Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja samarai »

110:stä meni mittaritaulussa miltei kaikki mykäksi, ei pelaa kuin öljynpaine- ja moottorivalo. Sen verran tutkin, että virtaa tulee liittimiin ja maadoitukset niissä kunnossa, joten ilmeisesti jokin piiri tms. paukahti taulusta, näyttäisi sisältävän kovasti elektroniikkaa :shock: . Kyseessä on VDO:n "2-näyttöruutu" mittaritaulu - olisko kellään hajua käykö muut 110:n mittaritaulut keskenään, kun pitäisi sellaista alkaa jostain ilmeisesti metsästämään?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Minulla itselläni teki saman homman. Tupakansytytin on saman sukakeen takana ja sytkä meni oikoseen polttaen sulakkeen samalla mitaristo mykistyi. Sulakkeen vaihdolla siitä selvisi ja sytyttimen korjauksella.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

samarai kirjoitti:110:stä meni mittaritaulussa miltei kaikki mykäksi, ei pelaa kuin öljynpaine- ja moottorivalo. Sen verran tutkin, että virtaa tulee liittimiin ja maadoitukset niissä kunnossa, joten ilmeisesti jokin piiri tms. paukahti taulusta, näyttäisi sisältävän kovasti elektroniikkaa :shock: . Kyseessä on VDO:n "2-näyttöruutu" mittaritaulu - olisko kellään hajua käykö muut 110:n mittaritaulut keskenään, kun pitäisi sellaista alkaa jostain ilmeisesti metsästämään?
Tuota kahdella dikitaali näytöllä olevaa mittaria ei suomesta saa. Onkohan se jälkeen päin laitettu kun noita ei pitäisi suomeen tuoduissa olla..? :shock:

Kokeile samarai ensin sulake (muistaakseni) numero 15 ja jos se on ehjä niin kokeile tehdä mittaristoon itsetestaus ohjelma. Se saattaa kertoa missä vika ja voi alkaa nollauksen jälkeen jopa toimimaan. VDO:n mittareissa on joskus ollu noita tilttejä mitkä on nollauksella alkanu toimimaan. Venäläisessä mittaristossa itsediagnoosi on paljon surkeempi.

Onkos sulla ohjeet siihen testiin vai tarviitko?
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Tänään tuli minun ladaan pitkästä aikaa vika. Vilkku herkesi vilkkumasta. Otin releen irti ja kuoren auki, oli kärkien välissä hirvee piikki. Hioin pois piikin ja taas räpsyy. Oli vaan kasvanu se piikki jo niin isoksi että kosketin jäi siihen jumiin. :lol:
No pitää ostaa uusi rele kunhan kerkiää.

Samalla tuli toinenkin vika. Kun sain vilkun vilkkumaan niin oikealle vilkutti kiimaisesti. Eikä palanu mikään polttimo takavalossa. Oli irronnu takavalon liitin kun pesin tänään takakontin ja olin painellu verhoiluita hangatessa.

Kyllä on kiva lähteä viroon lauantaina kun auto tuoksuu taas uudelle! Muualtakin siivosin kuin takakontin.. en ajatellu siellä matkustaa. :lol:
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kiitos vaan Ukille ja Larssille vinkeistä. Sulakkeet testasin kaikki ja ehjiä olivat (myös ne 3 keskusyksikön sulakkeet) ja sulakerasian liittimet. Testausohjelmasta en tiedä yhtään mitään, joten kaikki ohjeet ovat kyllä tervetulleita.

En yhtään osaa sanoa, miksi tuossa on tuo 2-näyttö mittaritaulu. :roll: Ilmeisesti kuitenkin se 1-näyttö VDO on samoilla kytkennöillä?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

samarai kirjoitti:Kiitos vaan Ukille ja Larssille vinkeistä. Sulakkeet testasin kaikki ja ehjiä olivat (myös ne 3 keskusyksikön sulakkeet) ja sulakerasian liittimet. Testausohjelmasta en tiedä yhtään mitään, joten kaikki ohjeet ovat kyllä tervetulleita.

En yhtään osaa sanoa, miksi tuossa on tuo 2-näyttö mittaritaulu. :roll: Ilmeisesti kuitenkin se 1-näyttö VDO on samoilla kytkennöillä?
Etin huomenna ne testausohjeet. Nyt pitää käyä paupau. :lol:

Noita 2:lla näytöllä olevia mittareita en o nähny kuin venäjällä. Eikös siinä toisessa näytössä ole alunperin pelkkä lämpömittari? Venäjällä on siihen toiseen ruutuun olevia ajotietokoneita ilmeisesti jossain prameimmissa versioissa..
Uusi mittari on onneksi suht halpa, muistaakseni jotai 400€ deltassa. Tietysti kun suhaat eestissä niin tuo mittari sieltä, varmaan halvempi siellä tai venäjällä? Ja kaikki versioit tuntuu kelpaavan samojen piuhojen päähän. Ei tietoa vaan kokemusta. Ilmeisesti vaan päästötasolla on merkitystä että onko euro2 vai euro3 vai euro4..

Harmi vaan että kun laittaa uuden mittarin niin kilometrit tippuu nollaan.. :(
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kyllä mulla olikin ne 110: mittarin testausohjeet kun älysin selata sitä Ladaromppua -kiitti vaan vinkistä, että tuollainenkin on olemassa - kyllä täytyy samalla sanoa, että aika on auttamattomasti ajanut meikäläisen ohi tässä "avaruustekniikassa", vanhempi tekniikka on kyllä enemmän mieleistä :) Täytyy päivällä katsoa tuleeko siihen mittaristoon mitään eloa, kun ne näyttöruudutkin on pimeänä. :roll: Siinä vasemman puolen ruudussa on ulkolämpötilan lisäksi kello.

