Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Vähän huollettiin:
Piti vain vaihtaa/säädättää venttiilit, kytkin, kampiakselin stefa ja lämmityslaitteen moottori.
Vaihdettiin sitten vielä pako/imusarjan tiiviste, termostaatti, lämmityslaitteen kenno, jäähdytysletkut ja vetoakseleiden suojakumit. Samalla meni kaikki nesteetkin vaihtoon.
Alkaa olla 110:ssä vaihdettuna melkein kaikki irto osat moottorin ympäriltä. Nyt siteen pelaa tod. näk. hyvin taas seuraavat viisi vuotta.
Vuosimalli on 2000; onneksi venäjälle ei ole pitkä matka....
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Viikolla tuli vakuutusyhtiön laput.Auto täytyy viedä tutkittavaksi vahinkotarkastuskeskukseen.Vien sen Konalaan Helsingissä.Tänään katkes takapönttö liitoksesta lopullisesti ja takapönttö jäi killuun kannakeitten varaan.Äänet oli aika möreät,mutta ei niin möreät että sakkoja sais,hyvä tietää.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jaska HKI kirjoitti:Viikolla tuli vakuutusyhtiön laput.Auto täytyy viedä tutkittavaksi vahinkotarkastuskeskukseen.Vien sen Konalaan Helsingissä.Tänään katkes takapönttö liitoksesta lopullisesti ja takapönttö jäi killuun kannakeitten varaan.Äänet oli aika möreät,mutta ei niin möreät että sakkoja sais,hyvä tietää.
Kävin vahinkotarkastuskeskuksessa.Pakoputkesta joka oli jo osin ruostunut olisi maksettu puolet korjauskustannuksista.Yksi sininen HB:n takapuskuri olisi löytynyt purkaamolta jostakin huitsin nevadasta.Pyysin tarjouksen.... 639€....eipä tarvinnut kauaa miettiä.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kevätsää innoitti pihatöihin, 2111:n moottoriöljyn- ja -suodattimen vaihtoon.

Vaihtovälinä oli 20.000 km, öljyä tuli ulos noin 2,2 litraa (pinta oli lähellä mittatikun alarajaa) ja kun aikanaan laitoin koneeseen noin 3,2 litraa, oli öljynkulutus siis noin 50 cm3/1000 km.

Vaihtovälillä ei öljyä tarvinnut lisätä.

Ulostullut öljy oli "siistissä" kunnossa ja olisi hyvin sietänyt pidemmänkin ajon.

Käyttämäni öljy oli Fordille valmistettua Ford Formula E -öljyä, tärkeimmät luokitukset SAE 5W-30, API SL/CF-4, ACEA A1/B1.

Uudeksi suodattimeksi asensin Volvon alkuperäissuodattimen, eli Mann & Hummel W917:n.

Autoni moottori on 2112, eli 16-venttiilinen.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Rikkutuneen pakoputken liitoksen korjaamiseen käy Lada 11X:ssä Bilteman asennssarjalla 98-010,hinta noin 6€.Kartio ja pallonivel poistetaan ja holkki vedetään putken molempien päiden päälle ja kiristetään 13mm:n hylsyllä.Puskurin korjaukseen olisi jäljellä 634€.
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Jaska HKI kirjoitti:Rikkutuneen pakoputken liitoksen korjaamiseen käy Lada 11X:ssä Bilteman asennssarjalla 98-010,hinta noin 6€.Kartio ja pallonivel poistetaan ja holkki vedetään putken molempien päiden päälle ja kiristetään 13mm:n hylsyllä.Puskurin korjaukseen olisi jäljellä 634€.
En tekisi puskuriin mitään, oli niin vähän rikki. Nyt vaan lähdet Toljatin reissulle ja ostat sieltä uuden puskurin jos alkaa vaivaamaan... :lol:
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Jaskahan teki tossa hyvän diilin. Sehän olisi vähän isommalla summalla mennyt jo lunastukseen. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
kalle
Viestit: 106
Liittynyt: 12.4.2004 3:05
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja kalle »

Tää menee Samara-kokemuksien puolelle...

Toissa talvena sattui kaksi tapausta. Toisessa satuin itse peruuttamaan jäisellä parkkipaikalla sedanin takakulman jonkun pakun karjapuskuriin. Itelle tuli kulmaan kolikonkokoinen lommo ja tais haljeta toinen takavalokin. Vastapuolelle ei tullut mitään näkyvää. Jätin kuitenkin lapun tuulilasiin. Seurauksena oli vakuutusyhtiön kirje, jossa pyydettiin maksamaan vakuutusyhtiölle 900 euroa korjauksesta heti tai reilu tonni kohonneina vakuutusmaksuina ajan myötä.

Toinen tapaus sattui vinoparkissa. Iso Bemari lähti sivuilleen katsomatta puskemaan oikeaa etukulmaansa kuskenovesta sisään. Seurauksena lommolle mennyt etuovi Sammyssä ja pieni naarmu Bemarin puskurissa. Vakuutusyhtiö tais tilittää meikäläiselle lähemmäs 700 euroa. Olishan sen lommon voinut paremminkin oikaista joku autokorikorjaamo. Sammy lähti seuraavalle omistajalle aavistuksen korjaushintaa pienemmällä korvauksella jonkin ajan päästä.

Kovat on korjauskustannukset, eikä vakuutusyhtiö niistä taida takkiin ottaa. Sitä vain jäin ihmettelemään, että minne ne liikennevakuutusmaksut menevät, kun itse kokonaisuudessaan maksoin sen karjapuskurin oikaisun.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

ladamaster kirjoitti:
Jaska HKI kirjoitti:Rikkutuneen pakoputken liitoksen korjaamiseen käy Lada 11X:ssä Bilteman asennssarjalla 98-010,hinta noin 6€.Kartio ja pallonivel poistetaan ja holkki vedetään putken molempien päiden päälle ja kiristetään 13mm:n hylsyllä.Puskurin korjaukseen olisi jäljellä 634€.
En tekisi puskuriin mitään, oli niin vähän rikki. Nyt vaan lähdet Toljatin reissulle ja ostat sieltä uuden puskurin jos alkaa vaivaamaan... :lol:
....eihän tuo aivan noin mennyt.Olisi pitänyt olla yhtä kokoa suurempi holkki.Jouduin irroittamaan pannat,sitten hakkasin puukartion holkin läpi jotta sain sitä turpeammaksi.Sitten asensin holkin,jonka hakkasin tuurnalla oikeaan kohtaan jonka jälkeen asensin pannat alkuperäisiä pultteja pidemmillä pulteilla ja lopuksi kiristys "sika"tiukkuuteen.Hyvin tuntuu pitävän.
Avatar
lada-juntti
Viestit: 482
Liittynyt: 23.5.2006 8:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja lada-juntti »

Se takajarrujen nolostuttava krahina. Toisinaan krahisee, toisinaan taas ei. Kun mä tuota asiaa ajattelin, niin mä keksin erään tekijä X:n, joka on aina läsnä silloin, kun jarrut karmeasti krahajaa.
Nimittäin suolavelli. Joka kerta kun jarrut krahisoo, niin tie on suolattu ja lämpötila +1 - -1.
Kuiva tie, jarrut ei ääntele. Suolaa tiellä; voi sitä krahinan määrää. :idea:
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja pressa »

rummuissa kosteutta-> krahina, auton pesunkin jälkeen pari jarrutusta krahisee.
Avatar
lada-juntti
Viestit: 482
Liittynyt: 23.5.2006 8:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja lada-juntti »

pressa kirjoitti:rummuissa kosteutta-> krahina, auton pesunkin jälkeen pari jarrutusta krahisee.
Puhdas vesi ei aiheuta krahinaa. Kesällä vesisateessa ajelu ja jarruttelu sujuu äänettömästi.
Krahinan aiheuttaja on nimenomaan suola.
Pitäisi tietää A) maanteitä täälläpäin suolaavan Virolais firman käyttämän suolan kemiallinen koostumus ( siinä on muutakin kuin H2O+NaCl )
B) Ladan jarrukengän materiaali. Jarrurumpuhan on alumiinia ( muistaakseni alkuaine Al )
Näiden aineiden yhdistyminen aiheuttaa kemiallisen reaktion Y sekä siihen liittyy vielä kitkasta aiheutuva lämpö, jonka seurauksena prosessi on kemiallis-fysikaalinen, joka purkautuu ääniaaltoina 92 desibeliä mitattuna 1700mm etäisyydeltä taajuudella 123 Mhz.

Eli kaipaisin Ladan takajarrukengän tarkkaa kemiallista koostumusta, ja onko valenssi radalla 2 vai 4 elektrodia. Samaten materiaalista atomiabsodptiospektrofotometrillä otettu analyysi.
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja pressa »

lada-juntti kirjoitti: taajuudella 123 Mhz.
eli siksi virossa ei kannata mennä lentokoneseen. 123Mhz on jo radiotaajuus jossa toimii lentoliikenteen majakat ja lähestymislaitteet.
Avatar
lada-juntti
Viestit: 482
Liittynyt: 23.5.2006 8:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja lada-juntti »

pressa kirjoitti:
lada-juntti kirjoitti: taajuudella 123 Mhz.
eli siksi virossa ei kannata mennä lentokoneseen. 123Mhz on jo radiotaajuus jossa toimii lentoliikenteen majakat ja lähestymislaitteet.
Anteeksi, piti olla 123Hz, ei 123mhz. Jos takajarru ääntelee taajuudella 123Mhz, niin sitä ääntä ei kuule lepakkokaan.
Mutta totta on, että Viroon mentäessä lentokoneella, Ladaa ei kannata ottaa edes käsi matkatavarana mukaan lentokoneeseen. Se ei mene läpi metallinpaljastimesta.
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

lada-juntti kirjoitti:
pressa kirjoitti:
lada-juntti kirjoitti: taajuudella 123 Mhz.
eli siksi virossa ei kannata mennä lentokoneseen. 123Mhz on jo radiotaajuus jossa toimii lentoliikenteen majakat ja lähestymislaitteet.
Anteeksi, piti olla 123Hz, ei 123mhz. Jos takajarru ääntelee taajuudella 123Mhz, niin sitä ääntä ei kuule lepakkokaan.
Mutta totta on, että Viroon mentäessä lentokoneella, Ladaa ei kannata ottaa edes käsi matkatavarana mukaan lentokoneeseen. Se ei mene läpi metallinpaljastimesta.
Eikös tämä ole nyt ihan täysin OT löpinää; ihan vihaksi pistää! :lol: :lol: :lol:
Vastaa Viestiin