suomalaiset on tällästä perinteistä junttikansaa, nykyään kun kaiken ongelmajätteenkin saa melkein ilmaiseksi palauttaa jonnekin, nii mitä järkee jonnekin levähdysalueelle niitä kantaa. Ja tottakai kaikki pitää rikkoa, se on kivaa. onneksi tälläisia levähdyspaikkoja ei niinkään tarvitse kun on abc asemia joka paikassa, niissä saa kaikki palvelut ja on taukotilat kuljettajille yms.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Tervehdykset toivottelen.
Autolla liikkuessa Suomen eri maakunnissa huomaa eron ympäristön siisteydessä, tämä varsinkin liikuttaessa itä-/länsisuunnassa. Pieni esimerkki. Kun lähdetään Kokkolasta tulemaan tänne Kajaanin suuntaan, niin maisema muuttuu kasvivyöhykkeiden mukaan, mutta mikä on oikeastaan murheellista, myös ympäristön siisteyden mukaan. Kärsämäki on mielestäni sellainen raja jossa sen parhaiten huomaa. Alkavat lisääntyä kallellaan olevat ja katot mutkilla olevat ladot, siivoamattomat pihapiirit, navetat joissa lantaliiterit ovat ovet auki tielle päin. Maatalouskoneet ovat mikä missäkin siinä kohti mihin ne viimeksi jäi. Pihoilla ja pientareilla on romuksi kelpaavia vanhoja autoja sikinsokin muiden romujen kanssa. Tämä ilmiö jatkuu läpi, anteeksi kaikilta, läpi Kainuun itäsuomeen saakka. Tätä ei huomaa täällä paikalla asuja ennen kuin ajaa Suomea poikittain. Olisiko kulttuuri sidonnaista, sellaista itäistä saftra ja ladna tyyliä. Nyt rupesi ukille tulemaan lunta tupaan, mutta näin olen asian havainnut. Sama toistuu pohjois-/eteläsuunnassa, mutta lievempänä. Onko kukaan muu ollut havaitsevinaan samaa ilmiötä?
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet
Ukki kirjoitti: Onko kukaan muu ollut havaitsevinaan samaa ilmiötä?
No yleensä on tullut ajeltua suurimpia teitä pitkin ja pidetty tauot huoltoasemilla, joten mitenkään räikeää eroa en ole huomannut. Sen sijaan tuossa jutussakin mainitun eron Suomen ja Ruotsin välillä olen huomannut. Siellähän ei saa tien varteen pysähtyä, vaan on käytettävä merkittyjä P-paikkoja. Näitä on sitten tosi tiuhassa, ihan kilometrin välein tms. Läheskään jokaisella P-paikalla ei ole mitään roska-astioita, mutta eipä ole roskiakaan. Ei edes tupakan tumppeja/karkkipapereita.
4-tie on sen sijaan aika selkeä raja sille, että kirjoitetaanko käteisostoksesta kuittia vai ei. 4-tien itäpuolella kuittia pitää erikseen pyytää ja länsipuolella se kirjoitetaan automaattisesti. Liekköhän tällä vaikutusta kuntien verotuloihin
ei muutakuin roskapussit auki,ja etsimään laskuja ymym joista selviää kuka roskat on levähdys paikalle jättänyt.sitten vaan järjettömät sakot roskaamisesta.
Lada-Jussi kirjoitti:suomalaiset on tällästä perinteistä junttikansaa, nykyään kun kaiken ongelmajätteenkin saa melkein ilmaiseksi palauttaa jonnekin, nii mitä järkee jonnekin levähdysalueelle niitä kantaa. Ja tottakai kaikki pitää rikkoa, se on kivaa. onneksi tälläisia levähdyspaikkoja ei niinkään tarvitse kun on abc asemia joka paikassa, niissä saa kaikki palvelut ja on taukotilat kuljettajille yms.
Paitsi jos on tällainen meikäläinen joka ei tue ABC-ketjua.
"Enää nouse kyytiin enkelten en, vaan kävelen ― kautta kivien ja kantojen.
Eräs kaunis päivä kaikki käy kuin tanssi päällä ruusujen
Eräs kaunis päivä kaikki käy -käy kuin tanssi päällä hautojen" Viikate - Eräs kaunis päivä
Neljäkymmentä vuotta sitten ajeltiin Keski-Eurooppaa pitkin ja poikin. Silloin ihmetystä herättivät levähdyspaikat, joissa oli vessoissa pesulavuaarit ja käsienkuivauspuhaltimet, jollaisia ainakaan minä en aikaisemmin ollut nähnyt. Missään ei oltu kuseskeltu lattioille, kaikki oli ehjää ja siistiä.
Se oli jo mielestäni kaiken huippu kun täällä Kyröskoskella oli isoon metalliseen jätepaperinkeräys laatikkon oli tuotu henkilöauton rasvainen moottori, koko vaihtolavakeräyslaatikko oli kipannut "nokillensa", jo on aikoihin eletty!!!
Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Autolla liikkuessa Suomen eri maakunnissa huomaa eron ympäristön siisteydessä, tämä varsinkin liikuttaessa itä-/länsisuunnassa. Pieni esimerkki. Kun lähdetään Kokkolasta tulemaan tänne Kajaanin suuntaan, niin maisema muuttuu kasvivyöhykkeiden mukaan, mutta mikä on oikeastaan murheellista, myös ympäristön siisteyden mukaan. Kärsämäki on mielestäni sellainen raja jossa sen parhaiten huomaa. Alkavat lisääntyä kallellaan olevat ja katot mutkilla olevat ladot, siivoamattomat pihapiirit, navetat joissa lantaliiterit ovat ovet auki tielle päin. Maatalouskoneet ovat mikä missäkin siinä kohti mihin ne viimeksi jäi. Pihoilla ja pientareilla on romuksi kelpaavia vanhoja autoja sikinsokin muiden romujen kanssa. Tämä ilmiö jatkuu läpi, anteeksi kaikilta, läpi Kainuun itäsuomeen saakka. Tätä ei huomaa täällä paikalla asuja ennen kuin ajaa Suomea poikittain. Olisiko kulttuuri sidonnaista, sellaista itäistä saftra ja ladna tyyliä. Nyt rupesi ukille tulemaan lunta tupaan, mutta näin olen asian havainnut. Sama toistuu pohjois-/eteläsuunnassa, mutta lievempänä. Onko kukaan muu ollut havaitsevinaan samaa ilmiötä?
Kyllähän tuossa on perää.Täytyy muistaa myös että Kouvola-Kokkola linja oli myös aikoinaan 1200-luvulla Pähkinänsaaren rauhan raja.Kaikki sen yläpuloella oli epämääräistä nautinta-aluetta joka kuului Savo-Karjalan kiertäville heimoille.Pysyvää asutusta ei ollut.Kun yksi alue oli kupattu tyhjäksi niin siirryttiin eteenpäin korvessa.Nen-päätteinen sukunimi ja B-verirymä myös korreloi asiaa.