Kyseleppä offikaupoista. Esim. OffRoad-tarvike, Cros4wd.. hinnoissa suuria eroja, ei lienee yllätys.umas kirjoitti:Mistä saisi nivaan alustan korotus sarjoja? olis kiva saada joku nettiossa...
Nivan-modifiointi osio!!!
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Joo, ko. rengaskokoa ei ole luettelossa, mutta hyvin sopii. Sopisivat isompiinkin varsinkin kun maalit kiristysketjuista kuluu pois. Kyllä mulla pakkaus on tallessa, mutta en pääse pariin viikkoon katsomaan. . . Eihän sitä kovin korkealta putoa jos ketjujen kokoja on muutettukin, kun hintaa ei ole paljoa. Eri kokotaulukkoja vertailemalla päättelin että pakko niiden on sopia ennen kuin ostin. Kohtuu hyvin ne on kestäneet (huom. hinta oli 14,90 e tms.). Mukana tuli 4 varalenkkiä ja parin talven aikana ne on ketjuihin hitsailtu. Jos ajotyyli on agressiivinen niin kannattaa ostaa vahvemmat (paljon kalliimmat). Raakaa roudan kappaleiksi ruovittamista ne ei kestä, mutta kohtuu varovaista ajoa ihan OK.ktt kirjoitti:Kävin eilen Kaarinan Biltemassa ketjuja katsomassa. En sokkona uskaltanut ostaa mitään noista ketjuista, joten kysyin myyjältä (50-60 vuotias heppu) neuvoa. Hän sanoi, ettei mikään Bilteman ketju mahdu 175/75R16 päälle.Nivaismi kirjoitti:Bilteman isoimmat lumiketjut sopii Nivan normaalin kokoisille renkaille.
siispä, onko sinulla vielä ketjujen pakkausta tallessa, niin annatko siitä tuotenumeron? Ovatko nuo ketjut kestäneet sinulla ehjinä?
- Kalle
Re:
Kävin aika pian tuon oman viestini lähettämisen jälkeen hakemassa yhden parin isoimpia ketjuja. Kokeilin niitä ja nehän kyllä sopivat ihan hyvin. Tein niillä pikkulenkin (100 metriä tiellä plus pari metriä jyrkkää mäkeä ylös alas), näyttivät olevan vielä ehjät ja lähtivät helposti poiskin. Hain sitten toisenkin parin.Nivaismi kirjoitti: Joo, ko. rengaskokoa ei ole luettelossa, mutta hyvin sopii.
...
Raakaa roudan kappaleiksi ruovittamista ne ei kestä, mutta kohtuu varovaista ajoa ihan OK.
En ole vielä noita itse päässyt enempää kokeilemaan, kuin n. kilometrin mittaisen lenkin, josta 900 metriä tiellä, 100 metriä pellolla ja taas pari metriä jäistä mäkeä ylös alas. Pito oli kyllä mainio jäisessä mäessä. Ja ketjut lähtivät taas ihan nätisti irtikin. Ei ollut pahan hintainen hankinta.
- Kalle
kiitti vinkistälidli kirjoitti:Kyseleppä offikaupoista. Esim. OffRoad-tarvike, Cros4wd.. hinnoissa suuria eroja, ei lienee yllätys.umas kirjoitti:Mistä saisi nivaan alustan korotus sarjoja? olis kiva saada joku nettiossa...

Tarviiko tuohon "korotussarjaa", laittaa itsetehdyn korokepalan takajousien alle ja saabin jouset eteen. Vaihtoehtoisesti Mersun jousen modattuna menee myös. Sit pitempää iskaria.
-P-
-P-
- larssi21074
Onko kukaan laittanu nivaan chevy nivan ylä ja alapallovineliä eteen?
Käyvät suoraan vanhaan nivaan. Niillä sais levitettyä etupäätä yli puol senttiä puoleltaan eikä jäykentäis ohjausta vaikka vanteet tulee ulommas.
Mutta sitä en o tutkinu että riittääkö murroksissa varaa..
Nivan orkkispeltivanteet kääntämällä eli keskiön kääntämällä saa rengasta ulostettua maksimissaan 4,5cm.
Käyvät suoraan vanhaan nivaan. Niillä sais levitettyä etupäätä yli puol senttiä puoleltaan eikä jäykentäis ohjausta vaikka vanteet tulee ulommas.
Mutta sitä en o tutkinu että riittääkö murroksissa varaa..
Nivan orkkispeltivanteet kääntämällä eli keskiön kääntämällä saa rengasta ulostettua maksimissaan 4,5cm.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Kertokaapas te Nivan heikot kohdat tietävät että missä vika / mikä on oikosessa.
Kyseessä Niva 1600, vm 88.
- Kun lyö virrat päälle, parkit menee automaattisesti päälle vaikkei autossa ole valoautomatiikkaa.
- Auton valot on kauttaaltaan kuin strobot (välkkyy nopeasti tauotta). Laturi uusi, jännitteensäädin uusittu, akku lähes tuliterä -> ei vaikutusta oireeseen.
- Jos ajovalot on päällä, auto ei sammu avaimesta mutta sammuu heti jos/kun sammuttaa ajovalot.
Joku edellisistä omistajista on ollut perinteinen tee-se-itse-vaikka-et-osaa tyyppi, eli sähköteippiä auton sähköistä löytyy kilometritolkulla ja rosvoliittimiä on sitäkin enemmän.
Kyseessä Niva 1600, vm 88.
- Kun lyö virrat päälle, parkit menee automaattisesti päälle vaikkei autossa ole valoautomatiikkaa.
- Auton valot on kauttaaltaan kuin strobot (välkkyy nopeasti tauotta). Laturi uusi, jännitteensäädin uusittu, akku lähes tuliterä -> ei vaikutusta oireeseen.
- Jos ajovalot on päällä, auto ei sammu avaimesta mutta sammuu heti jos/kun sammuttaa ajovalot.
Joku edellisistä omistajista on ollut perinteinen tee-se-itse-vaikka-et-osaa tyyppi, eli sähköteippiä auton sähköistä löytyy kilometritolkulla ja rosvoliittimiä on sitäkin enemmän.

En minäkään mistään mitään tiedä, mutta noista kahdesta tulee mieleen, että joku sinua ennen on yrittänyt tehdä valoautomatiikan kytkemällä valojohdot suoraan virtalukkoon. Tämän vuoksi virtalukon pystyy nyt kait sitten ohittamaan valokytkimelläcassu kirjoitti: - Kun lyö virrat päälle, parkit menee automaattisesti päälle vaikkei autossa ole valoautomatiikkaa.
...

Mä itse lähtisin ensiksi tutkimaan virtalukon johdoissa olevia rosvokytkimiä ja jos ei muuten keksi, irrottelisin niitä yksitellen. Kyllä ne valot jossain vaiheessa sammuu

- Kalle
Pitää vähän perehtyä noihin sähköihin. Hirveästi ei ole vielä uskaltanut lähteä tutkimaan ja roplaamaan kun tuo toimii käyttöautona ja oli juuri viikon poissa pelistä vanhan virranjakajan kärkisillan hajottua.ktt kirjoitti: En minäkään mistään mitään tiedä, mutta noista kahdesta tulee mieleen, että joku sinua ennen on yrittänyt tehdä valoautomatiikan kytkemällä valojohdot suoraan virtalukkoon. Tämän vuoksi virtalukon pystyy nyt kait sitten ohittamaan valokytkimelläKokeiles laittaa valokytkimestä valot päälle, virtalukon ollessa sammuksissa (mieluiten avaimet kuitenkin yhä lukossa, ettei rattilukko napsahda päälle) ja pyydä vaimoa työntämään autoa, lähteekö käyntiin?
Mä itse lähtisin ensiksi tutkimaan virtalukon johdoissa olevia rosvokytkimiä ja jos ei muuten keksi, irrottelisin niitä yksitellen. Kyllä ne valot jossain vaiheessa sammuuJa jos sen valoautomatiikan siihen haluaa, tekisin sen sitten niin, että laittaisin valoille uuden releen, jonka ohjausvirta tulee virtalukosta.
- Kalle
Sangen raivostuttavaa katseltavaa nuo Nivani sähköt. Minkä ihmeen takia ihmiset menee asentamaan jos ei oikeasti osata.
Autoon oli asennettu keulalle sumuvalot ja lisäpitkät. Kytkennät tehty miten sattuu ja riipaisinkin jo lisävalot mäkeen keulalta. Tästä linkistä yksi kuva jossa näkyy kuinka hienosti johtosarjoissa on epämääräisiä teippauksia ja rosvoliittimiä joista menee johtoja sinne tänne.
Kertokaapas muuten joku asiasta tietävä, mikä olisi passeli pikkudieselin turbo (mistä autosta / mikä turbomerkki, malli) joka toimisi hyvin Nivassa. Olis kiva saada tuohon vempeleeseen vähän matalalta alkavaa vääntöä. Turbo inhimillisillä paineilla olis poikaa.
Turboksi kannaatta katsella diesel toyotien ainakin corolla ja varmasti muutkin pikku toyotat. malli taisi olla ct20. Pienillä siivillä ja tanko hukkaportilla. toimi 1500 pienillä kierroksilla. 85hp/0.5bar kolmella pytyllä penkissä ja kansipahvista ja alakerrasta vainaa 

Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Käykö Nivan etujarrut myös taakse?
Ajatuksena oli heittää levyt, nyt ei tosin oo niitä rumpujakaan ja kaikki sisuskalutkin on heivattu mäkeen...
Toisaalta, jos sais ehjän taka-akselin täydellisenä, niin sekin ois ihan kiva.
-P-
Ajatuksena oli heittää levyt, nyt ei tosin oo niitä rumpujakaan ja kaikki sisuskalutkin on heivattu mäkeen...
Toisaalta, jos sais ehjän taka-akselin täydellisenä, niin sekin ois ihan kiva.
-P-
- toktornivako
[quote="larssi21074"]Onko kukaan laittanu nivaan chevy nivan ylä ja alapallovineliä eteen?
Ei ne chevyn pallonivelet kyllä Nivaan sovi,on eri pulttijako!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
- larssi21074
Kas vain!toktornivako kirjoitti:larssi21074 kirjoitti:Onko kukaan laittanu nivaan chevy nivan ylä ja alapallovineliä eteen?

Mulla on pallonivelt chevy nivan numerolla ja pulttijako on aivan sama kuin nivan nivelissä paitsi nivel ulostaa jonkun verran.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
- toktornivako
Kas vain!
Mulla on pallonivelt chevy nivan numerolla ja pulttijako on aivan sama kuin nivan nivelissä paitsi nivel ulostaa jonkun verran.[/quote]
Kyllä mulle tarjotut chevyn yläpallot oli ainakin 4pultilla kiinni!

Mulla on pallonivelt chevy nivan numerolla ja pulttijako on aivan sama kuin nivan nivelissä paitsi nivel ulostaa jonkun verran.[/quote]
Kyllä mulle tarjotut chevyn yläpallot oli ainakin 4pultilla kiinni!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
eli nyt muutama kysymys heti näin alkuun =) onko muita dieseleitä kun tuo pösön mikä menee sinne heittämällä? meneekö se tuohon laatikkoon suoraa? jaaaaa mitäs sitte... mahtuuko tuo fediman trial ade boggerin kopio 31 X 10.50 - 15 kokoisena tuonne alle? nostettu edestä ja takaa ~70mm. kaaret varmaan pitää avata? nuo jakoaskin välitykset kiinnostais muakin kovasti.. perkeles niin porsiiko muilla noita vaihdelaatikkoja ku mulla menee jo toista vaikka oon kuinka rajusti koittanu käyttää...eiku.. ajattelin että pitääkö sinne laittaa suorakytkentä että se alkaa kestää.. synkrot noista on levenny mitä mulla on menny... no kiitosta ny näin alakuun jos joku jaksaa lukia tämän romaanin..