VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Juu, tuo on taivaan tosi, koska nuita ei ole tehty kesärenkaiksi. Kitkarenkaat ovat tehty pehmeämmästä kumista kuin kesärenkaat ja tehty nimenomaan toimimaan max muutamassa plus asteessa ja pakkasessa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Aamulla kun pääsin työpaikan pihalle ja sammutin auton niin kuului suhina. Vasen takarengashan se suhisi. Piti sitten sopivassa välissä se vaihtaa, renkaassa oli joku metallipiikki pystyssä. Vararenkaassa oli jopa ilmaa vaikka en ole varmaan viiteen vuoteen sitä mittarilla tarkistanut, silloin tällöin sormella painanut kyljestä ja todennut että ilmaa on. Nissanin tunkin veiviä en löytänyt, takakonttikin oli sen verran täynnä tavaraa ettei saanut maton alta kunnolla tarkastettua, käytin sitten ruuvimeisseliä joka varmaan oli kätevämpi kuin tuon oikea veivi. Pohjakin kesti nostamisen, tunkinkorvista kun ei ole edes muistoa jäljellä, taka-akselin kopasta tuolla tunkilla taas ei uskalla nostaa kun tuntuu perin kiikkerältä.

Nyt sitten saa nuo kesärenkaat vaihdettua sillä tuota kitkarengasta en aio enää korjauttaa. Eipähän tarvitse huojuvilla renkailla enää ajella. Että ihan hyvä että puhkesi.

Taisi startin vaihdon yhteydessä tulla ilmanputsarin kansi laitettua talviasentoon kun kaupassa käynnin jälkeen nytkyttää ikävästi muutaman sata metriä. Tämä piti jo tarkistaa viikonloppuna mutta eihän sitä enää kotona muistanut.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Eilen vapunpäivän iltana vääntelin noi kesärenkaat paikoilleen. Oikean takapyörän yksi pultti oli todella kunnolla kiinni, jatkovarren kanssakin sai tosissaan kääntää, piti käsijarruakin vetää päälle kun liikkui auto taaksepäin. Katselin tarkemmin tuota metallipiikkiä tyhjentyneessä renkaassa, kyllä se sen näköisessä kunnossa oli että on jonkin matkaa mukana kulkenut, eli ei tullut työpaikan pihalta (jäi korvaukset saamatta...).

Samalla kun auto ylempänä oli niin koputtelin alustan läpi, eipä ollut yhtään reikää ilmestynyt talven aikana. Outo juttu kun ei ollut edellisenäkään talvena reikiä ilmaantunut. Vasemmassa takalokarissa on vähän pehmeän oloinen kohta ihan ylhäällä, se on ollut siellä jo monta vuotta. En kyllä sen takia erikseen hitsattavaksi vie, täytyy katsoa jos sinne reiän saa tökittyä niin kitillä sitten paikata ja massaa päälle.

Sen sijaan taka-akseli oli kardaanin kohdalta vuotanut öljyä. Jonkun nelisen desiä sinne koppaan sain öljyä menemään. Täytyy sinne stefa vaihtaa, sellainen minulla jossain yksi onkin, muistaisi vaan missä. Vaihdelaatikostakin pitäisi öljyt joku päivä tarkistaa, ei vaan eilen tippakannun kanssa enempää jaksanut alkaa pumppaamaan.

Tänään sitten ajoin noilla kesärenkailla (Michelin), on kyllä ihan kuin eri auto ajaa. Ilmanpaineet on hyvin noissa pysyneet, 0,1 oli tarkalleen joka renkaassa vajetta, varmaankin johtui mittarin virheestä. Sentään kesällä 2006 viimeksi noista paineet tarkistettu, viime kesänähän en tällä Ladalla ajanutkaan joten kesärenkaat olivat tallissa tallessa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Tänään ostin talvirenkaat valmiiksi ensi talvea varten. Eipähän sitten ensilumien aikaan tarvitse ruuhkaisiiin rengasliikkeisiin tunkea jonottamaan. Renkaat ovat "vähän käytetyt" Uniroyal nastarenkaat. Mahtavat olla kamalat ajettavat kun on seitsemän talvea kitkoilla ajanut!

Prismasta ostin litran purkin sinistä Miranolia. Pääsee joku päivä sutimaan ruosteet piiloon. Toivottavasti on suunnilleen samanväristä kuin Matonin sininen halpamaali.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Vähäistä värinää välillä tuntuu ratissa nopeusmittarin näyttäessä 110. Myös 80-90 km/h nopeudessa kääntyessä vasemmalle. Alkaakohan etupyörän laakeri olla kohta vaihtokunnossa? Ei kuitenkaan vielä mitään ääntä pidä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Vähän tökkivää on ollut kaupungissa ajaminen ja tyhjäkäynti aaltoillut, välillä sammuili liikennevaloihin. Käänsin tyhjäkäyntiä vähän suuremmalle, aaltoilee edelleen mutta pysyy käynnissä eikä töki ihan niin pahasti. Ihmeellinen on tämä kaasutin kun ei kesällä toimi kunnolla, talvella pakkasilla ei mitään ongelmia!

Pari päivää sitten päräytin 1970:n käyntiin. Hyvin pyöritti talvella hylätty yli seitsemän vuotta vanha Exide akku käymään vaikken ladannut sitä. Viimeksi Ladaa onkin käytetty Tupla tai kuitti -ohjelman kuvauksien aikaan tammikuussa(ko se oli?).
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Tänään alkoi bensamittarin valo ensin vilkkua ja sitten palamaan koko ajan vaikka mittari näytti puolta tankkia. Hieman viikonloppuna ihmettelinkin kun bensa-aseman ohi ajelin että vähällä on kulkenut vaikka olevinaan olen ajanut vaikka kuinka paljon ja bensaa vaan riittää. No, riitti ne sentään sen 40-50 km mitä ajoin ennen mittarille pääsyä. Ostin vain 20 litraa, nyt mittarin mukaan tankki on ihan täynnä.

Viikonloppuna paikkailin ruosteita vähän piiloon. Perjantaina ensin pahimmat irtonaiset maalit raaputtelin pois ja hion ruosteita ja pohjamaalasin. Vähän juosten kustun näköinen on kun läheltä katsoo, ei innostus riitä hioa viimeisen päälle tuota rakkinetta. Nyt on Lada sitten vähän laikukas kun paikkojen kohdilla on kiiltävämpi ja tummempi maali. Vielä pitää viimeistellä, kirpputorilta pitää ostaa kiinalaisia taiteilijan siveltimiä joilla pienimmät ruosteruvet saa ikkunoiden reunoista ym. piiloon. Ja sama homma uudestaan ensi keväänä...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Kävin Motonetista ostamassa sitä startin solenoidia joka piti jo kuukausi sitten ostaa. Netin mukaan Lahdessa niitä piti yksi olla ja on edelleenkin mutta ei vaan ollut. Tilasivat sellaisen mulle Turusta, perjantaina saisi hakea nimellä, lupasin ensi viikolla hakea kun ohi ajelen.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
mixu744

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja mixu744 »

kannatta siltikin soittaa motonettiin ennenkuin käy hakemassa. niin ne mullekkin lupasi polttoainetanin mitsunn eikä sitä koskaan tullut :lol:
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Tuli pitkästä aikaa ajettua 1970 Ladalla eli Manson kevätpörähdykseen tuli lähdettyä. En minä sitä mihinkään katsastukseen vienyt enkä liikenteeseen laittanut vaan hain sille siirtoluvan joka maksoi vakuutuksineen 25 euroa. Jos joku paikalla ollut ihmettelee missä ne siirtokilvet oli niin ne olivat takakontissa koko reissun ajan, eihän niillä mustaa kilpeä raaskinut peittää. Hyvin laite toimi koko matkan, lähtiessä en muuta tehnyt kuin laitoin akun kengän paikoilleen ja lisäsin hieman öljyä kun tikussa oli minimiviiva aika lähellä. Lisäksi vaihdoin uudemman valokatkaisinyhdistelmän tilalle 1971 Ladasta vanhemman kun tuo uudemman mallinen pisti niin pahasti silmään tuosta kojelaudasta. Näitä valokatkaisinyhdistelmiähän minä löysin ja ostin kaikki kaksi kappaletta kiertoajelun kohteesta Parkanosta, maksoivat sivuvilkun kanssa 10 euroa. Myös etulokarista irronneen maalinpalan päälle liimasin tarranpalan, en tiedä tuliko se sillä yhtään paremmaksi.

