Kenian liikenne.
Eikös tuolla entisessä SNTL:ssä ollut myös niin, että valoja ei saanut turhanpäiten pitää päällä polttimoiden heikon saatavuuden takia?
Tuulilasinpyyhkijöiden kanssa taisi olla sama homma, jossain TM:ssä olen muistaakseni nähnyt kuvan pyyhkijättömästä autosta, ja kuvatekstissä selitettiin, että pyyhkijät laitetaan paikalleen tarpeen vaatiessa.
Tuulilasinpyyhkijöiden kanssa taisi olla sama homma, jossain TM:ssä olen muistaakseni nähnyt kuvan pyyhkijättömästä autosta, ja kuvatekstissä selitettiin, että pyyhkijät laitetaan paikalleen tarpeen vaatiessa.
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Olen siis Kuusankoskelta joka kulkee meidän kielellä nimellä Kuusaa. "Kymenlaakso sun laulusi soikoon..."
Masai ei autoa tarvitse toistaiseksi. Hän kävelee sujuvasti Keniasta Tansaniaan tai Sudaniin.
Masait ja monet muut paimentolaiskansat tosiaan juovat verta ja maitoa sekä näiden sekoitusta. Mitä muuta he joisivat? No kaljaa tietenkin ja maidosta tehtyä "viinaa" tai sitten hunajasta. Mikseivät he juo vettä, vaikka heidän maassaan on jokia? Mikseivät he kaiva kaivoja? Kärsivätkö he janosta?
Janoa heidän ei tarvitse kärsiä. He eivät kuluta nesteitä kuten me. He ovat oppineet tulemaan toimeen vähillä vesillä. Vettä he eivät juo, koska se sisältää loisia, alkueläimiä ja tappavia taudinaiheuttajia. Heidän karjansa ottaa tämän kauhun käsiteltäväkseen ja jalostaa heille aatelisten juomia; siis verta ja maitoa. Veri ja maito ovat jokseenkin puhtaita heidän näkökulmastaan. Näitä juodaan sellaisenaan tai toisiinsa sekoitettuina. Mukaan laitetaan tuhkaa, joka auttaa näitä säilymään kalebassipulloissa. Tuhka desinfioi muuttaen pullojen kulloisenkin sisällön emäksiseksi. Myös tyhjät pullot desinfioidaan tuhkalla.
Miksi ei kaivoja kaiveta? ÄitiMaa on heille pyhä. Sen ovat heille SuuretJumalat antaneet lainaksi siis käytettäväksi kulkemiseen, karjankasvatukseen ja elämiseen yleensä. Maa ei kuulu kenellekään ihmiselle. Sitä ei voi omistaa. Se on pyhää. Nykyään alkaa olla toisin. Isojakoa tehdään savannillakin. Äiti maata ei saa kaivaa. Sitä ei saa satuttaa. Siksi masait eivät kaiva kaivoja tai viljele maata. He ovat nomadeja eli puhdasverisiä paimentolaisia.
Miksi tämä tarina tähän liikenneosioon. No, masait liikkuvat pääasiassa jalan. Turisteja palvelevat ihmiset ajavat kyllä autoakin. Heidän voi sanoa oppineen kulkemaan hitaasti. Afrikka opettaa ihmisen kulkemaan hitaasti. Vain liikkuminen on tärkeää. Ajalla ei ole mitään merkitystä. Matka kestää aina aikansa. Aurinko kiertää alallaan. Sateet tulevat ajallaan.
Eräs masaituttavani, joka näytti minulle maataan hukkui juuri tämän vuoden suurissa tulvissa. Savanni on arvaamaton.
PS: Kansan nimi on masai
Yksittäinen ihminen on Maasai
Heidän kielensä on Maa
Verratkaa suomalaisiin sanoihin. Olisiko meillä ollut kauan kauan sitten jotakin yhteistä?
Masai ei autoa tarvitse toistaiseksi. Hän kävelee sujuvasti Keniasta Tansaniaan tai Sudaniin.