Eiköhän se Virosta tule hommattua jos tarvii uuden tilalle, ja ennen kyllä tehdään reissu Venäjällekin kun ostetaan Delta-Autosta. 8) Sellaiseen mielihäiriöön ei ole varaa ja eikä luontokaan anna millään periksi tukea merkkiliikkeiden ryöstökapitalismia :lol: :wink:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Lada 110 HB:ssä takaluukussa takavalot yhdistää muovinen koristepaneli.Paneli on kiinnitetty luukun pellin läpi koristepanelissa olevilla pulteilla jotka läpäisevät luukun pellin.Vastamutterit,4kpl saa irti 8mm:n hylsyllä.Koko takaverhoilua ei tarvitse irroittaa vaan riittää että irroittaa verhoilun reunassa olevat kaksi ristipääruuvia ja hylsyllä kangottamalla saa mutterit irti.Takaverhoilu on alaosastaan kiinni peräluukun reunassa kahdella L:n muotoisella kiinnikkeellä.Minun tapauksessa molempien kiinnikkeiden kiinnitysruuvit peräpeiliin olivat täysin löysällä (luukun sulkemisen aiheuttamien tärähdysten takia)joten kiristin ne.Samalla voi voidella jollakin spräyllä takaluukun avausmoottorin vetotangon suojakumin välistä.Luukun koristemuovin muoto ei täysin seuraa peräluukun prässäystä ja tiukkaan kiristettynä muovin reunat puhkaisevat ennenpitkää maalipinnan ja ruostuminen alkaa.Ruosteherkkiä paikkoja ovat myös takavalojen reunat jotka vaatii myös perehtymistä.Valot saa irti 8mm:n hylsyllä.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Latausjännitteestä vielä:

Oman 111:ni jännitteitä eilen:

Aamukäynnistyksen (+12 astetta) jälkeen 14,3 V.

Päivällä (ilma +21, jäähdytinneste noin +88) yli 30 km ajomatkan jälkeen Helsingin keskustan nopeuksissa 13,5 V ja Länsiväylällä 100 km/h nopeudessa 13,8 V.

Sähkökuormana moottorin käynnin vaatimat vekotukset, puhallin ykkösnopeudella ja huomiovalot. Akku uudenveroinen ja käytännössä täyteen varattu. Jännitesäädin Ladan oma. Ja jännitteenmittaus virtalukon ohjaamalta "sytytysvirtareleeltä" (rele K6, liitin 87).

Joitakin tämänkaltaista kunnossa olevan 11X:n jännitteiden pitäisi olla. Pätee myös muihin Ladoihin, joissa 80 A:n generaattori.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Ei saanut enää herätettyä testilläkään sitä 110:n mittaristoa ja mittariston vaihto on edessä. :( Vika kyllä taitaa olla selvitetty -piirilevyssä oleva "ic-piiri" (vai mikälie prosessori?) ilmeisesti on kärähtänyt :roll: -näkyy kuvassa punaisella nuolella osoitettuna. Kyseinen osa kuumenee ja akku purkautuu seistessä aivan tyhjäksi jos mittariston liittimet on kiinni. Sähkö kun tulee mittariin vaikka virta ei ole päällä.

Kuva
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja pressa »

tuo saattaa olla regulaattori eli otappa jäähdytyslevyn kiinikettä poisedestä ja tarkista tyyppi. Googleta tyyppinumerolla niin selviuää mikä komponentti on, ei ole välttämättä kovin kallis ja kokeile vaihtaa....
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kiitos vaan vinkistä. Ei valitettavasti näkynyt mitään numeroa mutta aloin googlettamaan mittarien varaosanumeroilla niin se osa on varmasti tällainen vastaava "mikropiiri". Toi on tosin eri valmistajan 110 mittarista ja sen mittarin varaosanumero alkaa "2110".

Tämän 2 ruutusen VDO-mittarin varaosanumero on 2115 -alkuinen (21150-3801010) ja näköjään sedanSamaran lisäksi asennettu 110:iin ja Chevy Nivaan. http://www.pasker.ru/catalog/goods.php?id=7871

En vaan löytänyt googlettamalla tohon VDO mittariin vastaavaa osaa. Ei varmaan tarvitsisi kuin se vaihtaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja pressa »

ei tuo komponentti ole yhtään samnalainen mikä sinun mittarissasi on. Eikö kun jäähdytyslevyn kiinitysjousta raotti niin mitään numeroita/kirjaimia piirissä ollut??
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Joo, regulaattorilta tuo tosiaan näyttää ja kuuluukin vähän lämmetä kun on jäähdytyslevy laitettu. Ennemminkin jos ei lämpene yhtään voisi epäillä rikkinäiseksi :) Mutta vaikka tuo olisi rikki, niin ei kai sen pitäisi akkua purkaa virtojen ollessa pois? Liekö vika mittaristossa ensinnäkään?

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Joo kyllä sieltä kirjain/numeroyhdistelmä löytyi, kun tarpeeksi sitä jousta uskalsi taivuttaa : K1156EH1 - googlettamalla löytyi vain venäläiseltä elektroniikkasivustolta tämä:
http://www.anion.ru/search_results.php?search=1156ЕН

Voi tietysti hyvinkin olla muussakin vikaa, akku ei kuitenkaan purkaudu jos mittariston liittimet ei ole kiinni? Kyseinen osa myös kuumenee niin paljon ettei siihen voi sormella koskea kun liittimet on kiinni. Luulisi jostain polttavan sulakkeen jos on joku laite oikosulussa. :roll:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin