Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tuulilasinpyyhkijä alkoi pitää aivan eläimellistä narsketta pyyhkijöiden tullessa alareunaan.Syyksi paljastui tuuliohjaimen osuminen palautusasennossa välikaukalon muoviin.Väänsin vähän pyyhkijän vartta.....taas toimii.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tervehdykset toivottelen.
110 käytti uskollisesti viime viikolla Oulussa mutkan. Menomatkalla ilmeni käytönpuutteesta johtuva vika, lasinpesimen moottori oli mennyt muutamassa viikossa jumiin. Oulussa avasin sen ja pyöräytin pihdeillä irti sekä laitoin voiteluainetta. Sanoisin, että helppo homma. Toimi sitten moitteettomasti. Ainut mainittava asia ilmeni paluumatkan loppupuolella, vasen lasinpyyhkijä rupesi melko voimakkaasti napsahtelemaan tuulilasin vasemmassa reunassa lähtiessään takaisin päin.
110 käytti uskollisesti viime viikolla Oulussa mutkan. Menomatkalla ilmeni käytönpuutteesta johtuva vika, lasinpesimen moottori oli mennyt muutamassa viikossa jumiin. Oulussa avasin sen ja pyöräytin pihdeillä irti sekä laitoin voiteluainetta. Sanoisin, että helppo homma. Toimi sitten moitteettomasti. Ainut mainittava asia ilmeni paluumatkan loppupuolella, vasen lasinpyyhkijä rupesi melko voimakkaasti napsahtelemaan tuulilasin vasemmassa reunassa lähtiessään takaisin päin.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Olen vaihtanut kahdeksan vuoden aikana kolme lasinpyyhkimen moottoria – viimeisen tänä vuonna. Keskimäärin joka neljäs vuosi lasinpyyhkimen moottori alkaa oikutella. Tämä johtuu siitä, että sähkömoottorin akselin tiiviste päästää vettä läpi. Joka kerta on jumiintunut moottori ruvennut toimimaan, kun siihen on suihkauttanut crc:tä. Ikinä en ole kuitenkaan laittanut vanhaa lasinpyyhkimen moottoria takaisin, koska se maksaa vain 12 euroa varaosakaupassa.
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Eilen alkoi 110 nykimään ja tänään täytyi todeta että kaasuläpän asentotunnistin antautui matkamittarin näyttäessä n. 264000km. Johan tuon joutaa vaihtaakin.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Pesin ja vahasin auton kun en ole sitä koko talvena tehnyt.Pientä ruostekukkaa ja kiveniskemiä.Varsinkin konepellin etureunassa ja kuljettajan puolella.Helppo hoitaa ajoissa.Ovien alareunat ja sisäpinnat ruosteettomat.HB 2003 53tkm.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!
Satayhdentoista (m/2003) takaiskunvaimentimet menivät vaihtoon 100.000 km kohdalla.
Vasen vaimennin oli kadottanut nesteensä, vaimennusteho nolla, ja oikeanpuoleinenkin vuosi jo reippaasti.
Vaihdoin alle Gabriel-merkkisinä myydyt kaasuvaimentimet.
Vaihtotyöstä on pieni juttu Usein kysytyt kysymykset -osiossa, otsikko Samaran takaiskunvaimentimien vaihto.
SvS
Satayhdentoista (m/2003) takaiskunvaimentimet menivät vaihtoon 100.000 km kohdalla.
Vasen vaimennin oli kadottanut nesteensä, vaimennusteho nolla, ja oikeanpuoleinenkin vuosi jo reippaasti.
Vaihdoin alle Gabriel-merkkisinä myydyt kaasuvaimentimet.
Vaihtotyöstä on pieni juttu Usein kysytyt kysymykset -osiossa, otsikko Samaran takaiskunvaimentimien vaihto.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Auto toiminut moitteetta kaksi ja puoli kuukautta,ainut mikä harmittaa on BK-40:n näytön taustavalon pimeneminen.
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Viikonloppuna tuli ajettua hitsit vähän rallia.
Sillä seuraamuksella että hiekkatiellä autoin kääntymistä käsijarrulla kun perkle alkoi puskemaan niin takajarrukenkää jarrukilpeen vetävä jousi irtosi ja meni rummun ja kengänväliin ja pyörä meni jumiin ja auto ojaa myöten ja jarrukengästä irtos pinta osittain ja nyt takajarrut puoltaa. Harmi kun takajarrukengissä oli vielä yli milli kulutuspintaa, parhaimmillaan kolme milliä.

Sillä seuraamuksella että hiekkatiellä autoin kääntymistä käsijarrulla kun perkle alkoi puskemaan niin takajarrukenkää jarrukilpeen vetävä jousi irtosi ja meni rummun ja kengänväliin ja pyörä meni jumiin ja auto ojaa myöten ja jarrukengästä irtos pinta osittain ja nyt takajarrut puoltaa. Harmi kun takajarrukengissä oli vielä yli milli kulutuspintaa, parhaimmillaan kolme milliä.

Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Takavetosella olis oiennu kaasullalarssi21074 kirjoitti:Viikonloppuna tuli ajettua peputäissään vähän rallia.![]()
Sillä seuraamuksella että hiekkatiellä autoin kääntymistä käsijarrulla kun perkle alkoi puskemaan niin takajarrukenkää jarrukilpeen vetävä jousi irtosi ja meni rummun ja kengänväliin ja pyörä meni jumiin ja auto ojaa myöten ja jarrukengästä irtos pinta osittain ja nyt takajarrut puoltaa. Harmi kun takajarrukengissä oli vielä yli milli kulutuspintaa, parhaimmillaan kolme milliä.

Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Nyt minulla on venäjänkielinen korjauskäsikirja BA3 2110i-11i-12i..kiitos Lada Scandinavian.Vaikka kieltä en ymmärrä niin hyvät kuvat autaa asiassa.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tätä on pohdittu aiemminkin. Ainakin minun satakymppi startti pyöritti laiskanoloisesti konetta, aina sentään käynnistyi. Olikohan tuulilasilehti kun testasi käytettyä vaihtoautoa 110, mainittiin että latausvirta alhainen, en nyt äkkiä muista sitä lukua.
Mulla ainakin latausjännite oli ajotietokoneen mukaan vieläkin alhaisempi kaiken aikaa, jotakin alle 13.0. Olikohan niin että lataussäädin oli säätämisem tarpeessa itsekin? Akkuun ei siis vaan tullut riittävästi vonkua.
Mulla ainakin latausjännite oli ajotietokoneen mukaan vieläkin alhaisempi kaiken aikaa, jotakin alle 13.0. Olikohan niin että lataussäädin oli säätämisem tarpeessa itsekin? Akkuun ei siis vaan tullut riittävästi vonkua.
warre 353w sedan,
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Kyllähän tuon latausjännitteen pitäisi ainakin 14V olla.Nykyisiä säätimiä ei voi säätää,ne vaihdetaan vain toimivaan.ff8728 kirjoitti:Tätä on pohdittu aiemminkin. Ainakin minun satakymppi startti pyöritti laiskanoloisesti konetta, aina sentään käynnistyi. Olikohan tuulilasilehti kun testasi käytettyä vaihtoautoa 110, mainittiin että latausvirta alhainen, en nyt äkkiä muista sitä lukua.
Mulla ainakin latausjännite oli ajotietokoneen mukaan vieläkin alhaisempi kaiken aikaa, jotakin alle 13.0. Olikohan niin että lataussäädin oli säätämisem tarpeessa itsekin? Akkuun ei siis vaan tullut riittävästi vonkua.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!
Nyky-Ladojen nimellissäätöjännite on 14,0 volttia, kun säätimen lämpötila on 20...25 astetta. Säätöjännite on tehty lämpötilariippuvaiseksi, muutos on noin -0,007 V/K.
Siten säätöjännite on -25 C lämpötilassa noin 14,4 V ja +100 C lämpötilassa noin 13,4 V.
VAZ ilmoittaa, että latausjänniteen on nykyisillä 80 A:n generaattoreilla oltava 13,2...14,7 V, kun moottori on käynyt keskikierroksilla 15 min valonheittimet kytkettynä.
***
Nykyautojen suuret generaattoritehot ja kehittyneet lataussäätimet ovat tehneet mahdolliseksi, että takavuosien akunkeittojännitteistä (n. 15 V) on voitu luopua. Hyötynä on polttimoiden ja akkujen kasvanut käyttöikä sekä akkujen huollontarpeen merkittävä väheneminen.
***
Tuulilasin heinäkuu/2004 Autotohtori-testissä olleen Ladan jännite oli täysin normaali 13,4 V. Mittauspäivä oli 24.6.04, jolloin lienee ollut kesäinen lämpö. Kun mittaus vielä tehdään paikallaan, ei ajoviima jäähdytä moottoritilaa => latausjännite laskee.
Autotohtorin tekemä arviointi ei ole herättänyt minussa erityistä luottamusta.
SvS
Nyky-Ladojen nimellissäätöjännite on 14,0 volttia, kun säätimen lämpötila on 20...25 astetta. Säätöjännite on tehty lämpötilariippuvaiseksi, muutos on noin -0,007 V/K.
Siten säätöjännite on -25 C lämpötilassa noin 14,4 V ja +100 C lämpötilassa noin 13,4 V.
VAZ ilmoittaa, että latausjänniteen on nykyisillä 80 A:n generaattoreilla oltava 13,2...14,7 V, kun moottori on käynyt keskikierroksilla 15 min valonheittimet kytkettynä.
***
Nykyautojen suuret generaattoritehot ja kehittyneet lataussäätimet ovat tehneet mahdolliseksi, että takavuosien akunkeittojännitteistä (n. 15 V) on voitu luopua. Hyötynä on polttimoiden ja akkujen kasvanut käyttöikä sekä akkujen huollontarpeen merkittävä väheneminen.
***
Tuulilasin heinäkuu/2004 Autotohtori-testissä olleen Ladan jännite oli täysin normaali 13,4 V. Mittauspäivä oli 24.6.04, jolloin lienee ollut kesäinen lämpö. Kun mittaus vielä tehdään paikallaan, ei ajoviima jäähdytä moottoritilaa => latausjännite laskee.
Autotohtorin tekemä arviointi ei ole herättänyt minussa erityistä luottamusta.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tähän auttaa monesti eräs pieni ja helppo keino:ff8728 kirjoitti:Tätä on pohdittu aiemminkin. Ainakin minun satakymppi startti pyöritti laiskanoloisesti konetta, aina sentään käynnistyi. Olikohan tuulilasilehti kun testasi käytettyä vaihtoautoa 110, mainittiin että latausvirta alhainen, en nyt äkkiä muista sitä lukua.
Mulla ainakin latausjännite oli ajotietokoneen mukaan vieläkin alhaisempi kaiken aikaa, jotakin alle 13.0. Olikohan niin että lataussäädin oli säätämisem tarpeessa itsekin? Akkuun ei siis vaan tullut riittävästi vonkua.
Vaihda maakaapeli.

Monessa on startin pyöritys parantunu kun koneeseen on vedetty kunnon maadoituskaapeli vakion lisäksi.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Volttimittarilla voi mitata toisen startatessa akun - navalta maakaapelin molempiin päihin (lohkoon ja runkoon) pitäisi olla kutakuinkin nolla volttia.larssi21074 kirjoitti:Tähän auttaa monesti eräs pieni ja helppo keino:ff8728 kirjoitti:Tätä on pohdittu aiemminkin. Ainakin minun satakymppi startti pyöritti laiskanoloisesti konetta, aina sentään käynnistyi. Olikohan tuulilasilehti kun testasi käytettyä vaihtoautoa 110, mainittiin että latausvirta alhainen, en nyt äkkiä muista sitä lukua.
Mulla ainakin latausjännite oli ajotietokoneen mukaan vieläkin alhaisempi kaiken aikaa, jotakin alle 13.0. Olikohan niin että lataussäädin oli säätämisem tarpeessa itsekin? Akkuun ei siis vaan tullut riittävästi vonkua.
Vaihda maakaapeli.![]()
Monessa on startin pyöritys parantunu kun koneeseen on vedetty kunnon maadoituskaapeli vakion lisäksi.