkin. Eihän se päätä huimaava ole, jos laite toimii. Meikäläinen on jo kaksi kertaa joutunut käymään merkkivalon palaessa suurin piirtein turhaan huollossa, kulut 90 euroa. Tuolla vehkeellä asia olisi luultavasti ratkennut heti.
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
Avatar
pena
Viestit: 207
Liittynyt: 14.10.2003 8:58
Paikkakunta: Pine Ridge (Mäntyharju); Vantaa

Chiptuner ja GM

Viesti Kirjoittaja pena »

Vielä äskeiseen asiaan:
Kyseisessä internet-osoitteessa puhutaan Chiptuner-merkistä. Onko se eri asia kuin BK-10?

Sitten mainintaan GM:stä:
Kyseisessä osoitteessa, kohdassa Kody oshibok VAZ on rivi GM, joka viittaa GM:n koodeihin, jota näkyvät olevan erilaisia yksinkertaisempia, nimittäin pelkästään kaksinumeroisia.
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jeps

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

elikkä varustekoodi löytyy kuvan mukaisesta tyyppikilvestä, joka sijaitsee auton konetilassa:

Kuva

alalaidassa on VERSION jonka jälkeen on 4-6 numeroinen auton mallinumero (esim. 21102, 2111...) tai kuten kuvassa sitä ei luekaan siinä. seuraavaksi kuvassa sinisellä merkitty on variaatio numero (110:ssä esim. P00, S00...) ja viimeisenä varuste koodi (esim. 110, 130, 133)

ratkaisevin tekijä BK-10:n sopivuudessa on se että varuste koodi on joko 110 = Bosch Euro-2 tai 130 = Bosch Euro-3 jos on 133 silloin on GM ruisku ja silloin BK-10 ei toimi kyseisessä autossa. Muita varustekoodeja en ole koskaan Suomessa nähnyt.

samaraan käy laite vain niissä joissa on varuste koodi 130

noissa Euro-3 malleissa on siis OBD-2 liitin ja Euro-2 malleissa tavallinen diagnoosipistoke jolloin asennus tapahtuu eritavoin.

110 Ladaan BK-10:n asennus on erittäin helppo juttu, Samaraan vähän monimuotoisempi, mutta ei vaikea sekään. Jopa minä ihan merkonomi pohjalta olen kyennyt ajotietokoneen asentamaan.

Lisää tietokoneita on kai saatavilla elokuussa ja selkeä suomenkielinen asennusohje tulee laitteen mukana, mut noista toimituksista tietää paremmin Ladamaster.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Chiptuner ja GM

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

pena kirjoitti:Vielä äskeiseen asiaan:
Kyseisessä internet-osoitteessa puhutaan Chiptuner-merkistä. Onko se eri asia kuin BK-10?

Sitten mainintaan GM:stä:
Kyseisessä osoitteessa, kohdassa Kody oshibok VAZ on rivi GM, joka viittaa GM:n koodeihin, jota näkyvät olevan erilaisia yksinkertaisempia, nimittäin pelkästään kaksinumeroisia.
joo toi chiptuner, olisko se oma firmansa mikä touhuu noitten laitteiden ja ruiskuhommien parissa, eli just jotain tuning sipsejä ohjainlaitteisiin ja kaikkea.

GM:n vikakoodeja voi tulkita kuten Lada Infon teknisessä osiossa on neuvottu, kyseinen ohje on 1700i malliin mutta samoin valoa vilkuttelemalla saadaan GM:n koodikin.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
samara88
Viestit: 252
Liittynyt: 19.3.2004 20:34
Paikkakunta: Syvänniemi, Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja samara88 »

Osku: koodi 1602 on seuraavanlainen;

vikakoodi 1602 (akkukengät käytetty irti, tämä seurausta akun vaihdosta)

Otin tämän omasta viestistäni 110 palstalta...
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver

Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Avatar
pena
Viestit: 207
Liittynyt: 14.10.2003 8:58
Paikkakunta: Pine Ridge (Mäntyharju); Vantaa

ktos

Viesti Kirjoittaja pena »

Kiitokset tiedoista, erityisesti Lada-Jussille, joka perehtyi ja vastasi huolella kysymyksiin.

Täällähän tuntee tulevansa vähitellen Lada-alan asiantuntijaksi.;-)
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: laskukone

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Martigan kirjoitti:Eipä taida nuo koneet sitten ihan oikein noita lukemia näyttää. Oma BK-16 näyttää myös aivan huikeita kulutuslukemia. Pahus, kun eivät vastanneet tuolla firmassa lähettämääni kyselyyn asennuksesta. Eivät ilmeisesti osaa englantia tai jotain??? Osataankohan siellä edes laskea :roll:
No mulla on vielä yksi piuha asentamatta, enkä tiedä pitääköhän sitä edes mihinkään pistää kiinni, mutta kompuutteri toimii kuin raamattu. (Paljon lukuja, muttei pidä ihan aikuisten oikeesti paikkaansa;-)
tän kulutuksen kanssa oli ongelmia useilla, olisikohan siihen ratkaisu kalibroinnissa.

olen tossa suomennellut käyttöohjetta ja siellä oli mainittu tuosta, virhe voi olla ilman kalibrointia +/- 50%

ohje:
1. tankkaa tankki täyteen ja nollaa kokonaiskulutus/litraa näyttö (yhtäaikaa napit "nuoli alas" ja "<>")
2. kuluta polttoainetta noin 30-40 litraa
3. tankkaa tankki täyteen ja ota tankattu litra määrä muistiin
4. siirry asetustilaan (yhtäaikaa napit "<>" ja "aurinko") näytöllä KOKONAISKULUTUS/L aseta näytölle tankattu litramäärä nuolinäppäimillä.
5. poistu asetus tilasta (yhtäaikaa napit "<>" ja "aurinko")

jotenkin noin sen pitäisi alkaa tajuumaan todellista kulutusta!!

kokeilisiko joku mahd. pian niin saadaan tarkistettua olenko suomentanut oikein, osa tekstistä kun menee enemmän tai vähämmän arviolta. :roll: koko ohje pitäisi olla suomennettuna tän kuun aikana.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

apua

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Ainakin Martigan on asentanut ton BK-16 Samaraan.... yritin tossa äitin euro-3 Sammyyn sitä asentaa. Mutta liittimet ei mahdu sinne minne pitäisi, elikkä niihin OBD-pistokkeen reikiin, tarviiko ne jotenkin käsitellä että mahtuu vai enkö muuten osaa?

olikos OBD:ssa joku lähtö mistä sai virrankin, käyttöohjeessa neuvotaan ottamaan virtalukon 15 liittimestä tai ryöstämällä jostain johtimesta? samoin kuin mittarivalaistus joka pitäisi ryöstää johtimista?

kyllä olis 110 Ladaan paljon helpompi :(
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Martigan
Viestit: 475
Liittynyt: 26.9.2003 8:24
Paikkakunta: Hämeenlinna, Hauho, Alvettula, Ilmoila
Viesti:

tietsikka

Viesti Kirjoittaja Martigan »

Koitapas ottaa sivuleikkureilla pikkusen pois niistä "liittimistä"

Ja virta tulee tuohon Samara-malliin ihan liittimestä sekin.. En nyt muista mikä liitin,mutta kyllähän sen siitä venäläisestä manuaalistakin saa selville.
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

näyttää ajotietokoneet lyöneen itsensä läpi suomenkin markkinoilla, kiitos Lada kerhon! useita topikkeja aiheesta on joka valikossa ja nostampa nyt tämänkin esiin jos tästä löytyy lisää vinkkejä ja käytännön neuvoja.

erityisesti toi tankkinäyttämän/kulutuksen kalibrointi on varmaan hyvä tehdä, äitin Samarassa kalibrointi ainakin muutti luvut lähemmäksi todellisuutta.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

kulutus

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Eipä näytä kalibrointi oikein pelaavan, tai ainakin Samaran BK-16:n keskikulutus 394 km:n matkalla oli reilut 15 litraa/100 km, suoritin nyt kalibroinnin uudelleen ja täsmäsin vielä tankin litra näyttämän joka ehti jo pitkän aikaa näyttää 0 litraa vaikka tankkauksen mukaan tankissa oli vielä 14 litraa jäljellä. edelleen oli vaikeaa päästä alle 10 litraa/100 km kulutukseen, outoa :roll:

tankilla ollessa tuli joku ystävällinen omega mies tankkaamaan ja kyselemään miten samara on toiminut, tuli puheeksi noi tietokoneet. Omegassa oli vakiona ajotietokone joka näyttää muuten samat tiedot kuin BK-10/BK-16, mutta Opelissa ei näytä vikakoodeja.

BK-16 ei näyttänyt virratpäällä mitään koodia, mutta aina käydessä 137 ja 327 koodit, CE ei koskaan kuitenkaan pala, eli onkohan vain jotain hömppä infoa. Nollatakaan niitä ei voi. Koodit viittaa tunnistimien signaalien vahvuuksiin.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Martigan
Viestit: 475
Liittynyt: 26.9.2003 8:24
Paikkakunta: Hämeenlinna, Hauho, Alvettula, Ilmoila
Viesti:

nollaus

Viesti Kirjoittaja Martigan »

Mikse ei muka voi nollata? Kyllä nuo mullakin nollaantui. Eikös tuo toinen ole kampiakselin tunnistimen ja toinen nakutuksen tunnistimen koodit? (ihan ulkomuistista).
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kun olen seurannut keskustelua OBD-liittimen sopivuuksista olen useasta lähteestä tullut sellaiseen tulokseen,että uros- ja naarasliittimet eivät aina ole sopivia keskenään.Katsastuksessa ei välttämättä testiliitin sovi auton OBD-liittimeen.(On Board Diagnostic).Sen verran hakusessa homma on.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: nollaus

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Martigan kirjoitti:Mikse ei muka voi nollata? Kyllä nuo mullakin nollaantui. Eikös tuo toinen ole kampiakselin tunnistimen ja toinen nakutuksen tunnistimen koodit? (ihan ulkomuistista).
jaa-a, ehkä se johtuu siitä että vika uusiutuu sitä mukaa kun ei sitä korjaa, pitäisköhän autolle tehdä jotain?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin