Finlex - lakiteksti kirjoitti:a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;
b) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia;
c)
autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;
d)
autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;
e) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; tarvittaessa kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä luotettava selvitys;
f) jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
Lähde:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Eli nappiksessa vertailumoottori on 1600 kuutioinen. ELI 1600 koneessa on 76hp.
Nappikseen turpolla tehot 76hp+20%= 91,2hp
Kanttilamppussa ollut 1700 konetta ja sen tehot 84hp.
Jotenka 84hp+20%=100,8hp
Ja mikäli tahtoo laittaa nappisilmään jonkun MUUN auton moottorin on sen kuutiotilavuus oltava maksimissaan nappiksen kuutiotilavuus
1568ccm3*1,25=1960ccm3
Ja kanttilampussa
1690ccm3*1,25=2112,5ccm3
http://www.ladat.org/vaz-files/konelatodistus.jpg Tätä näyttämällä ja tarvittaessa kopioimaan tuon lakitekstin finlexistä on katsastus miehen pystyttävä hyväksymään se katsastuksesta.
Sekä jos on turbotettu pitää siitä olla tehotodistus.
Ja mikäli nyt tahtoo esim. 2.0TC moottorin tuonne ladan konepellin alle. Sen saa sinne edelleen vaikka tehot meneekin ylitse 2.0tc VAKIO moottorissa. Kun voit valmistaa sen "OMAVALMISTE MOOTTORINA" Joka se on sen jälkeen kun sulla on esim. eri kaasari, pakosarja ja nokka ja pystyt näyttämäään tehonmittaus lapun moottorista että se on alle 91,2hp(nappis) tai 100,8hp(kanttilamppu). Tietty tässä myös järki mukana. Jos sulla on peltisarja ja 45mm vaakaimut kiinnii niin voi herätä epäilys onkohan tämä tehonmittaus ollut luotettava.
Ja tuon on onnistuttava oli konttori sitten ivalossa tai närpiössä! Se ei ole konttorikohtanen asia vaan Suomen valtio kohtainen. Yhen auton olen tuommosena omavalmisteena vastaavin jutuin tehny.