Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Vähän huollettiin:
Piti vain vaihtaa/säädättää venttiilit, kytkin, kampiakselin stefa ja lämmityslaitteen moottori.
Vaihdettiin sitten vielä pako/imusarjan tiiviste, termostaatti, lämmityslaitteen kenno, jäähdytysletkut ja vetoakseleiden suojakumit. Samalla meni kaikki nesteetkin vaihtoon.
Alkaa olla 110:ssä vaihdettuna melkein kaikki irto osat moottorin ympäriltä. Nyt siteen pelaa tod. näk. hyvin taas seuraavat viisi vuotta.
Vuosimalli on 2000; onneksi venäjälle ei ole pitkä matka....
Piti vain vaihtaa/säädättää venttiilit, kytkin, kampiakselin stefa ja lämmityslaitteen moottori.
Vaihdettiin sitten vielä pako/imusarjan tiiviste, termostaatti, lämmityslaitteen kenno, jäähdytysletkut ja vetoakseleiden suojakumit. Samalla meni kaikki nesteetkin vaihtoon.
Alkaa olla 110:ssä vaihdettuna melkein kaikki irto osat moottorin ympäriltä. Nyt siteen pelaa tod. näk. hyvin taas seuraavat viisi vuotta.
Vuosimalli on 2000; onneksi venäjälle ei ole pitkä matka....
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Viikolla tuli vakuutusyhtiön laput.Auto täytyy viedä tutkittavaksi vahinkotarkastuskeskukseen.Vien sen Konalaan Helsingissä.Tänään katkes takapönttö liitoksesta lopullisesti ja takapönttö jäi killuun kannakeitten varaan.Äänet oli aika möreät,mutta ei niin möreät että sakkoja sais,hyvä tietää.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Kävin vahinkotarkastuskeskuksessa.Pakoputkesta joka oli jo osin ruostunut olisi maksettu puolet korjauskustannuksista.Yksi sininen HB:n takapuskuri olisi löytynyt purkaamolta jostakin huitsin nevadasta.Pyysin tarjouksen.... 639€....eipä tarvinnut kauaa miettiä.Jaska HKI kirjoitti:Viikolla tuli vakuutusyhtiön laput.Auto täytyy viedä tutkittavaksi vahinkotarkastuskeskukseen.Vien sen Konalaan Helsingissä.Tänään katkes takapönttö liitoksesta lopullisesti ja takapönttö jäi killuun kannakeitten varaan.Äänet oli aika möreät,mutta ei niin möreät että sakkoja sais,hyvä tietää.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!
Kevätsää innoitti pihatöihin, 2111:n moottoriöljyn- ja -suodattimen vaihtoon.
Vaihtovälinä oli 20.000 km, öljyä tuli ulos noin 2,2 litraa (pinta oli lähellä mittatikun alarajaa) ja kun aikanaan laitoin koneeseen noin 3,2 litraa, oli öljynkulutus siis noin 50 cm3/1000 km.
Vaihtovälillä ei öljyä tarvinnut lisätä.
Ulostullut öljy oli "siistissä" kunnossa ja olisi hyvin sietänyt pidemmänkin ajon.
Käyttämäni öljy oli Fordille valmistettua Ford Formula E -öljyä, tärkeimmät luokitukset SAE 5W-30, API SL/CF-4, ACEA A1/B1.
Uudeksi suodattimeksi asensin Volvon alkuperäissuodattimen, eli Mann & Hummel W917:n.
Autoni moottori on 2112, eli 16-venttiilinen.
SvS
Kevätsää innoitti pihatöihin, 2111:n moottoriöljyn- ja -suodattimen vaihtoon.
Vaihtovälinä oli 20.000 km, öljyä tuli ulos noin 2,2 litraa (pinta oli lähellä mittatikun alarajaa) ja kun aikanaan laitoin koneeseen noin 3,2 litraa, oli öljynkulutus siis noin 50 cm3/1000 km.
Vaihtovälillä ei öljyä tarvinnut lisätä.
Ulostullut öljy oli "siistissä" kunnossa ja olisi hyvin sietänyt pidemmänkin ajon.
Käyttämäni öljy oli Fordille valmistettua Ford Formula E -öljyä, tärkeimmät luokitukset SAE 5W-30, API SL/CF-4, ACEA A1/B1.
Uudeksi suodattimeksi asensin Volvon alkuperäissuodattimen, eli Mann & Hummel W917:n.
Autoni moottori on 2112, eli 16-venttiilinen.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Rikkutuneen pakoputken liitoksen korjaamiseen käy Lada 11X:ssä Bilteman asennssarjalla 98-010,hinta noin 6€.Kartio ja pallonivel poistetaan ja holkki vedetään putken molempien päiden päälle ja kiristetään 13mm:n hylsyllä.Puskurin korjaukseen olisi jäljellä 634€.
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
En tekisi puskuriin mitään, oli niin vähän rikki. Nyt vaan lähdet Toljatin reissulle ja ostat sieltä uuden puskurin jos alkaa vaivaamaan...Jaska HKI kirjoitti:Rikkutuneen pakoputken liitoksen korjaamiseen käy Lada 11X:ssä Bilteman asennssarjalla 98-010,hinta noin 6€.Kartio ja pallonivel poistetaan ja holkki vedetään putken molempien päiden päälle ja kiristetään 13mm:n hylsyllä.Puskurin korjaukseen olisi jäljellä 634€.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Jaskahan teki tossa hyvän diilin. Sehän olisi vähän isommalla summalla mennyt jo lunastukseen. 

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tää menee Samara-kokemuksien puolelle...
Toissa talvena sattui kaksi tapausta. Toisessa satuin itse peruuttamaan jäisellä parkkipaikalla sedanin takakulman jonkun pakun karjapuskuriin. Itelle tuli kulmaan kolikonkokoinen lommo ja tais haljeta toinen takavalokin. Vastapuolelle ei tullut mitään näkyvää. Jätin kuitenkin lapun tuulilasiin. Seurauksena oli vakuutusyhtiön kirje, jossa pyydettiin maksamaan vakuutusyhtiölle 900 euroa korjauksesta heti tai reilu tonni kohonneina vakuutusmaksuina ajan myötä.
Toinen tapaus sattui vinoparkissa. Iso Bemari lähti sivuilleen katsomatta puskemaan oikeaa etukulmaansa kuskenovesta sisään. Seurauksena lommolle mennyt etuovi Sammyssä ja pieni naarmu Bemarin puskurissa. Vakuutusyhtiö tais tilittää meikäläiselle lähemmäs 700 euroa. Olishan sen lommon voinut paremminkin oikaista joku autokorikorjaamo. Sammy lähti seuraavalle omistajalle aavistuksen korjaushintaa pienemmällä korvauksella jonkin ajan päästä.
Kovat on korjauskustannukset, eikä vakuutusyhtiö niistä taida takkiin ottaa. Sitä vain jäin ihmettelemään, että minne ne liikennevakuutusmaksut menevät, kun itse kokonaisuudessaan maksoin sen karjapuskurin oikaisun.
Toissa talvena sattui kaksi tapausta. Toisessa satuin itse peruuttamaan jäisellä parkkipaikalla sedanin takakulman jonkun pakun karjapuskuriin. Itelle tuli kulmaan kolikonkokoinen lommo ja tais haljeta toinen takavalokin. Vastapuolelle ei tullut mitään näkyvää. Jätin kuitenkin lapun tuulilasiin. Seurauksena oli vakuutusyhtiön kirje, jossa pyydettiin maksamaan vakuutusyhtiölle 900 euroa korjauksesta heti tai reilu tonni kohonneina vakuutusmaksuina ajan myötä.
Toinen tapaus sattui vinoparkissa. Iso Bemari lähti sivuilleen katsomatta puskemaan oikeaa etukulmaansa kuskenovesta sisään. Seurauksena lommolle mennyt etuovi Sammyssä ja pieni naarmu Bemarin puskurissa. Vakuutusyhtiö tais tilittää meikäläiselle lähemmäs 700 euroa. Olishan sen lommon voinut paremminkin oikaista joku autokorikorjaamo. Sammy lähti seuraavalle omistajalle aavistuksen korjaushintaa pienemmällä korvauksella jonkin ajan päästä.
Kovat on korjauskustannukset, eikä vakuutusyhtiö niistä taida takkiin ottaa. Sitä vain jäin ihmettelemään, että minne ne liikennevakuutusmaksut menevät, kun itse kokonaisuudessaan maksoin sen karjapuskurin oikaisun.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
....eihän tuo aivan noin mennyt.Olisi pitänyt olla yhtä kokoa suurempi holkki.Jouduin irroittamaan pannat,sitten hakkasin puukartion holkin läpi jotta sain sitä turpeammaksi.Sitten asensin holkin,jonka hakkasin tuurnalla oikeaan kohtaan jonka jälkeen asensin pannat alkuperäisiä pultteja pidemmillä pulteilla ja lopuksi kiristys "sika"tiukkuuteen.Hyvin tuntuu pitävän.ladamaster kirjoitti:En tekisi puskuriin mitään, oli niin vähän rikki. Nyt vaan lähdet Toljatin reissulle ja ostat sieltä uuden puskurin jos alkaa vaivaamaan...Jaska HKI kirjoitti:Rikkutuneen pakoputken liitoksen korjaamiseen käy Lada 11X:ssä Bilteman asennssarjalla 98-010,hinta noin 6€.Kartio ja pallonivel poistetaan ja holkki vedetään putken molempien päiden päälle ja kiristetään 13mm:n hylsyllä.Puskurin korjaukseen olisi jäljellä 634€.
- lada-juntti
- Viestit: 482
- Liittynyt: 23.5.2006 8:42
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Se takajarrujen nolostuttava krahina. Toisinaan krahisee, toisinaan taas ei. Kun mä tuota asiaa ajattelin, niin mä keksin erään tekijä X:n, joka on aina läsnä silloin, kun jarrut karmeasti krahajaa.
Nimittäin suolavelli. Joka kerta kun jarrut krahisoo, niin tie on suolattu ja lämpötila +1 - -1.
Kuiva tie, jarrut ei ääntele. Suolaa tiellä; voi sitä krahinan määrää.
Nimittäin suolavelli. Joka kerta kun jarrut krahisoo, niin tie on suolattu ja lämpötila +1 - -1.
Kuiva tie, jarrut ei ääntele. Suolaa tiellä; voi sitä krahinan määrää.

tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
rummuissa kosteutta-> krahina, auton pesunkin jälkeen pari jarrutusta krahisee.
- lada-juntti
- Viestit: 482
- Liittynyt: 23.5.2006 8:42
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Puhdas vesi ei aiheuta krahinaa. Kesällä vesisateessa ajelu ja jarruttelu sujuu äänettömästi.pressa kirjoitti:rummuissa kosteutta-> krahina, auton pesunkin jälkeen pari jarrutusta krahisee.
Krahinan aiheuttaja on nimenomaan suola.
Pitäisi tietää A) maanteitä täälläpäin suolaavan Virolais firman käyttämän suolan kemiallinen koostumus ( siinä on muutakin kuin H2O+NaCl )
B) Ladan jarrukengän materiaali. Jarrurumpuhan on alumiinia ( muistaakseni alkuaine Al )
Näiden aineiden yhdistyminen aiheuttaa kemiallisen reaktion Y sekä siihen liittyy vielä kitkasta aiheutuva lämpö, jonka seurauksena prosessi on kemiallis-fysikaalinen, joka purkautuu ääniaaltoina 92 desibeliä mitattuna 1700mm etäisyydeltä taajuudella 123 Mhz.
Eli kaipaisin Ladan takajarrukengän tarkkaa kemiallista koostumusta, ja onko valenssi radalla 2 vai 4 elektrodia. Samaten materiaalista atomiabsodptiospektrofotometrillä otettu analyysi.
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
eli siksi virossa ei kannata mennä lentokoneseen. 123Mhz on jo radiotaajuus jossa toimii lentoliikenteen majakat ja lähestymislaitteet.lada-juntti kirjoitti: taajuudella 123 Mhz.
- lada-juntti
- Viestit: 482
- Liittynyt: 23.5.2006 8:42
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Anteeksi, piti olla 123Hz, ei 123mhz. Jos takajarru ääntelee taajuudella 123Mhz, niin sitä ääntä ei kuule lepakkokaan.pressa kirjoitti:eli siksi virossa ei kannata mennä lentokoneseen. 123Mhz on jo radiotaajuus jossa toimii lentoliikenteen majakat ja lähestymislaitteet.lada-juntti kirjoitti: taajuudella 123 Mhz.
Mutta totta on, että Viroon mentäessä lentokoneella, Ladaa ei kannata ottaa edes käsi matkatavarana mukaan lentokoneeseen. Se ei mene läpi metallinpaljastimesta.
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Eikös tämä ole nyt ihan täysin OT löpinää; ihan vihaksi pistää!lada-juntti kirjoitti:Anteeksi, piti olla 123Hz, ei 123mhz. Jos takajarru ääntelee taajuudella 123Mhz, niin sitä ääntä ei kuule lepakkokaan.pressa kirjoitti:eli siksi virossa ei kannata mennä lentokoneseen. 123Mhz on jo radiotaajuus jossa toimii lentoliikenteen majakat ja lähestymislaitteet.lada-juntti kirjoitti: taajuudella 123 Mhz.
Mutta totta on, että Viroon mentäessä lentokoneella, Ladaa ei kannata ottaa edes käsi matkatavarana mukaan lentokoneeseen. Se ei mene läpi metallinpaljastimesta.


