Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.
Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
no nyt on samara taas käynnissä... lämmintä nyt ei sisälle kovin kaksinaisesti tule, enempi taitaa olla ominauus kuin vika.
juu pahaa oikeen tekee vetää pultteja nuin lujaa, mutta luulis pysyvän.
känti siistityi kyllä huomattavasti. katsellaan nyt mitenkä toimii
kohta olis porukoilla ollu sijais autona toiminut nissa synny kohtuu hintaan myynnissä
ja tuo samarakin tulee jossain vaiheessa myyntiin kunhan löydetään seuraava ajokki
Siis, topicin otsikko on kokemuksia halvasta Samarassa. Nyt täällä jutellaan jostain Samaran tekniikasta eikä siitä, mitä halvaa kukin on Samarassaan syönyt tms.
Okei, ei mulla ole Samaraa (enää)... I'll get my coat
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL * "Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
lada combi kirjoitti:
Kuullostaa kyllä melko hurjalta kireydeltä bensa koneessa, jos on vielä jälki kiristetty 360 astetta, kun tulee tuo Samaran kansi muutenkin niin kireelle
Niin mutta ei se kireys kuitenkaan loppupeleissä tullut kuin siihen ohjearvoon ja vieläpä aikalailla sinne alarajoillle, koska en uskaltanut sitä enempää kiristää. Eli se kansi olisi ilman jälkikiristystä jäänyt aivan löysälle! Sitä en kyllä pysty sanomaan, mistä se johtui, että ne pultit löysenivät niin paljon.
halvasta Samarasta - joku virolainen tätä topikkia lukeva varmaan ymmärtää, että "kokemuksia huonosta Samarasta". (halb=huono - taivutusmuodot: halva, halvem, kõige halvem /halvim)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
jatketaan nytten vielä tekniikalla.. ei kuulema vieläkään tule lämmintä sisälle paitsi kun antaa sammuksissa seistä hetken ja sen jälkeen tulee hetken oiken kuumaakin, ilmattu on moneen kertaan
sekä tyhjäkyännillä ei savuta mutta kaasua antaessa tulee aikas rankasti, en osaa sanoa mille haisee kun auto on tällä hetkellä 300km päässä, tähän veikkaisin syyksi pakoputkessa olevaa jäähdytin nestettä mutta tuo lämpöisen tulo eniten ihmetyttää ennen tuli sentäs haaleaa
Tästä vähän kalliimmasta Samarasta ensikokemuksia:
Verrattuna tuohon vanhempaan, kytkin on jotenkin mukavamman tuntuinen, jarrut selvästi sähäkämmät, auto lämpenee nopeammin ja lämpimämmäksi. Tuo teknisissä kysymyksissä kyselemäni valoautomatiikka on huonompi kuin vanhassa tai sitten en vain osaa sitä käyttää. Ja nuo ajonestot ja keskuslukitukset ovat joutavia hömpötyksiä viimeistään sitten kun ne alkavat renaamaan.
pääasiassa Samarasta on ollut hyviä kokemuksia, mutta nyt alkuvuodesta ollut vikasarja alkaa huvittamaan. Koko juttu vielä alkoi oma-aloitteisesta remontista, ehkä ei olisi pitänyt käyttää deltan orkkis osia? ehkä olisi vanha osa pitänyt ajaa täysin loppuun? ehkä, ehkä ehkä....
11.1.2008 kytkimen vaihto 202050 km (vanha ei vielä luista, uusi osa tilalle, teetettynä ammattilaisella)
27.1.2008 vaihdelaatikon vaihto 202600 km (vanha loota ei kestänyt uusia lootia, ilmeisesti kytkinakselin laakeripetti)
6.2.2008 nopeusanturin vaihto 202755 km (vanhasta katkesi anturin akseli, mittari ja ruiskun ohjaus häiriö)
9.2.2008 konepellin avausmekanismin korjaus 202900 km (hajosi jo edellisen remontin yhteydessä, lopulta vaikee sanoa mistä tää johtui, nysväämällä mekanismia sain homman taas toimimaan, luukun väkisin aukaisu aiheutti pieniä peltivaurioita)
9.2.2008 eturengas rikki 202950 km (kuljettajan puoleinen etupyörä ei pidä ilmojaan, kotimatka EH-85 vararenkaalla)
tällästä vikasarjaa noin lyhyellä ajalla ei minun muistissa ole aiemmin, arveltuja syitä
- kytkin oli kulunut jo ihan normaalisti, oletettavasti oli vielä orkkiskytkin ja autolla ajettu yli 200tkm
- vaihteisto ei kestänyt kun uusi öljy pesi lootan, ilmeisesti koskaan ei ole vaihdettu öljyjä lootaan (käyttäjien vika) parin sadan jälkeen uusi öljy oli ihan mustaa kuraa
- nopeusanturin muoviakseli on saattanut kärsiä kun sitä on lyhyen ajan sisään irrotettu ja asennettu pariinkin kertaan
- konepellin avausmekanismi kärsi kun vaijeria on joka remontissa revitty paikaltaan, helpottaaakseen ilmanputsarin pois irroitusta, korjaustoimenpiteet vaurioitti peltejä
- rengasvaurio voi osaltaan johtua liian myöhään huomatusta paineenlaskusta, tosin jotain vikaa on ilmeisesti länsimaisessa renkaassa, kun se hiljalleen on paineita päästellyt
nii joo auton odottaessa kytkin remonttia ja sillä aikaa vaihdettiin loppuvuonna lämppärin kenno, seisonnan jälkeen jarru oli vähän jumissa ja jarrulevy mennyt kieroksi, nyt nypyttää jarrutuksessa. Mutta usko Samaraan ei horju.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Ei ole vielä kohdalle sattunut, että jarrulevyt olisivat kieroksi menneet, mutta aika monista alkuperäisistä jarrupaloista on kitkapinta irronnut. Nyt viimeksi 2111:n paloista 86.000 km kohdalla, kolme neljästä pinnasta oli irti.
Oireina mm. jarrujen nykiminen ja joskus kovatkin pamaukset, kun vaihtaa ajosuuntaa (siis eteen tai taakse) ja jarruttaa.
Samoin joskus reipaskin tärinä, joka ei tietenkään pyörien tasapainotuksella tokene.
viime talvena meni levy kieroon, kun ajoin isompaan lätäkköön ja levy saattoi olla vielä käytöstä lämmin kohdatessaan kylmän veden.
tossahan on vähän välystä pyörän laakerissa ja raidetangon päässä samaisella puolella, joten voisiko nämä välyksetkin jo aiheuttaa pientä täristystä jarrutuksessa, eikä vika olisi niinkään levyssä. pariin kertaan on jarru purettu ja uudelleen kasattu, välissä jarrulevyä ja sylinterin liukuja yms siistien, hetken aikaa on mennyt ilman tärinöitä.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
nyt ajettu 30 km siten että mitään ei hajonnut sain hajonneen renkaan pajalta, laittoivat sisärenkaan, kun renkaan kyljessä oli vuotoa, toi raadon alta takapihalta otettu rengassarja on pinnaltaan ja nastoiltaan ihan hyvä, mutta rungot on aikalailla halkeilleet, on kuulemma jo kertaalleen pinnoitettu sarja joutuukohan ens talvena jo ostaa uudet renkaat.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Ihmettelin aamulla töihin ajaessani, että miksi se Samaran jännitemittari heiluu säännöllisin väliajoin terävästi kun päällä olivat vain ajovalot ja lämmityslaite eikä esimerkiksi vilkut. Jonkinmatkaa ajettuani tuulilasin pyyhkimet liikahtivat yht' äkkiä muutaman sentin. Sitten vasta tajusin että tuulilasin pyyhkimien tihkukytkin oli jäänyt päälle edellisellä ajokerralla ja pyyhkimet olivat yöllä jäätyneet kiinni tuulilasiin. Pyyhkimen moottori siis yritti liikuttaa niitä pyyhkimiä mutta pyyhkimet eivät liikahtaneetkaan. Ennenkin olen käyttänyt pyyhkimiä niiden ollessa jäätyneenä kiinni tuulilasiin eikä siinä ole loppujen lopuksi mikään hajonnut. Onko Samarassa jokin suojaus rakennettu suojaamaan pyyhkimiä niiden jäätyessä tuulilasiin? vai onko se pyyhkimien moottori vaan jotenkin siinä tarkoituksella tehty heikoksi ettei mikään rikkoutuisi kun pyyhkimet ovat jäätyneet tuulilasiin??
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Jouska kirjoitti:Ihmettelin aamulla töihin ajaessani, että miksi se Samaran jännitemittari heiluu säännöllisin väliajoin terävästi kun päällä olivat vain ajovalot ja lämmityslaite eikä esimerkiksi vilkut. Jonkinmatkaa ajettuani tuulilasin pyyhkimet liikahtivat yht' äkkiä muutaman sentin. Sitten vasta tajusin että tuulilasin pyyhkimien tihkukytkin oli jäänyt päälle edellisellä ajokerralla ja pyyhkimet olivat yöllä jäätyneet kiinni tuulilasiin. Pyyhkimen moottori siis yritti liikuttaa niitä pyyhkimiä mutta pyyhkimet eivät liikahtaneetkaan. Ennenkin olen käyttänyt pyyhkimiä niiden ollessa jäätyneenä kiinni tuulilasiin eikä siinä ole loppujen lopuksi mikään hajonnut. Onko Samarassa jokin suojaus rakennettu suojaamaan pyyhkimiä niiden jäätyessä tuulilasiin? vai onko se pyyhkimien moottori vaan jotenkin siinä tarkoituksella tehty heikoksi ettei mikään rikkoutuisi kun pyyhkimet ovat jäätyneet tuulilasiin??
Ainakin Lada 1200L:ssä olen pyyhkijän moottorin polttanut kyseisellä tavalla.Onneksi sulake sentään jäi ehjäksi.
Nonnis kirjoitti:Onko se jarrulevy mennyt kieroksi vai onko sinne vaan ruostunut palan kuvat seisontakohtaan ja kunnon jarrutuksilla laikka on pian taas tasainen?
Eikö nuo naputtavat jarrulevyt ole enempi ongelma Bilteman tuotteissa,ei Ladoissa.