Masait ja monet muut paimentolaiskansat tosiaan juovat verta ja maitoa sekä näiden sekoitusta. Mitä muuta he joisivat? No kaljaa tietenkin ja maidosta tehtyä "viinaa" tai sitten hunajasta. Mikseivät he juo vettä, vaikka heidän maassaan on jokia? Mikseivät he kaiva kaivoja? Kärsivätkö he janosta?
Janoa heidän ei tarvitse kärsiä. He eivät kuluta nesteitä kuten me. He ovat oppineet tulemaan toimeen vähillä vesillä. Vettä he eivät juo, koska se sisältää loisia, alkueläimiä ja tappavia taudinaiheuttajia. Heidän karjansa ottaa tämän kauhun käsiteltäväkseen ja jalostaa heille aatelisten juomia; siis verta ja maitoa. Veri ja maito ovat jokseenkin puhtaita heidän näkökulmastaan. Näitä juodaan sellaisenaan tai toisiinsa sekoitettuina. Mukaan laitetaan tuhkaa, joka auttaa näitä säilymään kalebassipulloissa. Tuhka desinfioi muuttaen pullojen kulloisenkin sisällön emäksiseksi. Myös tyhjät pullot desinfioidaan tuhkalla.
Miksi ei kaivoja kaiveta? ÄitiMaa on heille pyhä. Sen ovat heille SuuretJumalat antaneet lainaksi siis käytettäväksi kulkemiseen, karjankasvatukseen ja elämiseen yleensä. Maa ei kuulu kenellekään ihmiselle. Sitä ei voi omistaa. Se on pyhää. Nykyään alkaa olla toisin. Isojakoa tehdään savannillakin. Äiti maata ei saa kaivaa. Sitä ei saa satuttaa. Siksi masait eivät kaiva kaivoja tai viljele maata. He ovat nomadeja eli puhdasverisiä paimentolaisia.
Miksi tämä tarina tähän liikenneosioon. No, masait liikkuvat pääasiassa jalan. Turisteja palvelevat ihmiset ajavat kyllä autoakin. Heidän voi sanoa oppineen kulkemaan hitaasti. Afrikka opettaa ihmisen kulkemaan hitaasti. Vain liikkuminen on tärkeää. Ajalla ei ole mitään merkitystä. Matka kestää aina aikansa. Aurinko kiertää alallaan. Sateet tulevat ajallaan.
Eräs masaituttavani, joka näytti minulle maataan hukkui juuri tämän vuoden suurissa tulvissa. Savanni on arvaamaton.
PS: Kansan nimi on masai
Yksittäinen ihminen on Maasai
Heidän kielensä on Maa
Verratkaa suomalaisiin sanoihin. Olisiko meillä ollut kauan kauan sitten jotakin yhteistä?

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kenian liikenne.
Keniassa on autokouluja. Usein notkuessani Mombasassa homeisen ja hajoavan Oceanic -hotellin parvekkeella katselin liikennettä rantabulevardilla. Olisikohan ollut Mama Nigra road tuo bulevardi. Voin muistaa väärin. Liikenne tuolla rantakadulla oli hiljaista. Iltaisin siellä käytiin jonkinlaista ihmiskauppaa ja autot parveilivat kaupan tuntumilla. Epäilin ilotyttöjen siellä olleen kaupan.
Illallahan tai paremminkin yöllä, Mombasassa ei saa liikkua ulkona. Ainakaan meidän valkoisten ei ollut terveellistä liikkua siellä. Minun nyt tietenkin piti uhmata kieltoa ja leikkiä rohkeaa seikkailijaa. Onneksi ei edes eräs vahtikoira puraissut vaikka kävelin puolenmetrin päästä sitä.
No asiaan. Illalla rantakadun liikenne hiljeni jo yhdentoista aikoihin. Päivisinkin autoja tolla kadulla oli vähän. Muutamia kuitenkin. Erityisesti kiinnitin huomiota autokouluautoihin. Ne kai liikkuivat siellä, koska muu liikenne oli hiljaista. Näin usein tuolla kadulla poliisiautoja. Lähellä sijaitsi golf-kenttä ja kenties poliisit valvoivat tätä katua paljon siksi, että nuo alueet olivat tarkoitettu rikkaille ja meille valkoisille. Tarkoitin aiemmin juuri tätä kun kerroin ettei poliisi Keniassa valvo liikennettä vaan liikkumista. Poliisi estää "väärien Ihmisten" liikkumisen tietyillä alueilla.
Autokouluautoja siis liikkui. Minusta kuitenkin tuntuu, että autokoulut olivat tarkoitettu rikkaiden pennuille tai aikuisille, jotka oppia kaipasivat. Epäilenpä masai-ystävämme autokoulutusta. Hän oli varmaan opetellut ominpäin. Enpä usko ajokorttia Keniassa tarvittavan. Eihän siellä suurimmalla osalla ihmisistä ole minkäänlaisia henkkareitakaan.
Jos autokoulu on käyty luulisi ihmisten osaavan ajaa. No ajaa he osasivatkin Kenian tavalla. Eniten minua hämmästytti kaasupedaalin ja vaihteiden käyttö. Aivan kuin vaihteiden käytössä olisi pihistelty ja kaasupoljinta taas käytettäisiin Auki-Kiinni -tavalla. Siis vaihtoehdot näyttivät olevan tyhjäkäynti tai täysi kaasu.
Voisiko olla, että autokoulussa ihmisiä olisi opetettu ajamaan taloudellisesti. Tällä tarkoitan sitä, että kuten meilläkin opetetaan. Käytetään siis mahdollisimman isoa vaihdetta, jolloin polttoaineen kulutuksen pitäisi olla vähäisin. Korostan sanoja "mahdollisimman isoa vaihdetta". Meillehän tuo logiikka on melko selkeä, mutta entä kenialaisille? Eipä varmaankaan. Vielä jos opetus on englannin kielistä niin ongelmia on. Toinen virallinen kieli suahilin lisäksi on englanti, mutta silti.
Eli oppi oli mennyt perille. Autoilijat käyttivät mahdollisimman isoa vaihdetta. Iso pykälä silmään ja pedaali lattiaan. Näin se meni ainakin pakokaasupilvistä päätellen. Melkein autoa kuin autoa seurasi valtava musta tai harmaa pilvi. No, länsimaisten tai valkoisten autot eivät aivan niin mahdottomia pilviä pölistelleet. Voihan olla että autojen koneet olivat melko kypsiä ja siksi pöllyttelivät, niin tai sitten vaihteet olivat yksinkertaisesti muuttuneet yksi tai kaksivaihteisiksi kovan käytön seurauksena.
Mukavaa oli kävellä tienvarsia tuossa pöllyssä. Siinä ihminen muuttui pian harmaaksi ja kohta mustaksi, mitä en olisi omalla kohdallani pitänyt yhtään pahana. Niin ja muutenkin, eivät valkoiset kävelleet paikallisten ihmisten seassa. Ei sellaista tehdä, mutta me teimme. Uhkarohkeuttako, en tiedä. Periaatteeni vaan on, että jos haluaa nähdä, on altistettava itsensäkin näkymiselle. Eli näy niin näet jotakin. Ainakin ihmisten elämän seuraamisessa ja katselussa tämä pätee miltei kaikkialla. Mutta savustusta siis saatiin ja reilusti.
Kävelemisestä paikallisten seassa myöhemmin ja tähän liittyvistä matatu-hyökkäyksistä.
Illallahan tai paremminkin yöllä, Mombasassa ei saa liikkua ulkona. Ainakaan meidän valkoisten ei ollut terveellistä liikkua siellä. Minun nyt tietenkin piti uhmata kieltoa ja leikkiä rohkeaa seikkailijaa. Onneksi ei edes eräs vahtikoira puraissut vaikka kävelin puolenmetrin päästä sitä.
No asiaan. Illalla rantakadun liikenne hiljeni jo yhdentoista aikoihin. Päivisinkin autoja tolla kadulla oli vähän. Muutamia kuitenkin. Erityisesti kiinnitin huomiota autokouluautoihin. Ne kai liikkuivat siellä, koska muu liikenne oli hiljaista. Näin usein tuolla kadulla poliisiautoja. Lähellä sijaitsi golf-kenttä ja kenties poliisit valvoivat tätä katua paljon siksi, että nuo alueet olivat tarkoitettu rikkaille ja meille valkoisille. Tarkoitin aiemmin juuri tätä kun kerroin ettei poliisi Keniassa valvo liikennettä vaan liikkumista. Poliisi estää "väärien Ihmisten" liikkumisen tietyillä alueilla.
Autokouluautoja siis liikkui. Minusta kuitenkin tuntuu, että autokoulut olivat tarkoitettu rikkaiden pennuille tai aikuisille, jotka oppia kaipasivat. Epäilenpä masai-ystävämme autokoulutusta. Hän oli varmaan opetellut ominpäin. Enpä usko ajokorttia Keniassa tarvittavan. Eihän siellä suurimmalla osalla ihmisistä ole minkäänlaisia henkkareitakaan.
Jos autokoulu on käyty luulisi ihmisten osaavan ajaa. No ajaa he osasivatkin Kenian tavalla. Eniten minua hämmästytti kaasupedaalin ja vaihteiden käyttö. Aivan kuin vaihteiden käytössä olisi pihistelty ja kaasupoljinta taas käytettäisiin Auki-Kiinni -tavalla. Siis vaihtoehdot näyttivät olevan tyhjäkäynti tai täysi kaasu.
Voisiko olla, että autokoulussa ihmisiä olisi opetettu ajamaan taloudellisesti. Tällä tarkoitan sitä, että kuten meilläkin opetetaan. Käytetään siis mahdollisimman isoa vaihdetta, jolloin polttoaineen kulutuksen pitäisi olla vähäisin. Korostan sanoja "mahdollisimman isoa vaihdetta". Meillehän tuo logiikka on melko selkeä, mutta entä kenialaisille? Eipä varmaankaan. Vielä jos opetus on englannin kielistä niin ongelmia on. Toinen virallinen kieli suahilin lisäksi on englanti, mutta silti.
Eli oppi oli mennyt perille. Autoilijat käyttivät mahdollisimman isoa vaihdetta. Iso pykälä silmään ja pedaali lattiaan. Näin se meni ainakin pakokaasupilvistä päätellen. Melkein autoa kuin autoa seurasi valtava musta tai harmaa pilvi. No, länsimaisten tai valkoisten autot eivät aivan niin mahdottomia pilviä pölistelleet. Voihan olla että autojen koneet olivat melko kypsiä ja siksi pöllyttelivät, niin tai sitten vaihteet olivat yksinkertaisesti muuttuneet yksi tai kaksivaihteisiksi kovan käytön seurauksena.
Mukavaa oli kävellä tienvarsia tuossa pöllyssä. Siinä ihminen muuttui pian harmaaksi ja kohta mustaksi, mitä en olisi omalla kohdallani pitänyt yhtään pahana. Niin ja muutenkin, eivät valkoiset kävelleet paikallisten ihmisten seassa. Ei sellaista tehdä, mutta me teimme. Uhkarohkeuttako, en tiedä. Periaatteeni vaan on, että jos haluaa nähdä, on altistettava itsensäkin näkymiselle. Eli näy niin näet jotakin. Ainakin ihmisten elämän seuraamisessa ja katselussa tämä pätee miltei kaikkialla. Mutta savustusta siis saatiin ja reilusti.
Kävelemisestä paikallisten seassa myöhemmin ja tähän liittyvistä matatu-hyökkäyksistä.

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Kenian liikenne.
Kenialaiset ovat sananmukaisesti luonnonlapsia, he ajattelevat omilla aivoillaan. Tullakseen toimeen heidän on täytynyt käyttää kekseliäisyyttään pienestä pitäen. Siitä johtunee heidän "kuriton" käyttäytyminen liikenteessä. Luulen että he nauttivat täysin rinnoin liikenteessä , joka esim. meidän silmin näyttää suoranaiselta kaaokselta.
Otetaanpa esim. suomalaiset, mehän olemme valiokansaa(ainakin omasta mielestämme)Pienestä lähtien meitä on narrattu kaikenlaisella hömpötyksellä. Joulupukki muka asuu korvatunturilla. Ollaan 364 päivää vuodessa tuhmia, yksi päivä kilttejä, lahjoja tulee. Nukkumatti heittää unihiekkaa vasten naamaa(pyyhkisi edes untuvilla silmäluomia)...
Otetaanpa esim. suomalaiset, mehän olemme valiokansaa(ainakin omasta mielestämme)Pienestä lähtien meitä on narrattu kaikenlaisella hömpötyksellä. Joulupukki muka asuu korvatunturilla. Ollaan 364 päivää vuodessa tuhmia, yksi päivä kilttejä, lahjoja tulee. Nukkumatti heittää unihiekkaa vasten naamaa(pyyhkisi edes untuvilla silmäluomia)...
warre 353w sedan,
Re: Kenian liikenne.
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kenian liikenne.
Palataanpa jälleen Afrikkaa päiväunia odoteltaessa.
Ladoja ei tarvitse Suomessa lukita. Sitäpaitsi lukko ja -pesä ovat sellaista tavaraa, että ovien aukaisemiseen ei kummoisia välineitä tarvita. Parempia turvavälineitä ovat mielestäni kerhotunnukset, hassut maskotit eli totemit, epämiellyttävä haju ja äärimmäisenä keinona ratin ja (tai) polkimen haittalukko. Ajaessa lukitut ovet voivat olla tappotuomio tai ainakin karmea vitsaus. No, kyllä minä noita kahta uudempaa lukittelen. Ainakin haittalukolla.
Mutta Keniassa. Ajettaessa ovat pidetään lukittuina. Miksikö? Siksi, ettei tarvisi heti muistaa näpätä ovia lukkoon kun pysähdytään tai joutuu pysähtymään. Tämä tosin taitaa koskea vain meitä maitonaamoja.
Mutta siellä missä ei ole ihmisiä, ovet on lukittava ehdottomasti. Huomatkaa: Ehdottomasti! Siellä saattaa näet olla muuta väkeä. Muurahaiset voivat vallata auton vaikka ovet olisivatkin lukossa ja pahamaineisia ZeZe -kärpäsiä on saanut lehahdella sisään ikkunanraoista. Sivumenen sanoen ZeZe on aivan saman näköinen kun meidän kotoinen ja mukava suppopaarmamme. Lienevät sukulaisia ammoisilta ajoilta.
Ketä siellä sitten on ja mitä väkeä, siis siellä missä ei ole ihmisiä? No siellä on ystäviämme ja sukulaisiamme. KaikenKarvaisia kädellisiä. Hännällisiä ja hännättömiä. Paljasperseisiä ja karvaperseitä. Apinoitapa hyvinkin. Ja niitä riittää monessa paikassa, jossa viaton turisti pysähtelee.
Turisti on siitä mielenkiintoinen eläin, että sillä on tarve syöttää eläimiä. Se pällistelee mielellään kun eläimet syövät. No turistin kylmälaukussahan evästä riittää. Hienoimmissa ajoneuvoissa on tietenkin tilavat kylmäkaapit kaljoille. Sinne emäntäkin on piilottanut isännälle runsaasti huikopalaa, jonka tarve on ilmeinen sitten kun kaljat ovat kadonneet.
No, ei kädellinen tyhmä ole, toisin kuin turisti. Kädellinen muistaa pian, millaisesta vehkeestä ja millaisella naamalla niitä herkkuja jaellaa. Antavat ensin kuvata ja videoida, ja sitten pyytävät palkkion. Näin tekevät viisaat paikalliset ihmisetkin. Ja turistihan antaa. Vieläpä niin, että turisti on onnellinen kun serkku ottaa herkkua oikein kädestä. Sitä tyhmyyden määrää!