Eilen kävin sen startin solenoidin hakemassa Motonetista jonka tilasin sinne viikko sitten. Ei ollut alkuperäinen venäläinen, luettelossa lukikin Fiat/Marelli eli italialainen tarvike. Väärin arvelin senkin, kotona laatikon pohjasta löysin ison tekstin "Made in Taiwan". Saapa nähdä kuinka kauan tuo kestää. Täytyy joku päivä sovitella se tuohon startin kylkeen, en kyllä autoon ala tuota starttia laittamaan ennen kuin vanha hajoaa eli jää varaosaksi tämä kaksi vuotta käytössä ollut startti sitten.

Muutama uusi kuva 1970 Ladasta kun kerta ulkona oli!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Eihän niitä siirtokilpiä tartte liimata kilpien päälle, 95% liimaa etu- ja takalasiin... :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pressa
Viestit: 10544
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jokari kirjoitti:Eihän niitä siirtokilpiä tartte liimata kilpien päälle
ei jos ottaa kilvet pois, autossa ei saa olla kaksia tunnuksia näkyvissä.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Ai niin, laitoinhan tuohon 1970 Ladaan kasettisoittimen tilalle ISO-liittimen johon sai (ja saa vastaisuudessakin) kätevästi tuon mp3-cd-soittimen kiinni.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Oudompi tapaus!

Viesti Kirjoittaja AI »

Tämä tapahtui jo viikko sitten mutta nyt vasta kerkesi kirjoittamaan...

Lähti kylmänä oudon huonosti käymään, käynnistyi kyllä mutta kierrokset tippui ja sammui samantien aivan kuin bensa olisi loppunut kaasuttimesta. Vasta noin viidennellä kerralla jäi käymään. Matkalla kiihdyttäessä nyki reilumminkin, tasaista vauhtia kulki kuitenkin ihan hyvin. Epäilin että alkaako taas pyörijän vastus temppuilemaan. Kotona sitten avasin jakajan ja vastushan sieltä oli hajonnut. Oli palanut ihan mustaksi ja kipinä oli hyppinyt vastuksen vierestä ja ilmeisesti puolesta välistä vastusta sisään, itse pyörijäkin oli sulanut. Ihmeen hyvin se vaan kulki noinkin. Tämä oli hieman jo oireillut viikon verran, pienillä kierroksilla, lähinnä kaupungissa kakkosvaihteella tuppasi nykimään sekä satunnaisesti kiihdyttäessäkin. Vaihdoin tilalle käytetyn länsimaisen pyörijän ja nyt on viikon verran kulkenut nykimättä.
Kuva
Saakohan noita pyörijöitä enää mistään sellaisia joissa ei ole vastusta lainkaan? Joskus 80-luvulla niitä sai ja ne oli tehty sitkeämmästä muovistakin joka kesti pyörimistäkin, toisin kuin tuollainen bakeliitti joka hajoaa suuremmissa kierroksissa. Muutama vuosi sitten varaosaliikkeistä kyselin kun venäläinen vastus hajosi mutta mistään ei sellaisia saanut, yhden liikkeen myyjä ihan suuttui kun sellaista kyselin, heillä ei kuulemma mitään laittomia osia myydä! Saahan tuon vastuksen tilalle tietysti naulanpätkän viriteltyä niin ei ole pelkoa sen hajoamisesta...

Jaahas, kuvatkaan eivät saa enää olla kuin 600 pikselin kokoisia... No, ei kun kuvasta muutama pikseli sitten pois.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Vastaa Viestiin