Nivan-modifiointi osio!!!

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
-P-

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja -P- »

http://kuvablogi.com/nayta/783630/

Tuossa ois nyt Nivan peräpäätä korotettu, näyttää melko hurjalta, mutta taitaa painua jouset jonkun sentin asennuksen jälkeen...
Iskareina tän vuosituhannen Hiluxin takaiskarit

-P-
Viimeksi muokannut -P-, 27.11.2007 20:22. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Lada-Jussi kirjoitti: siis Ladahan ei ole tarkkakopio Fiatista vaan siitä kehitetty parempi tuote!!!!
Eli TC:n laitto on kuten kävylliset puskurit ällässä, paluuta juurille. Tämähän vasta onkin todellista orkkistamista :wink:
Lada-Jussi kirjoitti:harva jättää koneen virityksen jälkeen autoa muilta osin originaaliksi, koska lisääntynyt teho vaatii parempaa alustaa ja lisää aerodynamiikkaa.
Meinaatkos nyt oikeasti, että ladaakin voisi oikeasti parantaa tehtaan jäljiltä? Jos alustaa voi parantaa, niin voisikohan esimerkiksi karburaattoripuoltakin..? Myönnä nyt vaan, että ei kyse ole mistään orkkisten vaalimisesta, vaan henkilökohtaisesta patoutumasta kaikkea ei-neuvostovenäläistä kohtaan ja etenkin saapasmaan tuotteita vastaan :wink:
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

toi parempaa pitäisi olla lainausmerkeissä, siis käytännössähän alusta ei siitä parane, koska orkkis on parempi. tuunaajat vaan puhuu alustan parantamisesta huonontaessaan alustaa.

jos tehdään 21013 tyyppisestä ladasta Fiat 124 special niin on se jonkin sortin replica elikkä tuuninki eikä enää alkuperäinen 1200L eikä se silloin ole alkuperäinen Fiatikaan

mun patoutumista en myönnä mitään, jokainen voi päätellä itse mitä haluaa :lol:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

Oon ostamassa mutikoita nivaan. Löysin läheltä edulliset hyväkuntoiset, mutta mutta...
...se on sekasarja
2kpl. 30/9,5r15
3kpl. 235/75r15
korkeuseroa noissa on n.1cm.
Pystyykö noitä käyttämään asfaltilla , eli rikkooko paikkoja/kuluuko renkaat nopeasti???
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
-P-

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja -P- »

Riippuu jo oikeestaan merkistäkin enemmän. Joissain kun nuo mitat tuppaa olemaan erilaisia. Noin yleisestiottaen pinnatut on aina korkeemmat ja tuntus, että BFG:t on pienemmät. Ja paineillahn tuota saa hiukkasen tasattua 8)

Noin periaatteessa uskoisin, ettei mitää riko, mutta...

EDIT:
Ainiin, ne oli nää Colwayt, pitäs kyllä toimia ihan ok.
Ja jos iso tarve iskee, niin mulla ois vielä kolme kpl noita C-traxeja BFG:n A/T kuviolla kokoa 235/75-15, pintaa muistaakseni 8mm luokkaa.

-P-
ihkulainen kirjoitti:Oon ostamassa mutikoita nivaan. Löysin läheltä edulliset hyväkuntoiset, mutta mutta...
...se on sekasarja
2kpl. 30/9,5r15
3kpl. 235/75r15
korkeuseroa noissa on n.1cm.
Pystyykö noitä käyttämään asfaltilla , eli rikkooko paikkoja/kuluuko renkaat nopeasti???
Avatar
iigorr
Viestit: 553
Liittynyt: 23.8.2004 19:33
Paikkakunta: karjalohja

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja iigorr »

iigorr kirjoitti:mimmones on uudessa nivassa ohjaustehostin? oisko mahdotonta asentaa takavetoon :D
oisko jollai niva friikillä faktaa? :D
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

-P- kirjoitti:
EDIT:
Ainiin, ne oli nää Colwayt, pitäs kyllä toimia ihan ok.
Ja jos iso tarve iskee, niin mulla ois vielä kolme kpl noita C-traxeja BFG:n A/T kuviolla kokoa 235/75-15, pintaa muistaakseni 8mm luokkaa.

-P-
Juu colwayt on. Kävin tänään hakemassa nuo. Ihan hyviltä vaikuttaa. renkaista 3kpl nastoilla 2kpl ilman :?
Onks noi jotenki heikkoi ku kaikil on vajait sarjoi.
En mää tollasi A/T-renkaita tällä hetkellä tarvii. Mut jos 1kpl M/T nastoilla löytyis ni sais täyden sarjan.
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

iigorr kirjoitti:
iigorr kirjoitti:mimmones on uudessa nivassa ohjaustehostin? oisko mahdotonta asentaa takavetoon :D
oisko jollai niva friikillä faktaa? :D
Kannattaako laittaa hydraulitehosteista simpukkaa takapotkuun nivasta? Kun niihin saa omaakin. Ja hinta varmasti hyvinkin samaa luokkaa.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
-P-

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja -P- »

Ei tuo kovinkaan erikoiselta tuo Colwayn MT-kuvio näyttänyt, mutta kyllä se varmaankin Nivan alla toimii, kun perä joustaa tarpeeksi ja tassut on maassa. Samantapainen kuvio, kuin Procompin MT. Aika yleisrengas, kuten BFG:n MT, Hankookin RT03, GY MT ja muut vastaavat.

Itellä on alla GY MTR:t(kuluneet) ja niilläkin pääsee ihan kohtuullisesti, kun mutakoista pysyy poissa.

Tuota ois kiva kokeilla, jos ois budjetti yhtään ylijäämän puolella...
http://www.offroaders.com/tech/AT-MT-Ti ... SR_TSL.htm

EDIT:
Keulakin on sit jousitettu uudestaan, pikkasen kankeilta tuntui nuo jouset, mutta kaippa ne siitä vetreytyy ajan myötä.
http://kuvablogi.com/nayta/789901/
Nyt pitäs vielä tuota kääntymistä rajoittaa, ennenkuin lähtee kunnolla metsään, ei tosin noilla renkailla tarvii olla menossa syvään lumeen.
Kukahan tarviis 235/75-15 talvirenkaita Nivaan sopivilla vanteilla. Sais hommattua uudet maastokumit...

-P-
Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

Minkälaiset talvirenkaat ja vanteet. Kuvia? Hinta?

Viikonloppuna sain minäkin Nivaa ylös.
Edessä Mersun 32cm jouset +pohjaamiskumeista pois. Kääntyvyytä rajotettu myös. Tasasella ylätukivarsi ottaa jousilautaseen, jote joutuu vielä niit laippoi laittaa yläpallon väliin niin keula nousee lisää!!!
Takana Fiat 131 etujouset+2,5cm vaneri. Iskarit rajottaa rajusti ulosjoustoa. Tarvii siirtää tai hommata pitemmät...
Taka-akseli 6cm sivussa! Täytynee panhardia pidentää :)
Renkaat siis 30/9,5-15.Colway c-trax MT -Kyl tuli hieno! Noi Fiatin jouset on kyl sopivan pehmoset offikäyttöön. Suosittelen!
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
-P-

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja -P- »

Mulla on takajousina omat jouset, korotettu kahdella 24mm vanerikiekolla. Iskarit on Hiluxin takaiskarit, kasassa mittaa jotain 40cm ja pitkänä 60cm. Aika lullamaiset on iskarit...
Edessä Saabin löysimmät jouset ja omat iskarit. Kumeja sahattu hieman. Kääntyvyyttä en ole (vielä) rajoittanut ollenkaan, pitäs varmaan :)
Kaaria on avarrettu jonkun verran, vielä olis reilu sentti varaa.

Vakaajatanko on vielä irti ja odottaa tuumausta ja hitsausta. Mitä luultavimmin tulee ihan säädettävä. Toiseen pätkään pultti kiinni ja toiseen mutteri.

Pistin Ihkulaiselle privaviestiä noista talvikumeista.

-P-
ktt

Re:

Viesti Kirjoittaja ktt »

Nivaismi kirjoitti:Bilteman isoimmat lumiketjut sopii Nivan normaalin kokoisille renkaille.
Kävin eilen Kaarinan Biltemassa ketjuja katsomassa. En sokkona uskaltanut ostaa mitään noista ketjuista, joten kysyin myyjältä (50-60 vuotias heppu) neuvoa. Hän sanoi, ettei mikään Bilteman ketju mahdu 175/75R16 päälle.

siispä, onko sinulla vielä ketjujen pakkausta tallessa, niin annatko siitä tuotenumeron? Ovatko nuo ketjut kestäneet sinulla ehjinä?

- Kalle
-P-

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja -P- »

Koodi 37-127 mahtuu Bilteman mukaan 215/65x16 renkaalle.
Ja tuolta myöskin löytyy...

http://www.offroadpaja.fi/Off-road/Mafri/ketjukoot.htm

-P-
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Onkos kukaan kokeillu ottaa nivasta kallistuksen vakaajaa pois? Tai lähinnä että miten vaikuttaa keulan jousitukseen?
Itse ajattelin ottaa vakaajan hiiteen ja pikkasen korottaa keulaa. En kuitenkaan aatellu jousitusta jäykistää, päinvastoin.

Nyt mulla on pikkasen keulaa nostettu yläpallon kiinnitystä ja jousilautasen asentoa muuttamalla mutta tuli sellanen ajatus kun vetarien murtokulmia pähkäilin että mites jos puottais koko tekniikkaa pikkasen alaspäin puottamalla etupalkkia alaspäin. Jatkais sitä korvaa ylemmäs jossa on ylätukivarsi kiinni ja sit tekis julmat muutos palat yläpallon ja olkavarren väliin? Ohjausnivelet ei ole ongelma ja samalla ottais laatikkoa ja jakolaatikkoa myös alaspäin niin loivenis taka kardaanin murtokulma. Nyt on takana niin paljon ulosjoustoa että on jo liikaa pitää rajoittaa jollain pikkasen. Tuntuu että kaatuu nokalleen koko värkki kun laskeutuu JYRKKÄÄ pengertä alaspäin.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
umas

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja umas »

Mistä saisi nivaan alustan korotus sarjoja? olis kiva saada joku nettiossa...
Vastaa Viestiin