Minkä nuorena oppii sen... Tämä on totta serkkujemmekin osalta. Jokin mukava levähdyspaikka puiden siimeksessä. Upea näköala, varjoa, ei näy ristinsielua. Mikä rauha. Leiriydytään. Piknikillä pikkupurtavaa ja raikkaita juomia. Kiva! Katsokaa! Ihania marakatteja tai muita vekkuleita. Tulkaa ottamaan. Mistähän tiesittekin tulla juuri sopivasti. Tämä on tyypillistä.
Mutta jos auton joutuu jättämään johonkin, esimerkiksi siksi, että on työskenneltävä ulkona eikä autolla pääse aivan viereen, niin... Tai on perustettu leiri ja halutaan porukalla vähän katsella ympäristöä niin...
Auto on lukittava ehdottomasti. Huomioikaa: EHDOTTOMASTI!
Päinvastainen esimerkki: Seurue leiriytyy. Autoja on kaksi. Teltat laitetaan ja ruokaa viritellään kypsymään. On ah niin rauhaisaa. Syödään ja nautitaan. Päivää on vielä edessä. Mennään hieman patikoimaan ja katselemaan lintuja. Kiikarithan ovat mukana. Tuolta kukkulaltahan on hyvät näköalat. Ihmisiä ei näy missään. Varmasti nähdään paljon villieläimiä.
Hoh hoi! Jopas oli antoisa retki. Nyt on hyvä lähteä iltapalalle ja aikaisin nukkumaan, jotta voimme toistaa lintubongauksen heti auringon nousun aikaan. On se ihme, että nuo paikalliset eivät tajua tällaisen hyvän päälle mitään vaan valvovat pitkin yötä ja makaavat vaikka miten pitkään. Laiskaa sakkia.
Mitä ihmettä täällä leirissä on tapahtunut? Hei ketä tuonne vilisti. kautta profeetan parran varkaita! Perään. Ei ehditä. Ei uskalla juosta tuonne akasiapöheikköön. Kaikki paikat ihan sekaisin. Telttoihin ei ole onneksi koskettu. Meidän eväät on viety! Ja kylmälaukku tyhjennetty. Tietenkin jotkut nälkäiset paikalliset. Niillähän on täällä aina nälkä.
Miksi teidän autossa on valot päällä. Eikai se edes LandCruiserin akku mahdottomia kestä. Hei onko tuo toinen ovi raollaan? Laitoitko lukkoon? Taisi unohtua. Katsokaa mikä sotku täällä autossa. Penkinpäälliset revitty. Nappulat irti. Hanskalokero käännetty nurin. Miksi ihmeessä? Mitä ne paikalliset oikein täältä luulivat löytävänsä. Hyi mikä hirveä lemu. Ihankuin kusi! Täällähän on ripulipaskaa. VoiHelvetti soikoon. Missä virta-avaimet? Autohan on tuhottu. Milläs nyt...
Onneksi seurueella oli kaksi autoa. Saivat hinattua LandCruiserin lähimmälle nyrkkipajalle, jossa rattilukko rikottiin, auto siivottiin, vähän korjailtiin ajokuntoon ja käynnistettiin. Näin seurue pääsi kotiin Nairobiin.
Jälkeenpäin epäonnekas autonomistaja kirosi: S...... että on kusipäistä sakkia nuo paikalliset apinat. Ne on ihan apinoiden tasolla nuo mutapäät ainakin noissa syrjäisissä paikoissa. Seuraavaksi pyssy mukaan. Ainakin kivilinko tai ritsa jos ei muuta.
Kuinka oikeassa tuo epäonnekas ihminen olikaan. Tosiaankin apinoita, vieläpä rohkeita paviaaneja. Äärimmäisen uteliata ja röyhkeitä. Niihin todellakin tehoaa pyssy, mielluiten kuitenkin kivilinko ja paras on kunnon ritsa. Kyllä niille muristakin voi ja hyökkäillä kohti, mutta ne tulevat aina uudelleen. Ne voivat viedä jopa pikkulapsen teltasta. Sellaisessa tapauksessa ei voida enää puhua epäonnesta vaan tietämättömyydestä ja todellisesta tyhmyydestä.
Aika velikultia... nuo kädelliset.
Ladoja ei tarvitse Suomessa lukita. Sitäpaitsi lukko ja -pesä ovat sellaista tavaraa, että ovien aukaisemiseen ei kummoisia välineitä tarvita. Parempia turvavälineitä ovat mielestäni kerhotunnukset, hassut maskotit eli totemit, epämiellyttävä haju ja äärimmäisenä keinona ratin ja (tai) polkimen haittalukko. Ajaessa lukitut ovet voivat olla tappotuomio tai ainakin karmea vitsaus. No, kyllä minä noita kahta uudempaa lukittelen. Ainakin haittalukolla.
Mutta Keniassa. Ajettaessa ovat pidetään lukittuina. Miksikö? Siksi, ettei tarvisi heti muistaa näpätä ovia lukkoon kun pysähdytään tai joutuu pysähtymään. Tämä tosin taitaa koskea vain meitä maitonaamoja.
Mutta siellä missä ei ole ihmisiä, ovet on lukittava ehdottomasti. Huomatkaa: Ehdottomasti! Siellä saattaa näet olla muuta väkeä. Muurahaiset voivat vallata auton vaikka ovet olisivatkin lukossa ja pahamaineisia ZeZe -kärpäsiä on saanut lehahdella sisään ikkunanraoista. Sivumenen sanoen ZeZe on aivan saman näköinen kun meidän kotoinen ja mukava suppopaarmamme. Lienevät sukulaisia ammoisilta ajoilta.
Ketä siellä sitten on ja mitä väkeä, siis siellä missä ei ole ihmisiä? No siellä on ystäviämme ja sukulaisiamme. KaikenKarvaisia kädellisiä. Hännällisiä ja hännättömiä. Paljasperseisiä ja karvaperseitä. Apinoitapa hyvinkin. Ja niitä riittää monessa paikassa, jossa viaton turisti pysähtelee.
Turisti on siitä mielenkiintoinen eläin, että sillä on tarve syöttää eläimiä. Se pällistelee mielellään kun eläimet syövät. No turistin kylmälaukussahan evästä riittää. Hienoimmissa ajoneuvoissa on tietenkin tilavat kylmäkaapit kaljoille. Sinne emäntäkin on piilottanut isännälle runsaasti huikopalaa, jonka tarve on ilmeinen sitten kun kaljat ovat kadonneet.
No, ei kädellinen tyhmä ole, toisin kuin turisti. Kädellinen muistaa pian, millaisesta vehkeestä ja millaisella naamalla niitä herkkuja jaellaa. Antavat ensin kuvata ja videoida, ja sitten pyytävät palkkion. Näin tekevät viisaat paikalliset ihmisetkin. Ja turistihan antaa. Vieläpä niin, että turisti on onnellinen kun serkku ottaa herkkua oikein kädestä. Sitä tyhmyyden määrää!
Minkä nuorena oppii sen... Tämä on totta serkkujemmekin osalta. Jokin mukava levähdyspaikka puiden siimeksessä. Upea näköala, varjoa, ei näy ristinsielua. Mikä rauha. Leiriydytään. Piknikillä pikkupurtavaa ja raikkaita juomia. Kiva! Katsokaa! Ihania marakatteja tai muita vekkuleita. Tulkaa ottamaan. Mistähän tiesittekin tulla juuri sopivasti. Tämä on tyypillistä.
Mutta jos auton joutuu jättämään johonkin, esimerkiksi siksi, että on työskenneltävä ulkona eikä autolla pääse aivan viereen, niin... Tai on perustettu leiri ja halutaan porukalla vähän katsella ympäristöä niin...
Auto on lukittava ehdottomasti. Huomioikaa: EHDOTTOMASTI!
Päinvastainen esimerkki: Seurue leiriytyy. Autoja on kaksi. Teltat laitetaan ja ruokaa viritellään kypsymään. On ah niin rauhaisaa. Syödään ja nautitaan. Päivää on vielä edessä. Mennään hieman patikoimaan ja katselemaan lintuja. Kiikarithan ovat mukana. Tuolta kukkulaltahan on hyvät näköalat. Ihmisiä ei näy missään. Varmasti nähdään paljon villieläimiä.
Hoh hoi! Jopas oli antoisa retki. Nyt on hyvä lähteä iltapalalle ja aikaisin nukkumaan, jotta voimme toistaa lintubongauksen heti auringon nousun aikaan. On se ihme, että nuo paikalliset eivät tajua tällaisen hyvän päälle mitään vaan valvovat pitkin yötä ja makaavat vaikka miten pitkään. Laiskaa sakkia.
Mitä ihmettä täällä leirissä on tapahtunut? Hei ketä tuonne vilisti. kautta profeetan parran varkaita! Perään. Ei ehditä. Ei uskalla juosta tuonne akasiapöheikköön. Kaikki paikat ihan sekaisin. Telttoihin ei ole onneksi koskettu. Meidän eväät on viety! Ja kylmälaukku tyhjennetty. Tietenkin jotkut nälkäiset paikalliset. Niillähän on täällä aina nälkä.
Miksi teidän autossa on valot päällä. Eikai se edes LandCruiserin akku mahdottomia kestä. Hei onko tuo toinen ovi raollaan? Laitoitko lukkoon? Taisi unohtua. Katsokaa mikä sotku täällä autossa. Penkinpäälliset revitty. Nappulat irti. Hanskalokero käännetty nurin. Miksi ihmeessä? Mitä ne paikalliset oikein täältä luulivat löytävänsä. Hyi mikä hirveä lemu. Ihankuin kusi! Täällähän on ripulipaskaa. VoiHelvetti soikoon. Missä virta-avaimet? Autohan on tuhottu. Milläs nyt...
Onneksi seurueella oli kaksi autoa. Saivat hinattua LandCruiserin lähimmälle nyrkkipajalle, jossa rattilukko rikottiin, auto siivottiin, vähän korjailtiin ajokuntoon ja käynnistettiin. Näin seurue pääsi kotiin Nairobiin.
Jälkeenpäin epäonnekas autonomistaja kirosi: S...... että on kusipäistä sakkia nuo paikalliset apinat. Ne on ihan apinoiden tasolla nuo mutapäät ainakin noissa syrjäisissä paikoissa. Seuraavaksi pyssy mukaan. Ainakin kivilinko tai ritsa jos ei muuta.
Kuinka oikeassa tuo epäonnekas ihminen olikaan. Tosiaankin apinoita, vieläpä rohkeita paviaaneja. Äärimmäisen uteliata ja röyhkeitä. Niihin todellakin tehoaa pyssy, mielluiten kuitenkin kivilinko ja paras on kunnon ritsa. Kyllä niille muristakin voi ja hyökkäillä kohti, mutta ne tulevat aina uudelleen. Ne voivat viedä jopa pikkulapsen teltasta. Sellaisessa tapauksessa ei voida enää puhua epäonnesta vaan tietämättömyydestä ja todellisesta tyhmyydestä.
Aika velikultia... nuo kädelliset.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kenian liikenne.
Kuten huomasitte. Edellisessä tarinassa oli virhe. Autoa ei voitu hinata, koska avaimet olivat hukassa. Rattilukko esti pyörien kääntämisen. Kenties avaimet löytyivätkin leiristä pitkällisten konttailujen jälkeen. Tai sitten oli haettava vara-avaimet todella kaukaa ja ajettava yöt päivät läpeensä edestakaisin, vaikkeivät valkoiset saisi yöllä ajaa.
PS: Tarina perustuu pääosiltaan tositapahtumiin, kuten kaikki hyvät amerikkalaiset tarinat yleensäkin.
PS: Tarina perustuu pääosiltaan tositapahtumiin, kuten kaikki hyvät amerikkalaiset tarinat yleensäkin.

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kenian liikenne.
Aiompa jatkaa taas pian tätä juttusarjaa, koska täällä ollaan jälleen kiinnostuneita noista vierasmaalaisten toilailuista tien päällä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?