Hesarin netin keskustelu sivulle tänään aiheeksi mm. miten saada motokuskeja lisää, siis metsäkoneenkuljettajia.
Ensimmäisenä puhutaan aina liian pienestä palkasta. Urakoitsija vaan ei pysty maksamaan huippupalkkoja, kun pöllejä ei ilmesty tienvarteen. Pitäisikö sitten valtion, siis meidän alkaa tukemaan noita urakoitsijoita?
Pari viikkoa olin hakkuilla tässä äskettäin ammattitaitoisen hakkuukonekuljettjan kanssa samalla palstalla, samalla kyydillä kuljettiin. Puhuttiin niistä 10 tunnin työvuoroista, yksinäistä istua kopissa, on hallittava ensinnä kone, sitten koneen tietotekniikka, tehtävä vielä kunnon jälkeä... Tressaavaa jos mikä. Siksi hänkin siirtyi jalkamieheksi moottiri- raivaussahan käyttäjäksi.
Motokuskeja
Motokuskeja
warre 353w sedan,
Re: Motokuskeja
Palkkauksesta en tiedä ja moni muukin homma itse tekemisen lisäksi sisältää paljon tietotekniikan käyttöä.
Mutta tuo yksinäisyys on varmasti suurimpia syitä ettei kuskeja tule tai montaa vuotta ei jaksa. Kun työpäivä ettet edes näe yhtään ihmistä on arkipäivää, niin se vaatii tietyn erakkoluonteen.
,_,/ukka
Mutta tuo yksinäisyys on varmasti suurimpia syitä ettei kuskeja tule tai montaa vuotta ei jaksa. Kun työpäivä ettet edes näe yhtään ihmistä on arkipäivää, niin se vaatii tietyn erakkoluonteen.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Re: Motokuskeja
Jatkan vielä tuota motokuskin kanssa keskustelua. Muutaman tunnin siellä jaksaa istua tarkkana työvuorossa, lopputuurissa väkisin tarkkuus herpaantuu. Jäljet näkyy helposti metsässä kun väsymys painaa kuskia. Melkoisella vauhdilla ja voimalla rullat työntää sitä runkoa karsittaessa, kaiken aikaa on tiedettävä mitä tekee. Varmaan aiheuttaa painetta myös se puunostaja, entäpä malttako metsänomistaja pitää omana tietonaan mielipiteensä. Tuppaavat käymään joskus motokuskin juttusilla, ajankulukseen.
warre 353w sedan,
Re: Motokuskeja
Tuli tässä mieleen joku kymmenisin vuotta sitten tuolla Hankasalmella motolle sattunut hakkuurajan ylitys, jossa meni samalla kymmenkunta isoa runkoa meidän puolelta. Otin yhteyttä siihen siihen puunostajaan (oli tällä kertaa muuten sama kuin metsänomistaja..), alkoi ensin väittämään, uskoi vasta paikan päällä ja olihan vaikeata saada siltä mitään korvauksia. Pienen painostuksen ansiosta maksoi lopulta kuutiotaksan mukaan ja senkin aika alakanttiin omien laskelmien mukaan. Jälkeenpäin vasta selvisi, että sen olisi kuulunut maksaa kaksinkertainen hinta, mutta ei viitsitty alkaa siitä enää riitelemään ja annettiin asian olla.
Oli se raja nauhotettu (en tosin tiedä miten hyvin), mutta kun ne sillä motolla yötäpäivää paino, niin siinä varmaan tarkkuuskin herpaantui kuskilta ja se moto kun on ahne puulle niin näin pääsi käymään. Eli tällainenkin juttu on vielä motokuskilla riesana.
Oli se raja nauhotettu (en tosin tiedä miten hyvin), mutta kun ne sillä motolla yötäpäivää paino, niin siinä varmaan tarkkuuskin herpaantui kuskilta ja se moto kun on ahne puulle niin näin pääsi käymään. Eli tällainenkin juttu on vielä motokuskilla riesana.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»